Brem's 30L Nano powerbakkie


Heeft vaak met indraaien te maken bij de opstart.
 
ok, ik had het al gegoogled haha.
Ik merk dat het water ook troebel wordt.

ik laat het nu een paar dagen met rust en voeg nog wel hier en daar wat bacs toe.

vrijdag a.s. weer 20/30% verversen
 
Aha. Brem is begonnen. Dacht ik een schildpad te zijn :p
Zoals gezegd zou ik dat gras wel meer verdelen zodat uw tapijt gelijkmatig dichtgroeit. En ook niet te diep inplanten om uitlopers te vergelmakkelijken :)

En die bacto toevoegen zou maar geldverspilling zijn. Je kan tijdens het indraaien wat waterpest op het oppervlakte laten drijven. Want de bacterie zet wel nitriet naar nitraat om, maar wat verbruikt die nitraat? Dat gras en mos zullen het water veel minder snel stabiliseren dan waterpest. Je kan dat er later uithalen he.

Als je nog een paar planten toevoegt kan het wel een mooi bakje worden.
 
Je kan tijdens het indraaien wat waterpest op het oppervlakte laten drijven. Want de bacterie zet wel nitriet naar nitraat om, maar wat verbruikt die nitraat?

Wat verbruitk nitraat? dat zijn toch 'resten'? ik kan ook evetueel iets of wat voer verkruimelen... is dat nog een optie? Waterpest kan ik straks wel even ophalen bij de lfs
 
Voor de opstart kun je prima een klein beetje voer verkruimelen zodat dit wordt afgebroken en weer als voer voor de baccies zal dienen.
 
ik kan zo bij de lokale LFS een 'gemengd bosje' zuurstofplantjes halen. daar zit waterpest bij in...
Is het advies dan de gehele bos in te brengen? of alleen de waterpest? ik haal sowieso het loodje en de watjes eraf en spoel het geheel grondig uit voor ik het in de bodem prik met de pincet...

Ik lees nu trouwens ook een stukje over dat waterplantjes niet goed samengaan met garnalen?
 
Als je al garnalen hebt dan kun je beter de plantjes 5 dagen in een emmer voorweken ivm mogelijke aanwezigheid van slakkengif. Bij die bosjes zit vaak ook meer dan enkel Waterpest en die kun je prima in de bodem zetten. Ook waterpest kun je planten hoor.
 
ik heb nog geen garnalen.. dat duurt nog een week of 2 denk ik.

Ik spoel het sowieso goed af onder de kraan en wil ze dan los inzetten.

deze planten zijn verder niet giftig dus @jessicapilon ?
 
Nou dat soort bosjes kunnen best bespoten zijn hoor. Ook al zitten er nu nog geen garnalen in het gif krijg je in dat geval wel in het water dus ik zou ze toch voor de zekerheid een par dagen voorweken in een emmer.
 
Ik heb gekozen om het bosje er niet in te zetten. Dan maar een iets langere opstart... ;-)

Ik wil wel een heel klein beetje voer verkruimelen.. even uitzoeken of dat goed gaat..

Het water wordt trouwens wel iets melkachtig de laatste dagen. Bacteriebloei denk ik.. :)
 
Ja dat kan bacteriebloei zijn inderdaad. Je hebt nog even dus ik zou het rustig laten begaan. De organische belasting is waarschijnlijk aan de hoge kant in verhouding tot de hoeveelheid baccies.
 
Afval wordt omgezet in nh3/4 en dat in nitriet en dat weer in nitraat en dat hebben de planten echt nodig net als fosfaat. En dan in grotere hoeveelheden dan in onze zeewaterbakken Brem;). Alles hangt af samen met elkaar.
 
Ik heb hier eventueel ook nog wel wat stekken voor je van een andere snelgroeier. Staat in een bak met garnalen dus dat moet eventueel goedkomen, pb maar even als je interesse hebt. Als ik me niet vergis de Limnophila heterophylla. Staan rechts in mijn Dubai, kan ik zo wat stekken van sturen
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Je plantjes vinden nitraat heerlijk! Eigenljjk onmisbaar voor een goede plantengroei.
Zelfde geldt voor fosfaat ;)

Er zitten alleen plantjes in momenteel. Wat zou jij doen om nu al wat no3 te krijgen?
 
