Zuid amerikaans biotoop van graspol61


Gewoon eens in het oog houden maar denk niet dat je een verwarming gaat nodig hebben
Oke dank je svl,

Dan ik mijn keus snel gemaakt het wordt reuze danio e n corydoras paleatus.
Hoeveel zou ik er van ieder kunnen nemen?
Je weet de maten van mijn bak ?
 
Goede middag allemaal,

Ik wil graag een bioloog maken naast het aquarium met een opvoer pomp of zo .
Iemand een tip ???

Aantal foto's van Ferplast mijn bak dus !
staat nu leeg moet nog schoongemaakt worden maar dat doe ik morgen wel .
 

Bijlagen

  • 20221008_134806.jpg
    20221008_134806.jpg
    182.7 KB · Weergaven: 60
  • 20221008_134841.jpg
    20221008_134841.jpg
    167.9 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Goedenavond allemaal,

Ik heb gevonden tenminste een soort : Devario malabaricus !
Welke vissen zou ik er bij kunnen nemen het betreft beetje hillstream achtig aquarium ?

Bedankt alvast :)
 
Goede morgen allemaal,

Nu ben ik aan het twijfelen betreffende soort vissen bestand in aquarium :help:

Ik wil vissen die graag in stroming zwemmen niet agressief zijn lengte ongeveer nabij 10 tot 15 cm en die tegen koeler water kunnen !
Hopelijk kan iemand mij helpen met dit .
Devario malabaricus deze heb ik al op het oog en kunnen daar corydoras paleatus bij ?

Wederom is mijn dank groot :)
 
Goeden avond allemaal,

Ik heb de keuze gemaakt dankzij link van John !

Het wordt een hillstreambak met schooltje Devario malabaricus .

Ein in de andere hillstreambak 80 cm zitten lees onder...
Die gaan mee naar de grote bak toe.
Pseudogastromyzon cheni
Pseudogastromyzon myersi
Daar heb ik een aantal van.
Deze houden beide van zeer snel stromend water keien en beetje grind op de bodem eigenlijk komen er geen planten voor in hun biotoop maar zet er wat wat neer die haal ik de bestaande hillstreambak .
Java varen met heel veel stekjes aan de moeder plant en twee anubias nana zitten er in flink gegroeid.
deze plak ik op stuk hout .
Dus dit is wat ik ga doen .
Ik heb nog 30 Danio choprae over of die er bij kunnen ik weet niet of dat erg druk wordt ?
En nog 2 molukke waaerhandgarnaal.

Wat vinden jullie van dit idee ?
 
Goeden avond allemaal,

Vandaag inhoud en slangen voor Eheim gekcoht en roodbruine kwarts grind .
Led controler op nieuw schema in gezet via laptop (Per ongeluk 21 uit ipv 20 uit ) zet dat morgen wel goed :(
2 stukken kienhout er in doe zaten er al in .
Stromings pomp 4000 liter per uur zit er ook in .
misschien te veel allemaal maar dat zir ik nog wel.
Morgen stenen overzetten van de ene hillstream naar de andere hillstream .
Dan over een week of de de vissen van de ene hillstream naar de andere hillstream als de water waardes goed zijn en dan een week later komen er 6 Devario malabaricus bij.


Nou dit lijkt mij wel een goede hillstream bak worden .
Graag nog wat ideën betreffense water inlaat .
Over stenen laten stromen weet nog niet hoe .

Paar foto's plaatsen :foto:
 

Bijlagen

  • 20221010_131938.jpg
    20221010_131938.jpg
    189.9 KB · Weergaven: 62
  • 20221010_201956.jpg
    20221010_201956.jpg
    160 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Goede middag allemaal,

Een vraagje betreffende wateruitstroom voor de hillstreambak.

Ik heb een Eheim professional 4+ 600 met een behoorlijke uitstroom via spraybar.
Maar ik wil de uitstroom over stenen laten gaan !
Zou ik de uitstroom naar beneden laten gaan over de stenen met een dunnere buis zo dat het water harde stroomt ?
Er zit een stromingspomp in 4000 l/h.

Wat vinden jullie er van ?
 
Goeden abvond allemaal,

De stroming heb ik in orde en inhoud keien en hout +plantjes zijn aanwezig .
Er volgen meer keien die komen nog wel !

Ik zet paar foto's neer kunnen jullie de voortgang zien van den hillstreambak .....
 

Bijlagen

  • 20221013_195248.jpg
    20221013_195248.jpg
    192.5 KB · Weergaven: 66
  • 20221013_195259.jpg
    20221013_195259.jpg
    197.7 KB · Weergaven: 65
  • 20221013_195308.jpg
    20221013_195308.jpg
    253.8 KB · Weergaven: 66
  • 20221013_195320.jpg
    20221013_195320.jpg
    146.6 KB · Weergaven: 64
goeden avond allemaal,

Een nieuwe foto van mijn hillstreambak !
Is er iets wat er nog moet bijkomen behalve de vissen (die komen later pas) ??
Ik zie wel dat de stroming door de hele bak ga .
Ik zal morgen een filmpje maken van de stroming .
 

Bijlagen

  • 20221014_192547.jpg
    20221014_192547.jpg
    211.2 KB · Weergaven: 64
Goede morgen Van Egmond,

Ik heb een tekening gemaakt hoe de stroming loopt !
Hopelijk is het duidelijk zo ..

De stroming draait rond !!
 

Bijlagen

  • ferplast stromings richting.jpg
    ferplast stromings richting.jpg
    81 KB · Weergaven: 61
Ah ok, hoe gaan je vissen ermee om? En dan meer de vissen die in de middenlaag zwemmen? Het is best wel een forse stroming en als die dan 2 verschillende richtingen gaan?? Het is geen kritiek hoor maar gewoon stukje nieuwsgierigheid van mijn kant
 
goeden avond allemaal,

Een nieuwe foto van mijn hillstreambak !
Is er iets wat er nog moet bijkomen behalve de vissen (die komen later pas) ??
Ik zie wel dat de stroming door de hele bak ga .
Ik zal morgen een filmpje maken van de stroming .
Ziet er al goed uit.
Ik zou er nog valisneria inzetten en misschien een paar hogere rotsen er bij leggen waar er een stillere stromingszone is zodat , als ze dat willen , ze wat kunnen rusten.
 
Ah ok, hoe gaan je vissen ermee om? En dan meer de vissen die in de middenlaag zwemmen? Het is best wel een forse stroming en als die dan 2 verschillende richtingen gaan?? Het is geen kritiek hoor maar gewoon stukje nieuwsgierigheid van mijn kant
Goede middag van Egmond,

Diit zijn vissen die komen uit een snelstromende rivier met alleen rots en geen planten.
Het zijn echte hillstream vissen .
Zoals de tekening aan geeft gaat de stroming via de voorriot naar achter dan via achterruit naar inlaat toe .
En over paar weken komen de vissen er in die in een andere kleiner bak zitten :
Pseudogastromyzon cheni
Pseudogastromyzon myersi
30 Danio Choprea en 2 of 3 waaier handgarnaal.
Als ze er i n zitten maar ik een foto :)
 
Ziet er al goed uit.
Ik zou er nog valisneria inzetten en misschien een paar hogere rotsen er bij leggen waar er een stillere stromingszone is zodat , als ze dat willen , ze wat kunnen rusten.
Goede middag wvl dank je ,

Pseudogastromyzon cheni
Pseudogastromyzon myersi
Deze rusten nooit een stromende rivier staat ook niet stil.
Maar ik ben blij met je tip zou inderdaad keien in stapelen die rust beetje rust kunnen bieden .
 
Goeden avond allemaal,

Vanmiddag led strip ontvangen deze geeft de kleur blauw.
Blauw is ook nodig om alg sneller te laten groeien op stenen en rotsen ruiten !
De meeste willen van die alg af en ik wil juist alg hebbben.
Morgen zal ik de strip onder de deksel van het aquarium bevestigen en op de led controller aan sluiten.
Dan volgt er zeker een foto of foto's :)
 
Goede middag wvl dank je ,

Pseudogastromyzon cheni
Pseudogastromyzon myersi
Deze rusten nooit een stromende rivier staat ook niet stil.
Maar ik ben blij met je tip zou inderdaad keien in stapelen die rust beetje rust kunnen bieden .
Was ook niet bedoeld voor de Pseudogastromyzon maar voor de choprae ;)
 
Aha svl !!
Klopt arme danio's ..

Inderdaad ik zal met wat keien iets hogere rust punt maken .
Ik heb rechts kienhout met anubias nana misschien daar een keien stapelen als daar de stroom het minst is !!!
Ik moet even kunnen zien waar de stroom het minst sterk is .
 
Was ook niet bedoeld voor de Pseudogastromyzon maar voor de choprae ;)
Goedemorgen svl,

Ik heb Danio Choprea op gezocht bij Aquainfo (ik heb al eerder gekeken naar deze vis) en kwam deze tekst tegen.

