Wat is er nieuw

Zijn dit eitjes? En zo ja: waarvan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joycie
  • Startdatum Startdatum
Doe ze in een fijnmazig schepnetje, en hang het zakje in het water. heb je verder niets nodig

Dank voor je reactie Bertus.. maar worden ze dan niet door mijn andere aquariumbewoners gepakt?

Er zit nog een verdwaalde Black Molly in ook..

Ik heb nooit verwarming in die kleine bakjes Joycie.

Een bruissteentje is wel heel belangrijk.

Leuk dat je al iets ziet bewegen!

Leuk h�? Ik vind het ook echt spannend! Sta echt supervaak te staren in mijn kleine bakje... mijn man maakte er zelfs een opmerking over vandaag: die vraagt zich geloof ik af of ik ze nog allemaal op een rijtje heb 🙄

Misschien een erg domme beginnersvraag maar zo'n bruinsteentje... ik heb een zuurstofpompje met een luchtslang en zo'n tuitje op het eind. Bedoel je dat? Want die bruist best hard

Joycie zei:
Leuk h�? Ik vind het ook echt spannend! Sta echt supervaak te staren in mijn kleine bakje... mijn man maakte er zelfs een opmerking over vandaag: die vraagt zich geloof ik af of ik ze nog allemaal op een rijtje heb 🙄

Misschien een erg domme beginnersvraag maar zo'n bruinsteentje... ik heb een zuurstofpompje met een luchtslang en zo'n tuitje op het eind. Bedoel je dat? Want die bruist best hard

Mannen ook altijd he :stars: 😉.

Je kan bij zo n bruissteentje een T- stukje kopen waarmee je de luchttoevoer kan regelen waardoor je minder belletjes krijgt.

Joycie zei:

Whahaha, laat die man van jou maar kletsen...

Is ook super leuk om mee te maken. Vooral omdat je ze ook echt kan zien bewegen.

Ik weet niet precies wat je bedoeld met een 'tuitje'.

Dit is het bruissteentje wat je in het water kan hangen (heb je in allerlei kleuren en vormen):
175835sanneke80_0_85_aquari.jpg

En dit is een kraantje wat je tussen je luchtslangetje kan doen, als ie te hard bruist:
935687sanneke80_0_85_aquari.jpg

Aha! Ik zie wat je bedoeld met dat tuitje.

Dat is een terugslagventiel.
Die voorkomt dat er water terug het slangetje in kan, waardoor je pompje kapot gaat.

Je kunt het beste aan dit terugslagventiel, wat je dus het tuitje noemt, nog een stukje luchtslang zetten en daar kun je dan een bruissteentje aan doen.

Heb het even snel schematisch voor je getekend...

439122sanneke80_0_85_aquari.jpg

De blauwe lijntjes zijn stukje luchtslang.
Het kraantje hoef je alleen te gebruik als je hem MET bruissteentje te hard vind borrelen.

Succes!

Oh maar komt het nu wel goed dan? Ik ben net terug uit de dierenwinkel en heb nog geen bruissteentje gekocht omdat ik dacht dat het niet nodig was.. lees ik nu thuis je post *oeps*

Er komt met mijn slangetje ook wel lucht in het bakje toch?

Maakt niet uit joh!

Zolang er belletjes uit komen is het goed.

Maar een bruissteentje maakt de belletjes heel klein en dat is vaak wat fijner voor de baby's.

En ik heb drie zwemmers! Hou jullie op de hoogte..

7 zwemmers geteld... :smitten:

Gefeliciteerd trotse mamma!

Erg leuk!

😀

Nu zorgen voor eten en een bruissteentje of luchtkraantje (dan worden ze niet opgeblazen... 😛 ) .

Wanneer je ervoor zorgt dat het luchtpompje hoger dan het bakje staat heb je een terugslagventiel in principe niet nodig.

Succes ! Moeilijkste begint nu, ze in leven houden.

Ja.. wel balen dat het zondag is maar ik ga morgen een bruissteentje halen.

Ik wilde als voer artemia-vervanger hebben maar dat hadden ze niet bij de vogelkelder in Den Haag. Ik heb first bites poedervoer meegekregen daar..

Iemand een idee waar ik in omgeving Den Haag aan artemia vervanger kan komen?

Via inet : voervoorvis.nl ( medeforumlid: Ludger ) verkoopt het.

En anders aquariumwinkel den haag aquariumcentrum holgen ? (ken het zelf verder niet maar op de website ziet het er wel redelijk uitgebreid uit).

Ben vandaag bij aquaholgen geweest.. meteen ook wat levende artemia meegenomen. Maar hoe geef ik dat? Ik lees overal over zeven maar ik heb geen theezeef. Ben vandaag op stap gegaan ervoor maar al die zeven zijn zo ruimmazig: dan spoel je de artemia er net zo hard door volgens mij!

