Album van Cornelius


Ik zag laatst in een ander topic een vraag voorbij komen 'welke voeding men gebruikt en waarom'
En aangezien ik een nieuw stockoplossing moest maken wellicht leuk om het gebruik van 'bemestingspoeders' te promoten.
Dat is niet duur. Mag ik je misschien een keer contacten over bemestingspoeders?
 
Kost wat meer, maar is ook veel meer waard toch :DD
Klopt helemaal Mike en ik geef dat advies dan ook niet zonder enig eigen belang want als Corne toch poeders meeneemt dan kan hij gelijk ook voor mij meenemen en een stukje doorrijden naar Grunn om het af te geven. Die paar kilometer meer maakt op zo n afstand ook niet uit toch ;)
 
Klopt helemaal Mike en ik geef dat advies dan ook niet zonder enig eigen belang want als Corne toch poeders meeneemt dan kan hij gelijk ook voor mij meenemen en een stukje doorrijden naar Grunn om het af te geven. Die paar kilometer meer maakt op zo n afstand ook niet uit toch ;)
Gaat dit nog steeds over de bemesting :pp
 
Ik zag laatst in een ander topic een vraag voorbij komen 'welke voeding men gebruikt en waarom'
En aangezien ik een nieuw stockoplossing moest maken wellicht leuk om het gebruik van 'bemestingspoeders' te promoten.

De voeding die ik voor de waterkolom gebruik meng ik zelf met chemische zouten. Dit doe ik omdat ik zo precies de benodigde targets in NPK kan samenstellen
Ik geef zo weinig mogelijk voeding aan het water (lean-dose bemesting) omdat bij mij alle benodigde voeding in de bodem zit. (aquasoil)
Daarom heb ik ook niet zoveel grammen nodig voor een stockoplossing en is de kostprijs per halve liter erg laag: 44 cent exclusief 500 ml omosewater. Van zo'n flesje doe ik op mijn bakje van 65 liter 16 weken.

Net een flesje macro's aangemaakt voor de nitraat en fosfaat (en een flesje voor de kalium)

Bekijk bijlage 317094
Wat is de reden dat je ook ammoniumnitraat gebruikt?
 
Wat is de reden dat je ook ammoniumnitraat gebruikt?
Scherp opgemerkt.
Dit omdat ammonische stikstof zeer snel word opgenomen door planten en daarbij heeft de plant altijd de voorkeur ammonische stikstof dan kalium-stikstofverbindingen
en bovendien stimuleert ammonium de opname van fosfaat.
 
Scherp opgemerkt.
Dit omdat ammonische stikstof zeer snel word opgenomen door planten en daarbij heeft de plant altijd de voorkeur ammonische stikstof dan kalium-stikstofverbindingen
en bovendien stimuleert ammonium de opname van fosfaat.
Voeg je dit dan ook dagelijks toe zodat de concentratie niet te hoog kan worden, of durf je dit wel 1x per week als een grotere concentratie te doseren? Of gebruik je dit alleen in bakken zonder bewoners?
Op welke concentratie stel je het ammonium in?
 
Voeg je dit dan ook dagelijks toe zodat de concentratie niet te hoog kan worden, of durf je dit wel 1x per week als een grotere concentratie te doseren? Of gebruik je dit alleen in bakken zonder bewoners?
Op welke concentratie stel je het ammonium in?
Dit doseer ik dagelijks, maar wel in zeer kleine concentraties. Het is, zoals je op de foto ziet, onderdeel van mijn macro's.
Ik doseer 0.03 ppm per 20 liter. Samen met de KNO3 is dat totaal 0.06ppm. Bij maximaal ontwikkelde bladmassa in mijn bak ga ik tot max. 0.2ppm
 
Op welke concentratie stel je het ammonium in?
Hier ben ik ook benieuwd naar want het is bekend dat dit een boost voor algen is als ik het goed heb en volgens mij kunnen zeer geringe hoeveelheden al de algen in de hand werken.