Ik heb hier eventueel ook nog wel wat stekken voor je van een andere snelgroeier. Staat in een bak met garnalen dus dat moet eventueel goedkomen, pb maar even als je interesse hebt. Als ik me niet vergis de Limnophila heterophylla. Staan rechts in mijn Dubai, kan ik zo wat stekken van sturen

Tof! Ik heb m even opgezocht maar het is wel een heeeleee snelle groeier ik wil eigenlijk bij bodemgroeiers blijven voor nu denk ik. Als ik straks groter ga dan zou ik heel graag gebruik maken van je stekkies‍♂️ Als dat nog kan natuurlijk
 
Er zitten alleen plantjes in momenteel. Wat zou jij doen om nu al wat no3 te krijgen?

Ik zelf volg altijd de estimative index.
Vroeger al en nu weer.
In mijn bak die net gestart is voeg ik vanaf dag 1 al fosfaat, nitraat, kalium, ijzer en sporenelementen toe. En co2 natuurlijk.
Zo is er nooit een tekort aan voedingsstoffen. Tekorten leiden tot algen. Overschotten niet!

Lees dit anders eens.

Naar mijn idee 1 van de betere nederlandstalige blogs voor de aquascaper.

Site staat overigens vol met handige tips!
 
Tof! Ik heb m even opgezocht maar het is wel een heeeleee snelle groeier ik wil eigenlijk bij bodemgroeiers blijven voor nu denk ik. Als ik straks groter ga dan zou ik heel graag gebruik maken van je stekkies‍♂️ Als dat nog kan natuurlijk
Snap ik! Tuurlijk, hoor het wel. Groeit snel zat :D was meer voor bij de opstart bedoelt, dan is dat altijd wel handig zo'n snelgroeier
 
TOF! ik zie nu de eerste nieuwe wortelranken ontstaan van het gras.
Gelukkig zie ik nu wat gebeuren.

De verdamping is ook goed begonnen haha. ik moet elke dag wel water bijvoegen om het waterpeil goed te houden.
Temperatuur schommelt tussen de 21 en 23 graden.

Binnenkort maar weer eens water laten testen en dan kijken naar de eerste bewoners..

Ik wil een groepje van 10 Neocaridina garnalen inbrengen als start denk ik (de Blue Dream of soortgelijk).
Hoewel ik de Blue Bolts ook erg tof vind maar de Caridina familie schijnt wat lastiger te zijn... nog even verder op inlezen dan maar :-D
 
Mooi dat je beweging ziet Brem. Wel erop letten dat de garnalen die je gaat kopen een beetje op dezelfde waarden zijn gekweekt als dat jij hebt in je bakje.
 
yes dat weet ik.

Ben nu aan het orienteren of ik de Caridina of de Neocaridina wil gaan huisvesten..

Ik neig nu echt naar de Neocaridina... hoewel de Crystals ook wel tof zijn.... AHHH!!! lastig! ;-)
 
Ja keuzes maken is lastig soms maar hoort er wel bij. Net als geduld zeggen ze soms:stars:
 
yes dat weet ik.

Ben nu aan het orienteren of ik de Caridina of de Neocaridina wil gaan huisvesten..

Ik neig nu echt naar de Neocaridina... hoewel de Crystals ook wel tof zijn.... AHHH!!! lastig! ;-)
Het ligt eraan welke bodem je nu hebt en of je gebruik maakt van osmosewater, de Caridina's hebben soms apart water nodig, dus eerst navragen waar ze op gekweekt zijn, voordeel van Caridina is dat ze hetzelfde blijven en dus niet op kleur hoeven te worden uitgeselecteerd.
 
Volgens mij hoopt Brem nog steeds dat we hem een Amphiprion Ocellaris gaan adviseren:D;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Volgens mij hoopt Brem nog steeds dat we hem een Amphiprion Ocellaris gaan adviseren:D;)

neen! heb ze al gehad! haha! En voor de prijs van 1 vis kan ik 30 garnalen voor de bak nu bestellen..xD
 
neen! heb ze al gehad! haha! En voor de prijs van 1 vis kan ik 30 garnalen voor de bak nu bestellen..xD

Ja het ligt eraan wat je wil kopen en waar want voor een mooie TB vragen ze vaak ook nog zomaar 5 euro of duurder hoor. Ik betaal hier iets van 17,50 voor de Nemo s dus het valt dan nog mee.
Neo s zijn vaak stukken goedkoper dan de Taiwan Bee.
 
mja ik kan nog niet echt ontdekken welke familienaam de tofste kleuren heeft.
dat is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur..

Het liefst wil ik 2 varianten van 1 familie die ook een beetje kunnen crossbreeden zeg maar.. maar dat is uitzoekwerk.
 
Neocaridina s kruisen wel dus ja wat je dan eruit gaat krijgen is de vraag. Zelf heb ik kruisen altijd proberen te voorkomen.
 
mja ik heb verschillende sheets gezien om te kijken of ik naar de blauw/zwarte kant wil of naar de geel/groene kant.

Wat de voorkeur nu is, is toch wel starten met een blauwe startgroep (liefst zo puur mogelijk).
 
De blauwe zijn inderdaad ook mooi hoor. Of je start met eventueel wat makkelijke cr. Of alles kan hangt af van je waterwaarden en waarop ze zijn gekweekt.
 
Wat verbruitk nitraat? dat zijn toch 'resten'? ik kan ook evetueel iets of wat voer verkruimelen... is dat nog een optie? Waterpest kan ik straks wel even ophalen bij de lfs

Zoals gezegd, de planten vinden nitraat heerlijk. Door het nitraat oxideert stikstof. Planten nemen dat op en zetten ze bij zichzelf om naar enzymen.

Als nitraat niet opgenomen wordt, wordt dat dan niet terug omgezet naar nitriet? Wat dan wel giftig is.
 
ja die waterwaarden zijn me helder. ook de bodem waar ze op gekweekt zijn en of het kraan of osmosewater is geweest.

ik wil ze graag goed in de kleuren. dus niet een C kwaliteit ofzo.

Het lijkt me voor nu slim om even bij de Neocaridina's te blijven. wellicht morgen even bij de LFS water testen en kijken voor de eerste groep :)
 
ja die waterwaarden zijn me helder. ook de bodem waar ze op gekweekt zijn en of het kraan of osmosewater is geweest.

ik wil ze graag goed in de kleuren. dus niet een C kwaliteit ofzo.

Het lijkt me voor nu slim om even bij de Neocaridina's te blijven. wellicht morgen even bij de LFS water testen en kijken voor de eerste groep :)

Maar waar op leidingwater geteeld wordt, gebruikt men meestal geen ph verlagende bodem. Jessicapalon deelde eens een artikel waarin de nadelen van leidingwater op de ph verlagende bodem samengevat stonden.

Ik ben blij met mini japonicas begonnen te zijn. Begonnen met 40, ging goed de eerste maanden, in de winter uitvallers en nu hersteld de kolonie zich zodanig dat ik overkweek heb. Ik moet die gratis weggeven of ik geraak er niet van af. Dat zijn saaie niet kleurige garnalen. Maar door die ervaring kan ik nu wel taiwan bees plaatsen.

Ik volg een maand de waterwissels van fabrikant en dan draai ik nog een extra maand in om 11 garnalen te plaatsen. Wat weinig voor 60L maar in de zomer verwacht ik een serieuze nateeld ervan.
 
Maar waar op leidingwater geteeld wordt, gebruikt men meestal geen ph verlagende bodem. Jessicapalon deelde eens een artikel waarin de nadelen van leidingwater op de ph verlagende bodem samengevat stonden.

Ik ben blij met mini japonicas begonnen te zijn. Begonnen met 40, ging goed de eerste maanden, in de winter uitvallers en nu hersteld de kolonie zich zodanig dat ik overkweek heb. Ik moet die gratis weggeven of ik geraak er niet van af. Dat zijn saaie niet kleurige garnalen. Maar door die ervaring kan ik nu wel taiwan bees plaatsen.

Ik volg een maand de waterwissels van fabrikant en dan draai ik nog een extra maand in om 11 garnalen te plaatsen. Wat weinig voor 60L maar in de zomer verwacht ik een serieuze nateeld ervan.

Dus je draait nu op osmose?
Ik zal eens kijken of ik die post kan vinden :)
 

Terug
Bovenaan