Aquascape: River through the woods van Eternity-91


Eternity-91

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2016
Berichten
116
Locatie
Beverwijk
Goedenavond mede aquarianen.

Mijn naam is Dave, ben 24 jaar en wonend in beverwijk.
Deze pagina gaat over mijn tweede aquarium. Mijn eerste aquarium is een juwel rekord van 63 liter, een gezelschap bakje.

Nu zag ik al die mooie aquascapes op internet en wou nu zelf proberen te scapen.

Hiervoor heb ik het volgende gebruikt:

Dennerle Scapers Tank 50l

Dennerle scapers Flow hang-on filter

Dennerle scapers led 24w 6500k 2000 lumen

Dennerle nano heater 50w

Dennerle co2 set:
500g fles
magneetventiel
bellenteller
Diffuser
continue test



Plantenbestand:

hemianthus callitrichoides

eleocharis parvula

Cryptocoryne sp

Dit zijn de plantjes waarvan ik vermoed dat ik ze erin heb. Mijn vriendin heeft meteen de kartonnetjes met de naampjes weggegooid. Het is in ieder geval een hemianthus soort en een eleocharis.



Bemesting:

Ik bemest nu sinds twee weken via de Estimative Index met een schema dat ik gemaakt heb via de calculator van www.aquariumbemesting.nl

Toebehoren:

Dennerle mulmsauger met blaasbalg

Jbl Testkoffer


En dan nu wat foto's:

IMG-20160722-WA0003.jpg


IMG-20160722-WA0005.jpg


DSC_0993.JPG


IMG-20160722-WA0016.jpg


IMG-20160722-WA0027.jpg



Net nadat hij gevuld was, was er enorm blij mee. Precies zoals ik voor ogen had:

DSC_0995.JPG


Little did i know...

IMG-20160818-WA0031.jpg


IMG-20160818-WA0031.jpg


IMG-20160818-WA0033.jpg


Ik heb in twee weken tijd alle soorten alg gehad. Bruin, groen, blauw. stippen. wolkjes. draadjes en sliertjes. De moed begon me in de schoenen te zakken en ineens leek mijn scape gewoon verpest.

Ik ben gaan lezen over alg en de soorten voeding voor de planten. Ik ben daardoor gestart met de estimative index. en als tip kreeg ik nog om wat easycarbo toe te voegen tegen de alg. We zijn nu twee weken verder en al een behoorlijk verschil. Mijn naaldgras krijg uitloopjes en mijn hemianthus is nog nooit zo mooi groen geweest. Wauw! ook trekt de alg zich langzaam terug van de stenen en mijn boompjes.

IMG-20160818-WA0026.jpg


IMG-20160818-WA0026.jpg


IMG-20160818-WA0027.jpg


Je ziet. Het is een verschil van dag en nacht vergeleken met twee weken terug. Elke dag als ik thuis kom uit mijn werk zie ik toch weer verandering in de bak :)

Ik heb hier nog een klein youtube filmpje van toen ik hem net gevuld had:

https://www.youtube.com/watch?v=OeRhbfm4Zu0

Dit is het denk ik voor nu. Tips zijn altijd welkom!
 
Hele mooie scape, kan niet wachten om los te gaan!
 
Ga je er ook wat visjes in doen?
 
Mag ik vragen hoe jij de afdekplaat zo hebt gekregen? Volgens mij is dat toch een volledige (glas)plaat zonder inkepingen en hoekjes voor het filter?
 
Hoi rubz.

Ik wil er garnalen in gaan houden. Zit te denken aan de White pearls of crystal red.

Hallo catcorp.

Ik heb deze afdekplaat zelf gemaakt. De originele past niet omdat ik het filter aan de zijkant heb hangen.
 
Eternity-91 zei:
Hoi rubz.

Ik wil er garnalen in gaan houden. Zit te denken aan de White pearls of crystal red.

Hallo catcorp.

Ik heb deze afdekplaat zelf gemaakt. De originele past niet omdat ik het filter aan de zijkant heb hangen.

Vandaar dat de mijne dus ook niet past xD
Ben benieuwd hoe je scape zich gaat ontwikkelen! Gelukkig heb je het ergste nu gehad(?).
 
White pearls dan verdwijnen ze in je rivier... Mysterieus
 
Dank jullie wel voor de leuke reacties. Ik hoop dat het ergste geweest is.

Vraagje. Waar snoeien jullie je plantjes mee? :)
 
Ik ben ook benieuwd... ik volg!

Ikzelf gebruik als gereedschap een gebogen schaar, een rechte schaar en 2 lange pincetten (maar mijn bak is dan ook dieper). Daarnaast ook nog een spatel voor het effenen van het substraat.

gMsf3Hp_7VPL3vrex2qo0eF1CMrKIlyw.jpeg

gMsf3Hp_7VPL3vrex2qo0eF1CMrKIlyw.jpeg
 
goed begin :thumbs: . ben benieuwd als het allemaal lekker gegroeid is.
 
Feiko zei:
Ik ben ook benieuwd... ik volg!

Ikzelf gebruik als gereedschap een gebogen schaar, een rechte schaar en 2 lange pincetten (maar mijn bak is dan ook dieper). Daarnaast ook nog een spatel voor het effenen van het substraat.

SVbcPDo_gfbltjljpiaIahmsWxq7gTBO.jpeg

SVbcPDo_gfbltjljpiaIahmsWxq7gTBO.jpeg

Dit gereedschap is echt heel handig bij het onderhoud. Zowel in een nano als in een grote bak.
Heb het zelf ook.
 
Ik vind het wel erg mooi dat het hele witte er wel wat vanaf is. Dat oogt wat natuurlijker.
Verder zijn de 'boompjes' ook wel geslaagd.
 
Erg fraai hoor. Knap gemaakt!!!
En ook hulde voor het doorzettingsvermogen.
 
Dank je wel tikki :petjeaf: ik blij dat het allemaal beter gaat. Ik denk dat het probleem met de alg lag in de verkeerde plantenvoeding en het feit dat ik geen snelgroeiende plantjes er in heb zitten.

Gelukkig stabiliseert alles nu. We zijn ju 6? Weken verder sinds de start van de bak. Tijd dat ik me ga ori�nteren welke garnalen ik in mijn bak wil hebben.

Iemand suggesties? :)
 
Erg mooi! mischien nog wat foto�s :D
 
Een paar foto's na de schoonmaak.

IMG-20160821-WA0004.jpg


IMG-20160821-WA0002.jpg


En zoals hij in mijn woonkamer staat.

IMG-20160821-WA0005.jpg


IMG-20160821-WA0003.jpg


Nu hopen dat ik van de week mijn schaartjes binnenkrijg. kan ik de eleocharis wat lager snoeien. de Hemianthus doe ik voorlopig niks aan en zal ik steeds verder om de takken wikkelen. ;)
 
Staat er keurig bij. Zowel in het aquarium als de huiskamer.
 
Van de week mijn spulletjes binnengekregen

DSC_1037.JPG


IMG-20160823-WA0022.jpg


Dadelijk weer tijd om onderhoud uit te voeren aan het aquarium. Plantjes doen het tot nog toe geweldig en van de algen, op een klein beetje groen alg na ben ik af! :)

Gister heb ik nog een klein opvoerpompje gekocht. Dit maakt het vullen van het aquarium wat gemakkelijker.
 
Van de week mijn spulletjes binnengekregen
DSC_1037.JPG


IMG-20160823-WA0022.jpg


Dadelijk weer tijd om onderhoud uit te voeren aan het aquarium. Plantjes doen het tot nog toe geweldig en van de algen, op een klein beetje groen alg na ben ik af! :)

Gister heb ik nog een klein opvoerpompje gekocht. Dit maakt het vullen van het aquarium wat gemakkelijker.

Ze zeggen vaak:

Goed gereedschap is het halve werk.

Nou met deze set, gaat dat zeker op!
 
Tof bakje! Leuk om zien hoe je de algensoep hebt kleingekregen!

Tijd dat ik me ga ori�nteren welke garnalen ik in mijn bak wil hebben.

Iemand suggesties? :)

Al beslist? Er zijn zoveel mogelijkheden tegenwoordig...
Ikzelf heb citroentjes met een paar japonica's in een bakje met veel groen en ik vind de kleurencombinatie wel geslaagd :) Verder zeer makkelijke beestjes die het hier goed doen bij vrij hoge CO2 waardes...
Heb je al overwogen om wat drijfplantjes toe te voegen? Ik merk dat de garnalen (bij voedertijd) hier heel graag in vertoeven.
 
Tof bakje! Leuk om zien hoe je de algensoep hebt kleingekregen!



Al beslist? Er zijn zoveel mogelijkheden tegenwoordig...
Ikzelf heb citroentjes met een paar japonica's in een bakje met veel groen en ik vind de kleurencombinatie wel geslaagd :) Verder zeer makkelijke beestjes die het hier goed doen bij vrij hoge CO2 waardes...
Heb je al overwogen om wat drijfplantjes toe te voegen? Ik merk dat de garnalen (bij voedertijd) hier heel graag in vertoeven.

Nee nog steeds niet beslist.. Er is zoveel moois haha. Ik zit per dag wel een paar keer op de website van rendoshrimp te kijken naar ik kom er maar niet uit. Crystal red vind ik erg mooi. Net zoals de White pearls en de kardinaal garnalen. Pinokio's of tijgergarnalen? Ik vind ze allemaal erg leuk!

@biljoenblik

Thanx ben erg blij met deze set. Als je drie artikelen in je bezit heb uit de proscape serie krijg je de "tas" er gratis bij. Dit is een tijdelijke actie. Jbl heeft een gedeelte op de site waar je de tas gratis kan aanvragen. Google maar op jbl proscape toolbag want volgens mij kom jij hier ook voor in aanmerking. (mocht je het leuk vinden natuurlijk..)
 
Nieuwe manier van vullen:

n
DSC_1042.JPG



En wat foto's na de mini snoeibeurt.

Voorkant:

IMG-20160828-WA0008.jpg


IMG-20160828-WA0010.jpg


Zijkant

IMG-20160828-WA0009.jpg
 
Leuke scape! Zijn dat echte stukjes hout?

Hoe bevalt de nieuwe gereedschapsset trouwens? Wel een flinke investering volgens mij, mede daarom gebruik ik nu nog steeds een keukenschaar, maar dat is toch niet altijd praktisch.
 
Leuke scape! Zijn dat echte stukjes hout?

Hoe bevalt de nieuwe gereedschapsset trouwens? Wel een flinke investering volgens mij, mede daarom gebruik ik nu nog steeds een keukenschaar, maar dat is toch niet altijd praktisch.

Het zijn inderdaad echte stukjes hout. Speciaal gekweekt voor aquascapes, deze komen van een beurs af.

Tja gereedschap kost altijd geld maar is een eenmalige uitgave. De schaartjes die ik had deden meer kwaad als goed. Toen ik met de oude schaartjes knipte deed mijn gras dubbelvouwen tussen de schaar en trok ik het er met wortels en al uit... Nu niet meer het geval. Als een warm mes door de boter :) ik kan je dan ook de proscape serie aanraden. Redelijk goed geprijst voor wat je krijgt!
 
Mooi die stukjes hout hoor! Hebben ze netjes moeten snoeien om t zo te krijgen dan ;)

Ik neem je ervaring met de JBL serie mee! Misschien binnenkort toch maar eens naar kijken.
 
Heel mooi ingericht aquarium!
 

Terug
Bovenaan