Zijn dit eitjes? En zo ja: waarvan?


J

Joycie

Guest
Ik ging net bij mijn aquarium kijken en toen zag ik ineens een stel witte dingetjes op de voorruit! Het lijken mij eitjes maar waarvan? Niet van mijn appelslakken lijkt mij want die leggen trosjes boven water..

Wat denken jullie? Kon er niet zo makkelijk een foto van maken met mijn mobiel dus heel scherp is het niet helaas

360.jpg

360.jpg


Dit is een trosjes van mijn appelslak:
360.jpg


Weet sowieso niet hoe lang die eitjes het gaan overleven op mijn voorruit want mijn sewellia's zitten daar graag
 
Wat woont er allemaal in je aquarium?

Verontschuldiging voor je foto's is nergens voor nodig. Die twee van de voorruit geven een duidelijk beeld van de situatie en achtergrond van de vraag ;)
 
Zoals Ivo ook al aangeeft is het wel handig om te weten wat er verder in je bak woont. Van de Appelslakken is het duidelijk niet.
Je bodem is ook niet echt schoon maar ik denk dat dit weleens schraapsel van het hout kan zijn.
 
In een ander topic van Joyce staan de bewoners ook genoemd.
Uit het lijstje daaruit is een kandidaat: Corydoras. Die willen eitjes wel eens op deze manier op de ramen 'plakken'.
 
Het lijken idd de eitjes van de cory!

Ze plakken ze op de ruit, bladeren, filterbuis, javamos, etc.
Dus wie weet vind je nog wel meer eitjes!
 
Sanneke80 zei:
Het lijken idd de eitjes van de cory!

Ze plakken ze op de ruit, bladeren, filterbuis, javamos, etc.
Dus wie weet vind je nog wel meer eitjes!

Of wel jonge, dat zou helemaal leuk zijn natuurlijk ;)
 
Als je ze uit wilt laten komen zou ik ze maar in een ander bakje doen. Als de appelslakken er lucht van krijgen zijn ze weg.
 
Ohja sorry! Was wel handig geweest om het bestand erbij te zetten natuurlijk :oops:

Ik heb nu twee Corydoras, 20kardinaaltetra's, drie volwassen sewellia lineonata plus een baby daarvan, appelslakken, wat anatome helena's, 1 roodneuszalm, baby plaatjes en 1 baby molly.
(In het andere topic kan je zien dat alleen de sewellia en tetra's eigen keus zijn. De rest zat in een superfish aquarium en heb ik overgenomen via mp)

Zou wel leuk zijn als het van de Corydoras is.. als ik straks thuiskom en de eitjes zitten er nog: Hoe kan ik ze dan verplaatsen naar een ander bakje? En wat voor bakje moet ik dan aan denken? Tijdelijk mijn superfish weer aanzetten?
 
voorzichtig met je vinger/nagel erlangs, eitjes van corydoras zijn plakkerig dus blijven dan plakken aan je vinger. Klein bakje met aquariumwater plak je ze aan de wand. Beetje beluchting met pompje en b.v. een stukje catappa blad (anti schimmel werking). Verwarming is niet nodig, kamertemperatuur is voldoende.

eitjes die na verloop van tijd wit worden verwijderen, die zijn niet bevrucht.

Waarschijnlijk heb je nog wel meer plekken met eitjes.
 
ALS ze er nog zitten, kun je ze er met je vingers voorzichtig af rollen en in een netje laten vallen. (wel even je pomp uitzetten, anders waaien ze weg ;)

Wel grappig dat je maar twee cory's hebt. Welke heb je? De sterbai als ik me goed herinner uit je vorige post?

Het kan zijn dat de eitjes niet bevrucht zijn. Als het goed is zie je in de eitjes een eikern zitten.

-In elk geval pak een klein bakje (bijvoorbeeld een bakje waar roomijs in zit of iets in die maat, kleiner mag ook)

-vul het bakje met water uit je aquarium.

-doe de eitjes hierin.

