Brem's 30L Nano powerbakkie


Nicolientje is Antje?
 
Mja, kan er niets aan doen... ik heet Bram meer ze noemen mij ook wel eens Bart, Maarten of Vera.... xD

Anyway... goed te weten dat ik verder moet kijken dan het topic lang is.. ;-)
 
Nou Bram leuk dat ik nu ook je naam weet na alle contacten die we al hebben gehad;):thumbs:
 
In de meterbak met de EI zijn ze hier ook in die richting maar in de nano zijn ze beduidend kleiner.
 
OMG!!! HELP!!

Zojuist bezig met wekelijks onderhoud..
Wil ik 1 steen iets verplaatsen dus die pak ik van de bodem...
Springen alle garnalen wild door de bak en vallen 'dood' weer naar de bodem...
lagen allemaal op hun zij....

Ik meteen water afhevelen en weer aanvullen (verdunnen) en nu komen ze langzaam aan weer bij...
Ik merk wel dat ze allemaal kleine stuiptrekkingen hebben...

Iemand die dit kan verklaren? Dit komt denk ik zeker van de steen die ik opgetild heb.. Ik heb dit nog nooit zo gezien...

HELP! :-O
 
Bleven ze op hun zij liggen dan want zo snel een reactie lijkt me wel sterk Bram. Heb je niet iets aan je handen gehad wat invloed kan hebben?
 
ik he er fotos van gemaakt...

ze hebben van die stuiptrekkingen en schieten dan omhoog en daarna vallen ze als bevroren naar beneden..
 
Kijk maar

685250AB-9BB6-4052-A17F-884BE439A8D0.jpeg


D536D4B7-DE84-4781-AB6E-F03922D64BEB.jpeg
 
Bleven ze op hun zij liggen dan want zo snel een reactie lijkt me wel sterk Bram. Heb je niet iets aan je handen gehad wat invloed kan hebben?

Ik heb 1 steen opgetild en er woelde wel wat bruin-achtig stof op (detritus)...

Zou dat het kunnen zijn geweest? :-(

Het gaat nog niet best hier... :-(
 
Wat ik nog kan doen is nogmaals water verversen...

Ik weet niet of dat slim is nu
 
Ik weet niet hoeveel je al ververst hebt en of je gewoon kraanwater gebruikt, ik zou zelf VEEL verversen. Succes!
 
dan ga ik nog een 80% verversen denk ik..

Thanks voor het snelle antwoord!
 
Lijkt op iets van vergiftiging maar na hoeveel tijd vertoonden ze dat gedrag? Je bak draait kort en ik kan me niet voorstellen dat er zoveel vuil onder een steen kan liggen want ja dat kan niet zomaar onder de steen komen denk ik. Wellicht zag je stof van de bodem afkomstig omhoog komen en dat zie ik ook als ik bij de garnalen een stuk hout of steen op til.
Dat vuil gaat ook gelijk vermengen met al het water en is dan sterk opgelost en het lijkt me raar als de garnalen daar zeer kort na dit gedrag door vertonen.
Is het niet mogelijk dat je zonder het te weten iets aan de handen hebt gehad?
 
Ik ben volgens mij alle garnalen kwijt.. een van de moeders met eitjes is al naar de garnalenhemel...

Nu wil ik kijken of de eitjes te redden zijn.
Morgen kan ik de eitjes losmaken van hun moeder en ze in hun broedmachine (netje met bubbels) doen.

Iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb 1 steen opgetild en er woelde wel wat bruin-achtig stof op (detritus)...

Zou dat het kunnen zijn geweest? :-(

Het gaat nog niet best hier... :-(
Ik kan mij slecht voorstellen dat het daardoor komt, of er moet iets hebben zitten rotten wat afgesloten werd door die steen, maar dan moet dat wel heel erg lang zijn geweest en groot om zo'n effect te geven.
Maar een andere verklaring kan ik ook niet zo maar verzinnen.
 
Ik denk dat het vergif is geweest.. en wel het antivlooienspul van de hond. Die is Eergister behandeld. Het gekke is dat ik wel alles goed gewassen heb. Dat wil zeggen mijn handen en armen (wat in contact met het water kan komen). Ik heb ook met handzeep gewassen (wat ik altijd doe) en dat is erg grondig afgespoeld..

Enfin...

Ik heb ontzettend slecht geslapen door dit voorval..
Vanmorgen dan ook meteen gaan kijken boven en helaas... alle garnalen zijn officieel overleden..
ik heb wel alle eitjes kunnen redden (hoop ik) en heb ze in een netje in de stroming gehangen. Straks ga ik een luchtpompje halen zoals iedereen als tip geeft.

Ik vraag me af of de eitjes nog levensvatbaar zijn als de moeder een uur of 8 dood is.. dat zullen we moeten gaan afwachten denk ik.

Bijgevoegd een foto van de eitjes van de 3 moeders. Wat wel leuk is dat het 3 stadia zijn :)

7B236CDC-BA6E-4C63-8D09-F6116F97FFAE.jpeg
 
Balen voor je Bram en nu maar hopen dat het nog iets wordt met de eitjes. Ik heb eens hetzelfde meegemaakt met vlooiengif en kreeg dezelfde verschijnselen. 80% snel verversen heeft geholpen en op een paar na hebben ze het gered maar ja dat hangt ook af van in hoeverre het gif al zn werk heeft gedaan.
Dat dit zulke troep was wist ik destijds ook niet.
 
Ik heb vanmorgen mijn Muffler gereed gemaakt! Ik moet zeggen, het was even denken hoe omdat het beste kon doen maar ik denk dat het is gelukt ^^

<- filmpje in werking

Bijgevoegd ook een foto.

Wat vinden jullie? Hebben de eitjes genoeg stroming zo? Het gaat om een lichte ‘schudbeweging’ als ik de moeders zo heb geobserveerd...;-)

4630BC74-7928-4420-A90A-1010D3A65D35.jpeg


2DCF59EE-40CE-4CEC-9627-2BB5C4937172.jpeg
 
Ik heb vanmorgen mijn Muffler gereed gemaakt! Ik moet zeggen, het was even denken hoe omdat het beste kon doen maar ik denk dat het is gelukt ^^

<- filmpje in werking

Bijgevoegd ook een foto.

Wat vinden jullie? Hebben de eitjes genoeg stroming zo? Het gaat om een lichte ‘schudbeweging’ als ik de moeders zo heb geobserveerd...;-)

5F4C2300-D828-40F8-83A3-9FE9E18338AF.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is maar weinig beweging nodig Bram en ik hoop dat dit wat gaat worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Thanks @jessicapilon !

Ik wil morgen eigenlijk nogmaals 90% verversen en de eitjes dan even met tumbler en al in een bakje zetten.

Moet ook de stenen wat verplaatsen en weer goed neerzetten en daarna laat ik de bak even rustig gaan. Kijken of de eitjes iets gaan doen‍♂️
 
kleine update:

De eitjes worden netjes voorzien van zuurstof door het luchtpompje.
Ik zie dat ik 3 heb die wat melkachtig worden. ik denk dat deze verloren gaan.

verder zie ik GEEN schimmelvorming of andere gekke dingen. de eitjes waar je de oogjes goed kon zijn zijn er allemaal nog
Gezien ik zo vaak ga kijken durf ik niet te zeggen of ze goed ontwikkelen. Ik kan niet veel anders doen dan afwachten denk ik

Iemand hier ervaring mee? :)
 
Ik heb er geen ervaring mee Bram maar het oogt dus best wel goed als ik het zo hoor.
 
Heeft iemand een plaatje of uitleg over de verschillende stadia van de Crystal Red eitjes?

Ik vraag dit omdat ik een aantal eitjes zie in de tumbler die nu echt melkachtig kijken (ik denk dat die verloren gaa).
Er zitten eitjes tussen die mooi egaal bruinig zijn, transparant met zichtbare oogjes (yay!)

Al met al ongeveer 4 a 5 verschillende varianten. De eitjes komen ook wel van 3 verschillende dames af in verschillende ontwikkelstadia.

Ik kan op internet niet veel vinden over de kleur, ontwikkeling en stadia...
 
Ik kan er ook niets zo snel over vinden Bram. Als ze van diverse vrouwtjes zijn dan kan dat deels de verschillen in kleur verklaren denk ik.
 
Sorry om te lezen van je garnalen Bram :(
Ik zou de wittige eitjes proberen te verwijderen. Als ze gaan schimmelen kunnen ze de goeie eitjes aantasten.
 
Hey mensen!

Zojuist alle adviezen opgevolgd en de eitjes allemaal gecontroleerd

Van de 93 heb ik er nu nog 76 over

Kan eigenlijk al niet meer wachten tot ze uitkomen..‍♂️

Vrijdag wil ik eigenlijk 20/30% verversen. Even kijken hoe ik dat het beste kan doen nu die tumbler er in hangt. Ik denk dat ik die tijdelijk in een bakkie hang met water

E9F6A757-7E45-4D5F-BF99-1853458ACA11.jpeg


E9234C26-837A-46F0-BE05-F72B42735422.jpeg
 
Of de tumblr geleidelijk aan wat lager hangen als je water wisselt? En dan weer omhoog als je vult. Zal wat langer duren maar is denk ik beter dan de hele tumblr uit de bak, in een andere bak en daarna weer terug
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Of de tumblr geleidelijk aan wat lager hangen als je water wisselt? En dan weer omhoog als je vult. Zal wat langer duren maar is denk ik beter dan de hele tumblr uit de bak, in een andere bak en daarna weer terug

Heb daar ook gedacht en daar voel ik wel wat voor. Dan ga ik nu voor 30% waterwissel
 

Terug
Bovenaan