180l Bak van Tommie1


bak staat er mooie fris bij die alg was staghorn denk ik
 
Ehhh, niet alleen de nitraat is erg laag maar de fosfaat is ook laag met 0,5 en als je 20/2 toevoegt per week (of 15/1,5) dan zou je toch meer moeten overhouden lijkt me want de bak is niet heel sterk beplant. Hoevvel milligram nitraat en fosfaat voeg je wekelijks toe eigenlijk?
 
Ik voeg 50ml van de kit van planted-box toe.

Dat zou 20/2mg/l moeten zijn.
Zou het kunnen dat mijn mosselplantjes alles opeten?
 
Ik kan het me haast niet voorstellen want met de EI voeg je wel 20mg nitraat toe maar je hebt ook een rest nog in de bak dus na het toevoegen zit je behoorlijk hoog in de regel. Ik heb ook altijd veel drijvers gebruikt maar had voor de wissel nog altijd aardig wat voeding over.
 
Tja, zou ik dan bacterien hebben die nitraat vreten?
 
Ik denk dat iedereen die in een gezonde bak voldoende aanwezig heeft en ik zou zo niet weten waar je voeding blijft en anders kun je het altijd in een apart topic aanhanig maken. Wie weet zijn er andere leden die er iets over kunnen zeggen.
 
Tja, zou ik dan bacterien hebben die nitraat vreten?

Het zou kunnen maar het lijkt me erg vlug. Doorgaans duurt het langer voor je denitrificerende bacteriën op peil hebt in je bak. Deze bacteriën hebben een anaerobe omgeving nodig welke o.a. ontstaat door veel vuil in filter en bodem.

Zolang je zorgt dat je geregeld je filter en soms de bodem diep schoonmaakt zou dat geen probleem moeten gaan geven.

Voor nu denk ik eerder aan het nog niet in balans zijn van je bak. En je bent nog maar net begonnen met deze voeding, er kan nog geen opbouw zijn lijkt mij. Laat je bak gewoon een paar weken lopen en kijk naar hoe je planten het gaan doen.
 
Ik denk dat iedereen die in een gezonde bak voldoende aanwezig heeft en ik zou zo niet weten waar je voeding blijft en anders kun je het altijd in een apart topic aanhanig maken. Wie weet zijn er andere leden die er iets over kunnen zeggen.

Dat is waar jij en ik verschillen van mening :)

Ik probeer juist een gezonde bak te creëren zonder of met zo min mogelijk denitrificatie.

Ik hou ons nitraat liefst zoveel mogelijk beschikbaar voor onze planten. Ik vind het dubbel om eerst omstandigheden te creëren waardoor nitraat wordt afgebroken, waarna je het zelf weer gaat toevoegen.
 
Het enige wat op denitrificatie zou kunnen wijzen is dat er luchtbellen in de bodem naar boven komen als ik er met mijn vingers door ga.
Ik heb de boel de laatste tijd juist wat meer proper gehouden. Filterwatten 2 keer per week goed uitgespoeld (siporax en blauwe spons niet!), en gezorgd dat er niet te veel vuil op de bodem ligt.
 
Zolang je zorgt dat je geregeld je filter en soms de bodem diep schoonmaakt zou dat geen probleem moeten gaan geven.

????

Volgens mij moet je je filter niet geregeld "diep" schoonmaken? wellicht de voorfilter als die er is maar diep? het ligt eraan natuurlijk wat men onder diep verstaat, maar is dat dan echt nodig om het geregeld schoon te maken, aangezien je vaak leest je filter pas schoonmaken als de debiet merkwaardig teruggenomen is? en je grond/zand met rust laten dan al niet even waaien met je hand a siphon?
 
In de EU is een topic waar Backplay er juist voor pleit om een filter goed schoon te houden.
 

Verschillende meningen zo te lezen.
 
????

Volgens mij moet je je filter niet geregeld "diep" schoonmaken? wellicht de voorfilter als die er is maar diep? het ligt eraan natuurlijk wat men onder diep verstaat, maar is dat dan echt nodig om het geregeld schoon te maken, aangezien je vaak leest je filter pas schoonmaken als de debiet merkwaardig teruggenomen is? en je grond/zand met rust laten dan al niet even waaien met je hand a siphon?

Ja, dat is wat je vaak leest. En dat is prima. Maar het is ook een beleid wat gevolgen heeft of kan hebben voor de samenstelling van je bacterie-cultuur.
En beide kanten zijn goed, ze zijn alleen verschillend.

De heel sterk verkorte en gesimplificeerde versie is:
Organisch vuil wordt omgezet naar anorganische stoffen (ammoniak) door heterotrofe bacteriën die zowel in zuurstofrijke als zuurstofarme omgeving kunnen werken. Deze vermenigvuldigen erg vlug (verdubbeling in ongeveer 5 min.) en werken niet superefficient. Ze kunnen ook ammoniak gaan omzetten wanneer de omstandigheden daar naar zijn.

Ammoniak wordt omgezet naar nitriet en nitriet naar nitraat door aerobe nitrificerende bacteriën, die dus (veel) zuurstof nodig hebben. Deze vermenigvuldigen zich veel trager maar nitrificeren enorm veel sneller dan heterotrofe bacteriën. Verdubbeling tussen de 12 en 24 uur.

Wanneer je veel vuil laat zitten in de bodem en in je filter, dan zullen daar grote hoeveelheden heterotrofe bacteriën komen, want die verdubbelen zich reuze snel. Daardoor kan een zuurstofarme omgeving ontstaan bij de bacteriën waardoor de nitrificerende bacteriën niet kunnen functioneren of bestaan.
Dan nemen de heterotrofe bacteriën een deel van de nitrificatie over. Ze verdringen als het ware de nitrificerende bacteriën.

In die zuurstofarme/loze omgeving die ontstaat floreren denitrificerende bacteriën die nitraat afbreken. Alleen die bacteriën werken en vermenigvuldigen zich nog trager dan de nitrificerende bacteriën. Daarom duurt het maanden voor dat proces zich vormt.

In een aquarium met geen/weinig planten en/of een hoge bezetting kan dat erg nuttig zijn.

Ik heb een lage bezetting en veel planten, dus ik wil zo min mogelijk denitrificatie (al is het niet 100% te voorkomen, en dus voer ik vuil in filter en bodem eerder af dan hier op het forum algemeen wordt aangeraden.

Minder vuil is minder heterotrofe bacteriën is betere omstandigheden (meer zuurstof) voor nitrificerende bacteriën + slechte omstandigheden voor denitrificerende bacteriën is meer nitraat overhouden voor je planten.
 
Ja, dat is wat je vaak leest. En dat is prima. Maar het is ook een beleid wat gevolgen heeft of kan hebben voor de samenstelling van je bacterie-cultuur.
En beide kanten zijn goed, ze zijn alleen verschillend.

De heel sterk verkorte en gesimplificeerde versie is:
Organisch vuil wordt omgezet naar anorganische stoffen (ammoniak) door heterotrofe bacteriën die zowel in zuurstofrijke als zuurstofarme omgeving kunnen werken. Deze vermenigvuldigen erg vlug (verdubbeling in ongeveer 5 min.) en werken niet superefficient. Ze kunnen ook ammoniak gaan omzetten wanneer de omstandigheden daar naar zijn.

Ammoniak wordt omgezet naar nitriet en nitriet naar nitraat door aerobe nitrificerende bacteriën, die dus (veel) zuurstof nodig hebben. Deze vermenigvuldigen zich veel trager maar nitrificeren enorm veel sneller dan heterotrofe bacteriën. Verdubbeling tussen de 12 en 24 uur.

Wanneer je veel vuil laat zitten in de bodem en in je filter, dan zullen daar grote hoeveelheden heterotrofe bacteriën komen, want die verdubbelen zich reuze snel. Daardoor kan een zuurstofarme omgeving ontstaan bij de bacteriën waardoor de nitrificerende bacteriën niet kunnen functioneren of bestaan.
Dan nemen de heterotrofe bacteriën een deel van de nitrificatie over. Ze verdringen als het ware de nitrificerende bacteriën.

In die zuurstofarme/loze omgeving die ontstaat floreren denitrificerende bacteriën die nitraat afbreken. Alleen die bacteriën werken en vermenigvuldigen zich nog trager dan de nitrificerende bacteriën. Daarom duurt het maanden voor dat proces zich vormt.

In een aquarium met geen/weinig planten en/of een hoge bezetting kan dat erg nuttig zijn.

Ik heb een lage bezetting en veel planten, dus ik wil zo min mogelijk denitrificatie (al is het niet 100% te voorkomen, en dus voer ik vuil in filter en bodem eerder af dan hier op het forum algemeen wordt aangeraden.

Minder vuil is minder heterotrofe bacteriën is betere omstandigheden (meer zuurstof) voor nitrificerende bacteriën + slechte omstandigheden voor denitrificerende bacteriën is meer nitraat overhouden voor je planten.
Dank voor je heldere uitleg.
Ben ik weer wijzer geworden.

Maar jij doelt dit meer over nitraat gehalte?
 
Dank voor je heldere uitleg.
Ben ik weer wijzer geworden.

Maar jij doelt dit meer over nitraat gehalte?

Denitrificatie is het proces van afbreken van nitraat door bacteriën. Dus dat kan inderdaad invloed hebben op het gehalte nitraat in het water.

Maar met de informatie die ik heb gelezen zou dat erg snel zijn, zoals ik ook aangaf in mijn eerdere reactie.

Uit mijn hoofd dacht ik dat ze voor volledig of in elk geval grotendeels op peil zijn van denitrificatie ongeveer 4 tot 6 maanden vanaf de start van het aquarium aanhouden.
 
Dan nemen de heterotrofe bacteriën een deel van de nitrificatie over. Ze verdringen als het ware de nitrificerende bacteriën.

Een deel want ze zetten de nh3/4 niet om in nitriet en in nitraat.
 
Een deel want ze zetten de nh3/4 niet om in nitriet en in nitraat.

Naar ik heb begrepen zullen heterotrofe bacteriën ook gaan nitrificeren, alleen heel veel minder efficiënt dan de normale aerobe nitrificerende bacteriën dat doen. Ook andere organismen kunnen een stuk van de nitrificatie over pakken.

Het nadeel hiervan wat betreft nitrificatie zou, naar ik heb begrepen, niet zijn dat het niet gebeurt maar dat het aquarium door de trage werking van deze bacteriën en andere organismen minder flexibel wordt bij veranderingen.

Wederom, wat ik hier zeg is sterk gesimplificeerd en het zijn flarden uit stukken informatie van andere sites. Een groot gedeelte maar niet alleen aquainfo.nl.

Zodra je gaat samenvatten en interpreteren etc. verander je altijd meer dan goed is.
 
Mijn aquarium is goed beplant, en ik denk zowat gemiddeld wat visbezetting en organische belasting betreft, maar toch had ik naar mijn mening heel veel detritus.

Dat hevelde ik 1-2 keer per week weg.
In mijn intern filter heb ik het volgende zitten:
Witte filterwatten die ik 1-2 keer per week ofwel vervang, ofwel goed afspoel en uitknijp onder de kraan. Dat doe ik als ik merk dat de uitstroom minder wordt.
Blauwe spons: om de 2 weken eens uitschudden in afgeheveld water
Zakje siporax en doosje kleikorrels: om de 4 weken eens uitrammelen in afgehelveld water

In de eerste weken kwam er echt enorm veel vuil in de bak. Zat duidelijk met een algen/afval probleem. Eén keer zelfs blauwalg gevonden in het mos en op een steen. Dat heb ik verwijderd, en niet meer terug gezien.

Sinds ik EI toegevoegd heb zie ik de algen verdwijnen (of toch veel trager groeien), en ik zie ook minder afval op de bodem.
Behalve dan ineens dat hoornblad dat gewoon in elkaar stortte op een paar dagen. Vond het echt raar, en daarom heb ik nitraat en fosfaat gemeten.
Moet wel zeggen dat de mosselplanten enorm snel gegroeid waren, en zowat 3/4 van de oppervlakte in namen. Dat heb ik herleid tot ca 1/4.

Positief punt: geen vissen meer dood, en zelfs een babyvisje dat het nu al 2 weken uit houdt. Kan bijna niet anders of het is een Rasbora Galaxy.
Verschillende zwangere garnalen, maar nog geen jonge garnalen gezien.

Ik denk dat ik wat macro ga verhogen. om toch wat nitraat in de bak te houden.
 
Naar ik heb begrepen zullen heterotrofe bacteriën ook gaan nitrificeren, alleen heel veel minder efficiënt dan de normale aerobe nitrificerende bacteriën dat doen. Ook andere organismen kunnen een stuk van de nitrificatie over pakken.

Het nadeel hiervan wat betreft nitrificatie zou, naar ik heb begrepen, niet zijn dat het niet gebeurt maar dat het aquarium door de trage werking van deze bacteriën en andere organismen minder flexibel wordt bij veranderingen.

Wederom, wat ik hier zeg is sterk gesimplificeerd en het zijn flarden uit stukken informatie van andere sites. Een groot gedeelte maar niet alleen aquainfo.nl.

Zodra je gaat samenvatten en interpreteren etc. verander je altijd meer dan goed is.

Het is ook best ingewikkelde materie waar je als leek vaak net het fijne niet van weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Was het vorige week dat je zei dat je het een tijdje zo zou laten om het aquarium tijd te geven in balans te komen? :)

Je hebt veel dingen veranderd, en je ziet duidelijk veranderingen ten goede.

Ik ben met je eens dat dingen nog beter kunnen, maar als ik jou was, xou ik het eerst nog even tijd geven.

Het terugsnoeien van de drijfplantjes is in mijn ogen zeer nuttig. Dat zal zeker het verbruik van nitraat wat blokkeren.

Veel detritus, afval, daar zijn verschillende manieren voor om dat terug te brengen. Misschien betere filtratie, beter voer (met andere verhoudingen waardoor minder afval ontstaat en blijft liggen) en meer van die dingen. Maar een ander gedeelte is dat je domweg bacteriën moet krijgen om de detritus op te ruimen. En wanneer je alles wegruimt krijg je die niet.

Op dit moment komt het nog van alle kanten. Dat moet stabiliseren.
In mijn ogen moet je nu als eerste zorgen voor goed groeiende planten die daardoor minder afval gaan geven, voor vissen die met kwalitatief goed voer weer op gezondheid kunnen komen na de lastige tijd en slechte waterwaarden, en verder moet je bak zelf op orde komen.

Overigens, slechte waterwaarden zoals jij hebt gehad kunnen vissen beschadigen zonder dat ze doodgaan. Dat betekent dat mogelijk meer vissen sneller dood zullen gaan omdat ze beschadigd zijn. Misschien niet. Maar wat ik er mee bedoel te zeggen is dat wanneer volgende week een vis doodgaat, dat niet hoeft te betekenen dat je water dan slecht is, het kan ook nog gevolgschade zijn. Dat hoeft niet, het kan.
Dus ook dat hoeft geen reden te zijn alles weer over hoop te trekken.

Jouw filtratie is de mijne niet. Maar dat hoeft ook niet.
Er zijn enorm veel mensen hier op het forum met heel andere filtratie dan wij, en toch hebben ze ook goedlopende aquaria.
Het maakt wel dat het voor mij heel lastig is er iets zinnigs over te zeggen en ik kies er dus voor dat niet te doen.

Mijn advies, laat het even. Ga niet aan je voeding sleutelen. Kijk over een paar weken hoe het gaat en verander dan zonodig 1 ding. Zo komt het het beste en het snelst op orde.

En niet te paniekerig over laag nitraat.
Ik heb al vaker gezegd dat wij bijna standaard 0 nitraat en 0 fosfaat meten.
En dat werkt hier best. Wij geven alleen wel 3x per week onze voeding zodat er toch geregeld aanvoer is.
Maar goed, je bak gaat niet direct in de puin zodra je nitraat onder de 5 dipt.
Juist de paniekreacties zijn lastig voor je aquarium.
 
Jaja.... :stars:

Buiten wat snoeiwerk heb ik niks veranderd. Verlichting is ongewijzigd, 3 weken EI ongewijzigd, alleen een beetje gemeten, en een beetje gestofzuigd.

Ik zoek gewoon een verklaring waarom een plant die door iedereen als "makkelijk" wordt aangegeven ineens verpieterd.
Overal lees ik dat je naar je planten moet kijken. Als die het ineens slecht doen, dan is er iets mis....

Maar ik verander dus niks, ik doe voorlopig gewoon voort met EI, en wekelijks verversen.
 
Lol hoornblad is zo'n mysterieuze plant. Toen ik het onderzocht voor ik het kocht las ik precies dat wat jij nu aangeeft. En ik heb het ook gehad, in een andere bak.
Dus nee, hoornblad doet het niet bij iedereen goed.
Hier is al waterpest verschrompeld, javavarens gingen in het begin aan snot, en laten we het niet hebben over javamoss wat het bij iedereen schijnt te doen en wat hier geen 6 weken in leven blijft.

De laatste weken zaten wij dusdanig laag qua voeding dat we echt schade zagen bij verschillende, en ons hoornblad is nog steeds frisgroen.

Het enige dat ik nu kan bedenken is misschien dat met de enorme hoeveelheid mosselplantjes waar je het over had, het te donker heeft gezeten. Krijgt het voldoende stroming? Beide hier belangrijk bij de hoornblad.



Succes weer.
 
Het enige dat ik nu kan bedenken is misschien dat met de enorme hoeveelheid mosselplantjes waar je het over had, het te donker heeft gezeten. Krijgt het voldoende stroming? Beide hier belangrijk bij de hoornblad.

Ik denk dat het de combinatie was tussen licht (onder mosselplanten is het donker) en voeding (mosselplanten die alle nitraat binnenspeelden).
De stroming lijkt me wel OK vermits ze vlak tegen de aanzuig staan.

Dat blijf ik dus wel proberen... als er iets mis gaat er een verklaring voor zoeken.
Komt goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Even een update. Ik blijf last hebben van draadalg ondanks de EI.
Het lijkt alsof de nitraat na 3-4 dagen op is. Na een waterwissel loopt het een paar dagen goed en dan beginnen de algen weer te groeien. Ik voeg nu 60ml toe per week van elk van de stockoplossingen.
 

Bijlagen

  • E8D61F9E-E150-425B-9469-D3B9F78363DB.jpeg
    E8D61F9E-E150-425B-9469-D3B9F78363DB.jpeg
    44.8 KB · Weergaven: 97
  • 1C98C9A8-CA1E-43A9-B2A4-C7D8981A8AE5.jpeg
    1C98C9A8-CA1E-43A9-B2A4-C7D8981A8AE5.jpeg
    59.2 KB · Weergaven: 109
Even een update. Ik blijf last hebben van draadalg ondanks de EI.
Het lijkt alsof de nitraat na 3-4 dagen op is. Na een waterwissel loopt het een paar dagen goed en dan beginnen de algen weer te groeien. Ik voeg nu 60ml toe per week van elk van de stockoplossingen.

Bedoel je de grijze pluisjes aan die stengels?
Als dat zo is herken ik het niet als draadalg. Draadalg zijn hier kleine groene plukjes waar echt lange groene draden uitkomen, wel 30cm lang soms. Als we het laten zitten worden het hele flarden.

Het lijkt mij eerder baardalg of staghorn, ik kan op deze foto niet zien welke van de 2 het zou zijn.

Draad- en baardalg is hier altijd een kwestie van co2. De hoeveelheid en/of de distributie ervan.

Staghorn schijnt een wat andere oorzaak te hebben.

Wij voegen onze all in one in 3x per week toe, voor een meer gelijkmatige verdeling en opname.
 
De lange groene draden zijn er wel, maar je ziet ze niet goed.
Dropchecker is groen, maar vrij donker.
 
Je werkt met poeders begrijp ik en hoe heb je die aangemaakt en is daar geen fout in gemaakt? Heb je al gemeten hoeveel nitraat je hebt na de verversing en dan enkele uren later na de toevoeging?
Draadalg is toch een co2 probleem dus de zal denk ik te laag zijn en de checker mag best mooi lichtgroen zijn. Ik kan op de foto lastig zien welke alg het is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Als ik voeding toe voeg is de nitraat rond de 20, dus poeders zitten goed, maar na 3 dagen is het terug bijna 0.
Ik zie dat ook aan mijn planten. De eerste dagen na het verversen en toevoegen van voeding groeit het mooi, en dan valt het stil.

Ik denk dat ik het licht wat ga dimmen, dan zou het verbruik aan voeding ook moeten dalen, en dan blijft het misschien langer werken. En misschien in 2 keer doseren.
 
Als ik voeding toe voeg is de nitraat rond de 20, dus poeders zitten goed, maar na 3 dagen is het terug bijna 0.
Ik zie dat ook aan mijn planten. De eerste dagen na het verversen en toevoegen van voeding groeit het mooi, en dan valt het stil.

Ik denk dat ik het licht wat ga dimmen, dan zou het verbruik aan voeding ook moeten dalen, en dan blijft het misschien langer werken. En misschien in 2 keer doseren.

Wanneer je het licht gaat dimmen, zal ook de behoefte aan co2 dalen, dus is er een kans dat de co2-gerelateerde algen ook minder worden.
 
Als ik voeding toe voeg is de nitraat rond de 20, dus poeders zitten goed, maar na 3 dagen is het terug bijna 0.
Ik zie dat ook aan mijn planten. De eerste dagen na het verversen en toevoegen van voeding groeit het mooi, en dan valt het stil.

Maar goed planten slaan voeding op dus ik denk ook nitraat dus dan vindt ik het wel raar dat ze na enkele dagen al niet meer groeien omdat ze zo zou ik denken wel moeten hebben opgeslagen. Als ik voeding toedien dan zit ik rond de 25mg aan nitraat en na het verversen is daar na een week nog 10mg van over, Ik heb vrij veel planten in de bak en zo n 20 lumen. Dus het verbruik is aan nitraat lang geen 20mg dus dan vindt ik het raar dat dit bij jouw zo snel op is tenzij je er heel veel licht boven hebt en veel planten. Wat je kan doen is de nitraat apart toevoegen en dan eens 30mg na het verversen toevoegen. Maar ik snap toch nog niet waar de nitraat blijft want de EI is juist om tekorten te voorkomen en ik ken zelf niemand die niet genoeg heeft aan de toevoeging van 20mg nitraat.
 
@jessicapilon
Dat is nu net de reden waarom ik een beetje met de handen in het haar zit.
Zou het kunnen dat het harde water hier een grote invloed heeft?
 
Ik had hier in de bak een kh van 11 en dat heeft geen invloed volgens mij hoor.
 
Hoe staat het met je aquarium?
Gaat wel, maar toch nog veel draadalg.

ik ververs typisch op vrijdag, voeg dan Macros toe, zaterdag de micros en zondag ijzer uit de kit. Dan zie je de planten goed groeien tot ca dinsdag woensdag, en dan beginnen de algen weer. Vooral veel draadalg.
Hydrocleys groeit fatastisch, nu 3 stekken die zich ontwikkelen.

Wat wel goed gaat zijn de vissen en garnalen. Mijn baby rasbora (geboren in deze gezelschapsbak) zwemt vrolijk rond en groeit ondanks dat ik het niet speciaal voer. Garnalen kweken als de malle.

Maar die algen he...
Gisteren merkte ik dat de Sterbais veel meer dan normaal naar de oppervlakte gingen voor lucht. Filter uitlaat wat omhoog gezet zodat ik wat meer zuurstof in de bak krijg, en dan ging het snel beter, maar een paar uur later kleurde de dropchecker weer blauw.

het blijft toch wat sukkelen....
 
Gelukkig gaan je vissen wat beter.
Blijft wel gek dat je planten goed groeien tot halverwege de week en dat dan de algen het weer overnemen.
Het is wel grappig dat bij jou de hn als 3 stekken heeft en het erg goed doet. Ik heb hem ongeveer tegelijk gezet en die van mij groeit wel maar heel gestaag en zeker geen stekken. Nu heb ik volgens mij wel veel minder licht in de bak.
 

Terug
Bovenaan