200x70x70 van tuinkabouter


Btw, op de laatste foto s kleurt je dropchecker nog al gelig lijkt het wel. Op hoeveel mg co2 zit jij in je bak?
Zit op ongeveer 20ppm
Ik heb sinds een maand de CO2 PH gestuurd gezet ipv op tijd omdat ik tussen dag en nacht .6 verschil had wat ik eigenlijk teveel vind.
De dropchecker is wat lastig af te lezen door wat algen en de hoek maar hij is idd heel licht groen.
 
Ok dan vertekent de foto denk ik. Ik zit hier met een Hobby controller die is ingesteld op 6.8 bij kh 5.5 dus dan zit ik tussen de 20 en 26mg aan co2.
 
Ok dan vertekent de foto denk ik. Ik zit hier met een Hobby controller die is ingesteld op 6.8 bij kh 5.5 dus dan zit ik tussen de 20 en 26mg aan co2.
Hier een PH van 6.5 op een KH van 4.2
Maar zoals we reeds weten is de PH/KH tabel niet altijd 100% accuraat dus daar ga ik niet meer van uit dan zou ik over de 30ppm moeten hebben
 
Btw, op de laatste foto s kleurt je dropchecker nog al gelig lijkt het wel. Op hoeveel mg co2 zit jij in je bak?
Maar net hoe het licht valt zegmaar
Maar mag idd iets minder CO2 in de bak, gebruik de 20ppm vloeistof
0F75E9F9-ABA8-472F-85AF-EA0C3FB12CC2.jpeg
4AEA2CA5-5828-435E-933B-D70348884BF5.jpeg
 
Jong geleerd is oud gedaan zeggen ze wel eens :p
Bekijk bijlage 281957
Bekijk bijlage 281958

Knappe meid! Nu al! Een advies: koop nu al emmers, flink wat emmers, als ze een jaar of 14, 15 is begint het al, barst het van de jongens om je huis. Een emmer water helpt. Euhh… tijdelijk. Maar zonder gekheid, één wolk van een dochter!
 
Knappe meid! Nu al! Een advies: koop nu al emmers, flink wat emmers, als ze een jaar of 14, 15 is begint het al, barst het van de jongens om je huis. Een emmer water helpt. Euhh… tijdelijk. Maar zonder gekheid, één wolk van een dochter!
Heb meerdere waterpistolen en plantenspuiten ;)
Maar zonder gekheid Dankje
 
heel erg hoog tijd weer voor een update al zeg ik het zelf.
het is buiten weer donker dus des te makkelijker worden de foto's :D
_DSC1698.jpg

_DSC1701.jpg
_DSC1706.jpg

en omdat het zo lekker ging nog een paar close-ups
_DSC1711.jpg

_DSC1724.jpg


ik ben alleen wel in de tussentijd tegen een probleem aan gelopen..
ik ben begin oktober begonnen met de CO2 te regelen op basis van de PH, wat dus simpelweg in hield dat de concentratie de klok rond ongeveer 20-30PPM was.
weekje op vakantie geweest half oktober en kwam terug met een bak voor bende, overal oranje/bruine drab..
eerste gedachte was eigenlijk de voederautomaat die roet in het eten had gegooid, die uitgeschakeld maar het probleem bleef.
ook omdat de CO2 leeg was geraakt tijdens mijn vakantie heb best wat baardalg opgelopen de week erna, dit bestrijd met peroxide en dat lijkt nu een gewonnen strijd te zijn.
Kwam toen tot de ontdekking dat ook heel mijn filter vol lag met derrie, dit allemaal eruit gehaald, en dus ook mijn biohome vak helemaal leeg gehaald en alles afgeheveld.

we zijn nu een goede 2 weken verder en het sediment lijkt wat minder snel terug te komen, in de tussentijd heb ik wel een oud filter even erbij gezet om alles wat zweeft af te vangen in een prop filterwatten.
maar ik denk zelf dat door het droogvoer die week het startschot is gegeven en dat de peroxide de ganade klap is geweest waarmee de bacteriën (die altijd zo mooi alles netjes opruimde zonder troep op mijn bodem) deels om zeep zijn geholpen helaas..
gelukkig groeit en bloeit alles lekker verder :D
 
Laatste foto is mooi, wel wat troebel water maar daar wordt aan gewerkt lees ik.
 
Laatste foto is mooi, wel wat troebel water maar daar wordt aan gewerkt lees ik.
Klopt, maar de troebelheid is deels inherent aan het fotograferen op het einde van de dag.
Zodra de verlichting in de daglicht stand komt gaan de planten langzaam aan assimileren waardoor er allemaal belletjes in het water komen welke rond blijven slingeren en zo alleen maar meer worden.
En de rest is gewoon opwaaiend stof natuurlijk
 
heel erg hoog tijd weer voor een update al zeg ik het zelf.
het is buiten weer donker dus des te makkelijker worden de foto's :D
Bekijk bijlage 283591
Bekijk bijlage 283592Bekijk bijlage 283593
en omdat het zo lekker ging nog een paar close-ups
Bekijk bijlage 283594
Bekijk bijlage 283595

ik ben alleen wel in de tussentijd tegen een probleem aan gelopen..
ik ben begin oktober begonnen met de CO2 te regelen op basis van de PH, wat dus simpelweg in hield dat de concentratie de klok rond ongeveer 20-30PPM was.
weekje op vakantie geweest half oktober en kwam terug met een bak voor bende, overal oranje/bruine drab..
eerste gedachte was eigenlijk de voederautomaat die roet in het eten had gegooid, die uitgeschakeld maar het probleem bleef.
ook omdat de CO2 leeg was geraakt tijdens mijn vakantie heb best wat baardalg opgelopen de week erna, dit bestrijd met peroxide en dat lijkt nu een gewonnen strijd te zijn.
Kwam toen tot de ontdekking dat ook heel mijn filter vol lag met derrie, dit allemaal eruit gehaald, en dus ook mijn biohome vak helemaal leeg gehaald en alles afgeheveld.

we zijn nu een goede 2 weken verder en het sediment lijkt wat minder snel terug te komen, in de tussentijd heb ik wel een oud filter even erbij gezet om alles wat zweeft af te vangen in een prop filterwatten.
maar ik denk zelf dat door het droogvoer die week het startschot is gegeven en dat de peroxide de ganade klap is geweest waarmee de bacteriën (die altijd zo mooi alles netjes opruimde zonder troep op mijn bodem) deels om zeep zijn geholpen helaas..
gelukkig groeit en bloeit alles lekker verder :D
Doet hij het weer!!! Ik was het bijna kwijt hoe mooi die Redbacks zijn. Komt hij er weer mee aan. Dit is martelen.... snik... Wij hebben (nog...zucht...) geen bak voor zulke prachtige vissen! Mooi!!! (Natuurlijk is de bak ook mooi maar die vissen....)
 
Doet hij het weer!!! Ik was het bijna kwijt hoe mooi die Redbacks zijn. Komt hij er weer mee aan. Dit is martelen.... snik... Wij hebben (nog...zucht...) geen bak voor zulke prachtige vissen! Mooi!!! (Natuurlijk is de bak ook mooi maar die vissen....)
Soms moet je gewoon eens de stoute schoenen aan trekken en het gewoon doen hè ben ;)
Net als je doseer unit en verlichting controller
 
En toen waren er nog maar 9 :(
00E2C22E-A1DE-4161-A6B9-F956E726754A.jpeg

Weer geen uiterlijke kenmerken anders dan een “streep” midden op de kop (van tussen de ogen ongeveer 2 cm lang richting de rugvin)
F419A76A-736F-4E55-8B45-49F116750F38.jpeg

Zag hem/haar gister al niet eten en had een versnelde ademhaling en vandaag dus overleden.
Kan ook geen duidelijke kenmerken vinden van een parasiet of bacterie ofzo.
Slijmhuid lijkt nog intact, lijkt niet vermagerd, niets aan de kieuwen te zien of wormen uit de anus.
Enige wat “afwijkt” tegenover de rest van de maanvissen is een wat verwijde anus (als het geen voortplantingsorgaan is wat wijd staat).
 
