Brem's 30L Nano powerbakkie


kleine maandagochtend update;

Ik telde vrijdag nog 1 vrouwtje met eitjes en vanmorgen zag ik er ineens 3 met (snel geteld) 15 eitjes :-D
Als de eitjes bevrucht zijn kleuren ze eerst bruin en dan naar transparant toch?

Erg tof om te zien dat het gedrag van de dames veranderd is nu ze eitjes dragen :)
 
... Wat me ook opvalt trouwens... mijn Zebraslak doet al dagen niets meer.
Hij leeft nog wel want als ik hem eruit pak en zijn afdekschiltje aantik trekt hij hem extra stevig dicht (en hij stinkt niet).

Ik denk al zeker dat die al 7 dagen niets meer uitvoert.. behalve zitten waar die zit... is dit normaal gedrag?

ZEBRA-SNAIL.jpg
 
Ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar een nieuwe overzichtsfoto


Zullen we dat dan maar doen straks? ;-)

Had toch nog wat vraagjes over de planten maar dat laat zich het beste zien als ik een foto plaats ;-)
 
Beloofde foto’s!

Foto 1 overzicht
Foto 2 gras met het bruine algje erop.. iemand een idee hoe dat ontstaat?
Foto 3 bruin donsalg op de stenen.. zelfde als foto 2?

Tot laterrrr!

9DDA7606-FFFE-45AA-AEFF-81DAF4ACC36B.jpeg


07A251C2-89CB-43B5-8D52-B56EBD64D952.jpeg


C4A11E7B-E111-4CB1-9162-96C65FB2A2CE.jpeg
 
Bruinalg zie je vaak bij de opstart en de groene alg is vaak een tekort aan co2 en/of po4. Een oplossing zou kunnen zijn om het licht te verminder qua intensiteit/duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Ik heb gister de Led verlichting teruggeschroefd qua intensiteit.

even kijken hoe dat gaat de komende 2 weken
 
Ziet er wel leuk uit, maar vind het toch ook een beetje kaal. Wellicht de achter- en evt zijkanten zwart verven ofzo? Denk dat de garnalen dan ook meer uit de bak komen. Of een hogere plant aan de achterkant, zal ook helpen tegen de algen
 
Ziet er wel leuk uit, maar vind het toch ook een beetje kaal. Wellicht de achter- en evt zijkanten zwart verven ofzo? Denk dat de garnalen dan ook meer uit de bak komen. Of een hogere plant aan de achterkant, zal ook helpen tegen de algen


Ik snap wat je bedoeld.. het liefst wil ik paars of rode planten achterin alleen zit ik dan met CO2. Gezien de garnalen dat niet heel erg fijn vinden ben ik nog zoekende..
Heb je suggesties? Laat het me weten ;-) Liefst wat stengelplanten die de achterwand kunnen behangen.

Ik twijfel ook sterk om een extern filter te plaatsen inplaats van de hang-on van Dennerle.
Daar ben ik ook rustig naar aan het kijken :)
 
Ik heb evt nog wel een stekje van de Nymphoides hydrophylla 'Taiwan' over voor je. Kan ik je zo opsturen. Doe er verder niks mee of voor en groeit meer dan prima
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Ik heb evt nog wel een stekje van de Nymphoides hydrophylla 'Taiwan' over voor je. Kan ik je zo opsturen. Doe er verder niks mee of voor en groeit meer dan prima

Tof! ik zie dat de bladeren best groot worden.. dat is misschien weer net iets teveel van het goede in de 30L..
 
Het is denk ik nu belangrijk om met het huidige licht de balans te vinden met de hoeveelheid voeding. Garnalen zijn over het algemeen geen liefhebbers van veel metalen of co2 dus daar moet je bij de planten die je graag wil denk ik rekening mee houden.
 
ja ik ben na aan het denken geweest over de lichtintensiteit.. ik heb dit een week of 2 geleden een trapje hoger gezet (meer licht staat toch mooier) en ik denk dat daardoor de alg ontstaan is.. sinds van de week is het trapje dus weer wat lager gezet en ik wacht dat weer even af de komende dagen. met het verversen borstel ik het zo ver het kan los en probeer ik het zo weer te laten verdwijnen.
 
Zelf kook ik de stenen vaak even als er alg op zit en dan is het na enkele minuten koken ook kapot. Jij hebt er mos opzitten dus dat zal denk ik lastig gaan.
 
Oh ja, bakje lijkt groter. Bladeren zullen een cm of 5/6 zijn schat ik. Kan vanmiddag eens kijken als ik weer thuis ben
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Oh ja, bakje lijkt groter. Bladeren zullen een cm of 5/6 zijn schat ik. Kan vanmiddag eens kijken als ik weer thuis ben

Ik heb deze ook in een nano van 20 liter gehad en het kan best hoor is mijn mening. Bladeren zullen gelijk als drijvers fungeren.
 
Oh ja, bakje lijkt groter. Bladeren zullen een cm of 5/6 zijn schat ik. Kan vanmiddag eens kijken als ik weer thuis ben

Ik heb bij de Action tandenborsteltje gehaald voor het voorzichtig loswrijven van de algjes.
Ik baal er ook echt van dat de Phoenix moss langzaam hier en daar bedekt wordt door de bruine algjes.

Van de week de bak weer verversen (80%) zodat zoveel mogelijk algsporen enzo meteen mee afgezogen worden.. :)
 
Pas wel op met zo n grote verversing dat de waarden niet teveel gaan afwijken. Garnalen zijn nogal gevoelig.
 
