Brem's 30L Nano powerbakkie

Ik gebruik geen schaaltje om de reden die Ton al noemt. Als ik die wel gebruik pakken ze snel een stukje eruit en zwemmen de bak door. Dus al met al gaan ze niet netjes aan tafel eten;)

Btw, mooie garnaaltjes en je hebt zowel mannen als vrouwen.
 
Btw, mooie garnaaltjes en je hebt zowel mannen als vrouwen.

Daar was ik nog even bang voor. ik dacht voornamelijk mannen te zien... :-O
 
Onderste foto links is een vrouw en de bovenste foto ook.
 
Ik gebruik geen schaaltje om de reden die Ton al noemt. Als ik die wel gebruik pakken ze snel een stukje eruit en zwemmen de bak door. Dus al met al gaan ze niet netjes aan tafel eten;)

Deels waar, ik merk dat ze voedsel eruit nemen op op te eten en het overschot blijft nog in het bakje liggen tot later, ook gaan er veel in het bakje eten.
Ervaringen kunnen in dit geval verschillend zijn.
 
Ja sommigen eten ook wel in het bakje maar na een korte tijd gaan die ook vaak alsnog met voer ervandoor. In de regel vinden ze het voer ook wel tussen het grind vandaan aangezien ze daar de hele dag grazen. Maar het kan best van bak tot bak verschillen hoor of afhangen van de opvoeding:D
 
haha ik heb een uurtje of 2 geleden een geplette ewrt neergelegd voor ze en ze hangen daar al die tijd al op. af en toe even pauze maar gaan dan weer door met snoepen.
 
Verschillende voertjes zijn binnen inclusief brandnetelblad.. eerst even koken denk ik?

4C1F22A6-EAAF-4798-B5B1-3437AB83AAD8.jpeg
 
Je hoeft het idd niet te koken maar ik overgiet ze altijd met heet water en laat dit een tijdje staan zodat het direct zinkt als ik ze in het aquarium doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Slim! Morgen maar eens proberen. Heb een kokendwaterkraan dus heet water moet lukken
 
Die hebben bij jou geen honger meer Brem. Als je kleintjes krijgt dan zou ik wat fijnstampen zodat je ook wat fijner voer erbij hebt wat de kleintjes makkelijk kunnen pakken. Zelf stamp ik altijd een paar soorten en voer dat 3x per week.
 
Die hebben bij jou geen honger meer Brem. Als je kleintjes krijgt dan zou ik wat fijnstampen zodat je ook wat fijner voer erbij hebt wat de kleintjes makkelijk kunnen pakken. Zelf stamp ik altijd een paar soorten en voer dat 3x per week.

Fijnstampen en in het water strooien?

of hebben jullie daar een andere manier voor?
 
Ja ik stamp het met een vijzel en daarvan voer ik 3x per week de garnalen. Dan heb je fijn voer voor de kleintjes en iets grover want je hoeft het niet helemaal tot poeder te stampen. Een deel zal dan wat grover zijn dan het andere deel. Dan strooi ik inderdaad gewoon in de bak en dat zinkt vrij snel wel hoor.
 
gister brandnetel gevoerd. Toch minder populair. samen met een klein stukje Echinecea. dat is verreweg het meest populair merk ik. vliegen erop af als vliegen op stront...

vanmiddag weer een ander stukje voer proberen.
 
Ik heb nog wortel-, paprika-, dille-, spinazie-, en nog veel meer sticks :)

elke dag wat anders proberen. volgens mij ligt nu Paprika bovenop.
 
mag ook wel een beetje... haha!

Dwerggras groeit trouwens ook als een malle! supertof om de worteltjes langs het glas te zien kruipen :-D
 
Mooi dat het gras goed aanslaat want daar kunnen de kleintjes later ook lekker tussen grazen en zitten.
 
oke...

Net wekelijkse waterwissel gedaan.

Note to self: GEEN of zo min mogelijk paprika sticks voeren... wat een bende geeft dat zeg... jeetje...
Overal ienie-minie stukjes oranje voer overal...

