De vogelspin (Brachypelma smithi) van Jones


Die duwen ze met hun pootjes open. Niet alle exemplaren doen het, maar als ze eenmaal hebben uitgevonden hoe het moet zijn schuifdeurtjes niet meer veilig. Voor de veiligheid van Eva wil ik geen enkel risico nemen, zeker als ik zie wat m'n katten met spinnen uitvreten. Ik denk dat m'n vriend het ook niet kan waarderen als de mogelijkheid bestaat dat Eva ineens los rondloopt.
 
wat een onwijs mooi dier. mn moeder zou tegen het plafond aanzitten als ik met zo'n diertje thuis zou komen maar wat gaaf zeg!!
 
Hahaha cool! Ik wil er zelf ook ooit een, maar niet een enge, zo'n blauwe, weet niet meer hoe ze heten, zijn heel mooi.
Heb zelf ook een spin, laatst gevonden in de tuin, hij is mega groot en eet heel veel, hij zit nu in een grote glazen pot met een tak enzo erin, heeft hij een klein web in gemaakt. Ik laat hem wel weer vrij hoor binnenkort, is alleen om te observeren.
Hij is wel cool. Geen idee welke, heb hem ook niet binnen maar in de schuur, leek me beter qua temperatuur. Zijn pissebedden goed eten voor spinnen? Die van mij lust ze iig wel graag.
Ik ga sowieso je topic volgen, voor handige tips en trucs!
 
Eva's 'tussenterrarium' staat klaar. De bodem moet nog wat drogen en haar schuilplaatsjes en drinkbakje moeten nog overgezet worden, maar dit kan pas als ze zelf ook over gaat. Volgende week maak ik de laag bodembedekker wat dikker.

Dit wordt haar verblijfplaats tot ze in het terrarium van 60x45x30 kan. Dat zal zeker nog een half jaar duren.

PxJeXpl3B15FDPR0brXGaHdNmn_52E8F.png
 
Hoe gaat het inmiddels met Eva? Vind het stiekem toch reuze interessant zo'n spin...
 
Goed hoor. Ze zit inmiddels in het nieuwe terrarium en moet nog wat wennen. Ze eet nog steeds niet dus het vervellen laat weer een tijdje op zich wachten, maar met die dikke bips heeft ze genoeg reserves.

De varen heb ik uit het terrarium gehaald, want die deed het niet lekker. Nu staat het plantje van haar eerste terrarium erin. Het stukje hout begon te schimmelen dus dat heb ik goed schoongemaakt en ligt nu te drogen.
 
Leuk hebbe zulke beesten op school ook vind ze altijd wel grappig.
Maar om ze zelf in huis te hebben gaat me toch wat tever..... Maar zeker leuk bij een ander!!!
 
Vandaag heb ik een nieuw vetplantje (Pachyveria, linksvoor) aan het terrarium toegevoegd. Niet biotoopcorrect want het is een kruising, het volgende terrarium wordt wel biotoopcorrect beplant.

BqrDEi2cNy5yA-su08_snuT-OCp9LXHE.jpeg



Eva vindt dat ze stout geweest is en is in de hoek gaan zitten.

BqrDEi2cNy5yA-su08_snuT-OCp9LXHE.jpeg
 
Nee, helemaal niet. Het verschilt wel per soort, maar de meeste B. smithi zitten grotendeels op dezelfde plaats en wandelen af en toe een stukje om uren op een andere plaats te gaan zitten. Best saai eigenlijk. :) Maar deze dieren houd je voornamelijk om hun schoonheid, niet om hun gedrag.
 
Haha duidelijk, ik was gewoon benieuwd. Heb er namelijk, gelukkig, nog nooit ��n in het echt gezien!
 
Ze zijn minder eng dan je denkt hoor. ;) Ik ben juist grotendeels van mijn angst voor spinnen af gekomen door een vogelspin vast te houden.
 
