200x70x70 van tuinkabouter


Kun je mij nog eens duidelijk maken waarom er een koelspiraal in zit.

Je pompte toch water uit je bioloog door 20 meter slang in je kruipruimte?

Of wil je nu een aparte waterstroom door de kruipruimte maken, waarbij het water gescheiden blijft?
50 meter slang ;)
Dacht ik...
Maar het water heeft nu ongeveer een 3/4 jaar stil gestaan in de slang en durf het niet te gokken op enkel spoelen..
Vorig jaar gedurende de hitte pompte ik aquariumwater direct de kruipruimte door en weer terug mijn bak in.
Maar ik wil het voor mezelf makkelijker maken en ervoor zorgen dat ik minder kan vergeten, zoals spoelen of de koelpomp aansluiten

Het is nu dus een gesloten systeem geworden
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus een gesloten circulatie systeem.

Dus nu kun je automatisch een koelpomp aansturen met de temp. controller.
 
zo nieuwe camera+lens nieuwe foto's :p
foto's zijn te groot voor het forum xD
de camera is een D750 geworden met een 24-120 F4 lensje erop
foto's zijn geschoten in RAW format en ontwikkeld in lightroom vandaar ook waarschijnlijk dat ze te groot zijn :p
echt gruwelijk veel reflectie van buiten maar goed




en dan nog wat close up en spelerij :p








voor wat betreft de halve EI waar ik mee bezig ben.
het werkt nog steeds, no3 was deze week ietsje over de 20, po4 is nog altijd net buiten de schaal en K was 15.
eigenlijk is alles wel wat gezakt in vergelijking met hoe het was toen ik nog op de volle EI draaide.
ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik wat tegenstrijdigheden bemerk..
ik heb nu ruim een maand zonder carbo gedraaid, na een uitbraak in de eerste weken is dat afgezwakt en ben ik weer aan de winnende hand.
maar in die periode van uitbraak heb ik 2 weken lang problemen gehad met m'n controller, door een software update werkte de klok niet helemaal goed meer en gebeurde het dus dat soms al het licht uit was en soms alles ver boven maximaal brandde, ook zijn niet alle doseringen goed gegaan die periode.
zo zie je maar wat rust, reinheid en regelmaat kan betekenen ook voor een aquarium.

ook naar aanleiding van de "problemen" die @benvo had in zijn bak met de hoge NO3 heb ik besloten de doseringen te halveren met als resultaat dat ik ondanks die instabiele periode bijna geen bruine/zwarte aanslag meer heb op de bladeren en mijn lotus roder dan ooit lijkt.
ik denk dus ook dat ik verder ga pushen met het verlagen van mijn toevoegingen zolang ik echt alg vrij kan blijven.

ik heb "bewust" niet gesnoeid voor de foto's en ook niet de bodem weer netjes gelegd of algen geplukt, ik wil ook wel graag laten zien dat het niet alleen maar mooi is maar dat ook deze bak gewoon wat algen heeft, en dat voor mij 100% alg vrij zijn een utopie is.
 
Algen komen ook in de natuur voor Wouter en in onze bak dus ook helemaal algenvrij of dat goed is :juggle:
Zolang het niet gaat overheersen of problemen veroorzaakt :thumbs:
Lees dat je een mooi toestel hebt gekocht is gelijk te zien:petjeaf:af voor de mooi plaatjes
 
Mooie plaatjes Wouter ondanks dat ik geen verstand van camera s heb.
Dankje, maar verstand van camera’s heb je niet nodig om foto’s mooi te vinden.
Snap de ballen van verf en doeken maar vind de Nachtwacht toch een pittig mooi schilderij.
Staat er toch netjes bij.
Dankje
Mooie bak zo, en een paar algjes moeten kunnen naar mijn idee.
Dankje, ook mijn idee.
Algen komen ook in de natuur voor Wouter en in onze bak dus ook helemaal algenvrij of dat goed is :juggle:
Zolang het niet gaat overheersen of problemen veroorzaakt :thumbs:
Lees dat je een mooi toestel hebt gekocht is gelijk te zien:petjeaf:af voor de mooi plaatjes
Is inderdaad ook zo, het zit nu enkel nog op het hout de meeste planten zijn het weer ontgroeid.
 
