100x40x40 custom hillstream-aquarium van Mafkees


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
928
Hoi allemaal,

Mijn voorbereidingen zijn al maanden onderweg dus het wordt tijd voor een foto-album. Na ongeveer een jaar te hebben genoten van mijn 60P (zie foto-album in mijn handtekening) ga ik verhuizen en een nieuw huis vraagt om een nieuw aquarium. Vrijdag aanstaande ga ik mijn custom bak (100x40x40) ophalen bij Van Wolferen en dan hoop ik snel te kunnen gaan dryscapen. Ik heb de materialen al twee maanden liggen dus de kriebel is sterk aanwezig!

De setup:
-100x40x40 custom aquarium van Optiwhite-glas.
-Juwel RIO 180 onderkast.
-Chihiros WRGB2 lamp in hanguitvoering, 90cm versie.
-Oase Biomaster 600 filter met Chihiros metalen in- en outflow.
-Aqua Medic Smartdrift 7.1 stromingspomp (tot 10.500 liter per uur).
-CO2-set met Twinstar diffusor.
-Eheim Skim350.
 
Het concept: een hillstream-aquarium met dubbele bodem, waar het water onderdoor wordt gecirculeerd om laminaire stroming te creëren.
De twee zwarte strepen in het bovenaanzicht zijn steunstrips van glas, waar de bodem op komt te rusten. Naast deze steunen loopt er een rand helemaal rondom de binnenkant van het aquarium. Hier rust de dubbele bodem op.
Enkel datgeen binnen het vak met de opstaande zwarte randen, als getoond in het zij-aanzicht, hoort bij de scape. Deze randen zijn in werkelijkheid van glas.
1618425140581.png


Het compartiment, met daarin de stromingspomp en de CO2-diffusor, wordt aan weerszijden afgesloten door een rooster. Zo kunnen er geen bewoners in belanden.
Om alles uit het zicht te houden en de focus op de scape zelf te houden, zal ik zwart raamfolie gebruiken om de techniek te verbergen.
1618425237459.png
 
Laatst bewerkt:
Klinkt alvast goed, succes :thumbs:
 
Ik volg! 😇
 
gij ook al het hil stream virus ;)?
wat voor visjes ga je der in houden?
 
gij ook al het hil stream virus ;)?
wat voor visjes ga je der in houden?
Ja en nee. Ook met een zwakkere stroming ben ik ervan overtuigd dat laminaire stroming altijd natuurgetrouwer is voor riviervissen.

Visbestand ben ik nog niet over uit. Suggesties?
 
Visbestand ben ik nog niet over uit. Suggesties?
das een goeie je zou denk eerst moeten kijke waar je aan kunt komen want ik probeer ook al jaar lang van die kleine 1 cm visjes te bestelen maar lukt nie
 
Heel erg gaaf! Heb je nu niet heel weinig hoogte over? Lijkt toch een cm of 10 kwijt te zijn aan de dubbele, valse bodem?
 
Heel erg gaaf! Heb je nu niet heel weinig hoogte over? Lijkt toch een cm of 10 kwijt te zijn aan de dubbele, valse bodem?
Ik heb netto 32cm scape hoogte dus dat viel me alles mee!
 
Gisteren gescaped, geplant en vissen overgeplaatst. Alles draait nu zoals gepland.
De Chihiros WRGB2 is fenomenaal. Qua kleurenspectrum net echt zonlicht.

De vissen lijken te genieten van het 'eenrichtingsverkeer' qua stroming. Ze zwemmen er speels tegenin en duiken zelfs vaak en probleemloos naar het uitstroomrooster (op dit moment komt daar 5000L/u doorheen!!). Erg mooi gedrag om te zien.

Vanavond foto's en/of filmpjes!
 
nou we w8ten op de fotos en waar verzamelt het vuil zig?
 
Ik ben heel benieuwd!
 
Sorry voor de radiostilte, allemaal. De verhuizing was druk dus ik kwam telkens niet toe aan het maken van foto's. Bij dezen en update!
Ik ben erg benieuwd naar wat jullie ervan vinden. De vissen lijken de laminaire stroming geweldig te vinden. Er knalt momenteel 8000 liter per uur door de bak en ze spelen heel graag in de stroming, zonder dat ik het idee krijg dat ze worden weggeblazen. In tegendeel. Ze hangen juist erg vaak op het uitstroomrooster, het lijkt alsof ze proberen om erin te zwemmen.
1619893361590.png
1619893395165.png
1619893412689.png
1619893431488.png
 
Ziet er goed uit. De pimp voor dit vermogen zit onder je roosters? Ben ook wel nieuwsgierig na een filmpje eigenlijk
 
ziet er knap uit
misschien eens een filmpje zodat we de indruk van de flow kunnen krijgen?
 
Ziet er goed uit en idd, vraagt om een filmpje 😅, no presure.
 
De pimp voor dit vermogen zit onder je roosters?
Zo is dat. Een stromingspomp die 10.500 liter per uur kan bereiken. Hij staat nu op 70% constante kracht dus in combinatie met het buitenfilter zo'n 8.000L/u momenteel. De 'Aqua Medic Smartdrift 7.1'.
 
Ziet er goed uit!!
 
Eerste plukjes haaralg gedetecteerd :(
 
Mooie bak! Chinese Danio's, blijven leuke visjes. En inderdaad, gek op spelen in de stroming :love:
 
Nu al? Dat is snel! :( Bevallen die roosters goed trouwens?
Haha, ja. Precies op de steen die volgens mij de meeste stroming vangt.
Roosters bevallen per-fect.
Mooie bak! Chinese Danio's, blijven leuke visjes. En inderdaad, gek op spelen in de stroming
Thanks! Het is erg leuk om ze speels te zien!
 
Morgen ga ik 18 corydoras aeneus ophalen bij een hobbykweker in de regio. Ze zouden tussen de 2-3cm zijn dus ik heb een hoop opvoeden voor de boeg, maar dat vind ik niet erg. Ik ben benieuwd hoe de vissen zich ontwikkelen tijdens het opgroeien in een bak met laminaire stroming.

Verder heb ik vandaag een klimopstek toegevoegd aan het emerse deel van het aquarium. Op de (lange) termijn wil ik ook de standaarden van het licht laten volgroeien met klimop om een echt hoekje natuur te creëren.
 
Laatst bewerkt:
Een minuutje in de rivier. De cories zijn druk gravende om de voertabletjes die ik in het aquarium heb gedropt te zoeken. Links zie je een extra (groffer) rooster op het al bestaande, mooie rooster liggen. Dat is om de kleine cories te beschermen tegen de zuigkracht van de stromingspomp, die op dit moment minimaal draait (30% van zijn 10.000 liter per uur capaciteit). Het viel mij namelijk op dat de nieuwe bewoners het er wel een beetje zwaar mee hadden.
Hiermee is het helemaal opgelost. Een prima tijdelijk compromis om hun welzijn te garanderen.
 
Schitterend, deze bak mag er wezen!
 
Heel mooi!!
 
Dank dames!
Nog even wat achterhaalde DSLR-foto's bekeken, van voor het arriveren van de cories, en over deze was ik toch wel erg in mijn nopjes.
1620332680045.png


Goed dan ... genoeg gespamd voorlopig :)
 
Dank dames!
Nog even wat achterhaalde DSLR-foto's bekeken, van voor het arriveren van de cories, en over deze was ik toch wel erg in mijn nopjes.
Bekijk bijlage 324824

Goed dan ... genoeg gespamd voorlopig :)
Dat is ook een schitterende foto!
 

Terug
Bovenaan