Zuid Amerika riviertje van D.vdvoet


Even langs de Maanvis (dord) gereden om even 2 echino’s te kopen zoals ze er naar mijn idee uit moeten zien:

BF52BC0D-D97B-4E19-909C-EC38C0357C7B.jpeg
Toch wel wat meer vertrouwen in dan die sprietjes die ik online kreeg. Uiteraard heb ik weer lopen kl*t*en met die klei bolletjes dus totaaltje volgt.
 
prachtige zwaardplanten zijn dit!. Eigenlijk zijn dit er gewoon 4 als je bekijkt hoe ze in sommige winkels worden verkocht. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat zoiets kost?
 
Even langs de Maanvis (dord) gereden om even 2 echino’s te kopen zoals ze er naar mijn idee uit moeten zien:

Bekijk bijlage 301264Toch wel wat meer vertrouwen in dan die sprietjes die ik online kreeg. Uiteraard heb ik weer lopen kl*t*en met die klei bolletjes dus totaaltje volgt.
Deze worden vaak wel verkocht maar aangeboden als "moederplanten" dan zijn ze groter en meer uitgegroeid dan de andere planten.
 
Even langs de Maanvis (dord) gereden om even 2 echino’s te kopen zoals ze er naar mijn idee uit moeten zien:

Toch wel wat meer vertrouwen in dan die sprietjes die ik online kreeg. Uiteraard heb ik weer lopen kl*t*en met die klei bolletjes dus totaaltje volgt.
Als ik deze zo bekijk lijkt het alsof er 2 in 1 potje staan dus zou je 4 plantjes kunnen hebben. Misschien kan je ze scheuren.
 
Als ik deze zo bekijk lijkt het alsof er 2 in 1 potje staan dus zou je 4 plantjes kunnen hebben. Misschien kan je ze scheuren.

klopt, in elk potje zaten er 2. Beide een flink stuk groter met mooie sterke wortels.

Deze worden vaak wel verkocht maar aangeboden als "moederplanten" dan zijn ze groter en meer uitgegroeid dan de andere planten.

Ik heb er alleen evenveel voor betaald. 3/4euro lijkt me toch geen moederplant.
 
prachtige zwaardplanten zijn dit!. Eigenlijk zijn dit er gewoon 4 als je bekijkt hoe ze in sommige winkels worden verkocht. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat zoiets kost?
3/4 euro. Dezelfde prijs die je blijkbaar online betaald voor een sprietje. ?
 
3/4 euro. Dezelfde prijs die je blijkbaar online betaald voor een sprietje. ?
zo wat een geluk meeste winkels hier in de buurt (geen aquarium speciaal zaken) die hebben alleen maar van die sprietjes die van mij beginnen wel al wat te groeien!
 
zo wat een geluk meeste winkels hier in de buurt (geen aquarium speciaal zaken) die hebben alleen maar van die sprietjes die van mij beginnen wel al wat te groeien!

Ik moet zeggen dat ik dacht dat dit toch een beetje de standaard was. Daarom was ik ook zo verontwaardigd toen ik mijn bestelling binnen kreeg. Maar goed ik heb dan ook 4/5 jaar een bak gehad zonder planten. Dus dit kan ook veranderd zijn. Uiteindelijk groeit het als het goed is toch wel. Maar dit is voor nu wat fijner om tegenaan te kijken.
 
Bak draait inmiddels 2,5 week en alles lijkt zich goed te ontwikkelen. Mijn nieuwe speeltje de Inkbird ICT-306A in combinatie met de Schego titanium heater werkt uitstekend. Ik begrijp nu ook waarom zoveel mensen deze combinatie gebruiken. Uiteindelijk super blij dat Ik de “A” variant gekozen heb. Want het via het apparaat instellen is echt dramatisch. Met de ouderwetsen knopjes. En deze kan ik instellen/aanpassen via de app & dit werkt uitstekend. Ook is het veiligheidssysteem briljant. Iedereen die me deze tip gegeven heeft , super bedankt!! Enige nadeel van de Titanium Heater is de verschrikkelijk opvallende kleur, dit is gelukkig wel redelijk weg te werken in het Aquarium.

De planten lijken het super te doen op de kleibolletjes. Ik ben zelf zwaar onder de indruk van de HN die zichzelf binnen 3 dagen aan de oppervlakte wist te krijgen & inmiddels hebben alle planten hetzelfde gedaan. De echino’s lijken ook wat te doen. Dus al met al erg tevreden.

De zak met zand heb ik uit veiligheid nog op het Talawa hout liggen deze moet er in de komende dagen wel vanaf kunnen. Het Talawahout zelf heeft zoals voorspeld een “schimmel” laagje ontwikkeld maar dit zou ook vanzelf moeten verdwijnen.

De oever doet het fantastisch! De orchideeën staan prachtig te bloeien & het oever gedeelte begint mooi samen te komen met het aquarium.

Even wat snel gemaakte dagfoto’s:

6D2FE8CF-0900-45B7-BAEB-02510D6B3FA7.jpeg
32F99BFD-6FF3-4E42-ABE6-58C4AFEA8B62.jpeg
 
Bak draait vandaag 3 weken! Vandaag wat Catapa bladeren toegevoegd om het allemaal wat natuurlijker te maken. Foto 2 is mijn zicht vanaf de bank. Als iemand een tip heeft om de overbelichting in het midden weg te krijgen op de foto’s hoor ik dit graag!

