De Lido 200 van Matts


Nog eens een overzichtje:

De Aponogeton longiplumulosus rechts lijkt het beter te doen dan de crinums die er steeds wegkwijnden.

Aan de stippen van de grootste is goed zijn/haar stemming af te lezen.
soms vrijwel even grijs als de andere kogel om dan een paar minuten later pikzwart te zijn.

Bij stress krijgen ze stippen in banden dwars over de bovenkant, goed te zien in een van de begin posten bij het overwennen:
qWnqf7Rh.jpg
 
wat blijven het toch ook prachtige beesten! kan niet wachten :D
ik zal van het weekend even wat fotos/videos voor je maken bij Utaka van het vijftal
 
Wat een prachtige bak Matts, ik wist oprecht niet dat een kogelbak zo mooi kon zijn.
Jij laat zien wat voor iets moois je ervan kan maken.

Ik vind het ook mooi om te zien wat een toewijding je hebt met een aparte bak om slakken te kweken haha
 
Wat een prachtige bak Matts, ik wist oprecht niet dat een kogelbak zo mooi kon zijn.
Jij laat zien wat voor iets moois je ervan kan maken.

Ik vind het ook mooi om te zien wat een toewijding je hebt met een aparte bak om slakken te kweken haha

bedankt :thumbs:
Zelf ben ik er nog niet tevreden van door de bruinalg, maar ik hoop dat zich dat nog wat stabiliseert als het aquarium wat ouder is.
Zonder een bak om slakken in te houden kom je er echt niet. Ze kweken zelfs niet snel genoeg, ik moet er regelmatig wat gaan bijkopen bij een andere hobbyist.
 
Hallo Matts,

Zoals beloofd, helaas geen video gemaakt, maar wel twee totaal plaatjes van het vijftal :D
IMG_20200509_123638.jpg
IMG_20200509_123640.jpg


Op beide fotos aan de linker zijde is goed te zien dat één van de vijf groter en dikker is, dit is het vrouwtje.
Die is natuurlijk met mij mee naar huis gegaan :DD

Ook deze groep was herstellende van stip, gaat gelukkig de goede kant op, en eten heel goed.
 
Bedankt voor de foto's, die links is inderdaad een stuk ronder. Mooie donkere stippen ook!

Wat me ook opvalt is dat ze allemaal al een stuk groter en ronder lijken dan toen ik die van mij kocht.
 
Wat me ook opvalt is dat ze allemaal al een stuk groter en ronder lijken dan toen ik die van mij kocht.
Dit zei de eigenaar ook al, hij heeft ze nog nooit zo groot en rond binnen gekregen. Ze zijn allemaal ook tegen de 8cm, het vrouwtje zelfs groter :D
 
Hoi Mats,

Allereerst: mooie bak. Leuke samenstelling van visjes.

Ik heb een vergelijkbare bak.

Mijn vraag:

Ik zag dat jij een jbl e1502 als filter gebruikt. Is deze niet te zwaar en ben je niet bang dat de kleine visjes in het filter terecht komen. Hoe heb jij dit gedaan met de stroming?
Ik heb een Oase 350 en die zou minder krachtig als die van jou moeten zijn en die vind ik ook behoorlijk krachtig in filtering.

Groetjes,

peter
 
Hoi Mats,

Allereerst: mooie bak. Leuke samenstelling van visjes.

Ik heb een vergelijkbare bak.

Mijn vraag:

Ik zag dat jij een jbl e1502 als filter gebruikt. Is deze niet te zwaar en ben je niet bang dat de kleine visjes in het filter terecht komen. Hoe heb jij dit gedaan met de stroming?
Ik heb een Oase 350 en die zou minder krachtig als die van jou moeten zijn en die vind ik ook behoorlijk krachtig in filtering.

Groetjes,

peter

Bedankt!

Kogelvissen zijn best vervuilend dus heb ik voor dit filter gekozen om meer bio media kwijt te kunnen.

De vissen worden niet opgezogen door het standaard korfje dat er er bijzit, daarvoor zijn ze te groot. Heb je nano visjes of bijvoorbeeld garnalen dan kan je altijd een shrimp filter guard op de aanzuig zetten.

De stroming in de bak zelf valt heel goed mee, ik heb de graatjes van de standaard jbl spraybar wat groter gemaakt. De vele bio media ipv spons en de cerges co2 reactor maken het debiet ook een stuk minder.
 
Tijd voor een update lijkt me :)
De kogels doen het nog steeds goed, de afgelopen weken lijkt het wel of ze een groei spurtje aan het doormaken zijn. De kleinste van de 2 heeft de andere bijna ingehaald.
De CO2Art PRO-Elite regulator is helaas lek, hopelijk profiteren de algen niet te veel van de periode dat ik zonder zit :confused:
Verder was ik al een tijdje opzoek naar wat minder grote stenen, maar ik vond nergens kleinere maaskeien.
Toen ik mijn Co2 fles ging laten vullen had de winkel een hoop afgeronde grijze keien, dus heb ik die maar meegenomen.
Helaas blijken ze onder water nogal blauw uit te vallen, hopelijk wordt dat nog wat minder eens er wat alg opgroeit.

Een overzichtje met de nieuwe stenen:



en natuurlijk ook nog foto's van Timon en Pumbaa :


Vreemd, maar soms lijkt het wel of iemand met een perforator in mijn aquarium zit :DD
jygW5Ddm.jpg
 
perforator met de naam
Timon en Pumbaa lijkt me zo
 
Heel erg gaaf! Stenen vallen wel o, maar op de positieve manier. Beetje bruinalg ofoz zal inderdaad niet misstaan
 
Werkelijk een esthetisch aangenaam, helder en apart aquarium! En leuke bewoners?
 
ziet er goed uit matts! ze groeien zeker, en ik kan ook wel met zekerheid zeggen dat je twee mannetjes te pakken hebt!
zon perforator lijk ik ook wel rond te hebben zwemmen :ROFLMAO:

hoeveel co2 voeg jij toe aan je systeem? zelf heb ik alles al wel klaar staan om er aan te beginnen maar nog nooit de stap gezet :D
 
ziet er goed uit matts! ze groeien zeker, en ik kan ook wel met zekerheid zeggen dat je twee mannetjes te pakken hebt!
zon perforator lijk ik ook wel rond te hebben zwemmen :ROFLMAO:

hoeveel co2 voeg jij toe aan je systeem? zelf heb ik alles al wel klaar staan om er aan te beginnen maar nog nooit de stap gezet :D

Ik vermoed ook dat het 2 mannetjes zijn, de lichte simpelweg minder dominant. Zolang ze overeen komen vind ik het niet zo erg, al hoop ik toch nog ergens een vrouwtje te kunnen bemachtigen in de toekomst.

Op dit moment geen co2, omdat de regulator lek is, maar normaal zo ergens rond de 15ppm.
 
Gisteren heb ik wat nieuwe bewoners opgehaald voor het aquarium. 10 microsynodontis sp. 1 en 5 epiplatys dageti om het bestand volledig te maken.
Hoewel ze er perfect gezond uitzagen heb ik ze toch maar even in quarantaine, ik wil geen onnodige risico's lopen met de kogels.

Even een paar snelle foto's.
cJJAM5H.jpg


nfufQj2.jpg

zi5Ihct.jpg

het pvc heeft een diameter van 4cm, dus het zijn best kleine visjes. Ik ben benieuwd hoe de kogels gaan reageren.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks de snelle foto's, zijn het wel mooie plaatjes! :)
 
Na 2 weken kon ik met het oog geen enkel teken van ziekte noch parasieten ontdekken, dus heb ik vandaag de visjes in de lido geplaatst.

Het inzetten van de microsynodontis was wel héél erg spannend, de kogels gingen er meteen achter alsof het eten was. :eek:
Gelukkig stopte de micro's zich meteen weg tussen het hout en stenen waar de kogels er niet bij konden.
Ze zijn hoofdzakelijk schemer/nacht actief, dus hopelijk weten ze op die manier de kogels te ontlopen.
Merk ik dat het echt niet goed gaat, dan probeer ik de micro's uit te vangen en zet ik ze in de 60cm.

Ook de epiplatys werden uitvoerig in het oog gehouden maar al snel beschouwd als 'niet voer'.
De foto's zijn niet helemaal scherp, maar ze geven wel een idee van de subtiele kleurtjes van de epiplatys. De Micro's heb ik nog niet op de foto gekregen.
kZ2bzna.jpg

OMPAnIy.jpg
 
Geweldige visjes de epiplaty dageti, heb ze ook een tijd gehad en gekweekt, ging vrij makkelijk
Zijn inderdaad erg leuk om bezig te zien, een kweekje in de toekomst zou wel leuk zijn. Ik heb vroeger nog de annulatus gehad, die kweekten ook erg makkelijk.
 
Toen ik de kogels bij mij in de bak heb gezet zijn ze ook een dag achter mijn resterende 4 tal cory's aan gegaan, na 1 de staat te hebben gepakt was het ook klaar en leven ze nu vredig met elkaar. Het komt waarschijnlijk wel goed :D

wel prachtige beestjes!
 
De nieuwe vissen zijn goed gesetteld, voor zover ik weet zijn er geen slachtoffers gevallen van de nieuwsgierige kogels.

Ik zie de micro's niet vaak maar dat was natuurlijk verwacht, ze zijn bijna onmogelijk om op de foto te krijgen.

Ondertussen lijken de kogels er niet meer naar om te kijken, af en toe stelen de micro zelfs een halve regenworm van de kogels...

Ook de Epiplatys hebben zich helemaal gesetteld.


Beetje wazig, maar het is erg mooi om te zien wanneer de mannetjes elkaar imponeren

Met de hittegolf is de bak nu rond de 26 a 27°C, wat opvalt is dat de kogels een stuk agressiever zijn naar elkaar toe, net zoals met de witte stip behandeling in quarantaine.
Hoewel het vrijwel altijd beperkt blijft tot opgeblazen buikjes en schijnaanvallen, heeft eentje zijn oogje weten te beschadigen.
Ze kunnen de huid rond hun oogjes over hun oog trekken, zo zag ik ook dat er iets mis was.


Gelukkig lijkt het oppervlakkig, een paar uur later was er al niet veel meer van te zien.
 
Geweldig dat hij de tijd gaf om dit op de foto te nemen! ik heb het ze alleen een paar keer zien oefenen, dan verdwijnen de ogen bijna helemaal.

één van de 3 bij mij begon de laatste tijd erg te groeien in de breedte, hierdoor wist ik zeker dat het een vrouwtje was. ze heeft ook haar eitjes af gezet, helaas alleen geen bevruchting vanaf te mannetjes.. :'(
schoutedeni eitjes.png
foto gemaakt tijdens grote schoonmaak, toen trof ik het aan.

kudos voor het biotoop correct blijven met de vis keuze :D
 
Geweldig dat hij de tijd gaf om dit op de foto te nemen! ik heb het ze alleen een paar keer zien oefenen, dan verdwijnen de ogen bijna helemaal.

één van de 3 bij mij begon de laatste tijd erg te groeien in de breedte, hierdoor wist ik zeker dat het een vrouwtje was. ze heeft ook haar eitjes af gezet, helaas alleen geen bevruchting vanaf te mannetjes.. :'(
Bekijk bijlage 305156
foto gemaakt tijdens grote schoonmaak, toen trof ik het aan.

kudos voor het biotoop correct blijven met de vis keuze :D
Maar wel mooi om te zien dat je zeker een vrouwtje hebt!
In een amazonas (Engelstalige versie) artikel, stond dat een goede wijze om ze aan te zetten om te paren is het stevig voeren en terugbrengen van de geleidbaarheid.

Biotoop correct is het bestand niet het is eerder een Afrikaanse gezelschapsbak, want ze komen van over heel Afrika.
 
Biotoop correct is het bestand niet het is eerder een Afrikaanse gezelschapsbak, want ze komen van over heel Afrika.
je hebt ook helemaal gelijk! helaas wegens de huidige situatie in de wereld is het erg moeilijk om bij mij vissen uit afrika te krijgen. het enige wat ze huidig bij mijn lfs hebben is een wimpel aal :ROFLMAO:

In een amazonas (Engelstalige versie) artikel, stond dat een goede wijze om ze aan te zetten om te paren is het stevig voeren en terugbrengen van de geleidbaarheid.
ga ik zeker proberen! ze krijgen nu dagelijks een worm of kokkel en 2x per week een aantal slakken. maar eens inlezen over RO water
 
Super gaaf! Wat voor fotocamera gebruik je eigenlijk voor de foto's?
 
Super gaaf! Wat voor fotocamera gebruik je eigenlijk voor de foto's?
Thx! Ik gebruik een fujifilm xt30. Een echte macro lens heb ik niet dus ik gebruik een tussenring of voorzet lensjes. Als je op de foto's doorklikt kom je normaal op de Flickr pagina uit, daar staat de exif bij en dus ook de gebruikte lens
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine update. Het oogje van Timon is volledig genezen en ook niets aan te zien dus dat is mooi.

De school Jellybean tetra's heb ik helaas moeten uitvangen, ze lijken een of andere ziekte te hebben. Voorlopig zitten ze in quarantaine. :(
De kogels en andere vissen lijken voorlopig nergens last van te hebben, hopelijk blijft dat ook zo!



 
Jij hebt een ontzettend gave bak. Maar hoe doe je onderhoud? Bij verzamelt er een hoop vuil onder het hout. Om het fatsoenlijk te kunnen afhevelen moet ik alles verplaatsen en weer terugzetten dan wordt het nooit zoals het was.
 
Jij hebt een ontzettend gave bak. Maar hoe doe je onderhoud? Bij verzamelt er een hoop vuil onder het hout. Om het fatsoenlijk te kunnen afhevelen moet ik alles verplaatsen en weer terugzetten dan wordt het nooit zoals het was.

Ik heb ook wel wat vuil van het hout vooral in het begin lag er behoorlijk wat vuil rond en onder het zand.
Maar nu de bak wat langer draait is dat een stuk minder, de bodem zal ook beter in staat zijn op dat vuil te verwerken.

Een voordeel van de kogels is dat de uitwerpselen behoorlijk 'zwaar' zijn, en dus vaak blijven liggen waar ze vallen.
Er staan ook 2 filters op en dus behoorlijk wat stroming (bruto 1400l/h en 440l/h), lichter vuil wordt richting de filter-inlaten geblazen, zwaarder vuil verzameld in een hoek achter het hout waar ik het makkelijk kan weg zuigen.
 
Een heel mooi stukje ‘natuur’, leuk ook om alle planten en bewoners uit hetzelfde gebied te kiezen, en mooie soorten (vooral de epiplatys :love:) die je daarnaast ook niet zo vaak ziet. Sowieso al fan van de Lido’s vanwege de afmetingen, maar deze is prachtig op een hele natuurlijke manier!
 

Terug
Bovenaan