Wat is er nieuw

2x 54 liter van begin tot eind. (Shaun)

Shaun

Well-known member
Lid geworden
23 september 2020
Leeftijd
34
Eerder deze week heb ik me aangemeld en voorgesteld. Na 6 jaar ben ik weer gestart met deze geweldige hobby.

Ik kreeg in het welkomstkanaal de tip om de opbouw van deze nieuwe setup hier te delen. Van het bouwen van het meubel tot het (over anderhalve maand?) plaatsen van de visjes.

Wat ga ik maken?
De bedoeling is twee mooie 54l aquascapes in een meubel. In eerste instantie wil ik uitgaan van low tech zonder co2 waarvan ik voor een aquarium een heel concreet idee heb. Ideeen voor het tweede aquarium zijn welkom! Zo, nu genoeg gekwebbeld, op naar project #1: het meubel

Meubel
Stap 1 was het bevestigen van dwarsliggers op twee 2mtr balken door middel van m8 bouten.
20200924_105557.jpg

Vervolgens de twee dragers bevestigd met zware kwaliteit multiplex, dit wordt het begin van de technische ruimte 🤣
20200924_121430.jpg

Liggers verbonden met dikke planken, lijkt onvoldoende stevig. Kast is echter maar 30 x 60 cm, dus meer dan genoeg draagkracht.
20200924_153802.jpg

Tot slot kast afgewerkt, even gespiekt met de aquariums en door mijn lieve vrouw (die een hekel aan vuren heeft) laten schilderen.
20200924_192842.jpg20200924_193347.jpg20200925_094458.jpg
Er zit nog geen deurtje in, deze plaats ik pas als alle techniek in het kastje is gemonteerd.

Tof meubel!
Likje verf vind ik ook een meerwaarde!
+1 voor de lady of the house!

Laat maar weten wat jullie graag als eerste zien!

Ik ga voor de lampen, Shaun!
;))

Edit: Kocht je lampen met 'overcapaciteit' aangezien je low tech start maar misschien later over gaat op co2 toevoeging?

En als verzoekje vraag ik graag een joker aan! :DD
Dat mag dan de naam én een fotootje van de hond zijn want als ik de foto vergroot wordt de hond uit het beeld geknipt... 😢

Eerder deze week heb ik me aangemeld en voorgesteld. Na 6 jaar ben ik weer gestart met deze geweldige hobby.

Ik kreeg in het welkomstkanaal de tip om de opbouw van deze nieuwe setup hier te delen. Van het bouwen van het meubel tot het (over anderhalve maand?) plaatsen van de visjes.

Wat ga ik maken?
De bedoeling is twee mooie 54l aquascapes in een meubel. In eerste instantie wil ik uitgaan van low tech zonder co2 waarvan ik voor een aquarium een heel concreet idee heb. Ideeen voor het tweede aquarium zijn welkom! Zo, nu genoeg gekwebbeld, op naar project #1: het meubel

Meubel
Stap 1 was het bevestigen van dwarsliggers op twee 2mtr balken door middel van m8 bouten.
Bekijk bijlage 308309

Vervolgens de twee dragers bevestigd met zware kwaliteit multiplex, dit wordt het begin van de technische ruimte 🤣
Bekijk bijlage 308310

Liggers verbonden met dikke planken, lijkt onvoldoende stevig. Kast is echter maar 30 x 60 cm, dus meer dan genoeg draagkracht.
Bekijk bijlage 308313

Tot slot kast afgewerkt, even gespiekt met de aquariums en door mijn lieve vrouw (die een hekel aan vuren heeft) laten schilderen.
Bekijk bijlage 308314Bekijk bijlage 308315Bekijk bijlage 308316
Er zit nog geen deurtje in, deze plaats ik pas als alle techniek in het kastje is gemonteerd.

Heel erg leuk!
Constructie is stevig zat, dit gaat geen problemen opleveren hoor :))

Heb zelf onlangs een stelling gebouwd voor 2x 450L (bruto) bakken zonder tussenstaander, erg leuke klusjes!

Enige wat ik mee kan geven: vast zetten aan de muur!

En als het aan mij ligt: filtratie :)) :deal:

Edit: Kocht je lampen met 'overcapaciteit' aangezien je low tech start maar misschien later over gaat op co2 toevoeging?

Ik zit op ~26 lumen per liter, volledige specificaties en uitbreidingsmogelijkheden ga ik nu nog niet verklappen 😁 maar komen zeker nog aan de orde!

En als verzoekje vraag ik graag een joker aan! :DD
Dat mag dan de naam én een fotootje van de hond zijn want als ik de foto vergroot wordt de hond uit het beeld geknipt... 😢
Natuurlijk, ze heet tessy, is deze maand 6 geworden en betreft een tricolor bordercollie 👍
IMG_20181208_120027.jpg

Heel erg leuk!
Constructie is stevig zat, dit gaat geen problemen opleveren hoor :))

Heb zelf onlangs een stelling gebouwd voor 2x 450L (bruto) bakken zonder tussenstaander, erg leuke klusjes!

