Akva 200*60*60 van TonHageraats


Als je 20/2 doseert blijft er altijd wel iets over na de 50% verversing (laten we zeggen 10/1) als je daar dan weer 20/2 aan toevoegt kom je al op 30/3 (aan het begin van de week)

Dat is waar en door te meten net voor verversen kan je het verbruik inschatten... Maar op 20/2 eindigen vond ik vrij hoog, vandaar mijn vraag.
En ik vroeg het eigenlijk om een paar redenen.

-Ik las onlangs dat maanvissen niet goed overweg zouden kunnen met hogere (nitraat/fosfaat)-waardes (en ook niet met CO2 toevoeging volgens dezelfde bron). Dat lijkt me dan toch relatief gezien Ton's vissen het merkbaar goed doen.

-Ik me afvroeg op welke manier (frequentie/opdeling dosis) én hoeveel Ton juist toevoegt om op dergelijke waardes te eindigen.

-En ook een beetje omdat ikzelf probeer om verspreid te doseren zodat ik nooit op de hoogste waarde zit.
Bvb: als ik op 20/5 (nitraat/fosfaat) per week mik dat voeg ik drie keer een dosis van 7/1,66 toe.
Concreet betekent dat dat ik dus op geen enkel moment effectief 20/5 in mijn water heb.
Tenzij er echt niets verbruikt zou worden natuurlijk...
Enerzijds zou je kunnen zeggen dat ik dat doe om minder plantenvoeding te verliezen door de verversing maar eigenlijk doe ik het vooral om mijn waterwaardes op die manier relatief laag en vooral vrij constant te houden want met één dosis per week zit je onvermijdelijk met hogere piek en daalmomenten in de waterwaardes.
 
Maar op 20/2 eindigen vond ik vrij hoog, vandaar mijn vraag.
Zou kunnen, als je al met 10/1 begint (wat in dit geval zo is want er wordt geëindigd met 20/2 gevolgd door een 50 % ww) en je doseert daar in de loop van de week 20/2 bij, vervolgens wordt er misschien maar 10/1 verbruikt, dan kun je eindigen met 20/2 (en de bak zelf produceert er ook nog wel wat bij)
Dat zou betekenen dat de bak van Ton niet zoveel verbruikt, en dat zou goed kunnen gezien het plantenbestand.
Zelf voeg ik 2 x per week 10/1 toe, dit ook om het enigszins stabiel te houden, eigenlijk heb ik geen idee wat er aan het eind van de week overblijft, meten doe ik het nooit.

-Ik las onlangs dat maanvissen niet goed overweg zouden kunnen met hogere (nitraat/fosfaat)-waardes (en ook niet met CO2 toevoeging volgens dezelfde bron). Dat lijkt me dan toch relatief gezien Ton's vissen het merkbaar goed doen.
Goed punt, @TonHageraats, wellicht kun je met een lagere dosering uit de voeten?
 
Laatst bewerkt:
Heren, dit is niet direct een discussie voor in een fotoalbum ;)
Maar ik meet heel weinig en als ik wat zie dan ga ik pas meten, mijn doseringen heb ik onder de loep genomen en ben dit aan het aanpassen, en verminderingen ben ik nu mee bezig, eens kijken waar we op uit komen, elke bak reageert anders en daarom kijk ik alleen naar het eind resultaat voor de water wissel, vrijdag gemeten en alle waarden waren goed genoeg, dus nu weer wat geminderd, we gaan het zien.
 
In de beste relaties heb je wel een wat ruzie ;)
Links op het uitstekende blad hebben ze eitjes, maar ze worden het ergens niet over eens, dit duurt al een paar uurtjes, ze zijn er zelf doodmoe van geworden :D

 
Het is toch niet waar dat er nu al onenigheid is over het zakgeld!

Mooi filmpje Ton
 
Vanmorgen toen het licht langzaam opkwam waren de maantjes al in afwachting op het eten, maar nog even wachten tot het volle licht aangaat, m.u.v. het koppeltje rechtsboven die waren de eitjes aan het inspecteren.


Mooi hoor, laat je die eitjes in je bak? Of kweek je ook en zet je ze dus toch apart?
 
Die zalm/ tetra zie ik vaker bij een LFS wist niet dat ze zo groot werden. Hele mooie vissen Ton!
 
Mooi hoor, laat je die eitjes in je bak? Of kweek je ook en zet je ze dus toch apart?
Ik laat ze in de bak en wens de ouders veel succes, vaak komen ze tot in het stadium van los zwemmende visjes, en dan zie je het snel afnemen en zijn ze weer weg.
Ik kweek niet en hoef ook geen bak vol met kleine maantjes, dus laat ik de natuur zijn gang gaan, mogelijk krijgen ze nog eens echte visjes, maar dat zien we dan wel weer.
 
Maar eens een paar fototje's gemaakt, weet ik dat het toestel ook nog werkt :)

DSC01806.JPG
DSC01807.JPG
DSC01808.JPG
DSC01809.JPG
DSC01810.JPG
DSC01811.JPG
DSC01812.JPG
DSC01813.JPG
 
Mooie plaatjes Ton! Denk wel dat het beter voor je toestel is om hem elke week even te testen;)
Eigenlijk moet ik eens dit toestel leren kennen, en ja, er zijn zat topics hier die dat uitleggen, maar als ik instellingen ga veranderen welke volgens de kenners prima zouden zijn krijg ik nog wazigere beelden dan op de auto stand :)
 
Eigenlijk moet ik eens dit toestel leren kennen, en ja, er zijn zat topics hier die dat uitleggen, maar als ik instellingen ga veranderen welke volgens de kenners prima zouden zijn krijg ik nog wazigere beelden dan op de auto stand :)
Ik vind je plaatjes prima hoor, maar ben dan ook geen kenner en snel tevreden.
 
Vissen zijn zeker mooi, en de planten staan er ook braaf bij, bijna geen slecht blaadje en/of alg te bekennen:thumbs:
 

Terug
Bovenaan