200x70x70 van tuinkabouter


Nr2
DE823031-2C2C-4A87-B304-FAF649907364.jpeg

Nr 3
409801CA-F139-44CA-A01D-05AB920798E1.jpeg


Ook gwn netjes naast elkaar xD
Die op de dropchecker was vanmorgen trouwens weer netjes weg
 
Hele mooie maanvissen!
 
Ik heb ook een maanvis met zo'n rode rug.
Die vertoont territoriaal gedrag als ik in het aquarium aan het werk ben.
Valt me gewoon aan en is echt niet bang!
Prachtig dier!
 
Ik heb ook een maanvis met zo'n rode rug.
Die vertoont territoriaal gedrag als ik in het aquarium aan het werk ben.
Valt me gewoon aan en is echt niet bang!
Prachtig dier!
Mijne niet, maar ik voer ze met de hand dus als ik bezig ben in de bak denken ze dat ze eten krijgen.
Maar heb je dan maar 1 maanvis?

Moeder de vrouw aan het koken? :petjeaf:
Broodjes smeren ;)
 
Mooi dat ze elk keer een nestje hebben.
Ze leggen ook op de meest vreemde plekken.
Goed dat je planten het goed doen met die graafmachines.
 
Mooi dat ze elk keer een nestje hebben.
Ze leggen ook op de meest vreemde plekken.
Goed dat je planten het goed doen met die graafmachines.
Dankje, beetje grindrooster doet wonderen ;)
 
Nu afwachten of er nog eitjes gaan uitkomen.
 
Ik heb 4 maanvissen, maar 1 daarvan is vaak rood op zijn rug en valt me aan als ik waterplanten aan het snoeien ben.
 
Nu afwachten of er nog eitjes gaan uitkomen.
Zijn alweer weg hoor ;)

Ik heb 4 maanvissen, maar 1 daarvan is vaak rood op zijn rug en valt me aan als ik waterplanten aan het snoeien ben.
Ahha, deed mijn geophagus ook totdat ik hem een tik gaf met m’n pincet
 
Zo weer even de DSLR voor de dag getoverd en weer ff een rondje geweest, klein beetje fotoshop om de foto's wat donkerder te maken omdat het extreem licht was gister tijdens het maken van de foto's.
Vooraanzicht:
DSC_0927_1.jpg

Kopkant:
DSC_0930_1.jpg

Achterkant:
DSC_0934_1.jpg


Nu ff wat gebrabbel en straks meer foto's
Wat jullie niet ontgaan is zijn de geophagus baby's deze zijn nu ongeveer 2-3 weken oud en brengen de nacht door buiten de bek van vaders.
Op de foto's is ook wel te zien dat ik de bodem in "hun" hoek niet heb glad gestreken, ik kwam er namelijk achter dat ze onder de plantenwortels en de stukken hout schuilen voor de andere (hongerige) bewoners.

Zoals jullie ook wel kunnen zien heb ik echt moeilijk veel last van micro bubbels, dit komt omdat de inlaten van de pompen vlak tegen het laatste schot aan zitten in mijn bioloog en er door een biofilm wat cavitatie ontstaat en zorgt voor die micro bubbels die netjes door de pomp en reactor gaan.
Ik heb een poos gedacht dat m'n co2 gewoon te hoog stond maar na een etmaal de kraan dicht te hebben kon dit niet meer het probleem zijn..
Ik heb nieuwe luchtslang besteld voor mijn doseerpompen en ga de 2e aanzuig ook verplaatsen naar achter en waarschijnlijk met een knie naar onder draaien om zo meer lucht ellende te voorkomen.
Wat ook redelijk duidelijk te zien is is dat ik de HN aan het uitdunnen ben geweest en de planten die eronder goed groeide "verstikt" werden door de HN en nu dus langzaam weer op beginnen te komen omdat ze weer wat licht krijgen.
Wat jullie niet zien is dat ik sinds 2 weken nog maar 50% EI doseer en in gevolg daarvan ook nog maar 25% water wissel om zo iets zuiniger om te gaan met alles.
De TDS is in die 2 weken niet noemenswaardig opgelopen en de NO3 zelfs iets gezakt, PO4 is nagenoeg gelijk gebleven en K kon ik niet testen omdat de testset op was.

Dus nu maar wat close-ups.
Vaders met de jongen:
DSC_0942_1.jpg

DSC_0943_1.jpg

De jongen zelf:
DSC_0952_1.jpg

Moeders:
DSC_0959_1.jpg


Groepje maanvissen:
DSC_0946_1.jpg


Dat was het weer voorlopig, hoop dat m'n nieuwe bemesting regime blijft werken en ik dus ooit op een dag met osmose aan de slag kan 250L kan ik nog aanmaken en op zolder opslaan, 500L word een stuk lastiger..
Zo dat was een lekker lange post :)
 
Maar wel een mooie en duidelijke post, ik ben benieuwd wat de bemesting gaat doen, zelf heb ik de hele EI en wel een deel osmose.
Ik ga ook geen 100% osmose doen maar 50/50 met kraanwater om een KH te krijgen van 3 en hopelijk weg te komen zonder al te veel mineralen toe te hoeven voegen.
Maargoed dat is toekomst muziek eerst moet dit gaan werken
 
Misschien een domme vraag maar waarom wil je deels naar osmose gaan?
Prachtige foto's!
 
Misschien een domme vraag maar waarom wil je deels naar osmose gaan?
Prachtige foto's!
Dankje.

Maar deels osmose om de kh omlaag te krijgen waarmee mijn CO2 verbruik hopelijk ook lager word, en een lagere TDS waarmee hopelijk mijn planten de voeding beter op kunnen nemen en zo ook nog weer beter gaan groeien
 
Mooie foto s Wouter en hoe hoog is de geleidbaarheid bij jouw normaliter eigenlijk?
 
Mooie foto s Wouter en hoe hoog is de geleidbaarheid bij jouw normaliter eigenlijk?
Zou ik ff uit moeten rekenen...
Maar volgens mijn aliexpress TDS meter zit er iets van 249ppm in mijn kraanwater en net voor de waterwissel zit mijn aquarium op 300-311 ppm
 
O dat valt mee want ik heb hier ook zo n 450 uS uit de kraan.
 
Woehoe!! Geophagus baby’s leven allemaal nog :D
En de micro bubbels zijn eindelijk weg en dropchecker is eindelijk niet meer blauwig maar licht groen.
Waterwaardes zijn nogsteeds stabiel dus tot zover werkt mijn plan nog :D
 
Mooie vorderingen, TOP !
 
Jou waardes.
390 uS uit de kraan.
480 uS in de bak.

Ik heb 440 uS uit de kraan. 50/50 geeft 220 uS.
In de bak heb ik 300 uS.

Dus er is zeker wel winst te behalen.
 
De vissen kleuren erg mooi onder de led verlichting (en fotoshop)
Ik heb ook wel eens een halve EI dosering overwogen, maar dit zal niet gaan zonder een paar weken te meten.
Zomaar de helft doseren en 25 % water verversen schijnt niet op te gaan.

En je hebt behoorlijk wat baby's zo te zien, deze zullen de bak moeten verlaten met de tijd?
 
Jou waardes.
390 uS uit de kraan.
480 uS in de bak.

Ik heb 440 uS uit de kraan. 50/50 geeft 220 uS.
In de bak heb ik 300 uS.

Dus er is zeker wel winst te behalen.
Welke berekening heb je daarvoor gebruikt?
Kwam erachter dat er meerdere TDS “standaarden” zijn.
De vissen kleuren erg mooi onder de led verlichting (en fotoshop)
Ik heb ook wel eens een halve EI dosering overwogen, maar dit zal niet gaan zonder een paar weken te meten.
Zomaar de helft doseren en 25 % water verversen schijnt niet op te gaan.