Edit: Corne is me net voor maar is een hoeveelheid van bv 0,03 dan geen boost voor algen vraag ik me af?
 
Geen idee, ik ben geen chemicus.
maar ik heb mij ooit eens laten vertellen dat de poeders die wij toevoegen an-organisch zijn,
en de NH4 die algen triggert (die bv vrijkomt bij het omwoelen van de bodem en van rottende materiaal) organisch is omdat het koolstofgroepen bevat.
 
Heb jij z'n bakken wel eens gezien, geen algje te vinden ;)):DD
Dat klopt.
Het klinkt misschien wel opschepperig (not my intension) en voor veel mensen best wel vreemd, maar ik heb nooit alg. Heel soms bij de opstart wat bruinalg, maar dat is binnen een week geheel verdwenen.
Alleen als ik weer eens te lui ben geweest in onderhoud zie ik wel eens een plekje verschijnen. Maar ook dat is in no-time verdwenen.
Zelfs in mijn laatste bakje met de Twinstar op vol vermogen (3500 lumen op een 25 literbakje) geen spoortje te zien. En dan te bedenken dat mijn gemeten waarden relatief laag waren : PO4=0.2ppm en NO3=5ppm. Alleen kalium was (bewust) erg hoog >20
 
Ik ben geen expert maar wellicht komt dat omdat de planten de toegevoegde nh4 vrij snel opnemen en het weinig invloed heeft op de algen.
 
Geen idee, ik ben geen chemicus.
maar ik heb mij ooit eens laten vertellen dat de poeders die wij toevoegen an-organisch zijn,
en de NH4 die algen triggert (die bv vrijkomt bij het omwoelen van de bodem en van rottende materiaal) organisch is omdat het koolstofgroepen bevat.
Ik herinnerde mij laatst een pb van ons en daar was ook dit ter sprake gekomen. Ik meende dat de nh3 of 4 een stikstofverbinding was en geen koolstof en dat heb ik destijds voorgelegd aan @biljoenblik. Hij had dacht ik aangegeven dat het inderdaad stikstof is en geen koolstofverbinding. Maar goed dat even terzijde en ik wil je topic verder niet bevuilen ;)
 
Dit doseer ik dagelijks, maar wel in zeer kleine concentraties. Het is, zoals je op de foto ziet, onderdeel van mijn macro's.
Ik doseer 0.03 ppm per 20 liter. Samen met de KNO3 is dat totaal 0.06ppm. Bij maximaal ontwikkelde bladmassa in mijn bak ga ik tot max. 0.2ppm

Ben eerder voorstander om NH4NO3 en CH4N2O diep in de bodem te doseren en KNO3 in de waterkolom
 
Zover ik het begrijp komen in de organische chemie ook ammoniumionen voor. En in deze ionen zijn 1 of meer van de waterstof ionen door koolstofgroepen vervangen.
 
De
Ik herinnerde mij laatst een pb van ons en daar was ook dit ter sprake gekomen. Ik meende dat de nh3 of 4 een stikstofverbinding was en geen koolstof en dat heb ik destijds voorgelegd aan @biljoenblik. Hij had dacht ik aangegeven dat het inderdaad stikstof is en geen koolstofverbinding. Maar goed dat even terzijde en ik wil je topic verder niet bevuilen ;)

Bij mn weten is een standaard zout (anorganisch) een ion verbinding met een metaal-soort in zich. Natrium/Kalium/Magnesium enz.

Wanneer er zouten worden gevormd uit organische basen(ammoniak, ook veel geneesmiddelen om de oplosbaarheid te verhogen(vandaar ook cocaine hydrochloride.. van onze Columbiaanse vriend Pablo..) dan ontstaat er een organisch zout.
Hoewel de organische chemie voornamelijk iit koolstofchemie bestaat, is het eigenlijk meer de leer van type chemische verbinding: de covalente binding en daar spelen eigenlijk alle niet metalen een rol in.

