200x70x70 van tuinkabouter


Meneer is al goed op kleur :)
BF7138A9-B45B-4F24-870A-441F4A8B4C61.jpeg
 
Een echte update is alweer een flinke tijd terug zag ik dus bij deze :)
Het aquarium draait nog altijd goed, ik heb een ICP test uit laten voeren door ATI maar door mijn fout is deze mis gegaan (was vergeten op de buisjes te schrijven dat het zoet water was)
Nu ik met de ontharder ververs merk ik wel dat mijn TDS op begint te lopen wat niet schokkend is maar ook niet wenselijk.
Sinds de bioco2 lijkt het erop dat ik de algen steeds beter onder controle heb en terug dring, ook gedurende de zomer waarin het toch aanzienlijk lichter is dan normaal.
Dan nu de foto's van het resultaat van de rescape
_DSC4168.jpg
_DSC4182.jpg

_DSC4194.jpg

Zoals jullie zien heb ik het zuid-Amerikaanse laten varen en heb ik gewoon gedaan wat ik mooi vond en voor handen had.
Helaas is het powerfilter nog altijd nodig, wel begint het zweefvuil steeds een stukje minder te worden, ook de "troep" op de bodem begint langzaam weg te trekkenm
Nu is het wachten tot alle planten een mooie dichte bos gaan vormen en dan ben ik heppiedepeppie ;)
 
Prachtig, kaboutert! Misschien dan geen biotoop maar wel een prachtige blikvanger. En ik als leek zou niet weten welke plant er dan niet tussen hoort haha dus doe lekker wat je mooi vind. Zijn je manen nu uitgegroeid of kunnen ze nog groter worden?
 
Prachtig, kaboutert! Misschien dan geen biotoop maar wel een prachtige blikvanger. En ik als leek zou niet weten welke plant er dan niet tussen hoort haha dus doe lekker wat je mooi vind. Zijn je manen nu uitgegroeid of kunnen ze nog groter worden?
Ze zijn op hun volwassen afmeting, maar zolang ik ze goed blijf voeren en water blijf verversen zullen ze langzaam door blijven groeien
 
Prachtig om te zien. Maanvissen zien er zo sierlijk uit, zeker als ze inmiddels zo groot zijn.

Zelf zit ik nog steeds te twijfelen of ik voor maanvissen ga of toch iets anders.
Die twijfel zit er in of ik ze kan bieden wat ze nodig hebben, maar dat is iets voor een ander topic.
 
Prachtig om te zien. Maanvissen zien er zo sierlijk uit, zeker als ze inmiddels zo groot zijn.

Zelf zit ik nog steeds te twijfelen of ik voor maanvissen ga of toch iets anders.
Die twijfel zit er in of ik ze kan bieden wat ze nodig hebben, maar dat is iets voor een ander topic.
Als je bak groot genoeg is zijn er verder weinig dingen meer die je ze moet willen bieden denk ik
 
Prachtig aquarium. Van dit album heb ik al veel geleerd. Zo'n prachtstuk zie ik als mijn einddoel.
 
Prachtig aquarium. Van dit album heb ik al veel geleerd. Zo'n prachtstuk zie ik als mijn einddoel.
Dankje, met wat geduld moet jou dat ook lukken ;)
Deze bak draait inmiddels 4 jaar en ikzelf zit al 10 jaar in de hobby.

Bak staat er perfect bij!

Maar mis toch wel de grote geo's hoor! dat mikro gedoe :juggle: :rolleyess:
Dankje, is zo op het eerste gezicht idd wat kaal.
Maar in het echt zijn het kleine druktemakers die niet veel onder doen aan die grote bakbeesten
 
Als je bak groot genoeg is zijn er verder weinig dingen meer die je ze moet willen bieden denk ik

Die is 120x40x64. Gekeken naar de hoogte zou dat moeten kunnen als ik mij daar goed op heb ingelezen.
Waar ik op doel zijn 5x per dag voeren en vaker water verversen. Normaal gesproken ben ik door de week niet zo vaak thuis en dan moeten ze toch echt eten hebben.
Dankzij Corona moet ik nu weer elke dag thuis werken, dus dat maakt het wel weer wat makkelijker voor de komende periode. Daarnaast lees ik dat je zo'n 50L per vis moet rekenen, dan zouden er dus 5/6 in kunnen, maar laat dat bv nog ruimte over voor bijvissen?
 
Die is 120x40x64. Gekeken naar de hoogte zou dat moeten kunnen als ik mij daar goed op heb ingelezen.
Waar ik op doel zijn 5x per dag voeren en vaker water verversen. Normaal gesproken ben ik door de week niet zo vaak thuis en dan moeten ze toch echt eten hebben.
Dankzij Corona moet ik nu weer elke dag thuis werken, dus dat maakt het wel weer wat makkelijker voor de komende periode. Daarnaast lees ik dat je zo'n 50L per vis moet rekenen, dan zouden er dus 5/6 in kunnen, maar laat dat bv nog ruimte over voor bijvissen?
Zou het niet doen, 150 lang ik mooier net als 50 diep.
Zijn buitenmaten neem ik aan?
Daar gaat dan nog je glasdikte af en eventueel een achterwand.
Dan hebben ze bijna geen ruimte meer om te draaien
 
Zou het niet doen, 150 lang ik mooier net als 50 diep.
Zijn buitenmaten neem ik aan?
Daar gaat dan nog je glasdikte af en eventueel een achterwand.
Dan hebben ze bijna geen ruimte meer om te draaien

Zie daar ook mijn twijfel. Soms lees je dat het kan, soms lees je dat het niet kan.
Ik zeg altijd, bij twijfel gewoon doen, echter dit gaat om het welzijn van dieren, en dan moet je het bij twijfel niet doen.
 
Kleine technische update.
de riool afsluiter zat dermate ongunstig en draaide zo zwaar dat ik maar heb besloten een 3weg klep te plaatsen, nu kan ik dus kiezen voor bioloog of riool waar het water heen gaat.
Eerste waar ik al tegen aan ben gelopen is dat m’n pompen te hard pompen voor 1x 32mm dus word de noodoverloop voor een heel klein beetje gebruikt nu helaas
66350FD6-7BFD-4D25-BD2F-A478438F8750.jpeg
 
Ach.. Af en toe beetje doorspoelen van de noodoverloop kan geen kwaad toch?
Nee klopt, maakt alleen meer geluid, ga het dus aanpassen zodat de buis na de afsluiter rechtdoor gaat en dus door het hout gaat.
Scheelt weer 2 knieën en dus weerstand.
En dat er dan mensen zijn die zonder noodoverlopen durven draaien :juggle: :stars:
Tjah sommige mensen zijn gwn wat dapper zullen we maar zeggen
 
Eindelijk is m’n mest binnen, na 2 maanden wachten is het eindelijk zo ver.
Bekijk bijlage 311593
En nog meer goed nieuws, m’n overlopen doen ook weer normaal :)
Bleek dus dat m’n buis het filter in werd belemmerd door het filtermateriaal..
Hoe komt het dat je zo lang hebt moeten wachten, puur de levering? Want Tsjechie is toch ook weer niet zo ver?
 
Hoe komt het dat je zo lang hebt moeten wachten, puur de levering? Want Tsjechie is toch ook weer niet zo ver?
Echt geen idee, PostNL rekent 15 werkdagen transit voor post zonder tracking zo uit m’n hoofd.
Mag niks kosten he, word dus door charters overal bij gepropt
 
Eindelijk is m’n mest binnen, na 2 maanden wachten is het eindelijk zo ver.
Bekijk bijlage 311593
En nog meer goed nieuws, m’n overlopen doen ook weer normaal :)
Bleek dus dat m’n buis het filter in werd belemmerd door het filtermateriaal..
Eindelijk maar toch dan Wouter en ik durfde het je al niet meer te vragen.
 
In de zak
Bekijk bijlage 307744
Bekijk bijlage 307745
En in de bak
Bekijk bijlage 307746
was wel ff een dingetje de altispinosa..
Met de geslachtsbepaling foto’s en beschrijving van @Gertbl in mijn achterhoofd naar maui’s gereden en me daar aan de vissen laten helpen door een medewerker.
Werd mij verteld dat je het niet kon bepalen aan de hand van de vorm van de staartvin door 1 van de medewerkers..
Gelukkig was de medewerker die mij hielp wat minder eigenwijs en heb ik nu als het goed is 2 mannen en 4 vrouwen en nog 2 waarvan ik het niet heb gezien.
Maar zaten beduidend meer vrouwen in de bak dan mannen dus met wat mazzel heb ik 6 vrouwen en 2 mannen :D
Je hebt baardalg, zo hier en daar, Wouter. Of was dit nog een "oude" situatie?
 