Zijn de vissen altijd wel op hun mooist vind ik, met natuurlijk licht. Ziet er weer goed uit iig!
 
Zeker mooie plaatjes,

Dat de Lotus roder dan ooit is zou kunnen, ik heb ergens gelezen dat (rode) planten roder worden bij een lage No3
Een beetje baardalg heb ik ook zo nu en dan op het hout zitten, bijna niet te voorkomen denk.
 
Zeker mooie plaatjes,

Dat de Lotus roder dan ooit is zou kunnen, ik heb ergens gelezen dat (rode) planten roder worden bij een lage No3
Een beetje baardalg heb ik ook zo nu en dan op het hout zitten, bijna niet te voorkomen denk.
Dankje.
Dat de Lotus roder word bij lagere NO3 wist ik niet.
Weer wat geleerd :) en nog meer motivatie om door te gaan de toevoegingen te drukken
 
Dat de Lotus roder word bij lagere NO3 wist ik niet.
Of het echt zo is durf ik natuurlijk niet te zeggen, maar ik kwam dit laatst ergens tegen (op een ander forum)

Maar het bewijs is er misschien al een beetje omdat jouw lotus roder is geworden, of is je NO3 niet echt drastisch gezakt?
 
Of het echt zo is durf ik natuurlijk niet te zeggen, maar ik kwam dit laatst ergens tegen (op een ander forum)

Maar het bewijs is er misschien al een beetje omdat jouw lotus roder is geworden, of is je NO3 niet echt drastisch gezakt?
Ik dacht altijd dat ik rond de 20-40ppm zat, totdat ik de referentie vloeistoffen had gemaakt en zag hoe de test 20ppm moest weergeven en zag dat mijn aquarium eerder op 40-60ppm zat..
dus ja in de afgelopen maanden is de NO3 aardig ingekakt, net als de K.
PO4 had ik voor die tijd al behoorlijk verlaagd en ligt zelfs met de laatste aanpassingen nog buiten de schaal en kan nog verder zakken.
 
Leuke nieuwe aanwinst. De foto's zijn mooi scherp.
Elke bak heeft wel ergens last van denk ik. Je probeert een stukje natuur na te bootsen in het klein. Er zijn gewoon teveel variabelen welke al snel teveel schommelen in vergelijking met de natuur.
Maar desondanks staat het er toch knap bij :D
 
In de natuur groeit ook alg dus eigenlijk is het niets meer dan normaal, als het maar binnen de perken blijft.
 
Leuke nieuwe aanwinst. De foto's zijn mooi scherp.
Elke bak heeft wel ergens last van denk ik. Je probeert een stukje natuur na te bootsen in het klein. Er zijn gewoon teveel variabelen welke al snel teveel schommelen in vergelijking met de natuur.
Maar desondanks staat het er toch knap bij :D
Dankje, gelukkig vallen de extreme schommeling wel mee.
Rust, reinheid en regelmaat zijn het belangrijkst ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
ff snel wat ultra lompe foto's geschoten met minder reflectie.
deze zijn niet ontwikkeld of bewerkt en zijn zelfs door de camera zo van de fotosensor op de SD kaar gegooid, kleurbalans etc is dus hopeloos.



en ff een plaatje van de huidige staat van mijn filtertje.
denk dat het nu zo'n 2-3 maanden terug is dat ik de filterwatten heb vervangen en dat alles eruit is geweest maar nog altijd geen sediment te vinden enkel in mijn statische media.


nu eerst opzoek naar iets van lightroom voor op een linux machine..
heb namelijk besloten m'n pc te verkopen en een NUC aan te gaan schaffen maar dat duurt nog ff voordat de NUC er daadwerkelijk is.
 
deze zijn niet ontwikkeld of bewerkt en zijn zelfs door de camera zo van de fotosensor op de SD kaar gegooid, kleurbalans etc is dus hopeloos.
Dat geeft juist de meest natuurgetrouwe foto's, vaak mooier dan de bewerkte naar mijn smaak.
 
Dat is niet erg, dat overkomt er meer. Kan je wel oud om worden. Mooi bakkie trouwens!
Dankje
Zelf gebruik ik Photoscape, gratis maar behoorlijk uitgebreid programma, wellicht werk dit ook op Linux?

Edit,

Ja, werkt ook op Lunix
Had al wat gevonden, iets van darkscape ofzo..
Ook lightzone is iets wat er op lijkt.
Maar thnx heb ik nog een optie om te bekijken wat er het beste bij me past.
Is toch allemaal gratis :p
 
Meestal is iets scherpstellen en de kleuren wat ophalen voldoende, maar met een goede camera (en cameraman:D) zal dat niet eens nodig zijn.
 
Of Gimp, dat werkt ook prima met Linux. Verder is Lightroom een goed bewerkingsprogramma. Ik heb ze beide.
Kon geen RAW openen met gimp, althans ik heb gepoogd de *.nef te openen met gimp en dat ging niet helaas.
Meestal is iets scherpstellen en de kleuren wat ophalen voldoende, maar met een goede camera (en cameraman:D) zal dat niet eens nodig zijn.
Nee nodig is wat anders zoals je ziet aan bovenstaande foto’s
Maar ff Btje oppoetsen is nooit weg, camera “kijkt” altijd anders dan je eigen ogen wat kleuren betreft.
 
camera “kijkt” altijd anders dan je eigen ogen wat kleuren betreft.
Ja dat klopt, als je naar de bak kijkt ziet het er altijd mooier uit dan op de foto, beetje kijkdiepte en lichtverschillen aanpassen doet dan wonderen.
 
Dat geeft juist de meest natuurgetrouwe foto's, vaak mooier dan de bewerkte naar mijn smaak.

Sorry maar dit klopt echt niet hoor, wat deden ze vroeger met de filmrolletjes in de donkere kamers daar speelden ze ook met chemicaliën voor een bepaald effect te creëren. Ik verschiet er steeds van dat mensen met + 1000€ aan materiaal nog steeds in automatische stand en in JPEG werken :S.
Lightroom (als je in RAW werkt) is in mijn ogen een van de beste en gemakkelijkste manieren om je foto's naar een hoger niveau te tillen, ik spendeer iets van een 40 seconde per foto aan bewerking en het resultaat is dag en nacht tov JPEG.
Wat ik ook vaak hoor is "ja maar dat is moeilijk" dit klopt ook niet staan genoeg tutorials op Youtube om dit te leren en in mijn ogen is de gemiddelde persoon na iets van een 20 foto's vertrokken, my 2 cents :D

En voor de TS mooie foto's en dito bak/vissen :cool:
 
Sorry maar dit klopt echt niet hoor, wat deden ze vroeger met de filmrolletjes in de donkere kamers daar speelden ze ook met chemicaliën voor een bepaald effect te creëren. Ik verschiet er steeds van dat mensen met + 1000€ aan materiaal nog steeds in automatische stand en in JPEG werken :S.
Lightroom (als je in RAW werkt) is in mijn ogen een van de beste en gemakkelijkste manieren om je foto's naar een hoger niveau te tillen, ik spendeer iets van een 40 seconde per foto aan bewerking en het resultaat is dag en nacht tov JPEG.
Wat ik ook vaak hoor is "ja maar dat is moeilijk" dit klopt ook niet staan genoeg tutorials op Youtube om dit te leren en in mijn ogen is de gemiddelde persoon na iets van een 20 foto's vertrokken, my 2 cents :D

En voor de TS mooie foto's en dito bak/vissen :cool:
Yup vraag m’n schoonvader maar....
Hij gebruikt dan weliswaar een cropframe met een zoomlens (tamron 18-200) maar daarin zit zelfs in de jpeg compressie met een handmatige instelling veel meer potentie dan dat je de camera in auto laat.
Las ooit eens een artikel over PASM instellingen op een camera en hoe je daarmee kan spelen maar daarin stond beschreven dat de auto mode eigenlijk alleen bedoeld was voor dikke kalende mannen xD
 

Terug
Bovenaan