Net al iets met een koffiefilter geprobeerd maar dat wilde ook niet. Kan ik niet gewoon wel de artemia met water en al in mijn bakje kiepen? Heb nu wel een wat groter bakje gekocht en de cory's met een rietje overgeplaatst.

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Top gedaan met een rietje! Je kunt de volgende keer ook met een stukje luchtslang de kleintjes opzuigen. Dat is net wat minder scherp.

Levende artemia heb ik eerlijk gezegd nog nooit gekocht. Ik kweek ze altijd zelf. Dus koop de eitjes en kweek ze daarna zelf op.

Je hebt speciale artemia zeefjes:

197258sanneke80_0_85_aquari.jpg

Misschien dat het je lukt met een panty ? (geen gekleurde ivm kleurstoffen).

Artemia doe je dan afspoelen onder wat lauw water. Ze worden gekweekt in zoutwater en dat wil je niet bij je jongen gooien.

Joycie zei:
Dank voor je reactie Bertus.. maar worden ze dan niet door mijn andere aquariumbewoners gepakt?

Er zit nog een verdwaalde Black Molly in ook..
Hoe moeten ze daar dan bij komen.

Levend Voer voor Jonge Vissen - Hobbykwekers

www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Vissen Voer

Een deel van het levende voer kun je gemakkelijk en zelf kweken. ... Infusie is een verzamelnaam voor microscopisch kleine eencellige diertjes, waarvan er ...

kijk bij artikelen. Dan bij de L. levend voer.....

Ha, Mini moderator is er ook weer. 😀

Zoals ik het doe, leren ze nog wat.

Update:

Ik heb ze teveel gevoerd denk ik.. perongeluk uitgeschoten met het stofvoer en toen ik later kwam kijken waren er 4 babies dood.. het zuurstofsteentje deed het ook niet. Dus ik weet niet zeker of het nou door overvoeren kwam of door het steentje dat niet werkte. Maar dat laatste is weleens meer gebeurd en toen overleefden ze het wel.

Ik heb nu nog 7 babies over. Heb een beetje zand op de bodem van het bakje gelegd.. had ergens gelezen dat dat tot minder sterfte leidt.

Nu geen domme dingen meer doen...

Joycie zei:
Update:

Ik heb ze teveel gevoerd denk ik.. perongeluk uitgeschoten met het stofvoer en toen ik later kwam kijken waren er 4 babies dood.. het zuurstofsteentje deed het ook niet. Dus ik weet niet zeker of het nou door overvoeren kwam of door het steentje dat niet werkte. Maar dat laatste is weleens meer gebeurd en toen overleefden ze het wel.

Ik heb nu nog 7 babies over. Heb een beetje zand op de bodem van het bakje gelegd.. had ergens gelezen dat dat tot minder sterfte leidt.

Nu geen domme dingen meer doen...

De bodem moet je inderdaad goed schoon houden, te veel voer moet je vrij snel weghalen. Zand op de bodem kan helpen tegen het ontstaan van een schimmel laagje op de bodem.

Daarom de slakken erbij die ruimen veel op en de troep die ze maken is zo erg nog niet.
Zand op de bodem doe ik hier bewust niet, wordt het schoonmaken niet makkelijker op. Pas als ze >1cm krijgen ze een zandbodem (en aquarium).

Zoals al is aangegeven is het belangrijk om de boden wel schoon te houden. Een vieze bodem kan snel je water vervuilen met alle gevolgen van dien. Ook flink verversen bij jonge visjes als er geen filter in de bak zit.

Hoi Joycie, Als die kleintjes geen zuurstofsteentje in het bakje hebben kunnen ze in een uur dood zijn. Dat heb ik hier zelf meegemaakt. Het kan uiteraard ook een combi zijn van te veel voer.

Thanks voor de input allemaal..

Die slakken: ik heb een heel stel grote appelslakken maar ben bang dat die de visjes ook op kunnen eten? Gewoon omdat die slakken zo groot zijn.. of zou ik er wel 1 in dat bakje kunnen zetten?

Appelslakken eten geen vissen,hoor.

En, als je teveel voer hebt gegeven, zuig je dat er met een slang weer uit,he.

Ja idd.. Doe ik meestal ook wel maar had weinig tijd en dacht dat het voer gewoon op de bodem zou zakken en geen probleem voor de visjes zou zijn. Ik zou het dan later wel afzuigen.
Had toen ook nog geen zand op de bodem dus dat zou geen probleem zijn. Maar dat liep dus anders.

Ik ga er nu wel een slak inzetten dan. Tnx!

Haal die slak er maar snel uit!

Een appelslak zal het bakje sneller vervuilen dan een paar baby cory's van een paar dagen oud!

Ik denk dat er poelslakjes bedoeld werden o.i.d., maar zeker GEEN appelslakken.

Poel en posthoornslakjes.. niet zo'n reuzebeest 😉

Als die het loodje legt in je bakje is de rest er ook vandoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan