200x70x70 van tuinkabouter


Idd een teveel aan peroxide geeft een witte waas in het aquarium .
zelf ben en blijf ik voorstander om een voldoende ORP in het aquarium aan te houden en met een h2o2 oxidator doe je dit over een langere tijd in een veilige dosis tegen een aantrekkelijke prijs
Nooit een witte waas gehad, zat op 6ppm H2O2 ongeveer
Ja planten geven zuurstof af , maar hoelang duurt het voor je assimilatie ziet van de planten , tot die tijd duurt het om je water te verzadigen met O2 .
dat gebeurd hier ongeveer 2 uur voordat het licht weer gaat dimmen
 
Idd een teveel aan peroxide geeft een witte waas in het aquarium .
zelf ben en blijf ik voorstander om een voldoende ORP in het aquarium aan te houden en met een h2o2 oxidator doe je dit over een langere tijd in een veilige dosis tegen een aantrekkelijke prijs
Bedenk het me nu pas, maar jij stuurt dus je ORP met peroxide ipv ozon?
 
Bedenk het me nu pas, maar jij stuurt dus je ORP met peroxide ipv ozon?
Ik stuur / meet die ORP waarde niet maar dat is deels de bedoeling.
Peroxide :
-Geeft zuurstof
-Oxideert veel schadelijke stoffen (oa Doc's)
Zuurstofmolecules zorgen dat plantenvoeding gemakkelijker opgenomen kan worden door planten.

Dit lijkt op een promo praatje maar geloof er wel in.
 
Ik vraag me nu af wat doet peroxide nu dan precies met organische belasting van bv voer en ontlasting en planten resten?
 
Omdat het kan ff een lens gehuurd om te kijken of het bevalt, dus ook meteen maar ff het aquarium op de foto gezet.
Sinds de laatste update is er niet veel veranderd.
waardes blijven zakken en ben nu terug naar 1x per 2-3 weken 25% verversen, waarbij de NO3 zelfs niet eens meer boven de 20ppm komt.

2A695D1D-3748-4EEF-939F-EACA3DFA1953.jpeg

6629D9D8-4908-4E29-8A8F-4536F8A8EF89.jpeg

2827884E-F358-4971-88BD-1B6FAC35C4CE.jpeg

66396C55-D3A7-4A42-92DC-49FD1801F693.jpeg

31890B1D-3000-44C3-9186-995AF643BD97.jpeg
 
Mooi helder, fris groen en heel weinig alg, volgens mij een balans die je eerder nog niet hebt gehad 👍🏻
Dankje, het is idd groener dan ooit tevoren en word steeds groener.
Maar ook steeds roder, wat vooral opvalt is hoe lager de NO3 is hoe roder de rode planten zijn..

Idd weinig alg, op het grote stuk hout wilt het helaas niet weg blijven :(
Wel lijkt het steeds minder snel terug te komen.
Het blijft vooral in de luwte telkens terug te komen, dus nu in Duitsland 2 RFG’s gescoord die deze week binnen komen en hopen dat het de genade slag geeft
 
@ tuinkabouter, de regeneratie van de harsen doe je dit zelf, en heb je inmiddels al eens geregenereed.
De reden dat de hoeveelheid hars lager staat dan de hoogte van de wisselaar is, heeft er mee te maken dat bij terugspoelen de harsen omhoog gestuwd worden van onder naar boven vandaar dat die "open" ruimte boven de harsen benodigd is voor het uitzetten/ opstuwen.

Lang geleden gewerkt met kation anion, 2x 5 liter en vond het achteraf gezien een riskant gebeuren, ( het regenereren) kan mij herinneren dat ik toen nooit een veiligheids bril heb gedragen.
Een druppel zoutzuur of natronloog in je oog is funest zeker als je met je handen onverhoeds je gezicht raakt.

gr. bert
 
@ tuinkabouter, de regeneratie van de harsen doe je dit zelf, en heb je inmiddels al eens geregenereed.
De reden dat de hoeveelheid hars lager staat dan de hoogte van de wisselaar is, heeft er mee te maken dat bij terugspoelen de harsen omhoog gestuwd worden van onder naar boven vandaar dat die "open" ruimte boven de harsen benodigd is voor het uitzetten/ opstuwen.

Lang geleden gewerkt met kation anion, 2x 5 liter en vond het achteraf gezien een riskant gebeuren, ( het regenereren) kan mij herinneren dat ik toen nooit een veiligheids bril heb gedragen.
Een druppel zoutzuur of natronloog in je oog is funest zeker als je met je handen onverhoeds je gezicht raakt.

gr. bert
Inmiddels 3x geregenereerd.
Natronloog heb ik in poedervorm dus dat valt mee qua gevaarlijkheid.
Zoutzuur is een ander verhaal, maar dat doe ik buiten in een glazen ovenschaal in een maatbeker gieten.
Eenmaal in het vat water is dat ook niet heel spannend meer.

Iets op je handen krijgen en dan aan je gezicht zitten hebben mijn vrouw en ik hardhandig afgeleerd met Chili pepers..
Kan je vertellen dat als je een lekker pittige curry gaat maken en niet van elkaar af kan blijven de kreet “hete seks” een heel andere betekenis krijgt.
 
haha wil wel dan dat schone water je hebt geen baard alg meer etc?
 
Ziet er goed uit!
Dankje
Ach het hoeft voor mij niet Wouter maar ja je kent mijn geschiedenis met die losliggende bolletjes van destijds vast nog wel ;)
Moet op een manier bewijzen dat het veilig te gebruiken is? :p
haha wil wel dan dat schone water je hebt geen baard alg meer etc?
Minder baard alg, veel minder zelfs
Planten groeien beter dus zullen ook meer concurrentie bieden aan de algen denk ik zo.
Maar ik heb nu helemaal geen groene algen meer, enkel als ik m’n ramen 2 weken of langer niet schoon maak worden die wat groenig
 
Dankje, het is idd groener dan ooit tevoren en word steeds groener.
Maar ook steeds roder, wat vooral opvalt is hoe lager de NO3 is hoe roder de rode planten zijn..

Idd weinig alg, op het grote stuk hout wilt het helaas niet weg blijven :(
Wel lijkt het steeds minder snel terug te komen.
Het blijft vooral in de luwte telkens terug te komen, dus nu in Duitsland 2 RFG’s gescoord die deze week binnen komen en hopen dat het de genade slag geeft
Dat heeft ook met antagonisme te maken. Hoe meer je van iets erin kiept des te meer van iets anders heb je nodig.

Dus het beste voor zowel dier en portemonnee is juist het minimum opzoeken.
 
Tja ook dat wordt dan weer betwijfeld :DD


Ja, als ik de fabrikant van wc-eend was, zou ik ook zeggen dat wc-eend het beste werkt.

Dus iemand die aquarium meststoffen verkoopt zal niet snel zeggen dat je juist minder nodig hebt.

En de agricultuur... Wordt veel gebruikt in de tuinbouw. En daar groeit het op hydrocultuur. Lijkt verdomd veel op een aquarium.
 
Dat heeft ook met antagonisme te maken. Hoe meer je van iets erin kiept des te meer van iets anders heb je nodig.

Dus het beste voor zowel dier en portemonnee is juist het minimum opzoeken.
Ongetwijfeld zal daar iets in te vinden zijn en voor te zeggen zijn.
Maar ik ben meer van mening dat het gebrek aan “zooi” in het water ertoe lijdt dat planten makkelijker de voeding tot zich kunnen nemen.
Ongeacht hoeveel voeding je erin kiepert zal het (mijn inziens) beter worden opgenomen in een aquarium met een lagere TDS.

Ook de aquaria die Gilles aanhaalt in zijn artikel draaien op een KH van 0-1,5.
Die hebben zo’n lage TDS/EC dat antagonisme amper merkbaar omdat er simpelweg minder stoffen aanwezig zijn die een belemmering kunnen vormen
 
Ook de aquaria die Gilles aanhaalt in zijn artikel draaien op een KH van 0-1,5.
Die hebben zo’n lage TDS/EC dat antagonisme amper merkbaar omdat er simpelweg minder stoffen aanwezig zijn die een belemmering kunnen vormen
Op die zelfde site laat Gilles ook een bak zien met veel voeding en een po4 van 5 of 10 mg en dat is een hele mooie bak en om je vingers bij af te likken. Dat is in dezelfde link over antanogisme met een nitraat van 30 of meer en een fosfaat van 10 mg.
Ik denk zelf dat meer stoffen geen probleem zijn zolang het maar in verhouding is. Oud lid Backplay legde dat uit aan de hand van een bak met bingoballen. In een bak met 20 rode en 1 blauwe is de verhouding zoek en vindt je de blauwe amper of niet. Heb je bv heel veel nitraat en weinig fosfaat dan zal een plant de fosfaat minder goed weten te vinden en minder goed opnemen en dan krijg je tekorten.
 
Gisteren ff een dagje druk geweest maar het is me dan toch gelukt.
Ik heb een theiling weten te plaatsen en ik kan nu al zeggen, helderder word je water niet.
Echt bizar hoe goed zoiets werkt.

groot deel van de keramische buisjes die in het eerste vak lagen heb ik nu tijdelijk in het pompvak geplaatst, deze gaan er na Sint salarius gefaseerd uit.
En na Sint salarius omdat ik dan weer geld heb voor nieuwe testsets zodat ik nh3/4 en no2 kan meten om zeker te weten dat ik m’n vissen niet vergiftig met het spontaan halveren van m’n filtermedia.

 
Ik heb geen idee wat een theilling is, maar ik kan je zeggen dat ik manier van filteren erg indrukwekkend vind. Groot ook. Hoeveel liter?
Een theiling rollermat ;)

Ik druk er nu ongeveer 2000-2500L/U door.
Advies flow was dacht ik 1500L/U maar met wat aanpassingen kan je er 3500L/U door drukken.
 
Een theiling rollermat ;)

Ik druk er nu ongeveer 2000-2500L/U door.
Advies flow was dacht ik 1500L/U maar met wat aanpassingen kan je er 3500L/U door drukken.
Dat zijn nogal getallen zeg.

Tja, theiling rollermat... ik dacht dat ik draaiende bolletjes zag. Is het dat?
Sorry, echt geen idee hier, maar ik ga het aan tante Google vragen.

Edit: gevonden
 
Dat zijn nogal getallen zeg.

Tja, theiling rollermat... ik dacht dat ik draaiende bolletjes zag. Is het dat?
Sorry, echt geen idee hier, maar ik ga het aan tante Google vragen.

Edit: gevonden
Nee het draaiende gedeelte is het wervelbed filter wat is gevuld met K1 mirco
 
Fijn om te horen, ben wel benieuwd hoe lang je met zo'n rol gaat doen uiteindelijk. Scheelt je wel enorm in het werk, zeker met dit formaat
 
Fijn om te horen, ben wel benieuwd hoe lang je met zo'n rol gaat doen uiteindelijk. Scheelt je wel enorm in het werk, zeker met dit formaat
Ik ook, we gaan het mee maken.
Rolletje wisselen is ongeveer net zo lang werk als het fleece wisselen in m’n bioloog en op m’n powerfilter.
Qua tijd zal het dus Sws veel schelen.
 
Netjes Wouter maar wel even die losse voedingsbolletjes wegzuigen op je bodem :DD ;)
En dat met “al” die bolletjes :p
B803F398-13E8-45F2-AB42-B3850D7A8216.jpeg

2EC28F75-DD96-4C24-AA8A-CB7831C40DD7.jpeg


Maar nee ik moest ff zeker stellen dat er niks geks met m’n water is voordat ik media eruit ga halen.
Met een PH die de klok rond onder de 7 is zit ik redelijk veilig qua nh3/4.
En de hoeveelheid media die nu nog in m’n filter aanwezig is zal het ook niet zomaar mis gaan maar alsnog het zekere voor het onzekere.
Water om te verversen staat ook al klaar.

Dus nu gaan we stapsgewijs de media afbouwen tot ongeveer 10L biohome en 10L K1 wat mij alsnog 2x zoveel media geeft dan wat ik in theorie nodig zou hebben
 

Terug
Bovenaan