De vogelspin (Brachypelma smithi) van Jones


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Sinds 24 mei 2014 heb ik mijn eerste vogelspin, een zogenaamde Mexicaanse roodknie. Ze luistert (nooit) naar de naam Eva. Toen ik haar ophaalde was ze ongeveer een half jaar oud.

Haar terrarium (28x18x20) met een levende cactus (zonder stekels).

fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg



Toen ik haar voor het eerst in het terrarium zette.

fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg



Eva wilde maar niet eten. Ik maakte me flink zorgen, maar na 10 weken bleek wat er aan de hand was. Ik vond dit in het terrarium:

fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg



En lieve kleine Eva was veranderd in dit:

fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg


fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg


fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg


fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg


fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg



Aan de regenworm:

fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg


fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg


fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg



Inmiddels ben ik verhuisd, Eva dus ook, en staat het terrarium er zo bij:

fLvNN1HuNw6xC-ocWRn3icVeWsJxlpU6.jpeg



Eva is sinds een week weer gestopt met eten en de cactus probeert het terrarium uit te groeien, dus binnenkort moet er een grotere komen.
 
En is het bakje niet heel erg klein voor zo'n dier? Of gaan ze niet echt aan de wandel
 
Het bakje mag juist niet te groot zijn (volgens de experts), omdat vooral de kleintjes hun voedsel dan niet goed kunnen vinden. Die van mij zit nog erg ruim, want de meesten houden een volwassen spin in een bakje van 30x30x30 (of nog kleiner). Bij de hobbyist waar ik haar vandaan heb zat Eva in het bakje gehuisvest waar nu de vervelling in zit. Ze is er qua ruimte dus erg op vooruit gegaan. Over een tijdje verhuist ze naar een bak van 42x27x15.

Als ik zie hoe ze op een worm afvliegt is het helemaal niet nodig om ze zo klein te houden. Dit zal misschien per soort verschillen en regenwormen bewegen natuurlijk niet zo snel als bijv. kakkerlakken.
 
Wat gaaf! Heel mooi dier is ze!
De dikke bodem, is dat nog met een reden?
 
Het is een vrij hoog bakje en als vogelspinnen van een hoogte met hun abdomen op iets hards vallen kan dit dodelijk zijn. De bodem is dus zo dik zodat ze niet van al te hoog kan vallen. Het volgende bakje is wat lager, dus dan hoeft de bodem niet zo dik te zijn (en naarmate ze groter wordt mag de bodem ook wat dunner).
 
Ik ook. :smitten: En ze wordt alsmaar mooier na iedere vervelling.
 
Tsja ik wilde dat ik, net als met sluiers, kon zeggen 'ow wat snoezig en lief', maar
nee... ik ben niet zo'n spinnenvriend. Wel interessant dat je nu een spin hebt als huisdier :D
 
Zeker. Als je Brachypelma smithi bij Google afbeeldingen invoert kan je handfoto's zien van volgroeide exemplaren (om een indruk te krijgen van hoe groot zo'n spin is).
 
Hoe doe je dat met verwarmen dan ik ga er van t jaar ook een kopen , ik vind ze zo gaaf
 
Mooi beestje hoor. Maar de spinnenbak mag niet te groot zijn ? klinkt mij meer als het is niet strict noodzakelijk en kan de spinnofiel er meer stallen thuis.

Ik bedoel maar Mexico is toch aanzienlijk groter dan enig terrarium wat ik ken en daar weten ze allerzins aan de kost te raken nietwaar ?
 
Dat was ook mijn gedachte, Maurice. Hoe komen die beestjes dan in het wild aan hun eten?
Ik wou beginnen met een oud aquarium van 60 cm., maar dat werd me van alle kanten afgeraden. Wie ben ik (met 0,0 ervaring met vogelspinnen) om de experts tegen te spreken? Uiteindelijk ben ik toch enigszins eigenwijs geweest en ben ik begonnen met het bakje waar ze nu in zit. Dat gaat super. Toegegeven, het zijn geen wandelaars. Eva loopt een stukje en blijft vervolgens uren op dezelfde plaats zitten, maar ze heeft in ieder geval de optie om een stukje te lopen. Eten gaat super en voor het oog vind ik de grootte van de spin mooi in verhouding met het bakje. Ze is nog maar 6 cm.

Ik laat de bak met haar meegroeien. Ze is mijn enige spin (hoewel ik er meer zou willen, maar dat krijg ik er thuis niet door) en krijgt gewoon de ruimte die ze nodig heeft. :)
 
Dat vogelspinnen behoorl;ijk honkvast zijn is wel bekend natuurlijk. Ik zeg maar zo geef ene beestje de ruimte di ehet nodig heeft meer als je daar de optie voor hebt.
 
Even kopi�ren en in de adresbalk plakken. Toen ik zag dat het geen link was kon ik het bericht niet meer aanpassen.

Ik durf zoiets niet zelf te knutselen en ben daar ook niet zo goed in, dus koop ik liever een kant en klaar terrarium. Degene van de link is exact wat ik zoek. Geen schuifdeurtjes (die kunnen vogelspinnen open maken), dus er hoeft geen slotje op. Ook beginnen de deurtjes hoog zodat er een dikke bodem in kan.
 
Bijzonder dier, super mooi om naar te kijken. Moet er alleen niet aan denken om het in huis te hebben! Die 0,1% kans op ontsnapping zou mij 's nachts wakker houden.
 
Wauw, onwijs gaaf dier! Zou persoonlijk geen spinnen als huisdier houden, maar bij anderen vind ik ze zeker het bekijken waard :)
 
Leuke reacties. :)

Eva eet nog steeds niet. Ben benieuwd hoe lang het dit keer duurt voor ze uit haar velletje springt. Vorige keer duurde het 10 weken. Haar kleuren zijn flets en ze heeft wat kale plekjes op haar buik, dus ik denk dat het eraan zit te komen.

Ondertussen ben ik bezig om een oud aquarium van 50x25x30 om te toveren tot terrarium. Het lijkt me een mooi tussenmaatje tot ze in haar uiteindelijke terrarium van 60x45x30 gaat. Dit wordt ingericht naar het natuurlijke biotoop van Brachypelma smithi dus ik ben nog volop info aan het zoeken en een paar ideetjes worden al in praktijk gebracht bij het 50 cm. bakje.
 

Terug
Bovenaan