Zuid Amerika riviertje van D.vdvoet


Om nog even aan te vullen:

met de 600watt versie moet je de bak wel op 33-35 graden krijgen.

https://www.amazon.nl/Inkbird-Tempe...hild=1&keywords=inkbird&qid=1592258116&sr=8-4

dit is een Inkbird controller, deze heeft zowel een aansluiting voor een verwarming als een koeler.

Het enige nadeel is de bijgeleverde probe, deze is niet echt waterdicht en gaat na verloop van tijd afwijkende temperaturen doorgeven.
maar ook dat is simpel op te lossen door een aquarium probe bij te bestellen: https://www.amazon.nl/Inkbird-ITC-3...&keywords=inkbird+probe&qid=1592258225&sr=8-4

Je zou evt. ook nog voor de Inkbird WLAN ITC-306A @ Amazon.de kunnen gaan, deze heeft twee sensoren, mocht er 1 stuk gaan dan schakelt hij de verwarming uit. Zie de verschillende reviews van mensen ook hier in: Beste verwarming Schego i.c.m. Inkbird? Maar welke Inkbird?
 
In de nacht koelt de rivier ook een paar graden af.
Met dar ding kan je zeggen overdag 29 graden in fe nacht 27 graden
Dat begrijp ik, Maar als je bak 30 graden is overdag. en savonds wil je het 29 graden hebben wat heeft dan het nut van een 2e heater?

want je zou het moeten koelen toch?
 
Water zal, als de omgeving zelf dit toelaat, afkoelen zonder heater. Door de heater dan in de avond pas later aan te laten slaan (met een lager ingestelde temperatuur) geef je de water, net als in de natuur, de kans om af te koelen. Dit zal alleen wel met een controller moeten gebeuren, omdat anders je heater die het hoogst staat afgesteld qua temperatuur aan slaat zonder dat je een langere, koelere periode, kunt creëren. Of je moet gaan werken met een tweede heater en de eerste heater met de hoogste temperatuur op een tijdschakelaar zetten; mits je heater geen digitale is, want kans dat die naar een verkeerde temperatuur springt als hij weer aangaat
 
Dat begrijp ik, Maar als je bak 30 graden is overdag. en savonds wil je het 29 graden hebben wat heeft dan het nut van een 2e heater?

want je zou het moeten koelen toch?

Je hebt geen 2e heater nodig, ook heb je geen cooler nodig.
De software regelt het gewoon.

Je stelt gewoon twee temperaturen in. Bijvoorbeeld 30 graden vanaf 6:00 in de ochtend en 27 graden vanaf 23:00 in de avond.
Overdag zal de software de heater aansturen en ervoor zorgen dat je water op 30 blijft. Vanaf 23:00 koelt het water dan af en stel om 02:00 is het gezakt naar 27 graden vanaf dat moment zal de software de heater aansturen zodat het ook 27 blijft tot 6:00 dan gaat ie weer sturen naar de 30 graden.
Afhankelijk van de hoeveelheid water duurt dat afkoelen en opwarmen natuurlijk een tijdje.


De 306 die ik heb kan 2 heaters aansturen maar die zijn beide tegelijk aan of uit.
Ik heb even wat meer water en met 1 stuks 600W kan ik niet uit de voeten dus heb er twee heaters aan gekoppeld.
 
Je hebt geen 2e heater nodig, ook heb je geen cooler nodig.
De software regelt het gewoon.

Je stelt gewoon twee temperaturen in. Bijvoorbeeld 30 graden vanaf 6:00 in de ochtend en 27 graden vanaf 23:00 in de avond.
Overdag zal de software de heater aansturen en ervoor zorgen dat je water op 30 blijft. Vanaf 23:00 koelt het water dan af en stel om 02:00 is het gezakt naar 27 graden vanaf dat moment zal de software de heater aansturen zodat het ook 27 blijft tot 6:00 dan gaat ie weer sturen naar de 30 graden.
Afhankelijk van de hoeveelheid water duurt dat afkoelen en opwarmen natuurlijk een tijdje.


De 306 die ik heb kan 2 heaters aansturen maar die zijn beide tegelijk aan of uit.
Ik heb even wat meer water en met 1 stuks 600W kan ik niet uit de voeten dus heb er twee heaters aan gekoppeld.
Thnx voor je uitleg, maar zo snel koelt het toch niet af?
 
Dat is helemaal afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de hoeveelheid verdamping, oppervlakte beweging etc.
Ook glas oppervlak is van invloed op straal warmte, hoe meer glas hoe meer warmte verlies.
Een bak van 21 graden zal minder snel afkoelen dan een bak van 30 graden bij een kamer temperatuur van 20 graden.
 
Om nog even aan te vullen:

met de 600watt versie moet je de bak wel op 33-35 graden krijgen.


dit is een Inkbird controller, deze heeft zowel een aansluiting voor een verwarming als een koeler.

Het enige nadeel is de bijgeleverde probe, deze is niet echt waterdicht en gaat na verloop van tijd afwijkende temperaturen doorgeven.
maar ook dat is simpel op te lossen door een aquarium probe bij te bestellen: https://www.amazon.nl/Inkbird-ITC-3...&keywords=inkbird+probe&qid=1592258225&sr=8-4

Voor een goede probe kies je het best een DS 18b20. Die zijn waterdicht en van een goede kwaliteit. Zelf heb ik er meerdere in gebruik.

 
Bedankt allemaal voor de schat aan informatie. Zal dit vanavond alleen rustig even bekijken! Maar begrijp ik het nou goed dat jullie geen van alle een product gebruiken dat ook echt voor aquaria is ontwikkeld?
 
Oké maar als ik het allemaal goed begrijp dan zou ik met de onderstaande combi perfect uit de voeten kunnen. Zonder dat ik eerst nog moet gaan solderen of aanpassen:


Amazon product ASIN B07WXG7564

Klopt helemaal! (Je amazon link is trouwens > Inkbird WLAN ITC-306A)
 
Plantjes binnen gehad. Wel echt de kleinste stekjes ooit. Dus toch nog maar een bestelling plaatsten of even langs de LFS.
C0C9AC2A-40C8-47DC-9DA7-52D3BBC2782D.jpeg
 
Je kan planten groter krijgen maar het heeft vrij weinig zin.
Ze zijn boven water gekweekt en verliezen toch allemaal hun blad en beginnen weer opnieuw.
 
Vind vooral de zwaardplanten extreem klein. Zo klein dat ik bang ben dat ik ze niet aan de praat krijg. Maar we hebben geduld hoor ?
 
Heb je bewust gekozen voor de A variant tov de T variant?

jazeker de T heeft het door jullie aangegeven probleem met de “probe”. En ik heb 2 linker handen dus wil gewoon een plug & play systeem. Ook geef de leverancier aan dat de A voor Aquaria is ontwikkeld & daar heb ik dus meer vertrouwend in. Buiten dat staat systeem met een app staat me erg aan.
 
Over de 306A staat hier op het forum een review door mij geschreven.
 
Over de 306A staat hier op het forum een review door mij geschreven.

Helemaal super! Nog even een bevestiging dat ik goed heb gekozen. Ik ben erg benieuwd??
 

Terug
Bovenaan