TL;DR,
aquarium draait steeds beter, flinke dip gehad door de ontharder maar daar zijn we inmiddels achter en beginnen in steeds hoger tempo de algen achter ons te laten
vooraanzicht:
zijaanzicht:
achteraanzicht:
close-upje
Lap tekst,
in een ver-ver verleden...
niet heel lang terug dus...
er is afgelopen half jaar redelijk veel veranderd.
Wij hebben een water ontharder aangeschaft waarmee ik gewoon mijn aquarium heb ververst, enkel wel Mg en Ca gedoseerd om dit op pijl te houden.
Bijna gelijktijdig een nieuwe scape en de geophagussen eruit wat ook weer de nodige verandering met zich mee heeft gebracht.
Altispinosa er in en meer planten er bij en vrolijk door wisselen met water vol natrium, intussen ook nog even nieuwe reactoren geplaatst wat ook weer een nieuwe co2 afstelling tot gevolg had.
Al met al is er een hoop geweest wat heeft geleid tot veel, heel veel penseel algen.
Het verhogen van de Mg gehalte heeft de nieuwe aangroei aanzienlijk geremd maar niet gestopt.
Op een dag besloot ik mijn EC te meten en daar schrok ik eigenlijk wel van ook was inmiddels mijn TDS flink opgelopen maar al het meetbare juist gezakt.
Dit kon maar 1 ding betekenen.... Natrium overschot...
Na wat research op internationale fora kwam ik er achter dan Na concentraties boven de 100PPM worden afgeraden, en ik was vrolijk aan het wisselen met water wat 122ppm Na bevatte
Dan maar iets eerder dan gepland een kation-anion wisselaar aanschaffen en het water remineraliseren naar eigen smaak (hoofddoel was altijd het laten zakken van de KH en TDS)
Eerste 2 wissels gedaan met enkel demi-water waarvan de GH op pijl werd gebracht, en daarnaa ook de KH op het gewenste nivo toegevoegd.
Inmiddels ruim 2 maanden verder en de TDS is gezakt van ~380 naar ~250 en dit zal nog verder gaan zakken gezien het ververs water "slechts" op 120 zit.
Mg staat nog altijd op 9ppm wat als "hoog" word gezien maar dit geeft mij wel het idee dat het verder mee helpt de algen te bestrijden vooral omdat ik vrijwel dezelfde week dat ik begon met de Mg te verhogen een afname in algen groei zag.
EC houd ik niet bij in m'n logboek maar was bij de laatste meten nog "maar" 440 Us/cm in vergelijking met de 650Us/cm die ik had toen ik nog werkte met de ontharder.
KH is inmiddels ook gezakt van 6 naar 3,75 met als streefwaarde 3,00.
Maar dit was niet het laatste hoofdstuk....
Om verder te blijven ontwikkelen heb ik een theilling gekocht en ben de hoeveelheid filtermedia aan het afbouwen, die ontwikkeling volgt later nog
😉
Hoop dat jullie wat hebben opgestoken van mijn avonturen
🙂