De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Ben wel benieuwd naar je idee met de bak. Heb je er wellicht een foto van?

P3040018.JPG


P30400188.JPG


Het water gaat er links en rechts uit, onderin de slang zit een dopje.
 
Laatst bewerkt:
Zo een in/out lijkt me handig als het aquarium hoger staat dan de kraan. Anders moet je de kraan contant laten lopen en dat lijkt me water verspilling.
Dat ook ja, de kraan in de keuken zit wel iets lager dan de helft van het aquarium, maar niet laag genoeg om het water snel af te voeren denk ik.
Als ik dan 100 water moet verversen verspil ik idd veel schoon kraanwater.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vijverpomp,in de wasbak liggen. Laat ie rustig lopen.
Lange slang eraan. met kraantje kan ik zo de bakken vullen , na aftappen.

Ga ik van de ene naar de ander , kraantje dicht, opzij ,kraantje open.

Aftappen ook met de slang. in doucheputje.
 
Ik heb een vijverpomp,in de wasbak liggen. Laat ie rustig lopen
Goed idee Bertus!, emmer in de wasbak en zorgen dat ie vol blijft of net overloopt.
Nicole zei ook al zoiets, dat ik daar zelf niet opkom:stom:
En zo zwaar hoeft de pomp ook niet te zijn, de kraan geeft nog geen 10 liter per minuut.

Aftappen doe ik ook met een slang, zo de wc in.
 
Laatst bewerkt:
Geen emmer, ik zet de wasbak vol , leg de pomp erin ,dan zuigt hij water op, en gelijk de kraan zachtjes open, dat het op peil blijft.

Hij moet wel een goeie hoogte hebben,om het er in te krijgen.
 
ik zet de wasbak vol
Ja dat kan ook, maar liever in een emmer dan, er wordt ook afgewassen/handen gewassen in die wasbak, dus zeepresten enz...

Hij moet wel een goeie hoogte hebben,om het er in te krijgen.
1,50 meter moet ie omhoog kunnen pompen, en dan 6 a 700 l/h
 
Wow!!!! Da's echt een handig idee:r:D:D
 
Op de kraan in de keuken kan ik niets aansluiten, dat is een mengkraan met een soort douchekop.


Eden in/out heeft niks met kraan te maken?

is een sterke opvoer pomp met een 10 meter slang die plaats je in je aqua van de grens tot waar je je water weg wilt hebben. en met de slang naar de slang of goot. aan zetten en dan zuigt ie het water weg naar de goot.
dan kan je een curver box kopen van 50 60 liter ofso die vul je ondertussen met water en kan je die ook behandelen in de tussentijd en als je water eruit is wissel je die apparaat om die zet je dan onderin de curverbox en de andere kant van de slang in de aqua
en dan zet je hem aan. en dan kan je in de tussentijd je filter en of planten of wat dan ook doen. hoef je amper te tillen :)
 
Eden in/out heeft niks met kraan te maken?
Ik heb het zojuist gezien ja, ik had gekeken naar de JBL in/out, die moet wel op de kraan, dus k dacht dat dat voor de eden ook gelde
 
Ik heb het zojuist gezien ja, ik had gekeken naar de JBL in/out, die moet wel op de kraan, dus k dacht dat dat voor de eden ook gelde

Ik heb het zelf ook. ideaal. Ik zet het aan. tussentijd doe ik andere dingen en dan keer ik de process weer om met nieuw behandeld water en dan in de tussentijd rag ik de kabels van de filter enz en dan aansluiten en wachten dat het vol is.

voordelen:

Tijdwinst
Goed voor je rug :)
 
Ik denk ook dat ik iets soortgelijks ga maken, ik haal dan een los pompje en een paar meter slang, en dan op de manier zoals Bertus aangaf.
Een goede manier voor het afvoeren heb ik al, daar heb ik geen pompje voor nodig, slang in de bak één keer zuigen en het loopt in de wc (4 meter verder)
 
