Daytime Matrix, JMB Aqua Light, T5 of toch iets anders?


Ik heb het op de mail staan, maar als ze uiteindelijk zeggen dat ze het toch niet doen dan heb je daar als nog niet veel aan. Mocht dat het geval zijn, dan ga ik ze gewoon in Duitsland halen, maar goed als ze gratis thuis bezorgd kunnen worden, dat is altijd beter!



Had ook azaqua even gecontact voor de verzendkosten. Wilco van azaqua geeft aan dat hij 4x 110cm zou doen (i.v.m. verzendkosten), maar mijn voorkeur heeft het om 1 volledige balk te hebben. Hij geeft echter aan dat hij het als volgt zou inrichten met modules:

6x Matrix module UltraWhite
6x Matrix module NeutralWhite
6x Matrix module Sunlike

Nu wil ik zelf met 12 modules beginnen, welke in de toekomst altijd nog uit zou kunnen breiden, zowel de modules als de daytime matrix balk. Echter als ik het filmpje van rjoemman zie vind ik het zeker niet te veel: Youtube linkje. rjoemman heeft het volgende erin zitten (althans dat is wat ik kan vinden in zijn laatste post over de Daytime Matrix Modules:

voorin 8 leds
  • 1 x 4000 k a 1800 lumen
  • 3 x 6000 k a 1800 lumen
  • 4 x sunlike a 1100 lumen

achterin 9 leds
  • 4 x 4000 k a 1800 lumen
  • 4 x 6000 k a 1800 lumen
  • 1 x sunlike a 1100 lumen

Totaal heeft hij dus de volgende modules:
  • 5 x 4000 k a 1800 lumen
  • 7 x 6000 k a 1800 lumen
  • 5 x sunlike a 1100 lumen

Linkje: https://aquaforum.nl/threads/el-gran-rio-amazonas-de-raoul-rjoemman.165864/page-29#post-2171169. Of het de ideale combinatie is, dat is natuurlijk de vraag en ook smaak, maar ik wil voor het volgende gaan:

  • 4x SunLike (6000 Kelvin)
  • 6x NeutralWhite (6000 Kelvin)
  • 2x Warm White (4000 Kelvin)

Dat zou een gemiddelde geven van 5667 Kelvin

Mochten jullie daar nog aanmerkingen op hebben, dan hoor ik het graag.

Klinkt voor mij als een goed plan. En een filmpje is nooit respresentatief voor de echte belichting, dus daar zou ik mij niet te hard op focussen. Verder branden de leds bij hem op 60 tot max 70%, dus er kan nog heel was licht bij, om het maar zo te zeggen.

Ik vind het een mooie start in ieder geval! Ben heel benieuwd naar het resultaat, hou ons maar op de hoogte
 
Klinkt voor mij als een goed plan. En een filmpje is nooit respresentatief voor de echte belichting, dus daar zou ik mij niet te hard op focussen. Verder branden de leds bij hem op 60 tot max 70%, dus er kan nog heel was licht bij, om het maar zo te zeggen.

Ik vind het een mooie start in ieder geval! Ben heel benieuwd naar het resultaat, hou ons maar op de hoogte

Nee een filmpje kan inderdaad een vertekend beeld geven, maar het geeft wel een redelijke indicatie. Ik wil hier in elk geval mee starten, mocht ik het toch te gelig vinden kunnen er nog altijd een paar 8000K modules bij.
 
Zie dat de meanwell lrs-350-24 nu te koop is voor onder de 40 euro bij Amazon.de:
- Zonder kabel > 38.26
- Met kabel: 39.99

Dat kan prima, maar wil je echt een mooie voeding die 2 kanten op gefilterd (PFC) is kan je naar de UHP serie kijken. Ik gebruik deze in zowel 12 als 24 V uitvoering en ben hier ZEER tevreden over. Maar deze zijn wel wat duurder als de "standaard" LRS
 
Je maakt een denkfout vwb de gemiddelde Kelvin waarde.
Wanneer je 2 modules 4000K neemt op een lengte van 230cm in 1 profiel dan is die plek gewoon 4000K.
Even verderop waar je 6000K hangt is het dan gewoon 6000K, etc.

Je gemiddelde gaat alleen op wanneer je met meerdere profielen werkt, voor, achter, midden etc.
Wanneer je dan van voor naar achteren de verschillende modulen in lijn zet.

Bijvoorbeeld zet je voorin de 6000K en erachter de 4000k dan kan je zeggen dat het gemiddeld 5000K is.

Dit is ook 1 van de redenen waarom ik voor 2 profielen heb gekozen.
Dat deden we vroeger met TL buizen ook zo.
 
Dat kan prima, maar wil je echt een mooie voeding die 2 kanten op gefilterd (PFC) is kan je naar de UHP serie kijken. Ik gebruik deze in zowel 12 als 24 V uitvoering en ben hier ZEER tevreden over. Maar deze zijn wel wat duurder als de "standaard" LRS

Ik ben een leek op het gebied van voedingen, wat betekend 2 kanten op gefilterd (PFC)?
 
Ik ben een leek op het gebied van voedingen, wat betekend 2 kanten op gefilterd (PFC)?

Dat netvervuiling die mogelijk aanwezig is, niet in de voeding terecht komt. En evt. vervuiilling (hoogfrequente signalen / LED) niet terug via de voeding het net op kunnen. Hierdoor verklein je evt. invloeden op bijv. je PH meting, maar voorkom je ook dat er bijv. via je audio dingen anders klinken ten opzichte van toen je nog geen aquarium had. Dat dit lang niet voor iedereen interessant is, dat snap ik.
 
Dat netvervuiling die mogelijk aanwezig is, niet in de voeding terecht komt. En evt. vervuiilling (hoogfrequente signalen / LED) niet terug via de voeding het net op kunnen. Hierdoor verklein je evt. invloeden op bijv. je PH meting, maar voorkom je ook dat er bijv. via je audio dingen anders klinken ten opzichte van toen je nog geen aquarium had. Dat dit lang niet voor iedereen interessant is, dat snap ik.

Heb er even wat meer over gelezen > Linkje naar Wikipedia. Ik zag dat zowel in Nederland als bij ali dit product ongeveer 2x zo duur is (linkje webshop Nederland). Begrijp dat het invloed kan hebben op het geluid (brommen) en dat het ook een bepaalde norm is waar aan zwarte adapters / apparaten moeten voldoen (daar valt de 350 watt niet per se onder).

Ik vraag mij eigenlijk vooral af, ga ik dat voor mijn aquarium nodig hebben, want het zal geen (?) invloed hebben op andere apparaten die op 4 meter afstand staan (?). Dus wat is het voordeel om deze duurdere variant te pakken voor het aquarium?
 
Je maakt een denkfout vwb de gemiddelde Kelvin waarde.
Wanneer je 2 modules 4000K neemt op een lengte van 230cm in 1 profiel dan is die plek gewoon 4000K.
Even verderop waar je 6000K hangt is het dan gewoon 6000K, etc.

Je gemiddelde gaat alleen op wanneer je met meerdere profielen werkt, voor, achter, midden etc.
Wanneer je dan van voor naar achteren de verschillende modulen in lijn zet.

Bijvoorbeeld zet je voorin de 6000K en erachter de 4000k dan kan je zeggen dat het gemiddeld 5000K is.

Dit is ook 1 van de redenen waarom ik voor 2 profielen heb gekozen.
Dat deden we vroeger met TL buizen ook zo.

Klopt, de gemiddelde kun je alleen gebruiken waar het licht elkaar doorkruist, echter is het ook een richtlijn wat ik aan wil houden, het zal inderdaad niet 100% kloppen. Mocht ik er niet tevreden over zijn, dan kan ik in de toekomst altijd een tweede Daytime Matrix 220cm erbij plaatsen.
 
Dus wat is het voordeel om deze duurdere variant te pakken voor het aquarium?

Als je geen zonnepanelen hebt zal het allemaal wel meevallen. De "troep" die je van een omvormer kan krijgen vinden trafo's niet fijn, en nogmaals de LRS voldoet wel, maar ik vind het belangrijk om het af te filteren
 
Had ook azaqua even gecontact voor de verzendkosten. Wilco van azaqua geeft aan dat hij 4x 110cm
Toch valt er wel wat voor te zegen hoor om de balk in twee te doen
A makkelijker te verwijderen als 220 cm
B en niet onbelangrijk je loopt met 1 balk gauw tegen je max voeding aan zeker als je gaat werken met tc420
 
Toch valt er wel wat voor te zegen hoor om de balk in twee te doen
A makkelijker te verwijderen als 220 cm
B en niet onbelangrijk je loopt met 1 balk gauw tegen je max voeding aan zeker als je gaat werken met tc420

Met een versterker kan je tot 10a per kanaal, dan moet je het toch wel heel bont maken volgens mij

Het splitsen is heel persoonlijk, ik zou juist liever met 1 stuk werken, zo zie je maar
 
Toch valt er wel wat voor te zegen hoor om de balk in twee te doen
A makkelijker te verwijderen als 220 cm
B en niet onbelangrijk je loopt met 1 balk gauw tegen je max voeding aan zeker als je gaat werken met tc420

Ik vind het persoonlijk handiger om 1 balk te werken, ook qua sterkte maar ook omdat je dan ook maar 1 aansluiting hebt i.p.v. 2. Daarbij komt kijken dat twee balken ruim 1.5 keer zo duur is dan 1 balk, dus prijs technisch is het ook nog een stuk minder interessant.
 
Is inderdaad duurder als je geen verzend kosten voor zon grote balk hoeft te betalen als deze wel moet betalen wordt het een ander verhaal
mijn voorbeeld bv matrix 250 prijs 228,90 € * + 125 euro verzend =353,90
matrix 150 167,90 + matrix 100 147,90 =315,80 en gratis thuis afgeleverd :)
Maar ieder zijn keuze
Zag trouwens dat je twee balken wilt is daar een bepaalde rede voor of ga je uit van tl verlichting zie dat dat meer gebeurt dat terwijl daytime led toch wel heel anders is
Heb zelf 1 balk met 9 modules wat prima bevalt misschien ook iets om te overwegen of te proberen uitbreiden naar 2 kan altijd nog.
 
Is inderdaad duurder als je geen verzend kosten voor zon grote balk hoeft te betalen als deze wel moet betalen wordt het een ander verhaal
mijn voorbeeld bv matrix 250 prijs 228,90 € * + 125 euro verzend =353,90
matrix 150 167,90 + matrix 100 147,90 =315,80 en gratis thuis afgeleverd :)
Maar ieder zijn keuze
Zag trouwens dat je twee balken wilt is daar een bepaalde rede voor of ga je uit van tl verlichting zie dat dat meer gebeurt dat terwijl daytime led toch wel heel anders is
Heb zelf 1 balk met 9 modules wat prima bevalt misschien ook iets om te overwegen of te proberen uitbreiden naar 2 kan altijd nog.

Ik ga voor 1 balk van 220 cm met daarin 12 modules (4x Sunlike, 6x Neutral White, 2x Warm White) is het idee. De modules bij elkaar zouden zo'n 18.800 lumen moeten geven, wat dan neer komt op z'n 20 a 22 lumen per liter, wat ik voldoende acht, maar bij problemen in de toekomst nog altijd uit zou kunnen breiden.
 
Dat kan prima, maar wil je echt een mooie voeding die 2 kanten op gefilterd (PFC) is kan je naar de UHP serie kijken. Ik gebruik deze in zowel 12 als 24 V uitvoering en ben hier ZEER tevreden over. Maar deze zijn wel wat duurder als de "standaard" LRS

Ik zie trouwens bij Conrad dat de 200 UHP versie 10 euro duurder is dan de 350 LRS versie bij Amazon.de. Nu is 350 watt waarschijnlijk toch flinke overkill, dus misschien verstandiger om voor de 200 UHP versie te gaan, aangezien ik begin met 12 modules en niet gauw over de 19 / 20 heen zal gaan (?).

Linkje naar Conrad < Lijkt mij de juiste, toch?
 
Ik ga voor 1 balk van 220 cm met daarin 12 modules (4x Sunlike, 6x Neutral White, 2x Warm White) is het idee. De modules bij elkaar zouden zo'n 18.800 lumen moeten geven, wat dan neer komt op z'n 20 a 22 lumen per liter, wat ik voldoende acht, maar bij problemen in de toekomst nog altijd uit zou kunnen breiden.
Euhm dat gaat niet werken met een tc420.
Zo zet je 120w op 1 kanaal en max is 96w volgens @sschot
Misschien met die versterker dat het wel kan.
 
Euhm dat gaat niet werken met een tc420.
Zo zet je 120w op 1 kanaal en max is 96w volgens @sschot
Misschien met die versterker dat het wel kan.

Crap, daar had ik nog niet over nagedacht.. Het is inderdaad 4 ampere x 24 volt = 96 watt.

Zie dat @sschot er ook een topic over had: TC-420 vermogen per kanaal. Heb je nu uiteindelijk de RGB versterker gekocht en bevalt deze? Zo niet, wat heb je dan gedaan? Zou fijn zijn als er een redelijk simpele oplossing is, zonder dat ik de TC420 moet gaan aanpassen.

Andere optie is natuurlijk om toch voor twee balken te gaan, maar dat is meteen vrij prijzig.
 
Ik ga voor 1 balk van 220 cm met daarin 12 modules (4x Sunlike, 6x Neutral White, 2x Warm White) is het idee. De modules bij elkaar zouden zo'n 18.800 lumen moeten geven, wat dan neer komt op z'n 20 a 22 lumen per liter, wat ik voldoende acht, maar bij problemen in de toekomst nog altijd uit zou kunnen breiden.
Lijkt me een goed plan (y)
Dacht even dat je voor 2 balken wou gaan kwam de de opmerking van Wilco met zijn 4x 110 vandaar mijn opmerking
 
Linkje naar Conrad < Lijkt mij de juiste, toch?

Zover ik ff snel zie, yup dat is de goede.

Ik zou wel tot 18 modules dan gaan, om altijd wat ruimte te houden en niet op de max belasting te gaan zitten.

Zie dat @sschot er ook een topic over had: TC-420 vermogen per kanaal. Heb je nu uiteindelijk de RGB versterker gekocht en bevalt deze? Zo niet, wat heb je dan gedaan? Zou fijn zijn als er een redelijk simpele oplossing is, zonder dat ik de TC420 moet gaan aanpassen.


Geinstalleerd, werkt perfect en ben er super te spreken over. 10A per kanaal en je hebt er dan 3 beschikbaar. Dit is niet perse de goedkoopste, maar ff snelle link ernaar toe.

 
Bedankt voor je snelle reactie @sschot ! Ga hem meteen bestellen.
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar zojuist het volgende besteld bij APO:
- Daytime Matrix Profiel 220
- 4x Daytime Matrix Module Sunlike Fresh
- 2x Daytime Matrix Module Warm White
- 6x Daytime Matrix Module Neutral White

Levering is binnen 1 a 2 weken en de leveringskosten worden betaald door APO.
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar zojuist het volgende besteld bij APO:
- Daytime Matrix Profiel 220
- 4x Daytime Matrix Module Sunlike Fresh
- 2x Daytime Matrix Module Warm White
- 6x Daytime Matrix Module Neutral White

Levering is binnen 1 a 2 weken en de leveringskosten worden betaald door APO.
Gaaf! En ik denk een hele geslaagde keuze!
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar zojuist het volgende besteld bij APO:
- Daytime Matrix Profiel 220
- 4x Daytime Matrix Module Sunlike Fresh
- 2x Daytime Matrix Module Warm White
- 6x Daytime Matrix Module Neutral White

Levering is binnen 1 a 2 weken en de leveringskosten worden betaald door APO.
Zo het licht gezien zie ik :!:!
Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.:cool::D
 
Bestelling is binnen gekomen, maar helaas niet helemaal goed opgelet aangezien ik hem nu niet kan aansluiten.

Ik moet nog zoiets bestellen om de Daytime Matrix te verbinden met de Mean Well > https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-matrix-kabel-man.

Weet iemand hoe die kabel heet of kan ik deze het beste gewoon via azaqua bestellen?
 
Om er zeker van te zijn dat ik het niet verkeerd ga aansluiten heb ik even een schema uitgewerkt en door die RGB Amplifier twijfel ik hoe het precies aangesloten moet worden. Heb even gekeken hoe @rjoemman het heeft aangesloten (zonder RGB Amplifier natuurlijk) en hoe @sschot dit heeft gedaan.

Echter wat ik nu niet goed snap, hoe krijgt de TC420 nu stroom? Het lijkt namelijk op de foto van sschot dat er niets op de input zit aangesloten? (https://aquaforum.nl/threads/akvast...sschot.100107/page-37#lg=post-2169830&slide=0)

Mochten er dingen niet kloppen dan hoor ik het graag!

full
 
Om er zeker van te zijn dat ik het niet verkeerd ga aansluiten heb ik even een schema uitgewerkt en door die RGB Amplifier twijfel ik hoe het precies aangesloten moet worden. Heb even gekeken hoe @rjoemman het heeft aangesloten (zonder RGB Amplifier natuurlijk) en hoe @sschot dit heeft gedaan.

Echter wat ik nu niet goed snap, hoe krijgt de TC420 nu stroom? Het lijkt namelijk op de foto van sschot dat er niets op de input zit aangesloten? (https://aquaforum.nl/threads/akvast...sschot.100107/page-37#lg=post-2169830&slide=0)

Mochten er dingen niet kloppen dan hoor ik het graag!

full

Nog 2 extra kabels + en - van meanwell naar de tc420 V- V+
 
Super - thanks @sschot dan moet het helemaal goed komen! Kabel zojuist besteld bij azaqua dus hopelijk zaterdag binnen!
 
Veel plezier met je Daytime Matrix!
Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn Daytime verlichting.
En niet onbelangrijk: de service en vakkennis van Azaqua is prima.
 

Terug
Bovenaan