-stop er een zuurstofsteentje in (bruissteentje met luchtpompje)

-geen deksel op het bakje doen

-ververs het water twee keer of drie keer per dag (met aquariumwater of leidingwater)

-houdt de eitjes goed in de gaten, gaan ze schimmelen, haal die eruit en ververs het water vaker

-na drie vier vijf of zes dagen komen de eitjes als ze bevrucht waren uit (daarvoor kun je de baby's al zien bewegen)

LET OP!

-nu MOET je er een luchtsteentje in hangen als je dat nog niet gedaan had. Anders zijn ze binnen een of twee uur dood.

-eten geven hoeft niet de eerste drie dagen, ze teren op hun dooierzak

-blijf het water elke dag een keer of twee verversen

-op dag vier geef je ze het beste artemia die je zelf kan kweken. Anders kun je ook stofvoer verkruimelen en voorweken in wat water, voordat je het in het bakje strooit

-ze moeten een beetje in het voer zwemmen, omdat ze het nog niet zelf kunnen zoeken

Na een weekje geef je ze een iets groter bakje, met een wat hogere water spiegel

-geleidelijk aan kun je ze in je super fish gaan zetten met eerst de waterhoogte op de helft en zo langzaam opvoeren.


Hier een filmpje dat ik heb gemaakt van eitjes die aan het uitkomen zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=MT4EKySepEQ
 
@Blup gup, we waren tegelijk aan het reageren zie ik.

Dat catappa blad is een hele goede!
Die was ik vergeten erbij te zetten!
 
:D volledig zo!

Gebruik hier meestal een (leeg) bakje van de chinees voor. Gaatje in het deksel voor luchtslangetje en klaar.

Als de kleintjes er zijn doe ik ze over in een ander bakje met wat poel en of posthoorn slakjes. Voordeel hiervan is, is dat de kleintjes voedsel kunnen vinden tussen de slakkenpoep (ja lekker :) ) en dat de slakken gelijkertijd deels de rommel op kunnen ruimen. Het water ververs ik elke twee dagen.

Geef de kleintjes eerst spirulina poeder en na een +- week artemia en artemia vervanger.

Waterverversingen bij de eitjes ben ik mee gestopt omdat ik de indruk kreeg dat schimmels eerder toeslaan (misschien doordat de werking van het catappa minder wordt).

(Eitjes trouwens niet in volle licht zetten)

Bovenstaande werkt hier voor de corydoras panda, sterbai en venezuela black.

Suc6!
 
Das een leuke tip, die van de slakjes. Die ga ik onthouden. Alleen slakken vervuilen het water dan toch ook weer?

Qua beschimmelen van de eitjes merk ik dat ze eerder schimmelen als je ververst met aquariumwater, dan met leidingwater.

Esha voorkwam niet dat de eitjes gingen schimmelen. En wil ik liever ook niet gebruiken.
Toen ben ik met gewoon leidingwater gaan verversen en dat geeft hier het beste resultaat.

O ja zodra de eitjes zijn uitgekomen geef ik ze vaak een takje waterpest.
Ik geef ze trouwens pas na een week of drie wat zand op de bodem.
 
Wel leuk dat je een mannetje en een vrouwtje corydoras heb gekocht. Veel succes met grootbrengen! Stofvoer kan, maar liquifry is beter. Het beste is om jonge artemia te geven, maar dit is niet het makkelijkst.
 
Als je goed leest Thomas, dan zie je dat ze ze niet heeft gekocht maar gekregen met de bak.

Daarbij is het helemaal niet leuk ALS ze een enkel mannetje en vrouwtje had gekocht, want het zijn groepsdieren.
 
Sanneke, sorry dat ik te snel heb gelezen. Niet zo fel haha. Ik bedoelde het meer van, grappig dat je een mannetje en een vrouwtje hebt, en er ook nog eens zo snel eitjes van hebt. ;) Het gebeurt simpelweg veel minder met zulke lage aantallen, daar duidde ik op.

Wat groepsdieren betreft heb je inderdaad gelijk, je moet dus even kijken of je ze wilt uitbreiden of weg doet. Veel succes met de jongen!
 
Sanneke80 zei:
Wel grappig dat je maar twee cory's hebt.
Je zegt het zelf...

Maar voor de TS nog een tip:
Van Joost heb ik ooit de tip gelezen om een klein beetje substraat in het bakje onder de eitjes te doen. Vooral de goede bacteri�n nestelden zich hierin volgens hem en dit werkte schimmel-afwerend in zijn ogen. De visjes moeten inderdaad in het voer zo'n beetje ''zwemmen''. Maar let op, het voer wat achterblijft gaat rotten en dit is natuurlijk niet goed. ;) Visjes kunnen prima overleven zonder luchtsteentje, heb het zelf een paar weken zo gehad met baby corydoras. Het nadeel is dat je dan wel met stilstaand water zit, en dit is natuurlijk nooit goed. Beter is het natuurlijk met een klein luchtsteentje inderdaad. Veel succes!
 
Ik weet dat Cory's groepsdieren zijn en stelde in mijn andere topic daar ook een vraag over: doe ik ze weg of breid ik ze uit maar als ik kies voor uitbreiden, is dat dan niet te druk met mijn sewellia's. Want die laatste vind ik zelf ook erg leuk.

Ik had inderdaad dat aquarium met vissen en al van mp gehaald. Daar zaten dus twee Cory's op super grof grind. Het ergste is dat er ook een maanvis inzat!!! Volgroeid en wel in een Superfish60 aquarium... echt heel erg! Zelfs de ergste leek kan toch zien dat dat niet kan? Wilde die vis snel weggeven aan iemand die wel een groot aquarium heeft maar hij heeft de stress van het verhuizen niet overleefd. (En nee ik wilde die vis niet voor mijn rio180 want die had ik toen nog niet. Wilde echt gewoon die Superfish naar mijn eigen smaak heropstarten maar kreeg zo de smaak te pakken dat ik toch een groter aquarium heb gekocht)

Toen ik thuiskwam zaten de eitjes er nog. Ze lijken alleen niet echt op de eitjes uit het filmpje van Sanneke.. Ze zijn minder mooi rond.. lijken eigenlijk een beetje op rode bloedcellen als je begrijpt wat ik bedoel?
Weet niet of dat betekent dat ze niet bevrucht zijn?
Heb ze nu in een bakje gedaan iig en wacht het maar af dan...
 
Volgroeid in een Superfish 60? Wat was de hoogte? Jammer dat hij dood is, is ook niet heel gek. Even afwachten, je kan duidelijk het verschil zien tussen beruchte en onbevruchte eitjes na een tijdje.
 
Ja de hoogte is 45cm en de breedte ook zoiets.. echt heel zielig! En tot overmaat van ramp zat er ook nog een sumatraan in..

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de eitjes. Ik houd jullie op de hoogte iig
 
Toen ze bij mij de eerste paar keer eitjes legde, waren ze ook niet mooi rond. Ze waren toen ook niet bevrucht. Als ze wel goed zijn en bevrucht dan zou je ze over het glas kunnen rollen zeg maar. Ik zou gewoon een paar daagjes afwachten.
 
Ja ik denk dat ze niet bevrucht waren dan. Want ze waren heel erg moeilijk te verwijderen van het raam en met mijn vingers lukte het ook niet.
Ik heb ze in een bakje liggen en houdt het in de gaten maar ik gok dat er niet veel mee zal gebeuren.
Toch leuk dat ze eitjes hebben gehad... had ik niet verwacht van die twee.
 
Dan denk ik ook dat ze een eerste leg waren en niet bevrucht. Toevallig heb ik een foto van de eerste eitjes van mijn cory's die waren ook niet mooi rond en leeg...