Dit doseer ik dagelijks, maar wel in zeer kleine concentraties. Het is, zoals je op de foto ziet, onderdeel van mijn macro's.
Ik doseer 0.03 ppm per 20 liter. Samen met de KNO3 is dat totaal 0.06ppm. Bij maximaal ontwikkelde bladmassa in mijn bak ga ik tot max. 0.2ppm

Hoe snel verdwijnt het ammonium weer uit je bak? Als je 3 uur later een meting doet, meet je dan nog wat? of later / eerder.Hier ben ik nieuwsgierig naar aa gezien de consensus hier op het forum is dat men het ammoniumgehalte zo laag mogelijk moet houden, maar nog liever 0 ppm. Nu weet ik dat 0.2ppm niet extreem hoog is (ik weet niet eens of het al in de schadelijke range valt), maar het voelt voor mij enigsinds eng om het moedwillig toe te vpegen bij bakken met dieren. Hoewel aan de andere kant je biofilm in het filter ook het ammonium kan afbreken, mochten de plantjes het niet snel genoeg kunnen opnemen...
 
Hoe snel verdwijnt het ammonium weer uit je bak? Als je 3 uur later een meting doet, meet je dan nog wat? of later / eerder.Hier ben ik nieuwsgierig naar aa gezien de consensus hier op het forum is dat men het ammoniumgehalte zo laag mogelijk moet houden, maar nog liever 0 ppm. Nu weet ik dat 0.2ppm niet extreem hoog is (ik weet niet eens of het al in de schadelijke range valt), maar het voelt voor mij enigsinds eng om het moedwillig toe te vpegen bij bakken met dieren. Hoewel aan de andere kant je biofilm in het filter ook het ammonium kan afbreken, mochten de plantjes het niet snel genoeg kunnen opnemen...
Ik het vroeger wel eens gemonitord met ADA Pack Checker voor NH4, Maar heb nooit verontrustende waarden gemeten en daarbij vertonen de vissen ook geen afwijkend gedrag.Zover ik dat kan bepalen natuurlijk.

Ter verduidelijking; ik gebruik ammonium en geen ammoniak.
Zo is ammoniak is bij een pH >7,0) pas gevaarlijk. Maar in zuurder water (pH <7) wordt ammoniak (en urea) in ammoniumionen omgezet. En dat is 200% minder schadelijk
Dat is ook de reden dat plantenvoedingsproducten bij het aquascapen altijd een bron van ammonium hebben omdat scapers met pH verlagende bodems werken.
Dus bij bakken met een hoge KH/GH heb je eerder last van NH3 vergiftiging dan bij een aquascape met aquasoil.

Maar toch NH4 is nog steeds giftig bij een concentratie vanaf 0.2 ppm/l. Maar als ik een bladmassa heb van 9O% in mijn scape, en ik doseer tegen die max grens aan van 0.2 aan
dan ga ik in de praktijk die waarden never nooit halen omdat de planten alles voor hun rekening nemen. Dus ik bepaal de dosering aan de hand van de ontwikkelde bladmassa in mijn scape.
Voor het ophopen van de waarden ben ik niet bang omdat ik zowieso een waterwissel doe van 50%

Voor alle duidelijkheid en een disclaimer voordat ik mensen op ideeƫn ga brengen:
Dit is een bemestingsstrategie wat NIET voor een beginnend hobbyist aan te bevelen is!
Gezondheid van de bewoners moet namelijk primair zijn en het experimenteren met NH3 /NH4 moet dan ook zoveel mogelijk vermeden worden als je niet weet wat de gevolgen zijn.
 
Maar toch NH4 is nog steeds giftig bij een concentratie vanaf 0.2 ppm/l. Maar als ik een bladmassa heb van 9O% in mijn scape, en ik doseer tegen die max grens aan van 0.2 aan
dan ga ik in de praktijk die waarden never nooit halen omdat de planten alles voor hun rekening nemen. Dus ik bepaal de dosering aan de hand van de ontwikkelde bladmassa in mijn scape.
Voor het ophopen van de waarden ben ik niet bang omdat ik zowieso een waterwissel doe van 50%
Bedankt voor je verdere uitleg! Ik was me er van bewust dat het om ammonium gaat en niet om ammoniak, maar ik was vooral benieuwd naar de gedachtegang erachter. Ik zal het zelf niet snel toevoegen, vooral omdat dagelijks toevoegen voor mij niet haalbaar is. Maar de theorie erachter vind ik leuk om te weten.

En slim om een disclaimer toe te voegen (;
 
Resultaat na 3 weken. Zoals verwacht groeit het erg langzaam. šŸ˜“ Het javamos maakt al mooie groene uitlopers, zelfs het koraalmos laat voorzichtig groene puntjes zien.
Tijd om er wat stukken hout in te zetten die ik ga aankleden met een mosje. Ook nog wat steen en een grindbodem. :thumbs:

verschil2.jpg
 
best wel een groot verschil op de bovenste rij.....de rechtse plak is veel minder dan de andere twee en die eronder.
Voeding ??? Licht kan het niet zijn.
 
best wel een groot verschil op de bovenste rij.....de rechtse plak is veel minder dan de andere twee en die eronder.
Voeding ??? Licht kan het niet zijn.
Het rechtermatje is Riccardia (koraalmos) en dat groeit erg langzaam. Zeker in dit geval omdat dit direct uit mijn bak komt.
Dus het moet eerst weer terug omschakelen naar de bovenwater vorm :thumbs:
 
Tijdelijke update.
Vandaag een laagje grind op de bodem gestort en een stukje hout geplaatst. Dat ga ik proberen te laten begroeien met mos.
Er komen nog andere planten in zoals Mini hydrocolyte tripartia en Bolbitus.
Onder de waterlijn komen later nog eenvoudige crypts, anubias en andere mossen

20210227.jpg
 
Alweer een tijd geleden dat ik wat in dit topic heb neergeschreven.
Maar onlangs een mooie scape gemaakt. Opgestart met yoghurt methode. 6 weken onder het folie, beplant en afgevuld. Netjes waterwissels en onderhoud. Bakje draaide prima. Moest na 2 weken al de 1e snoei doen.
Toen een belletje uit het ziekenhuis; er was ruimte voor een geplande opname. Ik ga verder niet in details maar die opname was dus veel langer als gepland.
Gevolg: ruim 6 weken niets kunnen doen aan de bak, geen waterwissels, geen onderhoud, met als resultaat een bak met alg.
Balen want dit is de 2e keer dat dit mij overkomt en weer de keuze moet maken: veel werk om te gaan herstellen of gewoon overnieuw beginnen...
Kies voor het laatste, omdat mos algvrij maken een mega klus is omdat ik ook alles moet terugsnoeien. En dat gaat weer maanden duren voordat ik alles op orde heb. Dus knoop doorhakken en overnieuw beginnen.
De laatste foto toen het er nog goed uit zag

733019.jpg


Hetzelfde verhaal voor mijn DOOA aqua-terrarium projectje. Ook mislukt omdat ik er geen onderhoud aan heb kunnen doen. Het staat inmiddels te koop op Marktplaats.

Maar goed, ik ben weer bijna helemaal opgeknapt dus kan ik weer opnieuw beginnen, ditmaal weer een plantenbakje.
Zal daar eerdaags een nieuw topic over starten. :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Als het met jou verder maar goe gaat; bakje herstarten is dan minder belangrijk. Succes met de herinrichting, benieuwd wat je er van gaat maken
 
Mooi dat je zo bent opgeknapt weer Corne en de hobby komt na je gezondheid en binnenkort kun je weer lekker bezig.
 
Ik ben benieuwd Corne, gezondheid gaat altijd voor. Dan geniet je des te meer weer van de hobby bij terug komst šŸ‘.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan