Brem's 30L Nano powerbakkie


Dat klopt en zo n bodem zit vaak onder de 6 qua ph en dat is denk ik weer te weinig voor Neo s. Ik zou eerst de waarden goed laten meten zodat je weet waar je aan toe bent.
 
mijn PH is 6.4 op dit moment.

nav de test van afgelopen maandag.
 
Dus je draait nu op osmose?
Ik zal eens kijken of ik die post kan vinden :)

Ja. Ik heb een betaalbaar apparaat gekocht en water komt daar uit aan 40 uS. Ik mineraliseer dat met beeshrimp om de kh niet te verhogen, enkel de gh.

@jessicapilon zal je de link wellicht wel willen delen.

Je hebt ook spullen van Ada om leidingwater in het aquarium zachter te maken, maar dat kost honderdtallen euros. Misschien dat je het kan nabouwen en dan enkel het vulsel moet kopen om je water te verzachten. Maar na al dat prutswerk zal je dan wellicht toch maar wensen een osmose apparaat te kopen. Op de reclame via deze site vind je al osmoseapparaten van 50 euro. Voldoende toch voor uw noden?
 
ik lees overal dat de Neo's een PH nodig hebben tussen de 6.5 en 8.0.
ik mag vanmiddag weer 20/30% verversen en dan morgen kijken of ik het water kan laten checken na de wissel.
 
Ik denk dat er wordt gedoeld op een stukje van lid Backpkay:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.
 
dus kort door de bocht gezegd zorgt kraanwater er voor dat er meer MG/CA aan de bodem wordt aangetrokken en dat de PH steeds iets verhoogt.

moraal van het verhaal; Advies luidt dus toch osmose gebruiken om de negatieve effecten van kraanwater te neutraliseren.
 
dus kort door de bocht gezegd zorgt kraanwater er voor dat er meer MG/CA aan de bodem wordt aangetrokken en dat de PH steeds iets verhoogt.

moraal van het verhaal; Advies luidt dus toch osmose gebruiken om de negatieve effecten van kraanwater te neutraliseren.

Sowieso, ik drink het nu ook. Je weet niet welke troep het leidingwater allemaal verhard. Door het zelf te mineraliseren wel. Laatst stonk ons leidingwater uren in de wind, er was een boot met meststoffen in het kanaal gezonken. Ze hebben dat water alsnog gefilterd en gewoon door de leidingen naar de burgers gepompt.
Geen leidingwater meer voor mij. Niet in de soep, niet in de koffie, niet in de thee en al zeker niet in het aquarium.
 
Laatst stonk ons leidingwater uren in de wind, er was een boot met meststoffen in het kanaal gezonken. Ze hebben dat water alsnog gefilterd en gewoon door de leidingen naar de burgers gepompt.
Geen leidingwater meer voor mij. Niet in de soep, niet in de koffie, niet in de thee en al zeker niet in het aquarium.

Wauw... dat is echt smerig....

mm.. misschien toch eens langs bij de osmosefabrikant hier om de hoek ;-)
 
Wauw... dat is echt smerig....

mm.. misschien toch eens langs bij de osmosefabrikant hier om de hoek ;-)

Uhu :)
Er zijn zelfs sporen van asbest te vinden in Belgisch leidingwater. Ons leidingwater vertrekt wel 99,9% van de tijd als zuiver drinkbaar water, maar komt dit na transport door de leidingen ook zo toe? Ik woon niet luxueuze en stel mijn eigen waterleidingen al serieus in vraag. Maar daar gaan nog eens duizendtal kilometers transport aan vooraf.
 
mja, dat is wel klote zeg...

HIer in NL gaat het mbt het water prima. het is te gebruiken voor eigenlijk alles. ik denk wel dat ik bij leidingwater blijf voor nu.
Eerst even kijken of de de bak blijft lopen zoals ik dat wil. er is gelukkig al veel groei te zien aan het gras en het mos :)

Wat blijft Phoenix mos toch geweldig :)
 
mensen die met deze TDS meter werken? Wat zijn de ervaringen? is de meter betrouwbaar?

9200000055531498.jpg


Bij Bol.com te koop voor 10,- :)
 
Ik heb de reserve (die blauwe dus) net getest in ijkvloeistof van 250 uS en die geeft 271 aan dus wijkt aardig af. Zover ik weet kan ik deze niet ijken.
Die van Voltcraft geeft 249 aan dus dat is met 1 punt verschil aardig goed.
 
ohjee... dat is wel veel afwijking...

ijkvloeistof is wel een hele goede trouwens... ik weet niet of ik die TDS van 10,- moet ijken?

eevn uitzoeken nog
 
mm... zou dat dezelfde zijn?

Eerst maar eens rustig bakkie verversen en water laten testen.
van het weekend dan ook maar eens voer uitzoeken :)
 
heya! Update!

Ik heb het water laten testen afgelopen zaterdag. Het water is top!

ik heb dus mijn eerste groepje Crystal Reds mogen uitzoeken (en zelf mogen vangen).
Ik heb gezocht naar (waar mogelijk) de hogere gradaties en ben uitgekomen op een groepje van 5.

Het zijn wat hogere kwaliteit garnalen geworden na heel goed speuren en selecteren,

1x een SS
4x een S (allemaal gehouden op leidingwater en ADA Amazonia)

Helaas laat het voer op zich wachten (wordt morgen pas bezorgd... :-S) dus ik heb komkommer kunnen voeren.
heel erg leuk om te zien hoe ze die vakkundig leeglepelen zodat je de welbekende donut overhoudt ;-)

In de winkel had een van de 5 garnalen eitjes (omdat ik voor kwaliteit ging met uitzoeken) en ik weet niet of ik spoken zie maar 1 van de garnalen lijkt al een zooitje kleine
eitjes te dragen... ! :-O Dat houdt ik nog even in de gaten de komende dagen.

Zijn er nog tips om 'snel' te kunnen zien wat een heer en wat een vrouwtje is?

Ik zal straks wat fotos bijvoegen :)
 
Een groepje van 5 is vaak niet veel, maar als je al zwangere hebt kan dat goed gaan, ben benieuwd naar de foto's.
 
Zoals Ton ook al aangeeft kun je beter met 10 beginnen. Wellicht heb je snel kleintjes maar goed dat is even afwachten nog begrijp ik. Je kan vaak aan het schild zien wat een man of vrouw is en een vrouw heeft een breder schild zeg maar. Zal eens kijken of ik iets kan vinden voor je.
 
Hele gekke vraag wellicht maar de poepjes van de garnalen. zou dat voedsel zijn voor de planten (NO3)?
Het Eleocharis Acicularis groeit ineens best hard sinds de Crystal Red erin gezet zijn.

Ik voeg wekelijks ook 2.5ml Easylife Profito toe. Dat zou het misschien ook kunnen zijn bedenk ik me nu.
Wie van jullie gebruikt Profito ook?

Vanmiddag komt het pakket binnen met verschillende garnaalvoeders. Straks nog even bij de Blokker kijken voor een klein voederschaaltje want dat lijkt me toch wel het beste om zoveel mogelijk rommel tussen de Amazonia te voorkomen... Wat is jullie ervaring hiermee? wel of geen schaaltje?
 
Oja! De beloofde foto’s

083A3C74-D550-4F63-8809-D02D39C8F597.jpeg


3768B2E6-824D-489C-A652-1B83832D3281.jpeg


5CC346BC-25F0-46E9-A14E-C69D7211F975.jpeg


9D1AE546-3687-45E2-94CD-95C9F1C147FD.jpeg
 
Een voeder schaaltje kan prima, hoe wel ze het ook wel uit het schaaltje meenemen.
De ontlastingen van garnalen kunnen dienen als PO4 en eten voor de bacteriën welke het omzetten naar no3, en in combi met de Profito worden dus ook sporen toegevoegd, allemaal goed voor de planten.

Leuke beestjes.
 

Terug
Bovenaan