Zuid Amerika riviertje van D.vdvoet


Ik heb ooit wel een leuke kweek gehad van de Santarem/Alenquer van Stendker. Ik vond het er wel natuurlijk uitzien, maar daar zullen de meningen wel over verschillen. Hier een deel van mijn groep van toen. Als dat je aanstaat zou ik gewoon voor de degelijke Duitsers gaan.
Bekijk bijlage 302376

Prachtig ?! Dit is idd wel de richting waar ik op wil. Er staan meerdere oude topics op dit forum waarin een prachtige natuurlijke bak werd gecreëerd met deze vissen. Dat het kwa karakter niet overeenkomt met wildvang of er 1op1 op lijkt is ook niet het doel.
 
Met mijn nieuwe werktelefoon (Samsung) wat foto’s genomen. Resultaat mag er zijn! Krijg de sfeer van het aquarium veel beter vastgelegd:

4726FAD6-967F-43CE-BBD7-335755E2ACA4.jpeg
9AE20CAF-0E42-4AAF-ABC0-02988F911C45.jpeg
 
Zie je wel, kan Samsung gewoon beter :DD Ziet er goed uit!
Hahaha meestal sta ik aan de andere kant van deze discussie. Maar kwa camera is deze toch duidelijk beter dan mijn iPhone X.
 
Als team Samsung waardeer ik ook deze foto's van het aanblik ;)
 
Ik snap opeens wat je tegenhoudt om red backs te kopen :p
Maar als je voor discus kan gaan zou ik dat zeker doen
 
Ja ik moet ook wel zeggen dat mijn twijfel extreem is toegeslagen! Zo erg dat de topic titel inmiddels is aangepast. Keuzes.... blijft lastig! Inmiddels wel contact gehad met discus passie over een kleurslag die me erg aanstaat & nakweek is van 2 wildvang ouders. Het gaat hier om de Curilenquer van Piwo.

6318551A-9627-4664-9C13-1A801FD3B185.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Maar is F1 dan ineens zoveel makkelijk te houden dan Wildvang?
 
Maar is F1 dan ineens zoveel makkelijk te houden dan Wildvang?
F1 zou je over het algemeen net als wildvang moeten houden MAAR je voorkomt het probleem dat wildvang vissen vaak hebben, namelijk parasieten en bacteriële infecties. Dus je krijgt wel een sterkere vis dan de doorgefokte kauwgomballen op de markt, met een kleinere kans op parasieten dan bij wildvang maar die wel op de lagere waardes van wildvang moet zitten al kunnen ze waarschijnlijk wel iets meer aan.
 
Maar is F1 dan ineens zoveel makkelijk te houden dan Wildvang?
Uiteraard is nakweek makkelijker gewoon op leidingwater te houden. & de financiële waarde is een stuk lager. En ik kan mezelf nog in de spiegel aankijken ?. Het heeft meerdere voordelen zullen we maar zeggen.
 
F1 zou je over het algemeen net als wildvang moeten houden MAAR je voorkomt het probleem dat wildvang vissen vaak hebben, namelijk parasieten en bacteriële infecties. Dus je krijgt wel een sterkere vis dan de doorgefokte kauwgomballen op de markt, met een kleinere kans op parasieten dan bij wildvang maar die wel op de lagere waardes van wildvang moet zitten al kunnen ze waarschijnlijk wel iets meer aan.

Uiteraard is nakweek makkelijker gewoon op leidingwater te houden. & de financiële waarde is een stuk lager. En ik kan mezelf nog in de spiegel aankijken ?. Het heeft meerdere voordelen zullen we maar zeggen.

ik zie niet waarom een F1 ineens geen aangepast water nodig zou hebben? zie ook de reactie van MaestroCygni.
De wv ouders zullen dit wel hebben, dus die jongen zijn ook niks anders gewend. Generatie na generatie zou die dit wel op kunnen lossen, maar m.i. niet na 1 generatie.

Het minder kans hebben op parasitair gedoe klinkt wel heel plausibel :))
en laat wel wezen, zelfs wv is sterker dan de kauwgomballen van de kauwgomballenfabriek aka stendker... :DD
 
Even voor de duidelijkheid de vis waar we het over hebben is gekweekt uit een wildvang Alenquer & een wildvang Curipera. Maar niet 1e generatie. Het is dus absoluut geen F1. Vissen zijn keurig gewend aan leidingwater zodat ik dus geen professor hoef te spelen. Mooi toch ?!?

Snap na het lezen van mijn eigen bericht dat dit niet helemaal duidelijk was, excuus.
 
Hoeveelste generatie?

En wat is precies je angst voor wildvang?
Wat komt er uit jouw kraan aan waterwaarden?

En die parasieten bij wildvang zijn kapot op 35 graden. Dennis uit Vianen heeft mijn vis enkele weken op ruim 35 graden gezet.
 
De kreet leiding water is erg relatief.
MjIn wildvang zit ook op gewoon leidingwater.
Ik speel ook geen professor.

Ja oke mijn leiding water is wel heeeeel erg mooi.
178 uS uit de kraan heeft niet iedereen dat weet ik.
 
De generatie durf ik echt niet te noemen. Ik denk dat ik gewoon een stuk vertrouwen mis voor wildvang. Ik kom toch wel 2x in de maand bij Dennis & sta altijd te kwijlen bij zijn wildvang. Hij heeft nu ook weer een schitterende groep terug gekocht die van “leidingwater” afkomt.

vrijdag gaat hij mijn water uitgebreid testen. Maar helaas is het hier niet zo best. Dennis “maakt” ook zijn water voor zijn kweekbakken.
 
