De aquaria van MaestroCygni


Sinds een maand heb ik een paar nieuwe vissen :) Een viertal Sphaerichthys selatanensis. Ze beginnen al heel mooi te kleuren, dus hopelijk kunnen ze binnenkort zelf de groep uitbreiden.
20220304_191854.jpg
20220304_191842.jpg
 
Wel oppassen met toevoegen S. selatanensis, ze zullen de hierarchie opnieuw moeten opbouwen ;-) . Wij hadden 1 vrouw en voegden er 8 aan toe. Dat bleef nog dagenlang hommeles opleveren.
 
Wel oppassen met toevoegen S. selatanensis, ze zullen de hierarchie opnieuw moeten opbouwen ;-) . Wij hadden 1 vrouw en voegden er 8 aan toe. Dat bleef nog dagenlang hommeles opleveren.
Ik ga de groep ook waarschijnlijk niet uitbreiden, mogen ze lekker zelf doen. Doe ik dat wel, mogen ze het lekker uitvechten, de bak waar ze in komen is groot zat.
 
De 80cm is niet meer zoals het was, het was mijn beste bak tot nu toe maar het werd wel tijd om die te veranderen. De bak is "postuum" wel top 49 van de Biotope Aquarium Design Contest geworden, ben ik heel tevreden mee voor telefoon foto's! Eerste keer binnen de top 50 en dus binnen de kleine prijzenpot (certificaat, magneet, tijdschrijft en de bak zal in de tijdschrift staan) dus redelijk geslaagd!

De 60x60 wordt de turf opvolger van de 80, de 80cm wordt ZA.
20220418_224553.jpg


En de bewoners lijken er erg blij mee!
20220421_231215.jpg

20220421_230918.jpg
20220421_230914.jpg
20220421_231006.jpg
20220421_231115.jpg
20220421_231103.jpg
 
Ik zag altijd een topper in Christiaan en denk dat nu ff in top 50 maar een begin is .
 
Sinds een maand heb ik een paar nieuwe vissen :) Een viertal Sphaerichthys selatanensis. Ze beginnen al heel mooi te kleuren, dus hopelijk kunnen ze binnenkort zelf de groep uitbreiden.
Het duurde wat langer dan ik hoopte maar toch! Er zijn baby's op komst!
1652563860952.png

En nog een plaatje van papa omdat hij zo mooi is
1652563957714.png
 
@MaestroCygni De "papa" is hier de "mama". Papa Selatanensis broedt de eitjes in de mond. Ik hoop dat je meteen de vijf dagen haalt, maar er is een goede kans dat het eerste nest eindigt als voer ;-) . We hebben nu in totaal zeven nestjes gehad, Ć©Ć©ntje hebben we een groepje kleintjes aan overgehouden.

Wel echt een mooi aquarium, trouwens! Mooie sloot.
 
@MaestroCygni De "papa" is hier de "mama". Papa Selatanensis broedt de eitjes in de mond. Ik hoop dat je meteen de vijf dagen haalt, maar er is een goede kans dat het eerste nest eindigt als voer ;-) . We hebben nu in totaal zeven nestjes gehad, Ć©Ć©ntje hebben we een groepje kleintjes aan overgehouden.

Wel echt een mooi aquarium, trouwens! Mooie sloot.
Dit is zeker mama die de eitjes broedt. Bij selatanensis is het meestal het vrouwtje die broedt, maar af en toe toen de mannetjes het ook, zijn niet per se maternale broeders zoals osphromenoides of paternale broeders zoals acrostoma en vaillanti. Ik heb beide mannetjes nog rond zien zwemmen dus het is zeker een vrouwtje :p

Maar bedankt!
 
Dit is zeker mama die de eitjes broedt. Bij selatanensis is het meestal het vrouwtje die broedt, maar af en toe toen de mannetjes het ook, zijn niet per se maternale broeders zoals osphromenoides of paternale broeders zoals acrostoma en vaillanti. Ik heb beide mannetjes nog rond zien zwemmen dus het is zeker een vrouwtje :p

Maar bedankt!

Henk Grundmeijer, van wie wij vissen hebben overgenomen, zou claimen dat het onderste dier het vrouwtje is ;-) en het broedenden het mannetje. Dit bleek ook uit zijn paring-filmpje van deze soort. Anyway ;-) , ik vroeg me af of je al jongen had en hoe je ze groot gaat brengen. Onze 15 doen het goed, nu. Alleen eten ze nog nauwelijks ander voer dan de artemia die we dagelijks voeren. Ze proberen het droogvoer wel, maar lijken nog niet echt happig.
 
Henk Grundmeijer, van wie wij vissen hebben overgenomen, zou claimen dat het onderste dier het vrouwtje is ;-) en het broedenden het mannetje. Dit bleek ook uit zijn paring-filmpje van deze soort. Anyway ;-) , ik vroeg me af of je al jongen had en hoe je ze groot gaat brengen. Onze 15 doen het goed, nu. Alleen eten ze nog nauwelijks ander voer dan de artemia die we dagelijks voeren. Ze proberen het droogvoer wel, maar lijken nog niet echt happig.
Als broedende mannen bij tegenlicht zichtbare eierstokken krijgen is het inderdaad misschien een mannetje. Zover ik weet is dat biologisch niet mogelijk dus blijf ik erbij :) Mocht dat niet genoeg zijn, zijn er duidelijke ervaringen en artikelen waardoor duidelijk wordt dat het gƩƩn stricte paternale broeder is, hoewel ze inderdaad wel zo zijn beschreven.

En nee, ze heeft haar bek nog vol maar nog geen jongen gezien. Ze gaan gewoon aan de artemia en daarna zien we wel. De ouders en eigenlijk alle andere vissen in huis gingen heel snel aan het droogvoer dus dat zal wel goedkomen.
 

Terug
Bovenaan