100x40x40 custom hillstream-aquarium van Mafkees


De plantjes doen het goed.
Heb je veel last van een kalkrand? Ik overweeg om ook een open aquarium te plaatsen.
Veel water dat verdampt?
 
Even die bos gekapt :p
1640707413507.jpeg
 
Doet de graslelie het een beetje?
Jazeker! Ik heb 'm uiteindelijk bevestigd met secondelijm.
In de eerste week zakten de bladeren wat in (sommige daarvan raakten onder water en heb ik afgeknipt), maar inmiddels staat hij heel goed wortel te schieten en komen er wat nieuwe scheuten in. Die gaat het dus gewoon redden. Daar ben ik erg blij mee!
 
Mijn Chinese danio's zijn bijna allemaal dood (door de leeftijd). Binnenkort wil ik 10-15 nieuwe scholenvisjes halen. Ik denk aan keizertetra's. Iemand ervaringen?
 
Zou je niet voor een kleiner soortje gaan? En dan een wat grotere school? Kubotai blijft een prachtige vis, alsook de axelrodia riesei als je het mij vraagt.
 
Ik vrees dat die kleintjes door het rooster heen, in de stromingspomp zullen eindigen. Er raast nog altijd 6.000 liter per uur door de bak.
Wellicht vuurtetra's.
 
Kubotai en riesei zijn niet kleiner dan chinese danio'z toch? Of ze die stroming waarderen is de vraag idd 😅
 
mooie plantjes mafkees hedde ook een foto van het onderwater gebeuren?
 
Nog steeds erg mooi! Heb je nog nieuwe nakweek gehad?
 
Wat een ontzettend mooie bak heb je! Ik wil ook graag gaan werken met planten die boven de bak uit steken.
Mijn oog viel op de groene blaadjes met de witte nerf. Is dat gewoon de Fittonia ( Mozaiekplant)?
Erg mooi gedaan hoor!

Ik blijf deze bak nog wel even volgen :giggle:
 
De Fittonia is een huiskamerplant zover ik weet en die moet dan wel echt bovenwater.
 
Daarom vroeg ik mij ook af of het die plant is, of misschien een andere? Hij lijkt er wel op.
 
Wat een ontzettend mooie bak heb je! Ik wil ook graag gaan werken met planten die boven de bak uit steken.
Mijn oog viel op de groene blaadjes met de witte nerf. Is dat gewoon de Fittonia ( Mozaiekplant)?
Erg mooi gedaan hoor!

Ik blijf deze bak nog wel even volgen :giggle:
Bedankt voor de complimenten! Ja, het is een fittonia. Gewoon gekocht, wortels afgespoeld onder de kraan (voorzichtig!) en met de wortels in het water op het hout geplakt. De plant is zó groot geworden dat hij te zwaar werd om zichzelf te ondersteunen. Daarom is hij gewoon verzopen. Op dit moment zit er dus geen fittonia meer op het hout. Zo is natuur :)
 
Hillstream bak zonder Hillstream Loach? Schandalig!

Prachtbak, hoor. Nog een filmpje en ik ga nog een tweede aquarium beginne voor de eerste bevolkt is...
 
De afgelopen maanden ben ik erg druk geweest en daarom heb ik mijn aquarium wat in verval laten geraken. Het gevolg daarvan was dat de boel nogal overgroeid is geraakt. Eergisteren heb ik daarom boven water aangepakt, en gisteren onder water. Nu is alles weer spic en span!
1654518009075.jpeg


Ik heb de graslelie uitgegraven uit de bos pinnatifida, die ik helemaal heb teruggesnoeid tot de houtachtige kern van de stam. Ook heb ik de lepelplant in de achtergrond flink teruggedrongen.
1654517926235.jpeg
1654517947460.jpeg
 
Ik heb net ca. 40 eitjes van de cory's van het raam geplukt. Dit keer was ik er op tijd bij, voordat de slakken erbij konden om ze aan te vreten. Ze hangen nu in een netje in de stroming.

Ik bedacht me dat ik ze mogelijk in wat filterwol kon doen en die filterwol onder het rooster zou kunnen plaatsen, zodat ze onder de bodem zitten. Daar zitten ook wel slakken, maar die komen dan niet bij de eitjes, door het wol. De kleine visjes zijn vervolgens hopelijk klein genoeg om uit het filterwol te kruipen, en dan zitten ze direct onder de bodem, waar ik ze hebben wil. Dit heeft denk ik meer kans van slagen dan de eitjes laten uitkomen in het netje en dan pas een poging doen om ze onder de bodem te krijgen, want dan kunnen ze alle kanten op en dan hebben de danio's een kans om ze op te eten. Wat denken jullie?
 
Even geen foto, maar een temperatuurupdate. Mijn 'open top' bak houdt zich op dit moment nog redelijk. Het is binnen al een week zeker 25 graden geweest, met vandaag een dikke uitschieter naar 28 graden. De bak was gisteren nog 23 graden maar schoot vandaag door naar 25 graden. Ik heb besloten niet te gaan klooien met waterwissels en temperatuurschommelingen, nu het maar twee dagen zo heet wordt.

Mijn vorige aquarium had een dichte lampenkap en die had allang op 28 graden gestaan.
 

Terug
Bovenaan