Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Jij werkt niet met een spraybare.
Je hebt twee filter.
Heb je dan gewoon twee uitlaten in het water?

Mvg ronald
 
Dat heb ik volgens mij op pagina 34 ook al uitgelegd.

Blader even terug........

En voor de details, zie de links in dat bericht
 
Haha...ja zie het.
Heb je ook als je zoveel leest hier.
Dan vergeet je wel een iets.

Mvg ronald
 
Einde van max 4A per kanaal van de TC-420

Volgende week eens verder naar kijken

IMG_20200523_160622.jpg
 
Hoi Steven,

Moet ik je alle pagina's doorlezen... of heb je de tijd voor een opsomming van jouw mooie discusbak? Bv wat is jouw geleidbaarheid en hoe krijg je die zo? Welke temperatuur? Planten (en hoe doen die het bij hoge temperaturen), bijvissen....

Ik hoor het wel als ik mijzelf kwaad moet maken (of een pilsje pakken) en alle 37 pagina's doorspitten...

Groetjes Coen
 
Hoi Steven,

Moet ik je alle pagina's doorlezen... of heb je de tijd voor een opsomming van jouw mooie discusbak? Bv wat is jouw geleidbaarheid en hoe krijg je die zo? Welke temperatuur? Planten (en hoe doen die het bij hoge temperaturen), bijvissen....

Ik hoor het wel als ik mijzelf kwaad moet maken (of een pilsje pakken) en alle 37 pagina's doorspitten...

Groetjes Coen
Bij mij is de geleidbaarheid zelfs iets lager.
Check de laatste 2 pagina's van mijn album voor twee foto's van de EC meter
 
Omdat mijn CO2 fles leeg is, en mijn andere fles nog niet gevuld retour is, heb ik ad hoc vandaag voor de eerste keer een Bio-CO2 opgezet, met citroenzuur en bakingsoda.

Het werkt super snel, makkelijk en simpel. Ik ga bekijken hoe lang de standtijd is van 1 dosis op de Akva en daarna hier eens aan rekenen, om te bepalen of ik wel gas flessen blijf gebruiken, ben zo onder de indruk dat ik serieus wil overwegen om het hiermee te gaan doen.

Ik heb hem nu nog zonder magneetventiel aangesloten. Ik ga nu gewoon een continu stroom toevoeren, waarij de PH redelijk stabiel is. Mocht ik het definitief doen, dan zal dat natuurlijk wel gebeuren inclusief magneetventiel. Maar nu is het even een tijdelijke noodvoorziening

 
en vandaag even actief geweest om de TC-420 versterker er tussen te schroeven

IMG_20200525_133745_bewerkt_0643.jpg IMG_20200525_133752_bewerkt_0644.jpg

Ik zie nu geen verschil in licht intensiteit, was als het goed is natuurlijk ook klopt.

Vanavond even kijken of het aflopen en helemaal naar 0 ook goed gaat, maar eigenlijk verwacht ik geen problemen. Ik heb nu 10A voor 4 kanalen in plaats van de 4A op 5 kanalen. Dit is voor de Daytime Cluster control meer dan prima. Ik kan nu zorgeloos ook op 100% aansturen, alhoewel ik vermoed dat het niet eens problemen zou hebben opgeleverd zonder de versterker er tussen, maar dan zou ik wel over de 4A gaan.
 
Waar heb je deze vandaan steven. ;)

Het geweldige Ali Jaap. Ik heb ze in een "actie week" besteld en er wel 5,26 voor betaald. Dus voor de beste prijs, ff zoeken........

 
Nou die 7euro zal Jaap ook geen buil over vallen :))

Kan je wat achtergrond geven het dit precies werkt?
 
Kan je wat achtergrond geven het dit precies werkt?

De TC-420 is gelimiteerd tot 4A per kanaal en max 20A (5 kanalen). Echter de Mos-Fet die er in zit kan tot maximaal 55A belast worden, mits de koeling op orde is.

Nu zie ik zelf niet echt ruimte om hier eenvoudig binnen de TC behuizing hier extra koellichamen op te monteren, dus ik heb gekozen voor een versterker.
Wat achtergrond info: zie


De versterkers zijn primair bedoeld om lange led "slangen" via 1 controller met elkaar door te verbinden, waarbij je tussen deze slangen een versterker (+voeding) plaatst. Nu heb ik het TC-420 - RGBW versterker - Led verlichting.

Ik heb ze beide op dezelfde voeding aangesloten, omdat mijn voeding zwaar genoeg is en het "bij elkaar ligt"

Ter info ook stukje manual en wat beelden hoe het er inwendig uit ziet.

CamScanner 05-25-2020 15.17.44_bewerkt_0645.jpg


IMG_20200525_152013_bewerkt_0646.jpg
IMG_20200525_152031_bewerkt_0647.jpg
IMG_20200525_152043_bewerkt_0648.jpg
IMG_20200525_152104_bewerkt_0649.jpg
 
Toch begrijp ik niet helemaal waarom dit nodig was?
Hoe gebruik je de tc420 nu wat niet kon zonder versterker?
 
Toch begrijp ik niet helemaal waarom dit nodig was?

Omdat ik over de maximale belasting ging op 1 kanaal.

Hoe gebruik je de tc420 nu wat niet kon zonder versterker?

Zwaarder belast.

Ik heb 1 kanaal van 60 watt. 60/12 = 5A, meer dan de toegestane 4A.

Nu kan ik (en correctie geen 4) 3 kanalen belasten tot 10A.
 
Klopt, maar ik heb de "oude" Cluster Control, voorganger van de Matrix en die draait inderdaad op 12V.

En ik denk dat het zonder ook goed, zou zijn gegaan, zoals beschreven, maar iets bekijken en proberen, mogelijkheden vinden en manieren uitproberen, tsja ik vind dat ook gewoon leuk

Edit: en nu durf ik er ook nog probleemloos een module bij te plaatsen, mocht ik dat nog willen
 
en het dimt ook keurig naar 0 toe.

Op de flim klopt de hoeveelheid licht niet, maar de smartphone vind het het "licht" moet zijn, dus daarom een vertekend beeld qua intensiteit, maar gewoon uit gaat het.....

 
Voorlopig pruttelt het, maar ben heel benieuwd hoe lang ik met deze verhouding doe op de Akva. Vind het wel prettig om achter de hand te hebben als back-up wanneer de fles leeg is, maar gelet op het verbruik denk ik niet dat het het gaat winnen van een CO2 fles, maar we gaan het aankijken

 
De TC-420 is gelimiteerd tot 4A per kanaal en max 20A (5 kanalen). Echter de Mos-Fet die er in zit kan tot maximaal 55A belast worden, mits de koeling op orde is.

Nu zie ik zelf niet echt ruimte om hier eenvoudig binnen de TC behuizing hier extra koellichamen op te monteren, dus ik heb gekozen voor een versterker.
Wat achtergrond info: zie


De versterkers zijn primair bedoeld om lange led "slangen" via 1 controller met elkaar door te verbinden, waarbij je tussen deze slangen een versterker (+voeding) plaatst. Nu heb ik het TC-420 - RGBW versterker - Led verlichting.

Ik heb ze beide op dezelfde voeding aangesloten, omdat mijn voeding zwaar genoeg is en het "bij elkaar ligt"

Ter info ook stukje manual en wat beelden hoe het er inwendig uit ziet.

Bekijk bijlage 299422

Bekijk bijlage 299418 Bekijk bijlage 299419 Bekijk bijlage 299420 Bekijk bijlage 299421

Jaa ik heb m door geloof ik, makkelijke oplossing!
Makkelijker dan een TC420 modden iig :deal:
 
Wat ik nu nog overweeg als aanvullend speeltje is een 12V ventilator met PWM besturing in het kastje te plaatsen en deze ook via de TC-420 aan te sturen. Dit om de lucht en de passieve koeling van de trafo's en de TC's iets verder te vergroten. Moet zeggen dat de temperaturen na vervanging van de voedingen absoluut binnen het redelijke liggen. TCs 31 a 33 graden celcius. Versterker 32 graden celcius. Voedingen kan ik ook nog meten, maar gewoon hand warm en probleemloos aan te raken. Zal hier morgen de thermomenter ook eens tegenaan leggen een poosje.

Ben nu vooral aan het neuzen naar de stilste ventilator in de maat 120 of 140 mm. Zo blijft er altijd iets om uit te zoeken en mee bezig te zijn.
 
Moet je dan ook niet die warme lucht ergens heen kunnen verplaatsen? Als dit gewoon in het kastje blijft zweven lijkt het me niet heel zinvol
 
Moet je dan ook niet die warme lucht ergens heen kunnen verplaatsen? Als dit gewoon in het kastje blijft zweven lijkt het me niet heel zinvol

Kast deurtje is zeker niet 100% gesloten en ik heb al wat ventilatie gaatjes geboord in de achterplaat, maar dan zou ik dit nog wat verder vergroten

IMG_20200526_005455.jpg


Ik vermoed dat zelfs alleen al door circulatie er extra koeling zou optreden t.o.v. stilstaande lucht boven op de plank in het kastje, maar door ook of verse lucht aan te zuigen, dan wel warme lucht "uit" te blazen zal dit effect natuurlijk positief versterkt worden
 
Voorlopig pruttelt het, maar ben heel benieuwd hoe lang ik met deze verhouding doe op de Akva. Vind het wel prettig om achter de hand te hebben als back-up wanneer de fles leeg is, maar gelet op het verbruik denk ik niet dat het het gaat winnen van een CO2 fles, maar we gaan het aankijken


Je video staat op prive...
 
Ik heb nog even aan de voedingen gemeten qua temperatuur

12V -> 43,5 graden
24V -> 39,5 graden
 
Voorlopig pruttelt het, maar ben heel benieuwd hoe lang ik met deze verhouding doe op de Akva. Vind het wel prettig om achter de hand te hebben als back-up wanneer de fles leeg is, maar gelet op het verbruik denk ik niet dat het het gaat winnen van een CO2 fles, maar we gaan het aankijken



Ik ga dit even volgen. Lijkt me een leuk projectje
 
De CO2 oplossing via citroenzuur werkt in basis perfect, maar de hoeveelheid CO2 van 200g/200g is op deze bak alleen leuk als tijdelijk alternatief om een lege fles op te vangen. Ik doe er 2,5 dag mee, waarbij de laatste halve dag de druk in zakt, dus je het ventiel steeds verder open moet draaien om de output een beetje stabiel te houden.

Echter leert deze ervaring mij, dat ik op de Eheim hier straks prima gedurende een week mijn PH rond de 7,0 kan houden, tot de eieren uitgekomen zijn. Dus ik ga hier absoluut niet op overschakelen, want dan moet ik een tank vol storten om er een poosje gebruik van te kunnen maken.

Maar wel weer leuk en leerzaam om mee bezig te zijn. Voor kleine bakken lijkt het mij trouwens wel een super oplossing en vele malen praktischer als de suiker en gist variant, maar dat is puur mijn persoonlijke inschatting.

Hier nog een stukje beeld hoe het (aan het einde van het proces) nog wat bruist.

 

Terug
Bovenaan