Gelukkig heb ik nog meer soorten voer dus die gaan we nu maar eens proberen ;-)
 
Dat komt denk ik vanwege de kleur dat je het zo duidelijk ziet. Ook van de andere sticks zullen ze vast wel troep mee de bak door nemen maar dat zie je minder of niet denk ik.
 
nee dit is een heel andere samenstelling. de gewone sticks worden nagenoeg helemaal opgegeten..
paprika valt in 100000 stukjes uiteen.. overal zit oranje.. ;-)
 
Ok dus net eigenlijk als met de snow pops.
 
nee dit is een heel andere samenstelling. de gewone sticks worden nagenoeg helemaal opgegeten..
paprika valt in 100000 stukjes uiteen.. overal zit oranje.. ;-)

Moet ik die van je overkopen bram? Die van mij vinden het heerlijk! en ze hebben alle oranje rotzooi binnen een dag allemaal opgegeten!
 
Hier zie ik ook soms dat voer uiteen valt en dat eten ze gedurende de dag wel weer op hoor. Het lijkt alleen wel rommelig en al helemaal als het oranje is natuurlijk.
 
UPDATE!

De bak gaat op zich prima volgens mij.
ik zie de stenen langzaam aan groen worden van de alg (mooi heldergroen zeg maar).
Wat me wel opvalt is dat er ook wat bruine vlekjes op ontstaan. dat lijkt me minder goed nieuws maar misschien kan iemand me daar wat over vertellen?
Ik heb nu een bestand van;

10 Crystal Red garnalen
1 Zebra slak

De Phoenix mos groeit harder dan ik dacht. er komen overal rankworteltjes uit die wel snel bruin worden (helaas zijn er wat stukken losgetrokken dus die heb ik opnieuw gelijmt). ook dat lijkt me niet optimaal...?
Gister de bak voor 90% ververst, alle ramen schoongemaakt (was ook groen), filter schoongemaakt en LED-lamp schoongemaakt.
Kortom... de hele zooi is weer up to date. ik zal straks wat fotos maken en morgen of vanavond posten.

Tot later!!
 
Bij een nieuwe bak heb je vaak wat bruinalg bij de opstart en dat trekt wel weg als alles goed in balans is. Ik zou de filter pas doen als de uitstroom merkbaar minder wordt want zo spoel je ook de goede bacterien weer deels weg.
 
Bij een nieuwe bak heb je vaak wat bruinalg bij de opstart en dat trekt wel weg als alles goed in balans is. Ik zou de filter pas doen als de uitstroom merkbaar minder wordt want zo spoel je ook de goede bacterien weer deels weg.

Ik heb het filter al meerdere keren uitgespoelt gezien de uitstroom al meerdere keren niet lekker meer liep
 
Welk filter gebruik je nu dan en hoelang draait die? Ik gebruik de aquaell mini pat en die sponsjes moet ik elke 14 dagen ongeveer licht uitspoelen.
 
Welk filter gebruik je nu dan en hoelang draait die? Ik gebruik de aquaell mini pat en die sponsjes moet ik elke 14 dagen ongeveer licht uitspoelen.

Dennerle Hoekfilter

De uitstroom wordt minder maar ik wil de planten wel genoeg zuurstof en waterbeweging bieden. Dus die moet ik af en toe een beetje helpen ;-)
 
Aha begonnen zie ik :) ik zou toch achteraan iets meer planten zetten om meer filtratie te voorzien hoor.
Ik had drijfplanten in een nano gedaan waar enkel mos in was en kwam vol met draadalg. Mijn ingedraaide bak kreeg dezelfde behandeling maar is volplant en krijgt osmose met mineralen en is daar veel beter tegen bestand. Ik heb tot heden niets last. Nu kunnen die uitwerpselen ook door de bacteriën in de bodem en de planten beter afgebroken worden.
Concreet, meer groen :)
 
Concreet, meer groen :)

Ik wil inderdaad kijken voor meer planten. Wat me erg tof lijkt is achterin het bakkie iets van rood.
Zijn er tips voor een rode plant achterin de bak die wat hoger groeit (beetje stelig zeg maar)?

Ik heb geen osmose tot mijn beschikking tot nu toe.. zet dat echt zoden aan de dijk?
 
Ik heb in de nano s ook enkel wat mosjes maar de lichtduur beperkt met 8-9 uur. Rode planten zijn vaak niet makkelijk en hebben weer plantenvoeding nodig en meer licht. Meer licht kan dan juist weer algen geven door tekorten.
 
mmm... dat is ook weer waar natuurlijk...

Dan moet ik maar eens kijken naar andere 'stelige planten die netjes staan in een Iwagumi bak :)
 
Sterrenkruid is vrij makkelijk en doet het hier ook in de nano goed.
 
Terug
Bovenaan