Wat is er nieuw

2x 54 liter van begin tot eind. (Shaun)

Zeepsop! 😱
20201009_093615.jpg

Stammetjes gekit en raamfolie geplakt
20201009_211041.jpg

Jammer dat ze vastgekit zitten, wil je nu wat uitvangen gaat dat niet lukken, voor zover mijn input gewaardeerd word: je had beter wat leiplaten in een vierkant gezaagd en daar die boomstammen op vastgekit (per boomstam een vierkant plaatje), dan blijft d eboel verplaatsbaar voor als er eens wat uitgevangen moet worden of anderszins

Jammer dat ze vastgekit zitten, wil je nu wat uitvangen gaat dat niet lukken, voor zover mijn input gewaardeerd word: je had beter wat leiplaten in een vierkant gezaagd en daar die boomstammen op vastgekit (per boomstam een vierkant plaatje), dan blijft d eboel verplaatsbaar voor als er eens wat uitgevangen moet worden of anderszins
Helemaal met je eens, maar hoe ik hem opbouw zou het wegpakken van de boomstammen sowieso de scape slopen. We gaan het zien. Thnx voor je input 👍

Filtermedia voor vijvers gebruikt als opvulling van de banking
20201009_213853.jpg

Soil toegevoegd
20201009_220633.jpg

Vandaag eerste (grote) onderhoud aan bak 1 (namen zijn welkom!) gedaan:
  • Gezuigd
  • Verslijmde blaadjes weggeknipt van de vallisneria
  • Bruine takjes van het javamos weggeknipt
  • 50% waterwissel
  • Ruiten en kalkrand schoongemaakt
  • Kleine hoeveelheid kunstmest toegevoegd
Bak is nu een week aan het indraaien, dit viel me op:
  • Mos gehecht aan hout
  • Vallisneria goed geworteld en zelfs al een aantal uitlopers
  • Eerder genoemde slijm/schimmel is weg
  • Kaamlaag blijft terugkomen
  • Minimale hoeveelheid draadalg en groenalg
Heb gelijk het licht met 10% teruggedraaid. Tot slot nog de water waardes gemeten:
PH 7,5
GH 16
KH 11 (heb geen co2 dus snap ook niet waarom ik dit heb gemeten)
NH3 0
NO2 0 - 0,5
NO3 0
PO4 0 - 0,5

conclusie: schelpjes doen hun best, moet ook meststof met macro voeding hebben. Ik dacht dat het rotten van de verslijmde bladeren hiervoor zou zorgen en wilde de algen niet te blij maken.

Tot slot nog een foto20201011_180009.jpg

Ps. Ondertussen een aantal plantjes voor bak 2 (nogmaals, namen!) besteld 😁

Alg begint nu flink te groeien.
20201013_103542.jpg

Alg groeit want planten verwelken. Ik zou meer voedingstoffen gaan toevoegen aan t water voor je planten. Nitraat, fosfaat, kalium als die laag is. Maar een opstart zonder alg is ook Utopie en het meeste trekt vanzelf ook weer weg!

Alg groeit want planten verwelken. Ik zou meer voedingstoffen gaan toevoegen aan t water voor je planten. Nitraat, fosfaat, kalium als die laag is. Maar een opstart zonder alg is ook Utopie en het meeste trekt vanzelf ook weer weg!
Bedankt, zoals boven al aangegeven vermoed ik te weinig macrovoeding, helaas nog niet aan toegekomen deze te halen 😓

Vandaag de eerste plantjes binnen gekomen en gelijk het tweede bakje opgestart.

Alle techniek is nu in de kast gemonteerd, hopelijk morgen het deurtje erin 🙏
20201013_214440.jpg

Links helaas wat druppels, vandaar de handdoek, morgen even opnieuw met teflon maken, dacht al dat het ging lekken, maar was weer eens eigenwijs 😓

Vandaag voornamelijk de epifyten binnen gekomen, dus op de stammetjes gelijmd. Nog niet vaak gedaan dus had mooier gekund. Dan maar geduld en wachten tot alles een beetje is gegroeid. Tot slot te weinig rekening gehouden met het water level waardoor sommige anubias gedeeltelijk boven water komen. Morgen maar eens kijken wat ik daarmee doe.

Hieronder een eerste foto'tje
20201013_214425.jpg

subscribed, en dan met name voor bakje 2 👍

Leuk! Anubis kan ook prima boven water groeien, krijgt het regelmatig een bloem. Wel aanvankelijk de wortels en stronk in het water houden. Wat zich daarna boven water ontwikkeld, word gevoed door die wortels. Nog een bijkomend voordeel; bovenwater krijgt de Anubis geen alg op haar bladeren 😆 Leuk dat je echt twee totaal verschillende bakken hebt!

Zo te zien ben je een echte klusser Shaun.

subscribed, en dan met name voor bakje 2 👍
Haha 😁 super leuk, heb ook je advies opgevolgd met een aantal plantjes. Nu zit erin:
  • Anubias nangi
  • Bolbitis heteroclita difformis
  • Bucephalandra mini needle leaf
  • Cryptocyrne undulatus red
Er komt nog:
  • Rotala rotundifolia
  • Heteranthera zosterifolia
  • Bacopa caroliniana
  • Marsilea crenata
  • Java mos
Als je dingen ziet, tips opmerkngen, houd je absoluut niet in!
Leuk! Anubis kan ook prima boven water groeien, krijgt het regelmatig een bloem. Wel aanvankelijk de wortels en stronk in het water houden. Wat zich daarna boven water ontwikkeld, word gevoed door die wortels. Nog een bijkomend voordeel; bovenwater krijgt de Anubis geen alg op haar bladeren 😆 Leuk dat je echt twee totaal verschillende bakken hebt!
Dankjewel! Tjah, twee keer hetzelfde is ook saai toch? Is wel het voordeel van twee kleinere bakjes 👍 anubias blaadjes boven het water waren verdord, dus heb ze afgeknipt, denk dat ze even moeten aangaan en dat het dan inderdaad werkt, gaan het gewoon proberen!
Zo te zien ben je een echte klusser Shaun.
Ja toch, vaak zoek je je helemaal te pletter als je de iets in je hoofd hebt. Je kan het beter zelf maken. Sinds vandaag zit het deurtje erin en ben echt heel tevreden met het resultaat 🙏
20201014_171134.jpg

Netjes hoor. Leuk project.

Kun je alleen die buizen niet op een of andere manier beter weg werken?

En misschien een digitale thermometer ipv die grote dingen in je bak?

Netjes hoor. Leuk project.

Kun je alleen die buizen niet op een of andere manier beter weg werken?

En misschien een digitale thermometer ipv die grote dingen in je bak?
Dankje voor het compliment. Ik heb daar inderdaad mee liggen klooien, van de bovenste bak kan ik ze wel wegwerken, maar van de onderste bak zit ik met de flow. Daar komt echt nog wel een oplossing voor want die dingen gaan op een gegeven moment ook aan mij knagen 🤣 wat betreft die digitale thermometer heb ik voor kerst controllers voor de inline verwarming gevraagd, maar kan niet alles ineens👍

ziet er prachtig uit ben benieuwd hoe alles gaat ingroeien!! de alg in bak 1 kan komen door veel licht ik vind hem op de foto's "best" fel, maar dit kan ik helemaal fout hebben natuurlijk 😀

Ziet er goed uit

Leuk bakkie! ben benieuwd of het goed aanslaat!

Het is een beetje rommelig en een foto van toen het net geplant was. Ik zal dalijk een nieuwe foto posten. Eerst eens zorgen dat alles fijn gaat groeien zodat ik een en ander kan gaan snoeien 🙏

20201023_113528.jpg

Hier een alg invasie gehad, gisteren helemaal schoon gemaakt, grote waterwissel en licht naar 65% en terug naar 5 uur per dag. Ook even gestopt met plantenvoeding, had een verschrikkelijke kaamlaag en de planten groeiden verschrikkelijk hard. Hoop dat de balans weer wederkeert.
20201023_113445.jpg
20201023_113344.jpg
20201023_113326.jpg

Foto's van vandaag, plantjes wortelen goed, wel veel slijm op het appelhout, komen nog veel mineralen uit.

Vandaag draait het onderste aquarium drie weken. Na de alginvasie is de tank nu 3 dagen algvrij, de waterwaardes laten zien waarom. Kaamlaag blijft wel telkens stevig terugkomen. Vallisneria heeft gelukkig niet veel nodig er zitten voedingsbolletjes in het substraat:
Ph - 7,5
NH3 - 0
NO2 - 0
NO3 - 0
PO4 - 0
GH - 14
KH - 8

De bovenste bosbak draait anderhalve week en laat al plantengroei zien, vandaag voor het eerst voorzichtig gesnoeid. Weet niet hoe lang het duurt voordat de stammetjes me de keel uit gaan hangen... Ook uit deze bak moet ik elke twee a drie dagen een kaamlaag weghalen, doe dan gelijk een waterwissel van 30 - 40%

