450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


Dat dit dezelfde bak is 😳👍
 
Dat doe je goed!

Ontzettend leuk om die kleine kogels zo te zien groeien
 
En de vloer is nog droog na een nachtje vol staan haha! Altijd fijn. Vandaag ergens weer leegpompen en de laatste kitresten weghalen en nog een keer schoonmaken. En dan verder met de volgende bak en de stelling zelf.

De aparte ruimte is ook zo ver klaar dat ik van het weekend kon beginnen met inrichten. Echt heel erg prettig om alles bij elkaar te hebben nu. En de stinkbakken uit de woonkamer haha! Alleen de huidige babies laat ik op de eettafel staan, ik wil die bak nu niet verplaatsen. Dat komt wel wanneer deze groot genoeg zijn om naar een grotere bak te gaan.

Lidl stelling (tot 350kg per plank). Meegeleverde planken vervangen door betonplex. Bovenste plank nu reserveruimte voor voerculturen. Dan de twee 20L bakjes die nu in staan te draaien. Laatste 20L bakje kan er straks nog mooi naast. De plank daaronder twee keer posthoorn slakkenkweek 40L en de twee artemia Ziss artemia blenders (die ga ik later nog verplaatsen, maar voor nu hebben ze even een plek). Onderste plank nu nog microworm culturen, maar die gaan nog weg aangezien ze het weigeren te eten.
WhatsApp Image 2021-05-04 at 08.26.50.jpeg


Andere hoek de stelling met voerculturen. Onderste 80cm bak ga ik gebruiken voor een dapnia kweek. Van de week eens vullen opzetten. Dit is gewoon een bouwmarktstelling. Heb de planken met plakplastic beplakt voor druppels morsen etc. Grote kans dat ik deze planken op termijn ook nog eens ga/moet vervangen, maar eerst maar eens zo.
WhatsApp Image 2021-05-04 at 08.27.59.jpeg


Overzichtje. Linksachter zit een waterpunt, maar dat moet nog aangepast worden. Wil hier iets van een stortbakgootsteen en een werktafeltje. Nu tijdelijk wat neergezet zodat ik werkruimte heb waar mijn microscoop kan staan. Maar is niet helemaal ideaal. Deze staat nu namelijk deels op het luik waar ons waterpunt zit. In geval van nood (springende leiding oid) wel handig als je direct de hoofdwaterkraan kan dichtdraaien. En in een 100 jaar oud huis is de kans op dat soort dingen wat groter dan bij nieuwbouw 😂 . De vrije ruimte rechtsvoor is waar de kweekstelling straks komt te staan.
WhatsApp Image 2021-05-04 at 08.27.19.jpeg



En hoe die ruimte begon een paar weken geleden 😁
ebbb302f-7ccc-4845-8a55-b66d76a5ee6b.jpeg
 
Tjonge jonge, wat een werk verzet jij in korte tijd. Dit ziet er erg goed uit 👍🏽
 
Thanks!

Gelukkig niet alleen hoeven doen hoor 😁


Er zat net een van de kleintjes vlakbij een slakje. Dan kan je mooi zien hoe klein ze nog zijn 😂. Dit is zo'n gepunte blaashoorn ("pestslakje") van een paar weken oud, dus ongeveer 'halfwas'.

baby-with-snail.png


Al die witte puntjes zijn infusoria (voornamelijk Paramecium caudata)
 
nice
 
Hij/zij zit er wel al naar te kijken zo van.....ik pak jou over een mnd of 3.....
Haha ja, je ziet gewoon bijna dat hij er echt van baalt dat die slak nu nog te groot is 😂 😂 . Nog net niet zo'n donderwolkje er boven zoals in een stripboek
 
Merk je een verschil in groei sinds ze artemia eten?
 
Merk je een verschil in groei sinds ze artemia eten?
Ja absoluut! De jongen die artemia eten groeien echt een stuk sneller. Heb lijkt er op dat het er nu vier zijn.

Ik heb ook nog een nieuwe baby uit de ouderbak gevangen! Deze was kleiner dan de kleinsten die reeds uitgevangen waren. Ik vermoed uit een latere spawning. Ik heb hem er bij gedaan, maar in theorie zou de grootste uit het bakje wel groot genoeg zijn om die laatste baby op te eten.
 
Ja absoluut! De jongen die artemia eten groeien echt een stuk sneller. Heb lijkt er op dat het er nu vier zijn.

Ik heb ook nog een nieuwe baby uit de ouderbak gevangen! Deze was kleiner dan de kleinsten die reeds uitgevangen waren. Ik vermoed uit een latere spawning. Ik heb hem er bij gedaan, maar in theorie zou de grootste uit het bakje wel groot genoeg zijn om die laatste baby op te eten.
Zolang die geen grote jonger heeft zal die dat wel niet doen.
 
Zolang die geen grote jonger heeft zal die dat wel niet doen.
Ik verbaas me inmiddels nergens meer over met dit stelletje ongeregeld 😂 😂 .

Heb vanmiddag een van de grotere die wel artemia wil eten op video gekregen. Vanaf ongeveer halverwege zie je hem meerdere artemia nauplli vangen.

 
Super leuk om te zien!

Ook leuk hoe ze zelfs op die leeftijd al zo herkenbaar al de oogjes focussen op hun prooi.
 
Erg gaaf filmpje!
Ik vond het ook erg leuk om te zien hoe de nauplien eruit zien, met staartje. Ze zijn zo enorm klein, erg knap op video gekregen.
 
Super leuk om te zien!

Ook leuk hoe ze zelfs op die leeftijd al zo herkenbaar al de oogjes focussen op hun prooi.
Ja gaaf hè! Het worden steeds meer kleine herkenbare schouti's. Het wordt ook echt steeds leuker nu ze groter worden vind ik. Zit op het moment regelmatig gestolen momenten voor het bakje te observeren.

Erg gaaf filmpje!
Ik vond het ook erg leuk om te zien hoe de nauplien eruit zien, met staartje. Ze zijn z R2-D2o enorm klein, erg knap op video gekregen.
Dankje :giggle:
 
Heel vet dat je dit zo goed op beeld weet te krijgen! Prachtig om te zien
 
Ik heb me toch een lol gehad vanmiddag 😂 . Ik had online bij een bestelling zo'n "cup" meebesteld dje aan het raam kan plakken met van die gaten erin waar het levend voer dan langzaam door naar buiten komt. Was vanmiddag bij de LFS en had weer eens een zakje leven rode muggenlarven meegenomen, daar zijn ze echt gek op.

Eerst moest ik al op mijn vingers letten bij het plaatsen van dat bakje haha. Daarna met grote pipet de muggenlarven in het bakje gedaan. Na een paar keer vol lomp kijken of ze er niet doorheen konden kregen ze vrij snel door dat ze uit die spleten kwamen zetten. Partij fanatiek er omheen 😂. Duurde alleen ook niet lang voor ze doorhadden dat ze het makkelijkst gewoon een centimeter of 20 er onder konden gaan hangen en dat ze vanzelf wel uit kwamen haha. Dat was wel een mooi schouwspel. Aantal kogels die klaar in de aanslag hangen en er vol op duiken wanneer er weer een worm uit kwam zeilen haha.

Wel mooi dat het ze zo net een wat langer bezig hield. Ik denk ook wel erg geschikt voor de black worms.
WhatsApp Image 2021-05-07 at 14.29.23.jpeg
 
Het is een vreselijk slechte foto, maar de buffeltjes die al artemia eten, verblijven in dit stadium voornamelijk op de bodem en dat maakt het erg lastig foto's maken. Dit is voor de dagelijkse schoonmaakbeurt ook. En vond het toch leuk om even te delen

Screenshot 2021-05-08 at 16.18.34.png


Gisteren zat ik op 5 die artemia eten, vandaag is er weer eentje bij gekomen, 6 nu dus 😁 . De grootsten van het stel beginnen ook wel echt mini puffertjes te worden zo langzaam aan!

Verder vandaag ook toch nog weer een baby uit de ouderbak gevangen! Echt een heel kleintje nog. Duidelijk van een later legsel. Hij was iets aan de dunne kant/te lege maag, maar zag hem een paar uur later in het opkweekbakje terug fanatiek jagend en met wat meer buikvulling! Hopelijk maakt hij een goede kans. Ook deze heeft duidelijk wel wat risico van de grootste uit het bakje. Maar in de ouderbak loopt hij met de 6 volwassen kogeltjes én twee filterinlaten meer risico (en een veel lagere voerdichtheid), dus de gok toch maar genomen.

Morgen draait het tweede kleine bakje 21 dagen en ga ik even de waarden nemen. Als die goed zijn ga ik er 2 ~ 3 jonge appelslakken in plaatsen voor wat bioload. Als de waarden dan ook goed blijven ga ik binnenkort weer eitjes proberen te verzamelen! Met de Ziss eggtumbler is me niet zo goed bevallen. Ik denk dat ik een combi ga maken tussen allicht nog een poging tumbler en de andere helft in een apart bakje met luchtsteen (zo wordt het vaker gedaan). Kijken of de eitjes dan minder aan elkaar gaan plakken.
 
Lijken wel kleine zwemmende knikkertjes zo, maar mooi hoor Marlies, petje af :petjeaf:

Gr. Ed
 
Lijken wel kleine zwemmende knikkertjes zo, maar mooi hoor Marlies, petje af :petjeaf:

Gr. Ed
Haha daar hebben ze inderdaad wel een beetje van weg. Het mag in elk geval duidelijk zijn dat deze genoeg eet 😁
 
heel erg schattig zeg! wat leuk om alle ontwikkelingen te zien 😍
 
Ben je nu over het kritieke punt heen? Is de kans dat ze nu in leven blijven groot?
 
Gisteren bij de Diebo 🥰🥰
 
Het meest kritische punt ligt rond dag 10 (toen ben ik er ook behoorlijk wat verloren, ik ben gestart met 56). Daarna blijft het echter ook wel spannend tot ze daadwerkelijk goed artemia eten. Kan natuurlijk nog steeds genoeg verkeerd gaan want jong en kwetsbaar, maar het deel wat goed artemia eet is niet meer in kritieke toestand 😁. Dat zijn er nu in elk geval 7 en ik denk dat nummer 8 vanmiddag ook is aangesloten maar dat weet ik morgen dan wel zeker (buik was nu een mix van grotendeels wit van de paramecium en klein beetje roze van waarschijnlijk de eerste artemia). Daarnaast dan nog de twee kleintjes uit de latere lichting die ik nog uit de ouderbak heb gevist. Die lopen dus een stadium er achter aan, maar zijn wel al goed gegroeid in tussentijd!

Om de cijfers een beetje in perspectief te plaatsen, ik heb ook nog iemand in Japan gevonden die inmiddels meerdere soorten zoetwater kogelvissen succesvol kweekt. Zijn eerste lichting hield hij er uit ongeveer 600 twee over. Daarna uit ongeveer 1500 een tiental. Wel alles vanuit het Japans vertaald, maar de strekking zal wel ongeveer kloppen en komt ook wel overeen met de andere mensen die ik inmiddels heb gesproken. Het is maar een handjevol mensen die zich er mee bezig houdt voor zover ik heb gevonden, niet iedereen zal ook online te vinden zijn (ik weet nu die uit Japan, 2 in Zwitserland, 1 in Canada, een Amerikaan waar ik ook veel info van heb en in Duitsland dan commercieel Dietzenbach).