Enige wat ik mee kan geven: vast zetten aan de muur!

En als het aan mij ligt: filtratie :)) :deal:
Goede tip, ga ik zeker doen! Heb je hier op het forum ergens fotos van je meubel? Ben wel benieuwd hoe jij het bent aangevolgen :rolleyess:

tessy, is deze maand 6 geworden en betreft een tricolor bordercollie

Ik had het al in de smiezen op het kleine fotootje in je eerste post...
That is one cute doggy!! 😱
Het derde kleurtje is subtiel maar het maakt haar snoetje zoveel zachter!
En dan nog die sproetjes rond haar neus... :smitten:
Ik ben fan!

Om één of andere reden dacht ik dat we mochten kiezen...

Met "nu" bedoelde ik gisteravond, vandaag en morgen eerst weer wat foto's maken en monteren. :foto:

Filtratie

(sorry @willem666, verlichting komt er echt gauw aan, maar wil het graag combineren met de elektrische aansluiting, hieronder wel een voorproefje 😉)

Vandaag begonnen met het gereedmaken van de externe filtratie. Ik kies voor extern omdat ik zo weinig mogelijk techniek in de bakken wil. Disclaimer, ik weet pas sinds vandaag af van het bestaan van voorfilters voor aquariumpompen 😅

Het "vat"
Hieronder de spulletjes. De werking van de filter is hetzelfde als die van reactors voor zoutwateraquariums. Het betreft overigens een filterhuis dat vaak onder de gootsteen wordt geplaatst voorbhet filteren van drinkwater.
20200926_161800.jpg

Als eerste een pijpje gezaagd en de koppelingen van teflon voorzien, daarna alles gemonteerd. Water loopt vanuit het de thule rechts door het pvc pijpje naar beneden en wordt vervolgens door de pomp door de media naar boven gezogen.
20200926_164226.jpg20200926_165637.jpg

Vervolgens filtermedia toegevoegd. Van onder naar boven: grove filtermat, fijne filtermat, bio, filterwatten (zie je niet door afsluitring). De witte plaatjes zorgen ervoor dat het opgehangen kan worden in de kast.
20200926_174410.jpg

Specificaties
Inhoud ~1,3L
Waterverplaatsing 700L/uur
Opvoerhoogte 1,2m

Ik probeerde een filmpje te uploaden, maar
was helaas te groot, jullie daar een oplossing voor?

Speciaal voor Willem:
20200925_094432.jpg

Upload op YouTube en linkje hier zetten

Ga ik dat eens proberen 👍 thanks voor de tip @rjoemman

Experiment inline heater
In verschillende media onderstaand projectje gezien voor deze zondag morgen. Ik ben op de hoogte van de risico's, maar wil toch graag kijken of het werkt tijdens de opstart fase. Zo niet gaat de verwarming gewoon de bakjes in. Ik wil er sowieso een losse thermostaat tussen zetten.

20200927_102714.jpg
20200927_110530.jpg

Verder niet veel over te vertellen, betreft witte 40mm pvc en een 100w juwel heater. Een van de klemmetjes van de zuignappen gebruikt om ervoor te zorgen dat de wand niet wordt geraakt.

Dalijk lekker met de oudste visjes kijken :cooll:

Verlichting
Vandaag een klein klusje gedaan en de lampen in de kast gehangen. Helaas nog niet aangesloten omdat ik nog wat spulletjes voor de elektrisch aansluiting mis.

Foto's:
20200925_094432.jpg
20200928_152506.jpg
20200928_154044.jpg

Specificaties
  • RGB+CCT smart led
  • Kleur temp. 2700~6500K
  • 700lm
  • 9w
  • IP66
  • CRI >80
  • Dmv wifi controller via de telefoon volledig te bedienen zowel de timerfuncties als kleuren.
Dit komt dus neer op 1400lm per bak, is ong. 26lm per liter. Mocht ik ooit moeilijke planten die veel licht nodig hebben houden, kan ik een extra lamp ophangen en tot 39lm/l komen.

Ik zie potentie! Ben benieuwd naar de rest!

Leuk projectje. Grappig om te zien dat er meer mensen zo gek zijn om van die filterhuizen te gebruiken als filter

🤣 Gek? Hoezo?

Vandaag begonnen met het gereedmaken van de externe filtratie.

Cool hoe je alles zelf maakt!
Ziet er leuk en degelijk uit! :thumbs: En lekker strak door het in de kast te monteren!
Enkele vragen:
Hoe presteert het op vlak van lawaai eigenlijk?
En zorgt het vastmaken aan de kast niet voor doorgegeven trillingen of zit er iets van rubber of zo tussen?
Voorzie je ook iets (bvb dubbele kranen) om filteronderhoud (of schoonmaken van de slangen) te vergemakkelijken?

Verder niet veel over te vertellen,

Leuk gedaan alleszins, benieuwd naar je "oordeel" op termijn.
Enerzijds qua prestaties maar daarnaast ook inzake de invloed op de kracht van de uitstroom en qua "vervuiling/dichtslibben" binnenin.
Je monteert ze na je filter veronderstel ik?
En weer dezelfde vraag: kan je ze apart loskoppelen (bvb voor onderhoud) dmv koppelingen of is alles "één geheel"?

Wat ik me nog afvraag (sorry voor de stortvloed aan vragen ;))):
Zie ik het goed dat je de bovenkant (waar de kop van de verwarming uitsteekt) waterdicht hebt afgesloten mbv een rubber en een standaard stuk pvc zonder meer, zonder "extra's"?
Lijkt bijna alsof het eindstuk specifiek gemaakt is op maat van die heater? :oo Like magic!

de lampen in de kast gehangen.

Ook mooi gemaakt!
Het geheel ziet er zeer "gezellig" uit vind ik! :petjeaf:

Dmv wifi controller via de telefoon volledig te bedienen zowel de timerfuncties als kleuren.
(Laatste vraag)

Ook dimbaar?

heeel vet! ik zal ook zeker niet ontkennen dat ik vrij jaloers ben op de setup! ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden! :engel:

Cool hoe je alles zelf maakt!
Ziet er leuk en degelijk uit! :thumbs: En lekker strak door het in de kast te monteren!
Enkele vragen:
Hoe presteert het op vlak van lawaai eigenlijk?
En zorgt het vastmaken aan de kast niet voor doorgegeven trillingen of zit er iets van rubber of zo tussen?
Voorzie je ook iets (bvb dubbele kranen) om filteronderhoud (of schoonmaken van de slangen) te vergemakkelijken?

Leuk gedaan alleszins, benieuwd naar je "oordeel" op termijn.
Enerzijds qua prestaties maar daarnaast ook inzake de invloed op de kracht van de uitstroom en qua "vervuiling/dichtslibben" binnenin.
Je monteert ze na je filter veronderstel ik?
En weer dezelfde vraag: kan je ze apart loskoppelen (bvb voor onderhoud) dmv koppelingen of is alles "één geheel"?

Wat ik me nog afvraag (sorry voor de stortvloed aan vragen ;))):
Zie ik het goed dat je de bovenkant (waar de kop van de verwarming uitsteekt) waterdicht hebt afgesloten mbv een rubber en een standaard stuk pvc zonder meer, zonder "extra's"?
Lijkt bijna alsof het eindstuk specifiek gemaakt is op maat van die heater? :oo Like magic!

Ook mooi gemaakt!
Het geheel ziet er zeer "gezellig" uit vind ik! :petjeaf:

(Laatste vraag)

Ook dimbaar?
Hey willem, ik vind diy projectjes leuk en heeft in deze echt veel gescheeld! Voorwaarde is dan wel dat het net functioneel en degelijk is. Ik ga proberen zo goed mogelijk antwoord te geven 👍

• Er zit foam tussen de pomp en de kast, de slangen geven echter trillingen door dus binnenkort gaten groter boren en opvullen met foam. Pomp zelf is super stil en hoor je op een halve meter afstand niet meer.
  • Kranen zijn voorzien, pomp kan losgekoppeld worden en het filterhuis kan losgeschroefd worden terwijl de 'kop' blijft hangen. Ook de heater is makkelijk los te koppelen, maar dan moet een stukje slang mee, alleszins zit er niet veel water in de slangen dus is niet zo'n probleem.
    20201004_142517.jpg
    20201004_142506.jpg
    20201004_142713.jpg
    20201004_142644.jpg
  • Het rubber van de heater is een afsluitrubber voor koppelingen van waterslangen die in de landbouw gebruikt worden. Dat dit zo mooi past noemen ze bij ons een gevalletje schijt geluk 🤣👍
    19391.jpg
  • Helderheid, kleur, verzadiging en kleurtemperatuur zijn volledig instelbaar van de lampen. Timer functie is wel heel beperkt, je kan per lamp 1 kleur kiezen en wanneer deze aan en uit gaat. Geen mogelijkheid tot een lichtprogramma met zonsondergang etc. Dat vind ik wel jammer.

Nou het is niet de meest practische vorm van filteren. Filter schoonmaken is altijd knoeien, de pomp moet best zijn best doen want de weerstand is best hoog.

Maarrrr... Dat gezegd..

Onderwerp 'Garnalenbakje van Nanoe' https://aquaforum.nl/threads/garnalenbakje-van-nanoe.168386/

Het werkt prima...
Inderdaad, zag dit later pas. Dacht ik ook eens creatief en origineel te zijn 🤣
Verder heb ik geen moeite met de flow deze filter werkt exact hetzelfde als een mini potfilter, dus denk dat dat wel meevalt, pompje met overcapaciteit is idd geen overbodige luxe. Met schoonmaken een bakje eronder en verder weinig knoeien 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan