Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke


20200111_144356.jpg


groeit allemaal weer goed.
 
20200114_190556.jpg


wat last van een kaamlaag met wat groene alg er tussen. (net wat kapot gemaakt met mij hand was eerst erger)
 
Nee ik ook niet maar eerst eens de oorzaak proberen te achterhalen.
20200117_131349.jpg
20200117_131355.jpg
20200117_131428.jpg


skimmertje heb ik liggen die ga ik zo ook weer plaatsen
 
zou het kunnen dat de lichtkleur niet goed is en dit de algen bevorderen. Ik heb nu de blauwe lampen uitgeschakeld eens zien of dit kan helpen.
 
Zover ik weet is blauw licht geen oorzaak van algen maar als je eenmaal algen hebt dan kunnen die met blauw licht wel sneller groeien.
 
oke, zal binnen kort er nog een school van 15 Trigonostigma espei toevoegen. Als ze weer leverbaar zijn.
 
De voorgrond plantjes willen nog niet echt, nu langzaam de verlichting aan het verhogen.
 
Voor mooi zou je de techniek niet willen zien natuurlijk.
hele uitdaging in zo'n bak maar wel mogelijk
 
20200202_132109.jpg
20200202_132017.jpg
20200202_132003.jpg

moet alleen even kijken wat ik tegen de oppervlak alg kan doen
 

Bijlagen

  • 20200202_132003.jpg
    20200202_132003.jpg
    192.7 KB · Weergaven: 181
Als ik me niet vergis gebruik je ook een PH controller? Heb je de Ph waarde al eens op verschillende momenten nagemeten met een andere gekalibreerde pen?
Ik merk hier dat door de ingebouwde marge van de controller meestal de PH 0.1-0.2 lager was dan de ingestelde waarde. De mijne is wel een simpel model (Milwaukee SMS122).
Om tot de juiste waarde te komen heb ik deze dan systematisch lager gezet tot ik de juist waarde had. Natuurlijk moet je wel goed meten dat de ph ook niet in de andere richting doorslaat.
Sindsdien heb ik altijd een mooi licht groene dropchecker in plaats van donkergroen, misschien de moeite waard op even na te kijken?
 
Als ik me niet vergis gebruik je ook een PH controller? Heb je de Ph waarde al eens op verschillende momenten nagemeten met een andere gekalibreerde pen?

Dan is wel nog de vraag of de andere pen zuiver meet en te vertrouwen is. Ik denk dat een kleine afwijking al snel aan de orde is want als je 10 ph pennen vergelijkt zijn er maar erg weinig die dezelfde waarde aangeven.
 
Dan is wel nog de vraag of de andere pen zuiver meet en te vertrouwen is. Ik denk dat een kleine afwijking al snel aan de orde is want als je 10 ph pennen vergelijkt zijn er maar erg weinig die dezelfde waarde aangeven.
Klopt natuurlijk, maar in mijn geval werd het ook gereflecteerd in de drop checker en algen dat er een tekort was, in lijn met de meting van de andere pen. De hysteresis van mijn controller zorgde voor een chronisch co2 tekort.

Mogelijk heeft Jan een gelijkaardig probleem waarbij de planten toch te kort komen, kan handig zijn om even uit te sluiten.
 
Jan gebruikt ook een dropchecker dus kan wel aardig inschatten denk ik hoe het met de co2 staat. Op de foto s is die vaak donker omdat hij de foto vaak na de verversing maakt en de kleur daardoor donkerder is geworden.
 
Ik heb je topic van begin tot eind gelezen, ik heb namelijk ook blauwalg gehad en ben helemaal opnieuw begonnen.
Nou zag ik op een aantal foto's iets wat mij echt opviel, zou het kunnen zijn dat jouw problemen veroorzaakt kunnen zijn door bodemrot? Ik heb even een screenshot gemaakt van 1 van je foto's en daar viel mij op dat het filterzand er donkerder uitzag op bepaalde plekken. Ben ik nou de enige die het opgevallen is? Hopelijk heb ik het gruwelijk mis hoor, ik stuur de screenshot mee zodat je het kan zien
Screenshot_20200217_021500_com.android.gallery3d.jpg
 

Terug
Bovenaan