Ik ververs wekelijks toch wel al snel 70% zeker nu ik algjes heb.. :-(
 
Ok en ververs je met leidingwater of osmose? Het kan ook wel zolang je maar het nieuwe water aardig gelijk hebt aan het water in de bak. Of zoveel verversen echt helpt weet ik niet want algen zijn vaak een tekort of teveel licht als je het zo wil benoemen.
 
Ik weet dat de garnalen uit de winkel ook op leidingwater stonden.
Daar ververs ik ook mee (ik woon in dezelfde gemeente).

Lichtintensiteit is teruggeschroefd dus dit is weer eventjes afwachten denk ik.

tijdens het verversen voeg ik ook 2,5ml profito toe voor plantenvoeding
 
Leuk bakje! Je lichtintensiteit terugschroeven is inderdaad een goede zet. Wellicht dat ik ergens overheen gelezen heb, maar voeg je ook easycarbo toe? Zo niet kan ik dit zeker aanraden hiermee voeg je zowel vloeibaar CO2 voor je planten toe als algenbestrijding. En is natuurlijk veilig bij je garnalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Leuk bakje! Je lichtintensiteit terugschroeven is inderdaad een goede zet. Wellicht dat ik ergens overheen gelezen heb, maar voeg je ook easycarbo toe? Zo niet kan ik dit zeker aanraden hiermee voeg je zowel vloeibaar CO2 voor je planten toe als algenbestrijding. En is natuurlijk veilig bij je garnalen.

Hoii Bjorn!

Uhm, ik dacht serieus dat het niet mocht samen met Garnalen? maar goed te lezen dat de vloeibare variant dus wel kan? :)
Ik heb de Chihiros led en die kan ik in 7 stappen verhogen qua intensiteit.

Ik heb een week of 2 geleden de verlichting een stapje hoger gezet en volgens mij zijn de algjes toen begonnen...................oeps..
Dit probeer ik nu weer op te lossen met het stapje terug qua intensiteit..
Ik hou jullie op de hoogte :)
 
Roep niet te hard dat carbo veilig is voor garnalen. HS heeft dacht ik wel veile carbo te koop maar vooral de gevoelige en hogere gradaties stellen carbi in hogere doseringen niet zo op prijs. Volgens mij doseert men vaak een halve toevoeging.
Carbo bevat zeer giftige bestanddelen wat men ook kan gebruiken om te ontsmetten dus voorzichtigheid is geboden.
 
Hoii Bjorn!

Uhm, ik dacht serieus dat het niet mocht samen met Garnalen? maar goed te lezen dat de vloeibare variant dus wel kan? :)
Ik heb de Chihiros led en die kan ik in 7 stappen verhogen qua intensiteit.

Ik heb een week of 2 geleden de verlichting een stapje hoger gezet en volgens mij zijn de algjes toen begonnen...................oeps..
Dit probeer ik nu weer op te lossen met het stapje terug qua intensiteit..
Ik hou jullie op de hoogte :)

Meer verlichting = meer co2 = is meer voedingsstoffen. Als dit in onbalans raakt zijn algen helaas vaak het resultaat. Ik ben zojuist overgestapt van easylife profito naar de all in one van planted box en moet zeggen dit is een wereld van verschil! Profito lijkt misschien toch niet zo compleet als ze beweren. De easycarbo voeg ik zelfs in combinatie met een CO2 systeem toe, zowel mijn amano garnalen als neocaridina's doen het uitstekend. Nu zijn de crystal's natuurlijk gevoeliger maar ik heb hier nog nooit ergens problemen mee gelezen, ook easylife zelf geeft aan dat dit geen probleem is.

Succes met je bakje! Die algen tem je wel weer ;)
 
Roep niet te hard dat carbo veilig is voor garnalen. HS heeft dacht ik wel veile carbo te koop maar vooral de gevoelige en hogere gradaties stellen carbi in hogere doseringen niet zo op prijs. Volgens mij doseert men vaak een halve toevoeging.
Carbo bevat zeer giftige bestanddelen wat men ook kan gebruiken om te ontsmetten dus voorzichtigheid is geboden.
Roep niet te hard dat carbo veilig is voor garnalen. HS heeft dacht ik wel veile carbo te koop maar vooral de gevoelige en hogere gradaties stellen carbi in hogere doseringen niet zo op prijs. Volgens mij doseert men vaak een halve toevoeging.
Carbo bevat zeer giftige bestanddelen wat men ook kan gebruiken om te ontsmetten dus voorzichtigheid is geboden.

Dat voorzichtigheid is geboden staat buiten kijk, dit geld helaas voor veel toevoegingen ook al claimen ze veilig te zijn bij garnalen. Wanneer je begint met de halve dosering verwacht ik echter absoluut geen problemen met easycarbo. Is de HS aqua flora carbo shrimp niet gewoon een verdunde versie van HS' standaard vloeibare CO2? Ik kan de verschillen niet ontdekken.
 
mm.. Ik twijfel nog een beetje.. ik zou het wel willen proberen alleen heb ik dus nu ook 3 zwangere dametjes..
die werpen waarschijnlijk binnen 2 a 3 weken..

wellicht daarna proberen met een halve dosering?

Wat zouden jullie doen?
 
De redenatie dat ze in de winkel ook op leidingwater zaten houd geen steek, de winkel is slechts een tussenstation want die kweekt ze niet zelf, dus zolang jij niet weet hoe ze bij de kweker zaten kun je er niks zinnigs over zeggen
 

Terug
Bovenaan