En je hebt behoorlijk wat baby's zo te zien, deze zullen de bak moeten verlaten met de tijd?
Dankje, zal nog wat met de camera moeten spelen om alles zonder fotoshop er mooi op te krijgen maar dat moet gaan lukken ;)

Dat het niet op schijnt te gaan zou je gelijk in kunnen hebben.
Echter ben ik niet van plan EI te blijven volgen en heb ik al ruim een jaar een aangepast recept gemaakt voor mijn bak.
Het huidige recept houd de NO3 en PO4 in check net als de sporen.
Misschien dat ik in de toekomst meer K en/of Mg moet doseren maar de tijd zal het leren.

Inderdaad de jongen zullen vanzelf de bak moeten gaan verlaten.
Vissenval staat al klaar en heb wss ook al een adres wat ze af wilt nemen.
 
Welke berekening heb je daarvoor gebruikt?
Kwam erachter dat er meerdere TDS “standaarden” zijn.
.

Dat klopt! En dat is ook de reden dat ik zo’n meter nooit zou aanbevelen.
De reden waarom deze niet gelijk zijn, heeft alles met de toepassing te maken.

In de tuinbouw wordt met npk gewerkt en is dat belangrijk. Is dus andere factor.

De microsiemens per centimeter is de officiele internationale standaard.

Van daaruit kun je alles omrekenen.

Maar het antwoord op jou vraag.

Hier kun je alles omrekenen.
https://www.lenntech.nl/calculatoren/geleidbaarheid/tds.htm

Maar wil je dat zeker weten, dan zul je dat voor jou meter moeten testen, of staat in de handleiding.
 
Erg leuk dat jonge grut Wouter en dat ze het zo goed doen.
 
om alles zonder fotoshop er mooi op te krijgen
Ik leuk mijn foto's ook op hoor, in real life ziet het er altijd goed uit, maar mijn camera denkt daar toch anders over.

Dat het niet op schijnt te gaan zou je gelijk in kunnen hebben.
Ja dat heeft te maken met het feit dat je de bak niet volledig reset met een 25% ww, heel erg uit de hand zal het niet lopen maar ééns in de 4 weken even meten is dan wel nodig.
 
Dat klopt! En dat is ook de reden dat ik zo’n meter nooit zou aanbevelen.
De reden waarom deze niet gelijk zijn, heeft alles met de toepassing te maken.

In de tuinbouw wordt met npk gewerkt en is dat belangrijk. Is dus andere factor.

De microsiemens per centimeter is de officiele internationale standaard.

Van daaruit kun je alles omrekenen.

Maar het antwoord op jou vraag.

Hier kun je alles omrekenen.
https://www.lenntech.nl/calculatoren/geleidbaarheid/tds.htm

Maar wil je dat zeker weten, dan zul je dat voor jou meter moeten testen, of staat in de handleiding.
Aliexpress dus zover ik Chinees kan lezen word dat hem niet..
Heb nog een tijd gedacht om gewoon een atlas sientific setje aan te schaffen voor ph en EC maar voor €400 excl verzending werd me dat toch iets te wild...
Erg leuk dat jonge grut Wouter en dat ze het zo goed doen.
Zeker, ben benieuwd hoe groot ze gaan worden nog
Ja dat heeft te maken met het feit dat je de bak niet volledig reset met een 25% ww, heel erg uit de hand zal het niet lopen maar ééns in de 4 weken even meten is dan wel nodig.
Ik meet Sws iedere 3 weken voordat ik nieuwe mest moest maken om te kijken of mijn recept nog klopte.
En nu meet ik wekelijks om te kijken of mijn plan nog werkt
 
Toch maar weer ff m’n filtertje showen :p

Nog altijd (bijna) geen sediment en een beperkte biofilm op m’n schotten sinds ik over ben gestapt op diepvries voer en het Dennerle granulaat :)
En de 10L K1 micro wervelt ook nog lekker :)
262AEDB1-DFFE-43B3-BFB5-94B644DF5BE4.jpeg
 

Terug
Bovenaan