En toen waren er nog maar 9 :(
Bekijk bijlage 285375
Weer geen uiterlijke kenmerken anders dan een “streep” midden op de kop (van tussen de ogen ongeveer 2 cm lang richting de rugvin)
Bekijk bijlage 285376
Zag hem/haar gister al niet eten en had een versnelde ademhaling en vandaag dus overleden.
Kan ook geen duidelijke kenmerken vinden van een parasiet of bacterie ofzo.
Slijmhuid lijkt nog intact, lijkt niet vermagerd, niets aan de kieuwen te zien of wormen uit de anus.
Enige wat “afwijkt” tegenover de rest van de maanvissen is een wat verwijde anus (als het geen voortplantingsorgaan is wat wijd staat).

Ik denk dat ik het weet; je moet die vissen in het water houden. Maar eigenlijk; jammer Wouter!
 
Ik denk dat ik het weet; je moet die vissen in het water houden. Maar eigenlijk; jammer Wouter!
Dat zal het zijn, vond m’n zand ook al zo droog aanvoelen :p
Ah balen, hopelijk blijft de rest het gewoon goed doen!
Dat is dus meteen het “probleem” de rest lijkt gewoon gezond en eet gretig mee
 
Sinds de laatste update is er niet veel veranderd.
De geophagusen kreeg ik niet gevangen, had netjes een val gezet met wat voer enzo maar ze trapte er niet in..
De maanvissen wel xD heb ze allemaal wel 1x in de val gehad.
Dus voorlopig ook nog geen altispinosus erin helaas :(
Troebelheid lijkt wel wat minder te worden, helaas door wat problemen die ik heb gehad met m’n controller was de CO2 niet stabiel genoeg en wat algjes gehad.
Verder weinig boeiends te melden anders dan dat de keuken eruit is en er een nieuwe in komt waarmee het aquarium bijna volledig doorkijk gaat worden en het zwarte vlak op de achterwand dus ook verdwijnt.
C8752D6D-00AD-45D7-85E9-BA317760A8F8.jpeg


Hierna komt een nieuwe badkamer met ligbad en dus ruimte om de vissen te herbergen als ik een rescape ga doen :p
 
Ga je met je vissen in bad? :petjeaf:
Ik tel 4 geo's op die foto hierboven, moeten die eruit?
Die zijn welkom bij mij hoor, maar dan moet je ze tot maart houden.
 
Ga je met je vissen in bad? :petjeaf:
Ik tel 4 geo's op die foto hierboven, moeten die eruit?
Die zijn welkom bij mij hoor, maar dan moet je ze tot maart houden.
Badkamer komt in april pas ;)
Maar dat is meer ALS ik een rescape doe gaan ze eruit.
Ben Opzich wel tevreden met alles dus kan ook zomaar zo zijn dat ik alles zo nog een jaar laat ;)
 
De Geophagusen willen straks ook genieten van de nieuwe keuken ;)
Succes met de verbouwingen.
 
Ik ben even te lui om terug te lezen, maar waarom vang je de geo's niet uit met een net als je ze eruit wil hebben?
 
De Geophagusen willen straks ook genieten van de nieuwe keuken ;)
Succes met de verbouwingen.
Dankje ;)
Ik ben even te lui om terug te lezen, maar waarom vang je de geo's niet uit met een net als je ze eruit wil hebben?
Omdat ze veel te pleuris snel zijn en ik niet al m’n planten en hout omver wil roeien met een netje voor een paar vissen die me eigenlijk niet echt in de weg zitten
 

Terug
Bovenaan