Een update,

De bak draait nu 5 weken en op een kaamlaag na gaat alles voorspoedig, planten groeien goed en tot nu toe geen alg, alleen wat bruinalg en een paar sliertjes draadalg tijdens de opstart gehad.
De enige twee planten die wat achterblijven zijn de Crypto's, met name de Becketti (linksvoor) zit nog geen spoor van leven in,
Verlichting heb ik al die tijd slechts op 6 uur gehad, vanaf vandaag komt daar een half uurtje bij, en dat bouw ik op tot 8 uur waarschijnlijk.
Het was even experimenteren met de Tenso plantenvoeding, maar de 30 ml per week (op 190 liter) die ik nu geef lijkt voldoende, samen met 20 ppm Nitraat en 2 ppm Fosfaat (EI)
Ik heb nog een Co2 set overwogen maar zo te zien gaat het prima met de Bio Co2 dus dat blijf voorlopig zo, voor die 2 euro per maand mag ik niet klagen:D

P3060001.JPG
P3060002.JPG
P3060003.JPG
P3060004.JPG
P3060009.JPG
P3060009a.JPG
P3060010.JPG
P3060011.JPG


De Potloodjes hebben het ook naar hun zin, en deze twee mannetjes zijn er nog niet uit wie de baas is, deze twee hebben ook de felste kleuren van allemaal.
 
Zelf zou ik het licht nog niet opbouwen, planten zijn nu misschien net gewend aan de hoeveelheid licht en moeten weer veranderen. (mijn idee)
 
planten zijn nu misschien net gewend aan de hoeveelheid licht en moeten weer veranderen.
Dat is wel waar maar 6 uur is wel erg kort, ik bouw het ook heel rustig op, een half uur per week/twee weken denk ik.
 
Ziet er goed uit meneer Zeester, ga zo door :thumbs:
 
Haha, dank je
 
Erg mooi, ook van de zijkant. Die crypto's, als die eenmaal gaan...
Ga er maar van uit dat ze in het substraat druk bezig zijn met wortels maken.

Die mannen van jou hebben het er maar druk mee. Mooi gezicht trouwens.
 
Dank je,

Ga er maar van uit dat ze in het substraat druk bezig zijn met wortels maken.
Dat denk ik ook wel ja, maar pas als ze eenmaal groot zijn is het plaatje compleet, links en rechtsvoor mis ik nu wat volume.
 
links en rechtsvoor mis ik nu wat volume
Dat komt wel. Adopt the pace of nature, her secret is patience ;) En daarvoor verwijs ik je naar JohnP :D
 
Dank je:thumbs:
 
Vandaag de schaar er maar eens flink ingezet.
P3090001.JPG

En tot mijn grote vreugde zag ik een mini Panda (3 mm) althans ik denk dat het een Panda was zo te zien aan de manier van bewegen, dit is de eerste keer dat ik er één heb gezien in al die jaren dat ik ze al heb.
Ik heb hem/haar helaas niet op de foto kunnen krijgen.
 
Ik vond nog een foto van de eerste inrichting van mijn oude grote bak.
2qcfqtz.jpg
 
Da's inderdaad flink met de schaar geweest!
Ja een beetje té eigenlijk, maar als je eenmaal begint dan ga je steeds verder, en voor je het weet is de halve bak leeg.

En net gesnoeid groepje naast een volle bos vind ik ook geen gezicht.
 
Die kwam uit de sluierbak van mijn zoontje, en moest perse in de grote bak, toen hij er niet meer naar omkeek heb ik hem eruit gehaald.
 
Nog wat foto's van een jaar of 4 terug,
Hier was ik overgestapt naar filterzand en begon ik het onder de knie te krijgen
PA250051.JPG


1  (2).JPG


En als je echt onrust wilt in de bak moet je paradijsvissen nemen, later wist ik pas dat deze vissen niet te warm moeten zitten, wat een draken waren dat zeg.

PA250030.JPG


PA250029.JPG


PA250021.JPG


En eerlijk gezegd mis ik mijn oude bak nog wel een beetje:'(

PA290006.JPG
 
Was een mooie bak Patrick (moest even 2 keer kijken, herkende je niet ;))
 
De garnalen hebben er ook zin in, laatst nog 40 garnalen toegevoegd aan de 30 die ik al had, beetje overbodig geweest als ik het zo zie:D
Dit zijn ook niet de enige drie die zwanger zijn.....

P3100008.JPG
 
Mooie bak! Voor het eerst dat ik de bak zie. Plantjes zien er fris en gezond uit! Ik heb wel een vraagje, die rode plant aan de linkerkant van het midden. Lijkt mij een Ludwigia, maar jij kunt me vast vertellen welke soort dit precies is?
 

Terug
Bovenaan