Waterwaardes:
PH - 7
NH3 - 0
NO2 - 0,5
NO3 - 0
PO4 - 0,5
GH - 11
KH - 7

vandaag voor het eerst voorzichtig gesnoeid. Weet niet hoe lang het duurt voordat de stammetjes me de keel uit gaan hangen..
Na de eerste snoei vindt je ze al beetje irritant dus rond Kerst ben je er wel helemaal klaar mee ;)):DD

Kleine update:
Schelpenbak nu een week algvrij, kaamlaag komt ook bijna niet meer terug en zie dat de planten ietsje langzamer groeien, ik denk dat ik deze bak aan het overvoeden was met zowel licht als mest en dat terwijl er enkel vallisneria in staat. Waterwaardes zijn nog steeds goed, langzamerhand eens kjjken waar ik slakkenhuiscichliden uit kan halen.
20201030_170615.jpg

Het bosbakje hat flink wat last van alg, dus alle alg verwijderd en bijna 100% waterwissel, wel 1ml carbo elixer bio van dennerle en geen meststoffen toegevoegd. Ik heb deze bak denk ik ook wat overvoed en de soil zal wel vrij verzadigd zijn. Voordeel is wel dat de marsilea begint uit te lopen en alle andere plantjes het in de soil ook super doen. Maak me alleen wat zorgen om de bolbitus, bucephelandra en anubias, die beginnen toch wat bruine vlekjes te tonen.
20201030_090459.jpg
20201030_090507.jpg
20201030_090535.jpg
20201030_090602.jpg
20201030_090630.jpg
20201030_090642.jpg
20201030_170646.jpg

Hoi Shaun,

Mooi project zo zeg! De bak met het bos heeft een mooie diepe scape maar met de slakken mooi sierlijk. Ben benieuwd hoe het zich gaat evolueren.
Aan je inzet zal het niet liggen 😊

Persoonlijk waren mijn ervaringen met die dennerle elixer bio waardeloos.
Ben jaren geleden even overgestapt van de seachem flourish excell naar de dennerle maar 'spot dosing' had zichtbaar geen enkel effect.

In ieder geval hou ik je topicin de gaten 👍

Hoi Shaun,

Mooi project zo zeg! De bak met het bos heeft een mooie diepe scape maar met de slakken mooi sierlijk. Ben benieuwd hoe het zich gaat evolueren.
Aan je inzet zal het niet liggen 😊

Persoonlijk waren mijn ervaringen met die dennerle elixer bio waardeloos.
Ben jaren geleden even overgestapt van de seachem flourish excell naar de dennerle maar 'spot dosing' had zichtbaar geen enkel effect.

In ieder geval hou ik je topicin de gaten 👍
Hey bedankt voor je leuke reactie, ik heb ook niet het idee dat die dennerle veel doet, maar maak het flesje nu maar op 🤣 benieuwd of er een beter alternatief is 🤔

Ey Shaun.

Snap ik, maar goed ik weet niet of je die foto van dat takje met baardalg uit mijn topic nog ken?

Iig na 2x 5ml spot dosing met 2 dagen ertussen met de seachem ziet dat takje er nu zo uit:
PHOTO_20201030_181422.jpg

Laatste keer was 2 weken geleden trouwens...

@Walter08 Ja top! 👍

beetje offtopic overigens maar er begint zich in mn hoofd weer van alles te ontwikkelen, speciaal voor jou de volgende sneakpeak
67692_eab151f58f94644bcb8c412a48cbc94b.jpg

Erg leuk Shaun en vooral je Slakkenbakje vindt ik erg leuk.

Erg leuk Shaun en vooral je Slakkenbakje vindt ik erg leuk.
Thnx, ben daar ook erg trots op

Wat een mooie bakje's, er zijn van die mensen ( jullie beide dus) die met een spiegel de natuur in huis projecteren, en het ook nog voor elkaar krijgen echt bijzonder mooi. Het is echt wel moeilijk om met kleine aquaria iets te bereiken, maar je hebt meer dan "groene" aquarium vingers.

Wat een mooie bakje's, er zijn van die mensen ( jullie beide dus) die met een spiegel de natuur in huis projecteren, en het ook nog voor elkaar krijgen echt bijzonder mooi. Het is echt wel moeilijk om met kleine aquaria iets te bereiken, maar je hebt meer dan "groene" aquarium vingers.
Wow Treb, wat een mooi compliment, maar ik denk dat je me meer credits geeft dan ik waardig ben👍

Helemaal niet Shaun, het moeilijkste wat ik ondermeer van inrichten van en aquaria vind zijn de kleine en de grote aquaria, alles er tussenin lukt meestal aardig. Ik heb vandaag maar een klein stukje gelezen en ga a.s. Weekend alles geschreven eens mooi doornemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan