Wat is er nieuw

Brem's 30L Nano powerbakkie

[QUOTE="Cornelius, post: 2010322, member: 24147”] Een Dennerle hoekfilter voor in je bak of een kleine Aquatic Nature Flow aan de rand van je bak zou een optie kunnen zijn.[/QUOTE]

Het is een Dennerle Hoekfilter geworden

Ondanks de vele voors en tegens ben ik wel voorstander van het inbrengen van verschillende bacteriestrengen.
Voor nu was alleen HS voorhanden bij de LFS. Deze extra meegenomen.

Morgen of zaterdag de scape proberen te krijgen zoals ik wil en de bak afvullen.
Filter opstarten en laten gaan‍♂️

C561C906-109A-46F2-8FB4-676CB1A5D174.jpeg

Nu nog een verwarming....

Iemand advies voor merk? Liever geen Superfish... ;-)

Thanks @Cornelius en @willem666!

Ik ga morgen eens rondsnuffelen voor de Dennerle heater. Hoe is de ervaring met de thermostaat van deze heater? Blijft die constant? 25w lijkt me dan inderdaad meer dan genoeg, of niet?

Uurtje of 5 geleden de bak gevuld! Water is nog een graad of 11 denk ik. Maar er zit nog niets in Haha.. kan ik eventuele bacteriën ook in ‘koud’ water doen? Of moet het dan al wel op 24/25’ graden zijn?

Ook heb ik vandaag de armpjes en dimmer binnengekregen van de lamp!

AAE03428-6731-4A13-A99E-83DCFA951159.jpeg

4DA2DCB7-32DF-4BA0-9EDD-794E6F89E039.jpeg

bijna allen garnalen kun je op kamer temperatuur houden dus een verwarming is niet perse nodig(wat ga je houden). die filter heb ik vroeg ook gehad vond het nie geweldig als die vies is moet je een nieuwe filter pet kopen

Het worden Crystal red Black en Blue.

Kamertemperatuur op die kamer is nu zo’n 11’C denk ik..

Even planten een temperatuur nodig?

Zelf heb ik de cr en cb op zo n 21-22 graden zitten en vooral bij de winterdag kan het anders te koud worden.

oh das wel koud eheh😛

Gister een RVS pincet kunnen scoren bij een lokale kookwinkel. Bak draait nu 2 dagen. Water is helder en eerste bacteriedosering zit erin.

Nu twijfel ik nog even over het verversen..
Bij Amazonia wordt verteld dat je de eerste week dagelijks zou moeten verversen vanwege de zuurgraad.. nu zit er dus nog geen leven in dus ben ik benieuwd of dat dan nog steeds noodzakelijk is..

Bij de LFS werd verteld de bak nu gewoon zo een week of 3/4 te laten draaien zonder verversen. Wel met bacterie toevoegingen.

Hoe zijn jullie ervaringen?

79B1AAAA-A7AB-40F5-9047-B28D5864C59D.jpeg

Ik draai nu in met Amazone van Ada, die geeft veel ammonia af dus zou wekelijks een derde moeten aflaten om dat meteen bij te vullen. (Volgens de verkoper). Maar zelf kijk ik daar niet zo naar tijdens het indraaien. Op 8 weken ga ik dat maximum 3x doen. Wel laat ik gratis mijn water testen alvorens ik er dieren in plaats, planten kunnen tegen meer.
Maar 4 weken indraaien is net iets te weinig mijn inziens. Ik had 3L ph verlagende bodem nodig om op de gewenste ph te komen, dat gaat fors pieken.

Hou er ook rekening mee dat als je crystal reds of tawain bees wenst deze op osmosewater moeten he. Of gedeeltelijk kraantjeswater en gedeeltelijk osmose, de geleidbaarheid van kraantjeswater kan te hoog zijn wat ze fataal wordt.

Met garnalen houdt ik meestal 6 weken indraaien aan, de waarden kan je het beste aanhouden zoals ze zijn gekweekt, dus even navragen.

Oke! Dan hou ik ook gewoon een aantal weken aan. Dagelijks bacs bijvoegen blijf ik wel doen.

Heb nog steeds geen verwarming. Wel lichte stroming door t hoekfilter ^^

Ik zou ook 6 weken aanhouden met deze bodem en wel flink verversen zoals is aangegeven. Alvast veel plezier met het opstarten Brem. Ik neem aan dat er geen Nemo in gaat komen in elk geval😉

Haha, ja vandaar ook mijn opmerking eerder😀

Hey peeps!

Ik ben mezelf aan het inlezen voor eventueel CO2.

Mijn bakkie betreft dus 25-30L en ik lees ook verhalen over vloeibare CO2 (denk aan bijvoorbeeld; Easylife EasyCarbo).
Heeft het zin om hier een volledige set voor neer te zetten of liever een vloeibare vorm als EasyCarbo?

Graag hoor ik jullie mening en vooral ervaringen met de vloeibare vorm van CO2.

Alvast bedankt :-D

Mijn mening is dat het naar eigen ervaring lang goed gaat met vloeibare co2, maar op een gegeven moment het fout afloopt.

Zeg, luie peep, moeten we nu alles voorkauwen. is het nu zoveel moeite om even zelf initiatieven te ondernemen om bepaalde informatie te op te zoeken? 😀
http://bfy.tw/Mgw5

Ik vertrouw jullie ervaringen meer dan al die 1001 andere meningen op inet :book:

Ik heb de ervaring dat vloeibare voeding de EC waarde in je aquarium verhoogt. Ik zou dan kijken naar een product die dat minimaal doet. En co2 zou goed zijn voor meer dan je planten, het doet ook nog iets met de waterchemie. De co2 beïnvloedt de kh waardoor de ph extra gaat droppen.

https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-tussen-ph-kh-en-co2/

Wil je zo uitgebreid gaan is dat ook investeren in testsetjes en meters. Maar op zich maakt dat het net iets leuker. Er zijn ook aquarianen die zelf een co2 bus maken met wat flessen, kraantjes, water, soda en gist. Naar luidt werkt dat ook, maaar ik heb dat nog niet geprobeerd. En veel planten doen het goed op je ph verlagende bodem met gewoon leidingwater het eerste jaar.

Je kan gewoon hier op het forum zoeken, dat doe ik ook altijd. Rechtsbovenin zit een zoekbalkje. :thumbs:

Update!

Gister weer ververst. Het water is duidelijk geler dan zou moeten. Verversen was dus wel noodzakelijk haha ;-)
De bodem is duidelijk zijn stoffen aan het loslaten.

volgende week wil ik de eerste plantjes gaan inzetten.
Ik blijf ook elke dag Bacs toevoegen 🙂

Qua plant bezetting wil ik 2 á 3 soorten gaan plaatsen.
- Eleocharis Acicularis (waarschijnlijk als voorgrond (laag gesnoeid)
- Micranthemum 'Monte Carlo' (tussen de stenen, met overloop naar het gras).
- Javamos (nog even kijken waar en hoe)

Bovenstaande is allemaal nog in concept. ik begin met 1 soort en kijk even hoe dat gaat met plaatsen. het is natuurlijk nog steeds een beperkte ruimte.

Tot later!

En veel planten doen het goed op je ph verlagende bodem met gewoon leidingwater het eerste jaar.

Maar goed het gebruik van leidingwater zal de werkingsduur van de bodem snel verminderen dus ik zou dat niet gebruiken.

Graag hoor ik jullie mening en vooral ervaringen met de vloeibare vorm van CO2.

Het is geen echte co2 en daarbij kunnen sommige planten er erg slecht tegen dus als je echt iets wil dan zou ik voor gewone co2 kiezen. Zo ingewikkeld als een zeewaterbakje zal het nooit zijn Brem😉

Maar goed het gebruik van leidingwater zal de werkingsduur van de bodem snel verminderen dus ik zou dat niet gebruiken.

Ja maar ik denk niet dat Brem op osmose gaat vissen. Ik heb hier 2 bakken op leidingwater, heb lager vloeibare voeding gedoseerd dan aanbevolen en kwam op meer dan 1000 us. De dieren lijken er geen hinder van te ondervinden maar ben dat nu toch wekelijks aan het verlagen met zuiver osmose.

In mijn andere bak is osmose en alleen co2 en dat water is wel wat troebel, maar draait nog niet lang in. Die bacto zal nog wel op gang komen.

@Brem ik heb die hoekfilter ook gekocht, ik kwam te weten dat daar een extension pack voor is dat je kan opvullen met sinterglas van Dennerle. Dat gaat je waterkwaliteit enorm verbeteren. Ook heeft Ada van die speciale filters die leidingwater in het aquarium zachter maken. Maar ik zou niet teveel water wisselen nu. Toen ik gras plantte kwam mijn bak zwart van de bodem en na enkele dagen werd dat weer helder. Laat dat gewoon rustig draaien nu 🙂

Het is nu ook de bedoeling dat ik alles laat draaien zonder al te veel gedoe..
Ik begon te zien dat het water geel werd dus puur daarom wilde ik het water verversen.

Ik voeg wel dagelijks de bacs toe. dit zal op den duur ook in de bodem trekken 🙂

Wordt niet voor niets geadviseerd de eerste weken veel te verversen met zo n bodem.

Best ook op de zak nalezen. Ik lees juist dat die van Ada de eerste week dagelijks ververst moet worden. Met een grote waarschuwing dat ze niet verantwoordelijk zijn voor sterfte bij fout gebruik.
Ik ga dan toch maar die gebruiksaanwijzing vanaf heden volgen. Ik had gehoord dat je uw bak gewoon met rust moest laten, maar het lijkt me wel wijzer de fabrikant te volgen.

Dat hangt ook van de soort bodem af en ik gebruik hier de Enviroment bodem en daarbij hoef je niet zoveel te verversen.

Best ook op de zak nalezen. Ik lees juist dat die van Ada de eerste week dagelijks ververst moet worden. Met een grote waarschuwing dat ze niet verantwoordelijk zijn voor sterfte bij fout gebruik.
Ik ga dan toch maar die gebruiksaanwijzing vanaf heden volgen. Ik had gehoord dat je uw bak gewoon met rust moest laten, maar het lijkt me wel wijzer de fabrikant te volgen.

Klopt! Eigenlijk dagelijks verversen..
Ik heb nog geen planten of ander leven. Dus nu om de dag verversen

Holadiejeeeee allemaal!

kleine update; gisteren mijn Dennerle 25w Thermoheater binnengekregen met een Dennerle Babyprotect voor op het filter (dat moet de shrimpies tegenhouden voor ze in de gehaktmolen terrechtkomen ^,^).

Nu wil ik graag de volgende plantjes gaan bestellen.

onlineaquarium-spullen-fissidens-fontanus-geppii-i.jpg
Fissidens Fontanus (doet het goed in zuurdere omstandigheden)

upload_2019-3-29_9-19-51.png
Eleocharis acicularis 'Mini' (voorgrondplantje)

Dit wil ik eerst rustig inzetten en weer even kijken hoe het gaat met de groei en het wortelen.
Wellicht voeg ik de eerste periode ook een vloeibaar carbon bij. maar gezien er alleen garnalen inkomen moet ik dat anders gaan doen... (wellicht toch een co2 set?)

tot de volgende keer!

Mochten er opmerkingen/advies/tips zijn.. schroom niet en gooi het in de groep :-D

Ben benieuwd naar de volgende stap Brem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan