De bakjes van Sanneke80 ...


Die heeft heel wat veranderingen ondergaan al! Leuk om te zien :) Wel een flink verschil die LED strips zeg!

Dank je! Met dit bakje bleef ik maar zoekende naar een leuke inrichting. Is trouwens ook mijn eerste garnalenbakje, dus toen ook nog niet zo bezig met de indeling ervan. Van scapen had ik nog nooit gehoord :D

Door de afmetingen (40x40x30) van het bakje was het erg lastig om hier goede ledverlichting voor te vinden.
Dus uiteindelijk maar zelf wat gemaakt ;)
 
Het is weer eens tijd voor een up-date ;)

Begin januari kwam ik sinds lange tijd weer eens bij mijn fysio en trof daar een 80 cm aquarium aan met drie visjes een smerige kaamlaag en heel veel blauwalg.

Uiteraard kon ik dit niet aan zien :D en zei dan ook tegen Jeroen (de fysio en eigenaar die ik al sinds 2005 ken) dat dit natuurlijk echt niet zo kon. Het aquarium staat trouwens in de wachtruimte, tevens doorloopruimte naar de fitneszaal. Jeroen moest wel lachen om mijn directheid.

Vanaf dat moment ging ik de uitdaging aan om er weer een mooi en fris aquarium van te maken.


Even wat info over de bak:
  • Merk: Juwel Rio 125 (80 cm)
  • Filter: Originele binnenfilter
  • Lamp: Daylight en Growlux geloof ik
  • Bodem: Grind met daaronder een voedingsbodem

5 januari
Op deze foto's zie je hoe ik het aquarium aantrof. Vooral rechts zie je veel blauwalg op de anubias en op het grind, maar het zat nog op veel meer plaatsen. De kaamlaag bestond uit een dikke oranje smurrie. Jeroen had het aquarium twee weken daarvoor nog helemaal schoongemaakt, inclusief al het grind. Plantjes waren ook bijna allemaal nieuw er in gezet.

2017-01-05.jpg


2017-01-05 11.05.00.jpg
2017-01-05 11.04.41.jpg




12 januari
Ik besloot eerst de kaamlaag en de blauwalg aan te pakken, door zoveel mogelijk af te hevelen. De uitstroom van het filter heb ik naar boven gericht. Het filtermateriaal veranderd en aangevuld. En ik heb er bacterien uit mijn eigen aquarium filter bij in gedaan. Dank voor alle tips hiervoor :petjeaf:

Ik heb er wat brazilliaanse klimop bij in gezet en wat drijfplantjes aan toegevoegd.

De kaamlaag was vrij snel verdwenen en de blauwalg kwam gelukkig niet heel agressief terug gelukkig.

2017-01-12.jpg




16 januari
De plantjes gingen ook nu weer hun dood tegemoet :'(. De javavaren kreeg zwarte plekken, de valisneria bladeren verslijmden, de anubias vergeelde, de waterpest werd bruin etc. Heb er nog wel een zwaardplant stekje bij in gezet, een stekje cabomba en iets hoogs sprieterigs ;)

2017-01-16.jpg




24 januari

Het gaat wel en niet goed. Met de blauwalg en de kaamlaag gaat het hartstikke goed!
Maar de plantjes....:stom:

2017-01-24.jpg



31 januari
Ik neem een heel drastisch besluit. Dit gaat niet goed zo met de plantjes :stop:

De grindbodem en voedingsbodem gaat er helemaal uit!
Er komt zand voor in de plaats. Filterzand met een klein beetje gekleurd zand van de Hornbach gemengd (beide 0,4-0,8 mm).
Verder veel plantenstekken toegevoegd, die komen uit mijn eigen of mijn vaders bakken (valisneria gigantea, nog meer van die sprietjesplant, nog wat cabomba, Rotala Wallichii), een stukkie hout met anubias en een extra kokosnootje.
Ook start ik met betere plantenvoeding....

2017-01-31.jpg



3 februari

Ik ben blij verrast als ik vandaag zie hoe het aquarium de afgelopen week heeft doorstaan. De plantjes lijken goed aan te slaan.
Ben weer lekker aan het rommelen gegaan en heb er nog een stuk hout met Anubias bij gezet en wat plantjes erbij in gezet.
Tevens de verlichting verwisseld, zodat de rozige growlux voor zit in de felle daylight achter zit.

2017-02-03.jpg



Plantenbestand:

  • links achterin: Valisneria Gigantea en Spiralis
  • links voor: Rotala Wallichii
  • links van het hout: restje waterrest
  • links op de voorgrond: Sigittaria Subulata
  • achter de halve kokosnoot: Hydrocotyle Tripartita sp. Japan
  • achter het hout: Echinodorus Vesuvius (nog kleine stekjes)
  • midden achter: Cabomba Aquatica
  • midden midden: Cryptocorine Wendtii Green
  • rechts achter: Pogostemon Stellatus denk ik (de sprietjesplant)
  • rechts voor: Bacopa iets
  • rechts op de voorgrond: Cryptocorine Costata
  • rechts naast hele kokosnoot: Cryptocorine Wendtii Brown
  • links naast hele kokosnoot: onbekend
Vissenbestand:
  • 1 klein groeps- of scholenvisje?
  • 1 Botia Almhore
  • 1 Borstelneus mannetje Albino
2017-01-09 10.52.44 (2).jpg
2017-01-12 09.55.13.jpg
2017-01-12 09.54.12.jpg


Dat was het tot nu toe, er zit absoluut nog geen eenheid in, maar wordt vervolgd uiteraard ;)
 
Top dat je je er zo mee bezighoudt. Een school Espei s is een leuk groepje kleurrijke vissen denk ik voor een 80cm.
 
Ziet er al veel beter uit!!!!
Die school/groep vis lijkt mij een slecht gekleurde koperzalm... Kan ik gelijk hebben?

Een school espei's raad ik zeker ook aan, al is in een wachtkamer kardinaal tetra's misschien beter...
 
Begint nu wel ergens op te lijken sannke, goed bezig:thumbs:
 
Dank jullie wel!

Het is ook erg leuk als je daar bezig bent en de klanten je van alles vragen en vertellen over hun eigen aquarium of die van een kennis of familielid :D
Over het vissenbestand ga ik nog een apart topic openen.
Maar ik wil eerst de bak op orde hebben.
En dat er een goed evenwicht is ontstaan.
De Botia is in elk geval veel blijer nu, want hij verzet bergen met zand :D
Poster komt er trouwens ook nog achter.
 
Wauw Sanneke! Je doet echt je best! Leuk die overzichtsfoto's!

Geweldig dat je dit voor mekaar hebt gekregen!
 
Zo dat is goed opgeknapt. Heel leuk dat je dit erbij doet.

Die Jeroen moet zeker wel heel knap zijn:smitten:
 
Dank jullie wel. Ben achteraf heel blij dat ik helemaal opnieuw ben begonnen.
Was best veel werk, maar nu heb ik een goede basis om op verder te werken.


Zo dat is goed opgeknapt. Heel leuk dat je dit erbij doet.
Die Jeroen moet zeker wel heel knap zijn:smitten:


Whahaha, Jullie zien echt in iedereen een potentiële partner voor mij he, is het niet de schone colombiaanse, dan is het wel mijn fysiotherapeut :D :D :D
 
Tijd voor een update van het aquarium bij de fysio.
Hij doet het redelijk goed, de plantjes slaan aan (op de bacopa na).
En de vissen vinden het heerlijk om in het zand te graven.
De blauwalg is helemaal weggebleven gelukkig.

Zo was het op 3 februari...
2017-02-03.jpg




En zo staat hij er vandaag bij...
2017-02-23 12.29.41.jpg
 
Eer voor al je werk! :D Ziet er goed uit
 
Fijn dat de blauwalg nu wegblijft zeg!
 
Dank jullie wel.

Idd Daan, ben zo blij dat de blauwalg weg blijft!
Het leuke van dit aquarium is ook dat er zo veel mensen van kunnen genieten.
 
Netjes Sanneke!
Ik zou er een bordje bijzetten met je naam en gegevens,kunnen mensen je inhuren om ook hun aquarium te onderhouden bv! ;)
 
Dank jullie wel!


Netjes Sanneke!
Ik zou er een bordje bijzetten met je naam en gegevens,kunnen mensen je inhuren om ook hun aquarium te onderhouden bv! ;)

Wat grappig, want dat idee stelde mijn fysio namelijk zelf voor!
Nu gaat dat helaas niet.
Ik blijf wel hoop houden dat ik fysiek wat sterker ga worden met minder pijn.

Heb voor nu mijn handen al vol aan mijn eigen 10 bakjes, de drie van mijn vader en deze van de fysio :D :D :D
 
Hoe gaat het nu met het bakkie, met het mos-achterwandje, Sanneke?
 
Hoe gaat het nu met het bakkie, met het mos-achterwandje, Sanneke?

Zal binnenkort even een foto maken voor je Ruben.
Het groeit lekker in elk geval ;)
 
Mooi dat al je inspanningen er inderdaad voor gezorgd hebben dat deze bak nu blauwalg vrij is :) Nu nog een schooltje mooie gekleurde visjes erin. Of heb je m overgehaald er een garnalenbakje van te maken? :D
 
Hoe is het nu met het bakje dat je opnieuw hebt ingericht voor de citroengarnalen Sanneke?
 
Update! Updata!update! Update! Update! Update!:foto::foto::foto::foto::foto:
 
Hoe gaat het nu met het bakkie, met het mos-achterwandje, Sanneke?

Het mosachterwandje is niet meer :'(

Het ging eigenlijk best wel heel erg goed, maar had ook wel wat nadelen...

-achter het moswandje hoopte zich steeds heel veel vuil op
-als ik het mos niet kort geknipt hield, dan kreeg het onderste deel geen licht en werd bruin
-de garnaaltjes uit dit bakje deden het niet goed, waardoor ik ging twijfelen of dat plactic matje misschien de oorzaak was

Al met al groeide het wel heel goed en ik vond het er ook echt heel leuk uit zien, maar heb toch besloten het eruit te halen om bovenstaande redenen.
 
Haha, wat een drammer he:D:D

Nou idd John, wat een drammer he :D

Maar ik verbaasde me wel dat ik al zo lang niet meer had gekeken in mijn eigen album en ook geen upadates had gedaan. :juggle:
 
Mooi dat al je inspanningen er inderdaad voor gezorgd hebben dat deze bak nu blauwalg vrij is :) Nu nog een schooltje mooie gekleurde visjes erin. Of heb je m overgehaald er een garnalenbakje van te maken? :D


Het gaat nog steeds goed in de zin van dat de blauwalg helemaal weg blijft!

De planten wilden alleen absoluut niet groeien en ik snapte er niets van, tot ik aan hem vroeg hoe lang hij de lampen al in de bak had.
Ongeveer 5 jaar zei hij...... :juggle:

Dus twee weekjes terug alvast 1 buis vervangen voor een nieuwe en volgende week is de andere buis aan de beurt.

Heb er verder nog geen visjes bij gezet en garnaaltjes zou wel kunnen, maar dan de japonica misschien.
Zijn hele mooie beestjes in elk geval :D


Nu staat hij er zo bij....

2017-05-12 12.56.36.jpg
 

Terug
Bovenaan