BF7725BF-B5B3-43D0-9BA3-14F47399E46D.jpeg
E7337433-A02F-4068-8362-936021E26F67.jpeg
 
Als iemand een tip heeft om de overbelichting in het midden weg te krijgen op de foto’s hoor ik dit graag!
Maak je ze met de telefoon? Dan gewoon keertje op het scherm tikken voor de focus en, iig hier bij samsung, komt er dan zo'n lampje tevoorschijn. Die wat verslepen geeft wat minder overbelichting. Kan wel ss maken als je wilt weten wat ik beodel
 
Maak je ze met de telefoon? Dan gewoon keertje op het scherm tikken voor de focus en, iig hier bij samsung, komt er dan zo'n lampje tevoorschijn. Die wat verslepen geeft wat minder overbelichting. Kan wel ss maken als je wilt weten wat ik beodel

Iphone heeft hetzelfde systeem, alleen hij krijgt de overbelichting er niet uit. Maar we blijven oefenen. Aquarium fotografie blijft lastig.
 
Mooie bak hoor en ik kan je geen tips geven want ik heb ook altijd problemen met foto s maken met de telefoon.
 
Heb je een pro optie? Kun je zelf de dingen aanpassen enzo
Ja ik heb een IPhone X & ben vandaag een beetje aan het rommelen geweest met instellingen. Het is vooral die rare rand die je op de achterwand ziet. Die is namelijk totaal niet aanwezig. (Volledig zwart.) Maar het kost me wel het hele diepte effect op een foto. Vanavond zonder reflectie maar is kijken.
 
Kleine update! Inmiddels heb ik een mooie groep Corydoras Sterbai (16.) Mogen verwelkomen in de bak samen met een nog jonge maar prachtige L018. De Cory’s zijn voor mij misschien wel de leukste aquarium visjes. Wat hebben die een heerlijk gedrag om naar te kijken.

Ook ben ik er voor 99% uit hoe de discussen eruit gaan zien. Via het netwerk van Aqua Amazone komen er jongen in van een prachtig koppel. Deze worden uiteindelijk groot gebracht in Vianen en kunnen dan uiteindelijk 1 kilometer veder mijn bak in. Dit proces gaat nog wel een aantal weken/maanden duren dus mijn geduld word lekker op de proef gesteld. Dus nu genieten van de Cory’s & het vissen bestand veder uitwerken. Onderstaand foto’s van de ouders & de jongen:

BF3ABE41-FB2A-4401-8124-FEE478661B23.jpeg
EAC4D841-3D91-4314-8D84-EBA422B9969D.jpeg
 
Kleine update! Inmiddels heb ik een mooie groep Corydoras Sterbai (16.) Mogen verwelkomen in de bak samen met een nog jonge maar prachtige L018. De Cory’s zijn voor mij misschien wel de leukste aquarium visjes. Wat hebben die een heerlijk gedrag om naar te kijken.

Ook ben ik er voor 99% uit hoe de discussen eruit gaan zien. Via het netwerk van Aqua Amazone komen er jongen in van een prachtig koppel. Deze worden uiteindelijk groot gebracht in Vianen en kunnen dan uiteindelijk 1 kilometer veder mijn bak in. Dit proces gaat nog wel een aantal weken/maanden duren dus mijn geduld word lekker op de proef gesteld. Dus nu genieten van de Cory’s & het vissen bestand veder uitwerken. Onderstaand foto’s van de ouders & de jongen:

Bekijk bijlage 302207Bekijk bijlage 302208

Rood Turqouise?
 
Even mijn gedachten in dit topic knallen. Hoe meer ik aan het kijken ben in mijn bak die ondertussen perfect lijkt te draaien. Begin ik toch het idee te krijgen dat ik van de prachtige gekleurde kweekvormen af wil stappen. Buiten dat een kweekvorm echt totaal niet bij me past denk ik ook dat het niet bij mijn bak past. Een wildkleur discus past veel beter bij mijn manier van denken & liefde voor de natuur. Ook werken de bekende discusbakken op dit forum ook niet echt?... lastig lastig. En dan ook... ga je dan voor een Stendker Alenquer of santarem of ga je opzoek naar iets anders?
 

Ik onderschrijf dit volkomen, een Stendker nakweek lijkt al bijna niet meer op een "originele" wildkleur.

Je kan eens contact opnemen met Markus Lax (Discuszucht)

Ik weet niet wanneer hij weer kan leveren, maar hij heeft wel interessante vissen zitten, denk ik, kijkend naar je verwoording

Heeft Aqua Amazon geef Purus f1 meer?

Mocht er nog iets in mijn hoofd rond spoken, dan zal ik het toevoegen
 
Wildvang is voor mij ooit een “volgende stap”. Nu nog niet. Helaas heeft Aqua Amazone geen nakweek op t moment. Aangezien dit een flinke uitdaging word kwam ik op de Duitse nakweek wildkleur vissen. Dus tips zijn welkom!

Je kan eens contact opnemen met Markus Lax (Discuszucht)

Thanks!!
 
Ik heb ooit wel een leuke kweek gehad van de Santarem/Alenquer van Stendker. Ik vond het er wel natuurlijk uitzien, maar daar zullen de meningen wel over verschillen. Hier een deel van mijn groep van toen. Als dat je aanstaat zou ik gewoon voor de degelijke Duitsers gaan.
Discus.jpg
 

Terug
Bovenaan