Met grote belangstelling over je spin gelezen en de foto's bekeken, schitterend!!
Ik houd erg van spinnen, hier in huis worden ze ook niet gedood en ze heten allemaal Charlotte.
Mjn man moest daar even aan wennen :)

We hebben een redelijk grote huisspin in de slaapkamer gehad, die wensten wij 'welterusten' en 'goedemorgen'.
Na een paar weken verdween ze net zo onverwachts als ze was gekomen.

He gaat het met het vervellen van je spin??
Ik kijk uit naar meer foto's.
 
Hier mogen ze ook lekker blijven zitten en webjes worden niet weggehaald tenzij ze niet meer bewoond worden. We hebben hier nogal last van muggen en daar helpen trilspinnen (langpootspinnen in de volksmond) perfect bij. Grijze huisspinnen op zich ook, maar die zet ik altijd buiten want ik schrik me steeds kapot als er weer zo'n joekel in de douche begint te spartelen (zonder bril zie ik alleen een groot bruin gevaarte).
Ik weet dat ze geen kwaad doen, maar toch kom ik ze niet graag tegen. Pas geleden zat hier weer zo'n ding met een monsterlijke lengte van 9 cm. Dan heb ik veel liever Eva in een goed afgesloten terrarium om naar te kijken. ;)

Eva eet nog niet en is niet verveld. Het zou niet lang meer mogen duren. Vorige keer at ze 2,5 maand niet voor ze eindelijk vervelde en over 4 dagen is ze 2 maanden gestopt met eten. Het blijft eng hoor... ik ben zo bang dat er wat fout gaat. Vreemd genoeg (voor veel mensen) is ze echt een huisgenootje geworden.
 
Oh wat spannend!!
En je moet haar denk ik die peiode met rust laten?
Ik kan mij voorstellen dat je bezorgd wordt, lijkt een beetje op een bevalling (wel een lange...... :))
Weet je ook hoe vaak ze moet vervellen voor ze haar definitieve grootte heeft?

Begrijp best hoor, dat het een huisgenootje is geworden.
Dat zou hier niet anders zijn.

Houd ons op de hoogte, wij leven vanaf deze kant mee.
 
Zoveel mogelijk proberen om stress te vermijden inderdaad. Zeker de paar dagen ervoor en de dagen na het vervellen is ze heel kwetsbaar.

Hoe vaak ze moet vervellen voor ze haar uiteindelijke grootte heeft weet ik eigenlijk niet, maar ze zou met 4 jaar zo'n beetje volgroeid moeten zijn. Daarna groeit ze nog wel wat, maar heel langzaam.
 
Ik heb op internet de mooiste foto's van volwassen exemplaren gezien, heel indrukwekkend.
Heel veel succes met Eva, ik blijf je topic volgen.
 
Jones zei:
Hier mogen ze ook lekker blijven zitten en webjes worden niet weggehaald tenzij ze niet meer bewoond worden. We hebben hier nogal last van muggen en daar helpen trilspinnen (langpootspinnen in de volksmond) perfect bij. Grijze huisspinnen op zich ook, maar die zet ik altijd buiten want ik schrik me steeds kapot als er weer zo'n joekel in de douche begint te spartelen (zonder bril zie ik alleen een groot bruin gevaarte).
Ik weet dat ze geen kwaad doen, maar toch kom ik ze niet graag tegen. Pas geleden zat hier weer zo'n ding met een monsterlijke lengte van 9 cm. Dan heb ik veel liever Eva in een goed afgesloten terrarium om naar te kijken. ;)

Eva eet nog niet en is niet verveld. Het zou niet lang meer mogen duren. Vorige keer at ze 2,5 maand niet voor ze eindelijk vervelde en over 4 dagen is ze 2 maanden gestopt met eten. Het blijft eng hoor... ik ben zo bang dat er wat fout gaat. Vreemd genoeg (voor veel mensen) is ze echt een huisgenootje geworden.