535974sanneke80_0_85_aquari.jpg


En dit zijn duidelijk wel bevruchte eitjes en ook rond. Had ze hier net van het glas en in een bakje gedaan. Alle eitjes van ��n dag! Je ziet hier heel mooi de witte kern in de eitjes, dat geeft aan dat ze bevrucht zijn.

296968sanneke80_0_85_aquari.jpg
 
Ja mijn eitjes waren precies zoals op je eerste foto!! Wat heb je dat knap gefotografeerd zeg!!
 
Sanneke, op de eerste foto lijkt het alsof de hulsen al verlaten zijn. Misschien hingen er er al een aantal dagen?
 
@Cedric en joycie, dank je wel, vind het altijd leuk om foto's te maken.

@Ludger, het waren geen oude eitjes. Weet ook niet waarom ze eerst zo misvormt waren, maar na wat oefenen kregen ze alleen nog maar mooie eitjes zoals op de tweede foto.

@John, het was idd spannend, had geloof ik toen rond de 100 jongen (is een oude foto ;) ) Heb een tijdje terug dit kweekgroepje aan iemand anders gegeven, omdat ik met de goldstripe verder wil kweken. En deze kruisten met de gewone aeneus en dat wil ik liever niet. De goldstripe's hebben nog geen eitjes gelegd helaas. Maar met een beetje geduld en geluk en een paar nieuwe die besteld zijn, komt het vast goed.
 
Sanneke80 zei:
@Cedric en joycie, dank je wel, vind het altijd leuk om foto's te maken.

Dat is inderdaad leuk. ;)

En dan tonen aan iedereen, en op de reacties wachten. Dat vind ik dan heel erg spannend. :d
 
Ik heb ondertussen ook een update:

Toen ik vanmiddag thuiskwam waren er weer eitjes van mijn corrydorassen. En deze keer zijn ze wel bevrucht! Inderdaad heel anders dan vorige week... Deze eitjes zien er ronder uit en je ziet er een duidelijke kern in. Ik kon ze inderdaad heel gemakkelijk van het raam en van een blad afrollen met mijn vinger.

Ze staan weer in een bakje. Het zijn er niet veel: een stuk of 15 dus ben benieuwd of ik er een corydorasje aan overhoud...

Ik hou jullie op de hoogte.

Losse vraag: ik deed de eitjes in een bakje met aquariumwater, keek er een tijdje later in en toen zag ik hele miniscule kleine zwarte puntjes in en uit het water springen. Zijn dit watervlooien? Hoe kom ik daaraan en hoe kom ik eraf? Ik voer geen vlooien aan mijn vissen dus vind dit wel een beetje maf en vies idee
 
De eitjes van mijn oude groepje Corydoras Trilineatus zagen er precies hetzelfde uit ;)
 
Oh haha! Nou dat is een goed teken dan... ik was al bang dat ik binnenkort heel mn huis onder de vlooien zou hebben ofzo :O

Ik heb vandaag na wat snoeien en water verversen nog drie eitjes gevonden op mijn valisneria. Ze zijn een stuk donkerder van kleur dan de eitjes die ik laatst had gevonden en je kunt binnenin duidelijk een donker sliertje zien bewegen. Ik heb ze bij de andere eitjes in het bakje gedaan. Die eitjes zijn ook donkerder dan eerst en in een paar zie ik net zo'n donker sliertje bewegen... echt spannend! Ben zo benieuwd of eentje het zal overleven. Meer zou natuurlijk super zijn maar ik heb wat kweekverslagen gegoogled en lees dat er soms uit 100 of 200 eitjes niet 1 cory overblijft dus ik blijf wat sceptisch over mijn paar eitjes..

Ze zitten nu in een tupperware bakje in zo'n 5cm water.. wat moet ik doen als de eitjes beginnen uit te komen? Moet ik ze verplaatsen? Ik heb niet een ingedraaide bak klaarstaan naast mijn juwel rio...
 
En weten jullie zeker dat er geen extra verwarming in het bakje hoeft?
 

Terug
Bovenaan