Wat is er nieuw

Brem's 30L Nano powerbakkie

Brem onthoudt dat die fissidens fontanus geen gemakkelijk mos is he 🙂 Dat vraagt 1 een LED met voldoende lumen en watt per m2 en 2 voldoende co2.
Als beginner . ... in mijn eerste bakje begon ik met javamos en ik heb dat nooit meer moeten bijkopen. Die fissedens fontanus zal niet zo snel gaan vrees ik. Dus ja een co2 set is met die fissidens wel aangewezen volgens mij. En dus ook goed licht.

Gras snoeien voor je het inplant he 🙂

Als je ooit uitbreidt met de dennerle extension heb je die babyprotect niet meer nodig. Dan is dat met een watje dat erbij geleverd wordt. Maar babygarnalen kunnen dan wel in de extension terecht komen.

Fissidens sp groeit ook prima zonder CO2 en onder een lampje uit de bouwmarkt. Dit is mijn 12 liter bakje

12l.jpg

iemand zonder ervaring behaalt de beste resultaten met Eleocharis mini icm met een soil mét de juiste CO2 waarden, en zoals schildpad zegt; eerst snoeien.
Met grind of zand blijft het altijd een lastige klus.

Ik heb een Chihiros LED lamp en een Amazonia Bodem.

Ik heb dit natuurlijk eerst uitgezocht (qua planten) en ik heb denk wel 1001 ervaringen gelezen ^.^
ruim 90% geeft aan dat ze van een wat zuurdere bodem houden en dat er geen co2 noodzakelijk is <met het oog op de garnalen wil ik dat zeker nu ook nog niet doen>

Ik denk dat de plantjes prima te doen zijn met mijn situatie.

Javamos vind ik saai, vandaar dat ik die niet gebruik. wellicht in de toekomst een Flamemoss ofzo.. alles rustig lezen en bekijken eerst ;-)

Mosjes verlangen niet zoveel en met garnalen is het verstandig om geen of weinig co2 te gebruiken. Zelf heb ik ook overwegend alleen mosjes in de garnalenbakjes en een kleinblijvende Crypto.

Fissidens sp groeit ook prima zonder CO2 en onder een lampje uit de bouwmarkt. Dit is mijn 12 liter bakje

Bekijk bijlage 270556

iemand zonder ervaring behaalt de beste resultaten met Eleocharis mini icm met een soil mét de juiste CO2 waarden, en zoals schildpad zegt; eerst snoeien.
Met grind of zand blijft het altijd een lastige klus.

Mooi gedaan man 🙂 heb je dat via een dryscape gedaan? Want dan halen ze de co2 uit de lucht. Als ik planten bij Tropica koop staan die verdeeld per easy, medium en advanced. De fiddensis fontanus staat bij advanced. De uitleg daarbij is:
“Plants require light of intensity of minimum 40 lumen per liter, extra fertiliser and co2. As well as intensive care and trimming”

Mijn fontanus kwam op een ijzeren plaatje, ik heb dat gewoon over hout in zijn geheel gebogen? Goed/slecht?

Mooi gedaan man 🙂 heb je dat via een dryscape gedaan? Want dan halen ze de co2 uit de lucht. Als ik planten bij Tropica koop staan die verdeeld per easy, medium en advanced. De fiddensis fontanus staat bij advanced. De uitleg daarbij is:
“Plants require light of intensity of minimum 40 lumen per liter, extra fertiliser and co2. As well as intensive care and trimming”

Mijn fontanus kwam op een ijzeren plaatje, ik heb dat gewoon over hout in zijn geheel gebogen? Goed/slecht?

Ja, ik gebruik altijd voor fijnbladerige mossen een drystart/ joghurt methode.

Het mesh waar het mos opgebonden zit kan je prima onderwater houden en eventueel in vorm buigen Maar je moet niet vergeten dat een mesh een opkweekmedium is.
Van een volgroeid stuk mesh kan je met een drystart gewoon 10x zoveel ruimte beslaan.

Ja, ik gebruik altijd voor fijnbladerige mossen een drystart/ joghurt methode.

Het mesh waar het mos opgebonden zit kan je prima onderwater houden en eventueel in vorm buigen Maar je moet niet vergeten dat een mesh een opkweekmedium is.
Van een volgroeid stuk mesh kan je met een drystart gewoon 10x zoveel ruimte beslaan.

Momenteel ga ik het eerst even laten aanslaan, het komt geleidelijk naar boven.
Maar moet je na de yoghurtmethode eens onder water dan wel niet bijvoeden? Mini pellia wordt ook veel groener en voller met co2 toevoeging.

Momenteel ga ik het eerst even laten aanslaan, het komt geleidelijk naar boven.
Maar moet je na de yoghurtmethode eens onder water dan wel niet bijvoeden? Mini pellia wordt ook veel groener en voller met co2 toevoeging.
In mijn bakje van de afbeelding van hierboven, doseer ik bijna geen voeding. 1x in de maand een waterwissel van 95% en dat een paar drupjes voeding.
En CO2 toevoegen is in mijn geval niet nodig.

Ik mijn Chinese Mountain scape gebruikte ik wel CO2, maar slechts 20ppm. En voeding een kwart dosering EI en dan wordt de kwaliteit van de plant natuurlijk wel beter zoals je zelf al aangeeft:thumbs:
En in dat bakje staat ook Riccardia chamedryfolia en Fissidens Fox.
Maar omdat ik CO2 toevoeg kan ik ook meer licht gebruiken zodat het sneller groeit. En als je meer licht gebruikt moet je natuurlijk ook iets meer voeding doseren.

Ik zoek die Fissidens Fontanus, maar het liefst wil ik die in Vitrio hebben.
Lastige is dat de Vitrio versie bij onlineaquariumspullen.nl al een hele tijd niet op voorraad is en ik hem nu alleen via
aquarium-planten.com kan bestellen maar dan niet in vitrio...

het liefst start ik nu zo steriel mogelijk... iemand nog andere tips voor In Vitrio bakjes en waar te bestellen?

Kan ook niks verder vinden wat in vitro is Brem.

Ik vind aquarium planten wel een goede site en heb daar mini pellia en fissidens fontanus besteld, aan een schappelijke prijs. En wellicht beter dan in vitro.

Is ook wel goed zover ik weet en APO ook hoor.

is er een manier om je planten te 'reinigen' voor je ze in je bak zet?

is er een manier om je planten te 'reinigen' voor je ze in je bak zet?

Spoelen en een nachtje in een emmer water laten staan. Maar eerlijk, ik doe dat regelmatig niet. Omdat te steriel niet goed is. Die planten hangen vol met bacterie die gunstig voor hen zijn. En dat kan dan weer gunstig voor je aquarium uitspelen. Wel zal je soms je handen vuil moeten maken in het aquarium en daarin wat planten en mossen opschonen. Ze mogen niet vergaan van de vuiligheid he 🙂

Slakken worden hier met open armen ontvangen, dat is voer en enkelingen laat ik leven om de bak te reinigen. Evenwicht 🙂
Als je een kind te steriel opvoed heeft het later ook geen weerstand, de natuur is onze vijand niet he 🙂

Spoelen en een nachtje in een emmer water laten staan. Maar eerlijk, ik doe dat regelmatig niet. Omdat te steriel niet goed is. Die planten hangen vol met bacterie die gunstig voor hen zijn. En dat kan dan weer gunstig voor je aquarium uitspelen. Wel zal je soms je handen vuil moeten maken in het aquarium en daarin wat planten en mossen opschonen. Ze mogen niet vergaan van de vuiligheid he 🙂

Slakken worden hier met open armen ontvangen, dat is voer en enkelingen laat ik leven om de bak te reinigen. Evenwicht 🙂
Als je een kind te steriel opvoed heeft het later ook geen weerstand, de natuur is onze vijand niet he 🙂

Top! ik snap het verhaal. dat was met zeewater ook zo.. hoop alleen geen schadelijke parasieten ofzo in te brengen.
Andere vraag.. kan ik EasyLife Filtermedia gebruiken in een garnalen only bak?

Ik bestel vanavond de Fissidens Fontanus & de Eleocharis sp. mini. 🙂

Ik bestel vanavond de Fissidens Fontanus & de Eleocharis sp. mini. 🙂

Plezier ermee, handle with extreme care. Ik heb nog een webshob gevonden, heems.nl
Ik heb er totaal geen ervaring mee, wel zie ik dat ze planten als Belgisch groen onder de euro verkopen en ik betaalde net 2 euro plus.

Eigenlijk heb ik mss teveel gekocht. naaldgras en Belgisch groen had mooi genoeg geweest.

wat bedoel je hiermee? dat Phoenix moeilijk is?

Dat ik ze niet zou afspoelen onder 2 bar bv 🙂 De fissidensis die ik kreeg was op elkaar gedrukt en vindt pas na 2 dagen zijn weg naar boven.

ohh haha.. ik spoel dan liever niet uit hihi.. dan gok ik erop en plaats ze zo in de bak :-D

Ik zou overigens geen waterverbeteraar gebruiken want dat is met ons water niet echt nodig verder. Dat is zonde van het geld. Als je garnalen hebt dan is het verstandig om de planten even voor te weken voor een dag of 4 in een emmer ivm eventueel slakkengif.

Thanks voor de tip @jessicapilon! ik heb geen verbeteraar gekocht.
De plantjes zojuist bevestigd gekregen dat het ontvangen en verstuurd is. nu even afwachten.

Kan ik elke secondenlijm gebruiken voor eventueel lijmen (heb nog een tubetje liggen van de A-C-Tion ;-) )? of andere tips voor mosjes?

Puur uit interesse, zijn er mensen die een UGF box gebruiken en waarom?

Het lijkt me voor de toekomst best een topdingetje 🙂

EFCDE82D-D5C1-4A11-91BF-AAD5C2D4C32E.jpeg

Dat is toch gewoon een bodemfilter Brem?

pakketje is gister niet geweest.
Het zou vandaag als goed is binnen moeten komen...

Hoelang kunnen planten in de doos blijven zitten?

Heb de wel de lijm gevonden.... ;-)

Nou een dag of 2-3 lukt meestal wel hoor. Kun je straks lekker aan de gang dus.

We wachten met smart op de foto s later:foto::foto:

• Leuk
Waarderingen: Brem
Interessant topic! Ben erg benieuwd naar je resultaat met de plantjes 😀

• Leuk
Waarderingen: Brem
Tadaa! Plantjes geplaatst!

Bij deze iets meer foto’s dan ik bedoelde maar kijkt wel lekker weg natuurlijk

Mos trouwens geplaatst met secondelijm‍♂️

Nu nog even stoeien met lichtschema. Mijn Chihirosled heeft 7 standen qua felheid. Staat nu op stand 4. Iemand toevallig ervaring mee?

Temperatuur staat op 22.5graad trouwens (dit type mos en gras vinden dat prettig las ik).

AD0A124A-C9EF-4F1C-8B1E-E4B63AB4EF99.jpeg

2FC0BD5B-40C6-48BC-9A03-65D92CF16ADB.jpeg

F6209077-97B1-4EA0-B93B-C86CFF61FF66.jpeg

36843F4C-A424-4410-84B5-7632B26D5924.jpeg

870D3DF4-3ADD-4BD9-B00F-990304C15088.jpeg

31B1E210-F1DE-4260-8272-D15615A3EB86.jpeg

EDAE57E0-8A4B-4662-B60E-87747488779A.jpeg

Hoelang duurt het ‘settelen’ van de wortels en weet iemand welke tijd gemiddeld nodig is om groei te gaan zien?

Leuke start hoor!
Persoonlijk zou ik het naaldgras nog wat verder verdelen zodat je meerdere kleine stekjes hebt. Dan is het ook sneller een tapijtje.
Na een week zou je wel wat groei moeten gaan zien.

ik heb er voor gekozen wat grotere plukken te planten zodat de wortels niet te veel uitgedunt zijn.
Ik laat het rustig gaan.

Ik merk wel dat ik een kamlaagje creeer op het water. lijkt een beetje olieachtig.
Nu weet ik dat dat sowieso wel gebeurd dus ik heb de stroming iets veranderd zodat het oppervlaktewater breekt.

iemand nog meer tips hiervoor?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan