De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Ik weet alleen niet zo goed wat ik nu met die twee mannetjes aan moet, de kleinste wordt toch wel redelijk opgejaagd door de grotere.
Vechten is er nog niet bij maar ik vermoed dat dat misschien wel een keer gaat gebeuren, tenzij de nu nog kleinere man onderdanig blijft aan de oudere dominante, maar of dat nu leuk voor hem is is een tweede.
Naar het bakje in de schuur kan die kleine wel maar dan zit ie daar ook maar alleen te loeren tussen een groep garnalen.

Ik zou niet wachten op het moment dat ze echt gaan knokken want dan kan het verkeerd aflopen bij deze vissen.
 
Het zijn behoorlijke zwemmers die kortstaarten dus in een klein bakje ivnd ik dan weer ziielig, hij zit nu al een paar maanden in een lekkere ruime bak.
Ik denk eerder dat 30l beter voor ze is dan 2 mannen in 1 bak.
Kans op vechten is groot en dat brengt stress bij hun en medebewoners.
Maar goed dit wist je wel al. Jij bent ook niet van gister.
 
Ik denk eerder dat 30l beter voor ze is dan 2 mannen in 1 bak.
Daar zit wat in ja, bakje in de schuur is 65 liter daar kan ie ook in evt. maar dan zit ie zo alleen, maakt niets uit denk ik maar is meer een gevoelskwestie
Jij bent ook niet van gister.
Nee ik ben van '72 :D
 
Ik zou niet wachten op het moment dat ze echt gaan knokken want dan kan het verkeerd aflopen bij deze vissen.
Ik kan beter actie ondernemen ja, zou zonde (en zielig) zijn
En dan maar hopen dat er van die drie vrouwen die ik recent heb aangeschaft ook geen mannetje zit, ééntje is wel een kanshebber namelijk.
 
Daar zit wat in ja, bakje in de schuur is 65 liter daar kan ie ook in evt. maar dan zit ie zo alleen, maakt niets uit denk ik maar is meer een gevoelskwestie

Ik gok zo dat de meeste Betta s alleen zitten in kleinere bakjes dan de jouwe dus ik zou me daar niet druk om maken Patrick.
 
ben je niet bang dat ie garnaaltjes snoept?
Ja dat doen ze, in mijn grote bak zitten ook garnalen maar dat zijn er zoveel dat de populatie in stand lijkt te blijven, tot nu toe want er zijn nu wel meer Betta's en ze moeten nog volwassen worden.

Ik gok zo dat de meeste Betta s alleen zitten in kleinere bakjes dan de jouwe dus ik zou me daar niet druk om maken Patrick.
Ja dat is waar, maar nu is ie een riante villa gewent
 
Beschuit met muisjes !!!! (althans dat hoop ik) inmiddels al zo'n 30 eitjes kunnen tellen.


En vandaag moet ik eigenlijk het water verversen, hoelang duurt het voor de eitjes uitkomen?
 
Ik kan beter actie ondernemen ja, zou zonde (en zielig) zijn
En dan maar hopen dat er van die drie vrouwen die ik recent heb aangeschaft ook geen mannetje zit, ééntje is wel een kanshebber namelijk.

Er zijn mannen die vanuit Thailand thuiskomen met, wat ze dachten, een mooie vrouw...;) Maar ik zag daarnet een foto van je, Patrick, met aan je zij een mooie vrouw. Jij hebt er dus wél kijk op. Dan heb je dit toch ook wel goed ingeschat? :juggle:;)
 
Maar ik zag daarnet een foto van je, Patrick, met aan je zij een mooie vrouw.
Dank je Ben, maar ik weet nu even niet wat te doen met de eitjes in de bak, het vrouwtje is nu erg agressief (nee niet mijn vrouwtje :D
 
Laatst bewerkt:
Dank je ik zal zo eens even lezen, maar ik kan nu niets anders doen dan afwachten, gelukkig heb ik nog een bakje in de schuur draaien.
 
Het is jou keus maar bij zo n eerste nestje zou ik eerst kijken hoe het verloopt en hoe de andere Betta s erop gaan reageren.
 
Ik laat alles zijn gang gaan nu, erg gespannen sfeertje in de bak, 3 andere vrouwtjes proberen de eitjes te pakken en het mannetje verdedigd fel.

Mochten er jongen uitkomen dan gaan ze naar het bakje in de schuur.
 
Dit vond ik wel een interessant verhaal:
Ik ook :thumbs: maar blijkbaar is een hoge temperatuur en lage waterstand niet eens nodig, het mannetje vangt de eitjes al ver voordat ze op de bodem liggen.
 
Ja het was een wilde bedoeling gister, ik zat met geknepen billen op de bank :D
Werkelijk iedere vis in de bak wilde de eitjes pakken (op de panda's na) en het mannetje vloog er zeer agressief achteraan, zover ik kan zien zijn er geen gewonden.

Ik ben al iets aan het bedenken om straks een serieuze kweek op te zetten, het bakje in de schuur wordt de liefdes grot, nu nog iets bedenken om de kleintjes in te gaan houden als ze opgroeien.
Dat wordt denk ik een grote lage kunststof bak (10 cm) met een laagje verwarmd en stromend water, in dat water kan ik dan bekers van circa 3 liter gaan zetten zodat ze allemaal verwarmd worden op die manier.
 
Laatst bewerkt:
De twee mannen zitten nog steeds samen in de bak, vandaag waren ze gelijktijdig het vrouwtje aan het versieren, het linker mannetje is de winnaar.
Deze week gaat het onderdanige mannetje uit de bak, waarschijnlijk bied ik hem aan op Marktplaats.
Er zitten inmiddels een honderdtal garnalen baby's in het bakje in de schuur dus daar ga ik hem niet bijzetten.


 
Met de bak zelf gaat het ook goed, ik ben inmiddels overgestapt op een twee wekelijkse waterwissel, de EI dosring heb ik iets aangepast, normaal gaf ik 20/2 wekelijks, nu geef ik 30/3 verdeeld over de twee weken.

01-12-19.jpg
 
Met het garnalenbakje gaat het ook goed, lijkt een beetje smoezig maar de ruiten heb ik denk ik één keer schoonmaakt in al die maanden....

1.JPG


Er zitten inmiddels ontelbaar veel baby's in, vandaag haalde ik het linker bosje sessiliflora even uit de bak om in te korten en de hele zijruit zat vol met baby's
En er komt nog veel meer aan zo te zien

2.JPG
3.JPG


@quistero de Bucephalandra doet het ook goed zoals je kunt zien, dit waren twee kleine stekjes, de grote staat in de andere bak
 
Ja dat is de bedoeling ook, althans bij de garnalen, ik zie de populatie toch wel slinken met 6 Betta's.
 
Flink aantal berichten bij moeten lezen, kreeg geen meldingen meer. Jammer van je prachtige man, maar je hebt een mooie opvolger gevonden. De onderdanige man zat tussen je gekochte dames denk ik ofnie? Jammer van je nestje, zou mooi zijn inderdaad als het wel lukt. Wellicht vast informeren bij de LFS of je daar de jonge vissen kwijt kunt als je met teveel mannen komt te zitten? Is het niet mogelijk dat je twijfelman van eerder je man heeft doen overlijden? Dat die toch niet meer samen gingen en, waarschijnlijk ongezien, elkaar te lijf zijn gegaan? Of dat het je vorige, overleden, man dusdanig heeft uitgeput?
 
kreeg geen meldingen meer.
Dat heb ik ook soms, maar dan ook weer niet bij iedereen.

ja de Betta man is heengegaan, en idd. bij de eertse drie vrouwen zaten achteraf twee mannen, dus even heb ik zelfs drie mannen in de bak gehad.
Die eerste is niet overleden door het vechten, de anderen mannen waren nog erg klein toen en ook bang voor de grote, die grote ging op den duur steeds vaker op de bodem liggen en op een gegegven moment kon ie bijna niet meer naar boven komen.

Zoals je hebt gelezen heb ik er nog drie vrouwen bijgehaald (twee witte en een rode) één witte is volgens mij ook een mannetje.
Ik ga van de zomer eens zien of ik een kweekje ga opzetten, dat zal dan toch in potten moeten gaan gebeuren, maar dan wel iets groter als dat ik vaak gezien heb, ik denk dan aan zo'n 3 liter.
 

Terug
Bovenaan