Ik had dat destijds met mijn slangen ook voorsommigen heelnormaalombij tijd en wijlen een flinkepoos te lijnen maar toch...

Tja het zijn geen knuffeldieren en toch bind je er enigzins mee ikwas het meest weg van het meest valse secreet inmijn bescheiden collectie.
 
Nog steeds niet verveld of gegeten... wel komt ze iedere morgen zodra het licht/de warmtelamp aan gaat uit haar schuilplaats. Ze gaat niet direct onder de lamp zitten, maar het vertelt me wel dat ze de aanwezigheid van de lamp erg prettig vindt. Dit in tegenstelling tot wat ik van veel vogelspinnenhouders hoor. Is dit nablaten of gebaseerd op persoonlijke ervaring? Ik twijfel. In ieder geval, zolang Eva blij is met haar lamp ben ik dat ook. :)
 
Het is gebeurd! Weer na 2,5 maand niet eten is Eva vannacht eindelijk verveld. :D Voor zover ik kan zien is alles goed gegaan. Haar kleuren zijn weer mooi intens en net als na de eerste vervelling was het even schrikken hoe groot ze nu is.

Op het moment zit ze nog onder haar stuk schors, naast de vervelling. Als ze daar weggaat haal ik de vervelling eruit en een paar dagen later zal ik een vergelijkingsfoto maken met Eva en haar vervellingen.

Over een week mag ze weer eten. :)
 
Ze is tevoorschijn gekomen. Het nieuwe formaat went snel. Met handfoto's is pas echt goed te zien hoeveel ze is gegroeid, maar daar wacht ik nog een paar dagen mee omdat ze nu heel kwetsbaar is. De kleuren zijn zo mooi nu. Zwart is echt zwart en oranje is oranjerood geworden.

Voor nu even 1 foto. Ze zit een beetje in elkaar gedoken:

dvlOX0jQfWLXkPa3zzqpmUn2dn3e8JaZ.jpeg


Ik houd haar vanaf de bank in de gaten, dus zodra ze wat mooier gaat zitten zal ik nog een foto maken.
 
De vervellingen

Ro-RwIYB2cbXkaqkah7JT0QvKSiwvJ5T.jpeg


Ro-RwIYB2cbXkaqkah7JT0QvKSiwvJ5T.jpeg



De grootste, helaas zijn er twee pootjes afgebroken. Het is nogal fragiel spul.

Ro-RwIYB2cbXkaqkah7JT0QvKSiwvJ5T.jpeg



De onderkant

Ro-RwIYB2cbXkaqkah7JT0QvKSiwvJ5T.jpeg



Eva nu

Ro-RwIYB2cbXkaqkah7JT0QvKSiwvJ5T.jpeg



Hihi, kijk hoe harig ze nu is :D

Ro-RwIYB2cbXkaqkah7JT0QvKSiwvJ5T.jpeg
 
Wat bijzonder om de twee vervellingen naast elkaar te zien.
En wat een verschil in grootte!

Ze is prachtig om te zien in haar nieuwe pakje :)
 
Jeetje, die vervellingen. Dat ze vervelde wist ik, maar dat dat er zo uitzag... Ze vervellen daadwerkelijk overal, heel mooi en leerzaam om te zien.
Uit je beschrijving ("was het even schrikken hoe groot ze nu is") kan ik opmaken dat ze na haar vervelling is gegroeid, hoe dit zo?
 
Het grotere lichaam zat al in het oude vel, daar is een nieuw (groter) vel onder gegroeid, zodat ze het te kleine oude vel kan afwerpen. Dus pas na het vervellen zie je dat de spin gegroeid is.

Klinkt vreemd dat in het oude vel een lichaam past dat te groot is. Ik kan er zelf ook niet helemaal bij, maar zo werkt dat bij vogelspinnen. :)
 

Terug
Bovenaan