Ga eens bij Ronald in Weesp kijken.
Hij heeft ook weer wat kweek binnen.
 
FB_IMG_1594127824045.jpg


Deze zitten bij Ronald en komen van Ben Ligtenberg
 
Bekijk bijlage 302686

Deze zitten bij Ronald en komen van Ben Ligtenberg

Jammer dat het een “mengelmoes” van kleur soorten is. Zijn wel mooie vissen & ook van kweker piwowarski als ik t goed heb. Maar zal is langsrijden??
 
Laatst bewerkt:
Kleine update: laatste tijd flink lopen twijfelen over het vissenbestand. Dit vooral omdat ik bleef twijfelen over de hoofdbewoner. Ook vanwege de start van mijn nieuwe baan & de drukte die daar bij hoort. Veel mensen gesproken, opties bekeken & uiteindelijk besloten om het discus idee volledig te schrappen! Wildvang discus blijft wel voor de toekomst op het lijstje staan maar is nu gewoon geen optie.

Daarom vandaag definitief de knoop door gehakt en uiteindelijk bestelling geplaatst bij Jos Hut voor:

10x Scalare redback rio manucapuru (10cm)

Deze passen naar mijn idee super goed bij de “vibe” van het aquarium. Helemaal blij met mijn gemaakte keuze & hoop dat het allemaal goed uitpakt.

Dit brengt het vissenbestand naar:

10x Scalare redback rio manacapuru
16x corydora sterbai
1x L018
 
Het zjin ook mooie vissen, maar het gedrag is toch wel echt een wereld van verschil, ik ben benieuwd hoelang het duurt nadat ze volwassen zijn, voordat je de keuze gaat wijzigen
 
10x Scalare redback rio manucapuru (10cm)

Deze passen naar mijn idee super goed bij de “vibe” van het aquarium. Helemaal blij met mijn gemaakte keuze
Prima keuze, mooie vissen met elk een apart karakter, zal je blij mee zijn voor de 1e 15 jaar :thumbs:
 
Het zjin ook mooie vissen, maar het gedrag is toch wel echt een wereld van verschil, ik ben benieuwd hoelang het duurt nadat ze volwassen zijn, voordat je de keuze gaat wijzigen

Het probleem met de discussen was vooral dat ik buiten wildvang niks “goed genoeg” vind. Buiten dat vind ik de discusmarkt echt idioot. De extreem gekleurde onnatuurlijke vissen vind je op elke hoek van de straat. Maar een mooie nakweek wildvangkleur is nauwelijks te krijgen. Dus tevreden ga ik voor nu gewoon niet worden met discussen.

En ik denk dat de maantjes me wel de rust gaan geven nu?. Vooral na het kijken van een berg YouTube filmpjes denk ik dat het de bak echt gaat afmaken. En voor de discussen heb ik jullie bakken & Aqua Amazone hier vlakbij.
 
Verstandige keuze.
Ik zou echt wat gezegd hebben wanneer je er kauwgomballen in zou doen.
 
Ga je morgen nog wel naar Dennis?
Ik ben echt benieuwd naar de kwaliteit van je water.
 
Net even bakkie gedaan in Vianen. Diepvries vol voer gekocht & ook wat power voer van Bassleer meegenomen voor die toekomstige maantjes. Het was erg druk dus even snel met de meter het water getest. Zoals Dennis het zij “prima water om te drinken”. Kraanwater hier gaat richting de 8 PH & 450 EC. Helemaal k** dus. Geen wildvang discus water zonder professor te spelen. Zal is zoon druppel set aanschaffen om het een keer goed te testen. Mijn teststrips blijken in ieder geval volledig onbetrouwbaar te zijn (ph 7.)

Hij verwacht in de komende weken zijn levering Brazilië waar ik van stond te watertanden. Dus zeker een aanrader om dan is langs te gaan! Ook had die toevallig Jos Hut gesproken vanmiddag voor een levering Maantjes. Ik was hem net voor geweest?.
 
Heb je wel eens verdiept in een osmose toestel?
Een eenvoudige uitvoering is niet echt duur, levert mooi water en je bent niet echt professor aan het spelen hoor.
Dan meng je 50% osmose water en 50% kraan water en zit je precies goed voor Discus.
Misschien geen lieve opmerking: John kan het ook! Sorry John
 
In ieder geval beter dan de 800 tot 875 µS als hier, ik maak wekelijks 200 liter osmose aan op de 325 liter ververswater, maar dat is alleen even een EC meter aanschaffen en de juiste mix maken, een kind doet de was.
 
Hahah dit kind gebruikt de wasmachine aansluiting nog even waarvoor die bedoeld is ?. Maar heb stiekem wel is gekeken inderdaad & Dennis heeft dit uiteraard ook al een aantal keren benoemt. Eerst een huis kopen in de komende 2 jaar & dan is kijken hoeveel meter aquarium er in huis gaat passen! Misschien dan is veder kijken.
 
Het Veluwe water schijnt ook erg visvriendelijk te zijn! Morgen in Almere even naar de LFS kan mijn vriendin even zien hoe volwassen manen eruit zien. Ondanks dat ik ze al gewoon besteld heb natuurlijk ?!
 
Het Veluwe water schijnt ook erg visvriendelijk te zijn! Morgen in Almere even naar de LFS kan mijn vriendin even zien hoe volwassen manen eruit zien. Ondanks dat ik ze al gewoon besteld heb natuurlijk ?!

Als je toch die kant op gaat zou ik kijken of je ook een bakkie kan doen......
 

Terug
Bovenaan