Al met al dus best blij met hoe het gaat nu. En dan is het straks de grote vraag of ik het kan herhalen en of ik dan het percentage overleef hoger kan krijgen!
 
Om de cijfers een beetje in perspectief te plaatsen, ik heb ook nog iemand in Japan gevonden die inmiddels meerdere soorten zoetwater kogelvissen succesvol kweekt. Zijn eerste lichting hield hij er uit ongeveer 600 twee over. Daarna uit ongeveer 1500 een tiental.
Als je dit dan kan beschouwen als succes vol dan met 8 uit 56 ben jij dus nu de meester kweker :cool:

Erg leuk om te lezen dat al je werk voor die beestjes ook resultaat geeft.
 
Je bent in ieder geval lekker op weg!
En dat voor de eerste lichting.
 
uitval is alleen maar goed bij vissen uit val hou je de sterkste over.
maar als je dat zo lees veel uit val bij kweekers zou meschien aan het voer kunne liggen in de begin fasen? wat ik zou proberen is een bak zonder vissen en wat slakken planten flink voeren zodat er van alles aan kleine organisme gaat leven daar zou je dan die jongen in los kunnen laten
 
Als je dit dan kan beschouwen als succes vol dan met 8 uit 56 ben jij dus nu de meester kweker :cool:

Erg leuk om te lezen dat al je werk voor die beestjes ook resultaat geeft.

Haha, voorlopig zie ik mezelf echt nog niet als kweker hoor 😊. Ik heb heel veel mazzel gehad dat ze zo snel al gingen paren en nog meer mazzel dat een ronde eitjes zo goed is uitgekomen in de bak zelf. Daarbij heeft het zeker geholpen dat ik flink veel research van te voren heb gedaan en heb gezorgd voor goede randvoorwaarden natuurlijk. Maar eerst deze maar eens écht groot krijgen en zien of ik het kan herhalen 🙂.

De waarde van het tweede 20L bakje waren goed trouwens gisteren (op dag 21) dus daar zitten nu een paar jonge appelslakken in voor wat bioload en kijken wat de waarden dan doen. Als die goed blijven kan ik binnenkort weer eitjes gaan proberen te vangen.

uitval is alleen maar goed bij vissen uit val hou je de sterkste over.
maar als je dat zo lees veel uit val bij kweekers zou meschien aan het voer kunne liggen in de begin fasen? wat ik zou proberen is een bak zonder vissen en wat slakken planten flink voeren zodat er van alles aan kleine organisme gaat leven daar zou je dan die jongen in los kunnen laten
Ja daar ga je het niet mee redden met wat meer jongen hoor. Daarvoor zitten ze te lang op het infusoria stadium. Daarnaast is de waterkwaliteit heel erg belangrijk. Dat combineert niet zo lekker met (veel) slakken en flink voeren. Slakken zijn bovendien ook voerconcurrentie. Maar snap zeker je gedachtengang.

Gelukkig delen twee van de drie die er succesvol mee zijn best veel informatie (Amerika en Japan). En ik communiceer met nog wat mensen die er ook actief mee bezig zijn, onderling delen we ook weer onze bevindingen.

Heb wel nog wat theorieën die ik ga testen komende rondes (o.a. bijvoorbeeld juist meer stroming via spraybar voor een circulaire beweging aan het water om het eten naar de babies te brengen ipv dat ze energie "verspillen" aan het jagen op basis van het gedrag wat ik heb gezien van de babies uit de ouderbak). En ben ook een bakje aan het indraaien met gewoon een zandbodem en veel planten, dus wat meer "natuur opzet".

Die Japanner heeft overigens gewoon plastic bakken met zo goed als niks. Opvallend is wel ook dat ze bij hem ander gedrag vertonen dan bij mij. Ik heb de indruk dat ze hier de beschutting wel erg prettig vinden, ze maken er veel gebruik van.
 

Terug
Bovenaan