Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke


20191031_171432.jpg

nog steeds wel nh3 maar lijkt wel goede kant op te gaan. De aanpassingen aa
n het filter hebben mischien wel effect
 
Altijd moeilijk af te lezen Jan en het zal in elk geval niet veel zijn.
nee maar jammer genoeg og wel net genoeg om de algen te laten groeien maar hoop als die straks 0,0 is dat de algen ook weg gaan of niet meer groeien en de planten weer mooi vol uit gaan groeien
 
ja klopt, maar zie het aquarium wel er op vooruit gaan. Ondangs de waterbloei wat ik heb nu, maar dat trekt ook wel weer weg.
20191101_133743.jpg
 
Ik ben geen waarzegster maar ik voorspel dat jij een ruit gaat schoonmaken vandaag ;)
Nou het voorraam heb ik paar dagen geleden schoon gemaakt, zitten nog wel paar plekjes op en ja zij ramen moeten nog even en heb een beetje boel last van water bloei.
 
Irritant zeg en dat terwijl je aquarium toch best al een poosje draait.
ja klopt maar vorige week de filter mat er uit gehaald en vervangen voor keramische pijpjes. Omdat ik al tijd last had van nh3. Maar daar nu na deze verandering al wel verandering in zie.
 
ja klopt maar vorige week de filter mat er uit gehaald en vervangen voor keramische pijpjes. Omdat ik al tijd last had van nh3.
Zat er dan nog wel ander materiaal in je filter of was het grotendeels de filtermat? Apart dat je langere tijd last had van nh3, je hebt toch geen hoge bezetting?
 
Wat je bedoel je hier precies mee? Vaker water verversen, ramen, bodem of een combinatie van alles.
Alles. Bladeren die onder de alg zitten, van welke soort dan ook, beletten een plant in de groei. Die bladeren verwijderen stimuleert juist de groei. Ramen schoonhouden, desnoods per dag helpt. De rand boven de bodem met een plastic card reinigen helpt ook.
 
Zat er dan nog wel ander materiaal in je filter of was het grotendeels de filtermat? Apart dat je langere tijd last had van nh3, je hebt toch geen hoge bezetting?
Had al een van de 2 filtermatten een paar maanden geleden er uit gehaald en opgevuld met keramisch materiaal, nu de laaste vorige week ook gedaan zodat alleen het voor filter en filter watten er nog in zitten en rest van filter keramisch is. Is jbl 701 fiter.
 
Alles. Bladeren die onder de alg zitten, van welke soort dan ook, beletten een plant in de groei. Die bladeren verwijderen stimuleert juist de groei. Ramen schoonhouden, desnoods per dag helpt. De rand boven de bodem met een plastic card reinigen helpt ook.
Ik zou op dit moment er waarschijnlijk voor kiezen om de zijruiten met rust te laten totdat de bak wat stabieler is en dan pas schoon te maken maar dat is mijn (ongefundeerde) gedachte.
Had al een van de 2 filtermatten een paar maanden geleden er uit gehaald en opgevuld met keramisch materiaal, nu de laaste vorige week ook gedaan zodat alleen het voor filter en filter watten er nog in zitten en rest van filter keramisch is. Is jbl 701 fiter.
Dan hoop ik voor je dat dit beter voor je werkt.
 
Ik zou op dit moment er waarschijnlijk voor kiezen om de zijruiten met rust te laten totdat de bak wat stabieler is en dan pas schoon te maken maar dat is mijn (ongefundeerde) gedachte.

Dan hoop ik voor je dat dit beter voor je werkt.

Het reinigen van ramen heeft met de stabiliteit van je bak niet zoveel te maken. Het helpt wel om de extra vorming van algensporen tegen te gaan. Uiteraard moet er in de eerste plaats geprobeerd worden om de oorzaken van de problemen te achterhalen en op te lossen.
 
Ik zou op dit moment er waarschijnlijk voor kiezen om de zijruiten met rust te laten totdat de bak wat stabieler is en dan pas schoon te maken maar dat is mijn (ongefundeerde) gedachte.

Dan hoop ik voor je dat dit beter voor je werkt.
Vast wel, in filter matten zit amper aanhechtings materiaal om bacterien te huisvesten en keramisch spul meer.
 
Het reinigen van ramen heeft met de stabiliteit van je bak niet zoveel te maken. Het helpt wel om de extra vorming van algensporen tegen te gaan. Uiteraard moet er in de eerste plaats geprobeerd worden om de oorzaken van de problemen te achterhalen en op te lossen.
Zat meer te denken aan het verder voorkomen van extra belasting van het water door de verwijderde alg. Daarom even uitstellen.
 
Zat meer te denken aan het verder voorkomen van extra belasting van het water door de verwijderde alg. Daarom even uitstellen.

Jan volgt de EI dacht ik dus na het schoonmaken kan hij dan eventueel de wekelijkse 50% verversing doen lijkt me zo.
 
Jan volgt de EI dacht ik dus na het schoonmaken kan hij dan eventueel de wekelijkse 50% verversing doen lijkt me zo.
Tuurlijk kan dat, zelfs nog wel weer als hij dat wil. Zijn meer mijn (simpele) gedachten. Eerst wachten tot het ene probleem (waterblloei) is opgelost en dan het volgende probleem (rustig) aanpakken. Maar dit heeft denk ik meer te maken met hoe ik dingen doe dan met wat (misschien) de beste manier is.
 
Tuurlijk kan dat, zelfs nog wel weer als hij dat wil. Zijn meer mijn (simpele) gedachten. Eerst wachten tot het ene probleem (waterblloei) is opgelost en dan het volgende probleem (rustig) aanpakken. Maar dit heeft denk ik meer te maken met hoe ik dingen doe dan met wat (misschien) de beste manier is.

Nou, ik denk dat dit niet alleen bij jou zo werkt, Thea. Bij mij, eigenwijs als ik ben, werkt het ook wel zo.
 
en moet opzoek naar een wat groter scholen visje ben ik bang de rasboras brigitea kan ik niet meer vinden. :(
Oorzaak denk doordat filter een dag heeft uit gestaan zie ook wat meer algjes.
Ja klopt had er een 30 stuks rasborras brigitea er in gedaan maar daar is nu nog maar 1 van over dus wil wat groter visje hebben nu
Ja ik vermoed het wel en mischien wat te veel voeren en dat verklaard ook de algjes die weer de kop op steken.

Hmmm, ben ik de enige die denkt dat het "verdwijnen" van 29 visjes (een deel van) de oorzaak van de huidige problemen is?
Dus het filter heeft eens een dagje uitgestaan en er zijn in dezelfde periode 29 visjes spoorloos verdwenen?
En dit werd gevolgd door verhoogde ammoniak en algen allerhande...
Plus dat je blijkbaar ook vrij veel voert (voor een slinkend bestand)...
:juggle:
Tja, voor ik nieuwe visjes zou overwegen zou ik eerst eens willen achterhalen wat de massale sterfte heeft veroorzaakt eerlijk gezegd.
:sorry:

zelfs nog wel weer als hij dat wil.

Dat lijkt me de beste manier ja.
50% tijdens het verwijderen van de algen, af hevelen ter hoogte van het algen-krabben.
Beetje aanvullen en opnieuw 50% verversen na het verwijderen van de algen.
Dan misschien zelfs nog eens 50% om zweefalgen extra te verwijderen en het filter wat te ontzien.

En morgen opnieuw 50% wisselen terwijl je de overgebleven algen verwijdert.
;)
 
Ik dacht dat deze waren opgegeten maar dat kan ik mis hebben.

Dat is ook mogelijk, ja.
Dat heb ik dan gemist... :oops:

Maar dan nog lijkt het me voor de ts vooral belangrijk om eerst de bak op orde te krijgen voor hij zelfs maar nieuwe vissen overweegt. :engel:

Persoonlijk denk ik ook dat het nu of nooit is:
ofwel probeert hij de bak te stabiliseren (zonder extra vissen, veel schoonmaken en een planmatige aanpak) ofwel laat hij het nog wat verder ontsporen tot het een complete algensoep is en dan kan hij de strijd beter opgeven.
 
Hmmm, ben ik de enige die denkt dat het "verdwijnen" van 29 visjes (een deel van) de oorzaak van de huidige problemen is?
Dus het filter heeft eens een dagje uitgestaan en er zijn in dezelfde periode 29 visjes spoorloos verdwenen?
En dit werd gevolgd door verhoogde ammoniak en algen allerhande...
Plus dat je blijkbaar ook vrij veel voert (voor een slinkend bestand)...
:juggle:
Tja, voor ik nieuwe visjes zou overwegen zou ik eerst eens willen achterhalen wat de massale sterfte heeft veroorzaakt eerlijk gezegd.
:sorry:



Dat lijkt me de beste manier ja.
50% tijdens het verwijderen van de algen, af hevelen ter hoogte van het algen-krabben.
Beetje aanvullen en opnieuw 50% verversen na het verwijderen van de algen.
Dan misschien zelfs nog eens 50% om zweefalgen extra te verwijderen en het filter wat te ontzien.

En morgen opnieuw 50% wisselen terwijl je de overgebleven algen verwijdert.
;)

Zoals ik hierboven al aangaf is het achterhalen van de oorzaak en het verhelpen daarvan prioriteit nummer één!
 
Niet zo negatief Willem, er is altijd hoop (zegt men;))!

Zeker, er is ongetwijfeld nog hoop in dit geval.
Maar ik denk toch dat het nu of nooit is dus het in deze bak nog verder laten ontsporen is volgens mij hetzelfde als de strijd opgeven.

"Kill it before it grows large enough to kill you" zou ik hier zelfs durven zeggen! :)
 
Ik ben het wel met Willem eens dat er hier drastisch iets moet gebeuren want zo gaat het niet en dan gaat de lol er ook rap af denk ik. Ik kan niet beoordelen hoeveel onderhoud Jan pleegt verder maar ik zou als het kan veel bladeren met algen weghalen en de ruiten goed doen en dan met regelmaat verversen en zorgen voor voldoende voeding. Natuurlijk weet ik dat zn filter 1 dag heeft stilgestaan maar ja of je dan zo n extreme situatie krijgt dat betwijfel ik een beetje.
 
ik geef de strijd niet op en ik heb in de loop van de tijd ook al aantal veranderingen door gevoerd. Filter zoals hier boven aan gepakt, extra stromings pompje er bij gezet. Op sommige plekken zie ik dat na weg halen van het alg het niet meer terug komt.
Het verdwijnen van de 29 visjes ja dat kan ook voor deel van de problemen hebben gezorgd.
Ik ververs nu nog gewon 1 keer per week 50% zou wel een keer vaker kunnen maar dan moet ik keer extra 30 liter osmose maken.
 
ik ben er van uit gegaan dat ze zzijn opgegeten anders waren er ook wel van de andere vissen vissen overleden zijn
 

Terug
Bovenaan