Aangezien Danio choprae voorkomt in snelstromend water moet dit ook worden nagebootst in het aquarium. Om de vis zijn mooiste kleuren te laten vertonen wordt een donker substraat met veel schuilplaatsen aangeraden in de vorm van stenen, planten en hout. Ondanks dat in de natuurlijke omgeving geen planten staan.
Met geen rust punt !!

Trouwens als deze vissen een week in het aquarium zijn neem ik Devario malabaricus er bij hoeveel weet ik nog niet ligt aan het bestand wat er in komt !

De Devario malabaricus is een makkelijke hillstream vis die de hele dag actief rondzwemt. De kweek van dit leuke actieve visje is ook nog eens relatief eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:
Goeden avond allemaal,

Een foto van mijn gereed staande zonder vissies Gerpalst hillstream aquarium .
 

Bijlagen

  • fergoed1.jpg
    fergoed1.jpg
    102.5 KB · Weergaven: 63
Goede morgen allemaal,

Ik heb gisteren een JBL 1502 gekocht (eheim bleef valse lucht trekken en na schoonmaak is het een ramp om weer te starten ) !
Nu moet ik nog zien of stroming voor hillstream genoeg is .
Zie wel dat de oppervlakt fiks ronddraait en door stromingspomp onderaan gaat het water van rechts naar links en dan via achterruit naar inlaat toe .

Ik zie wel als er vissen in zijn hoe de stroming dan is .
 
Ik heb de 1502 ook en opzich een prima filter al had ik met de oude Eheim potten ook geen last van ongemakken.
Hallo dank voor je reactie John,

Ik zit alleen te worstelen met de uitlaat ik kan het op 3 manieren doen.
1/ Via spraybar maar dan zit het hele aquarium onder de bubbels
2/ of via smalle uistroom waardoor het wateroppervlak flink rond draait
3/ via de uitstroom recht naar beneden maar dan kom het gelijk bij de inlaat terecht .
of ik moet de inlaat links zetten !!

Welke methode is het beste ?
Please help
 
Ik werk met een spraybar zodat je over de hele bak uitstroom en een goede circulatie hebt. Lid @benvo kan heel goed uitleggen hoe dit werkt.
Ik heb de buis dan iets naar beneden gericht waardoor het oppervlak net iets beweegt en ook alle planten in de bak bewegen.
 
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Alles over het maken van een spraybar vind je in het handige tips topic, zie mijn handtekening hieronder.
 
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Alles over het maken van een spraybar vind je in het handige tips topic, zie mijn handtekening hieronder.
Dank jullie voor de reacties,

Hier gaat het om een hillstreambak.
Ik wil zo veel mogelijk stroming van rechts naa rinks zo dat de vissen tegen de stroom moeten zwemmen.
Er zit een stromingspomp van 4000 l/h in die zit onder de uitlaat van de filter zodat beide naar links gaan .
 
Goede morgen allemaal,

Na aanleidng van reactie "John & ben" heb ik spraybar schuin aan de rechter kant geplaatst.
Ik zal morgen avond een foto maken of filmpje .
Ik zie Danio Choprea tegen de stroming zwemmen en helemaal aan de rechter kant waar spraybar en stromingspomp zit is er een rust gedeelte wel met lichte stroming.
Nog één week en dan ga de Pseudogastromyzon er ook in !!!

Dank aan aan jullie reacties en tips hulp en zo voort :petjeaf:
 
Ik heb een filmpje gemaakt van mijn beginnende hillstreambak !

Op de lege plek komen nog maaskeien te liggen !
 

Bijlagen

  • hilstreamfer.mp4
    116.8 MB
Goed morgen ,

Een update betreffende hillstream van mij !
En een vraagje ¿

Ik heb nu 11 Danio choprae 2.4 cm vis zwemmen er komen er vier bij .
En 7 Devario Malabaricus in Ferplast 120x50x55 er komen bij 4 of 5 Pseudogastromyzon er bij .
En ik wil als het kan nog 3 Devario's er bij nemen of wordt het teveel vis ?

Ik zal vanavond een foto maken van het geheel :)

Trowens 500 wat externe verwarming te koop
 
Die paar vissen die je er bij zet gaat zeker lukken.
Persoonlijk zou ik het daarbij dan wel laten.
ik ben van mening , weinig vis en een mooi aquarium zijn minder problemen.
 

Terug
Bovenaan