Naar aanleiding van deze post van @janjdk heb ik dinsdag m’n magnesium verhoogd van 7,8 naar 9,4 (volgens berekening op rotala) en de eerste algen lijken weg te trekken.
Ik had wat groene algen op een steen links in het aquarium wat woensdag ochtend al weg was, uit het niets..
Bijkomend effect is wel dat m’n co2 concentratie lager is dan voor de verhoging van de Mg, wat dus mijn inziens zou duiden op een toename in plantengroei.
Grappig dat je zo soms op andere inzichten kan komen, zocht de algengroei altijd in co2 gebrek/distributie.
Nu maar hopen dat ik niet te vroeg heb gejuicht
 
Ik hoop het voor je Wouter maar als ik lees dat echte scapers met veel licht maar rond de 7 mg zitten dan zou je al voldoende moeten hebben met de oude hoeveelheid. Maar goed ik ben benieuwd wat de komende weken zal laten zien.
Fingers crossed dus ;)
 
Ik hoop het voor je Wouter maar als ik lees dat echte scapers met veel licht maar rond de 7 mg zitten dan zou je al voldoende moeten hebben met de oude hoeveelheid. Maar goed ik ben benieuwd wat de komende weken zal laten zien.
Fingers crossed dus ;)
dat echte scapers rond de 7 zitten is geen vergelijk met aquaria waar vissen inzitten....ik zie nl bij veel scapers nauwelijks vis zitten....die paar garnalen tel ik niet mee.
Geen echt vergelijk dus.
 
Naar aanleiding van deze post van @janjdk heb ik dinsdag m’n magnesium verhoogd van 7,8 naar 9,4 (volgens berekening op rotala) en de eerste algen lijken weg te trekken.
Ik had wat groene algen op een steen links in het aquarium wat woensdag ochtend al weg was, uit het niets..
Bijkomend effect is wel dat m’n co2 concentratie lager is dan voor de verhoging van de Mg, wat dus mijn inziens zou duiden op een toename in plantengroei.
Grappig dat je zo soms op andere inzichten kan komen, zocht de algengroei altijd in co2 gebrek/distributie.
Nu maar hopen dat ik niet te vroeg heb gejuicht
Klinkt al goed, ik volg het.
 
Niet echt een verhoging waarvan ik denk dat die een grote invloed heeft.
Maar als het net een punt aantikt waardoor iets in werking wordt gezet zou het kunnen helpen.

Ja dat is wat ik ook bedoelde en wellicht dat Wouter net een punt heeft bereikt. Maar ja ik weet nog dat ik in de meterbak ooit rond de 15 mg zat en ook soms wel wat penseelalgjes had ondanks co2. Maar goed we gaan verdere berichten van jullie afwachten en we zijn nooit te oud om te leren toch.
 
Ik hoop het voor je Wouter maar als ik lees dat echte scapers met veel licht maar rond de 7 mg zitten dan zou je al voldoende moeten hebben met de oude hoeveelheid. Maar goed ik ben benieuwd wat de komende weken zal laten zien.
Fingers crossed dus ;)
In dat geval ben ik wel benieuwd wat iemand als @Cornelius te zeggen heeft over deze observaties
 
In mijn eerdere zoektocht naar 'ideale targets' ben ik idd tot de conclusie gekomen dat scapers gemiddeld
met een targetwaarde van rond de 7ppm. Ik heb recept-analyse gezien van 5 tot 9ppm
Ikzelf houd ook een target van 7ppm aan en planten doen het er wel goed op.

Dat het direct resultaat geeft op verminderde alggroei weet ik niet. Zou kunnen

Ik denk, wat jullie al opmerkte, dat er met de verhoging net een punt aantikt waardoor iets in werking wordt gezet.
En wat dat iets zou kunnen zijn dat weet ik niet. Ben geen expert op dat gebied.

Maar ik denk ook, dat met het toevoegen van MgSO4, wel eens word vergeten dat het de dGH verhoogd.
Wellicht zou dat ook wel van invloed kunnen zijn.
 

Terug
Bovenaan