De vogelspin (Brachypelma smithi) van Jones


Veel insecten zijn zeker erg mooi om te zien, maar dat is iets anders dan vasthouden of boven je kussen hebben zitten :D ;).
En ik moet toegeven dat je een spin als Eva niet vaak ziet dus dat maakt het extra bijzonder dan.
 
Brachypelma smithi is ��n van de meest gehouden vogelspinsoorten (naast Grammostola rosea), maar niet veel mensen houden vogelspinnen dus wat dat betreft is het wel bijzonder inderdaad.

Wat grappig is, ik werd al snel gewaarschuwd dat het houden van vogelspinnen verslavend is. Net als het houden van aquaria dus. Ik dacht dat het wel mee zou vallen en dat ik het bij ��n spin zou houden, maar ik ben zoveel mooie soortjes tegengekomen en inmiddels staan er al drie op m'n verlanglijstje. ;)
 
Ja het is dus net als bij aquaria ook verslavend begrijp ik.
Maar niet voor mij hoor, als er hier een spin in zou komen dan slaap ik in een hotel ;)
 
Poeh poeh, wat is ze groot geworden ineens. Ik moet er nog aan wennen hoor.

Vandaag heeft ze voor het eerst na de vervelling weer gegeten. :d
 
Nou, het was maar een kleine dunne. Ik moet grotere hebben, want met ��n per week van die kleintjes kan ze haar opgebruikte reserves niet aanvullen. Dus voorlopig maar twee wormen per week tot ik weer grotere heb.

Ze ging er trouwens niet fel op af, maar liep er na een tijdje op haar gemakje naartoe, dus veel honger heeft ze niet na twee maanden vasten.
 
Wat weet jij daar nou van? :p

Mannen kunnen er ook wat van hoor!
 
ILoveAnimals zei:
Ach spinnen, t zijn net vrouwen, vreselijk onvoorspelbaar :D :p :sorry:

Hier spreekt een man met ervaring merk ik :D :D ;).
Ach zowel mannen als vrouwen kunnen er wat van soms.

Ik moet zeggen dat je spin niet echt een grote innemer is nadat ze zolang niets heeft gegeten. Maar ja in de natuur moeten ze ook zoeken en ligt het ook niet voor het oprapen natuurlijk.
En wanneer gaat ze nu weer vervellen dan??
 
Ik had ook verwacht dat ze enthousiaster zou reageren. Misschien begint ze de wormen beu te worden, dus ik ga me eens verdiepen in het houden van kakkerlakken zodat ik haar af en toe wat anders kan aanbieden.

Eens denken, tussen de eerste en de tweede keer dat ze bij mij vervelde zat ca. 5 maanden. Tussen de tweede en de derde keer zat 5,5 maanden, dus als ze deze lijn doorzet zal ze in november weer vervellen en in september stoppen met eten. Ik ben benieuwd of dat klopt. :)
 
Dat is dus niet zo vaak dat ze vervellen.
Als wij steeds hetzelfde eten willen we ook weleens wat anders toch ;)
 
Er zijn in de wereld genoeg mensen die kakkerlakken heerlijk vinden, dus voor de spin is het vast een delicatesse ;).
 
Ik heb gehoord dat dubia kakkerlakken heel makkelijk te houden zijn en dat ze heel erg voedzaam zijn ;)
Iets om naar te kijken :engel:
 
Dat is inderdaad de meest gebruikte soort voor vogelspinnen. Die had ik al op het oog. :)
 
Ik had een Grammostola rosea. Per toeval, want hij/zij zat bij (toen) een klasgenootje in een soort jampot. Aangezien ik toen nog wat bakken over had, had ik hem maar meegenomen. Aquarium werd een soort van terrarium.

In ieder geval werden sprinkhanen en krekels altijd wel goed ontvangen. Meelwormen waren wel favoriet. Alleen toen het ergste, ik liet het bakje met meelwormen vallen, op mijn bed!!
Ze kropen alle kanten op.:D
 
Meelwormen is inderdaad ook een goed idee! Die zijn sowieso makkelijk in leven te houden en goed verkrijgbaar. Alleen niet op je bed laten vallen inderdaad. :p
 
Op de worm van vandaag reageerde Eva een stuk feller. Haar eetlust is weer helemaal terug! :D
 
Prachtig beestje! Ik heb het zelf niet zo voor spinnen. Maar een vogelspin vind ik iets speciaal hebben.
 
Handfoto na de vervelling van 20 mei (beter laat dan nooit)

28-Bb5rKm2UKIu69kyLKMUM1KFaU1JNx.jpeg



Ik heb het terrarium wat aangepast

28-Bb5rKm2UKIu69kyLKMUM1KFaU1JNx.jpeg



Nog wat foto's

28-Bb5rKm2UKIu69kyLKMUM1KFaU1JNx.jpeg


28-Bb5rKm2UKIu69kyLKMUM1KFaU1JNx.jpeg
 
Leuke reacties!

Ze is wel een chagrijntje hoor. Heb flink wat brandharen op m'n arm en hand gekregen toen ik haar eruit haalde. Daarna zoveel mogelijk afgespoeld onder de kraan en het bleef nog een half uurtje irriteren en jeuken. Heb ik dat ook eens meegemaakt. :)
 
Prachtig hoor, ik zou alleen zelf geen oog dicht doen in huis :) Maar het blijft een mooi dier.
 
wat grappig om hier een vogelspin te vinden. Heb ik ooit nog eens gehad, een peruaanse roodhaar, kwam ook uit peru (met het vliegtuig in een envelopje).
Wist ik veel, was pas 16 en had hem op mijn vakantiewerk adresje besteld bij die menheer die heeeeeel zijn zolder vol had zitten met slangen en spinnen.

Die goliath die hij had....brrr, heb er nog enge dromen over. Die was zo groot als een stoeptegel...in mijn beleving nu dan...

ik weet nog dat mijn ouders terug kwamen van vakantie en ik zei dat ik een huisdier had.....toch geen hond he, zei mijn moeder! haha, ze schrok niet....
totdat ik een keertje het hokje had opengelaten en hij beneden op de mat zat, gelukkig was er niemand op gaan staan...
en die ene keer dat ik met teveel alcohol op thuis kwam dat ik hem perse nog op mijn hand wilde hebben....en later door mijn ogen wreef....weet je meteen waarom je je handen ALTIJD moet wassen..
en die ene warme zomerse dag dat ik hem een babymuisje had gegeven...
die lucht hangt nog in mijn neus....

en toen,......

toen ging ik samenwonen,...weg spinnetje!
netjes bij de dierenwinkel gebracht in ruil voor 2 siervissen....
toen is het Aqua begonnen....;-)
 
De Goliath staat ook op m'n verlanglijstje. :D
Lijk me echt geweldig om zo'n grote spin te hebben. De meterbak staat er al, er zitten alleen nog vissies in.

Tieners met vogelspinnen zijn niet altijd een goede combinatie, hoor ik. ;) Ik houd wel van een drankje (als m'n vrienden dat horen roepen ze in koor: "Dat is het understatement van de eeuw."), maar met m'n zatte ballen die spin hanteren komt gelukkig niet in me op.

Ach ja. Het beestje heeft het allemaal overleefd. Wel jammer dat je 'm weg moest doen. Bij mij is het een package deal. Wil je mij, dan krijg je Eva er gratis bij. :D
 
Hoe haal je het in je hoofd om zon bees in huis te nemen? :engel:

Maar hoe regel je de temp in een terarium voor een spin? Of hoeft het daar geen 27 ofzo te zijn?
 
Je kan voor dit soort beetjes ook een warmtelamp nemen dus. Die gebruiken wij bij de dwergkrabjes.
ook kan je een warmtemat kopen voor onder de bodem. Dus er zijn verschillende mogelijkheden om de bak te verwarmen.
 
Dat is een mooi beest om te zien overigens zeg. Dat soort hebben we ook gezien bij Insectenwereld in Leens.
 
dennerli zei:
Hoe haal je het in je hoofd om zon bees in huis te nemen? :engel:

Maar hoe regel je de temp in een terarium voor een spin? Of hoeft het daar geen 27 ofzo te zijn?
Omdat het leuk is! :D

20 graden is het minimum dus in de winter gebruik ik een warmtelamp. Vorige week heb ik die lamp vervangen door een LED-lampje (nadat de lamp vanwege de hitte een paar weken had uitgestaan), zodat er wel licht is, maar geen extra warmte.

Gewoonlijk worden warmtematjes geadviseerd, omdat vogelspinnen niet van licht zouden houden, maar Eva kwam juist uit haar holletje als de lamp aanging om pal in het licht te gaan zitten (ook bij warm weer).

Bij de volgende spin kijk ik even aan of deze last heeft van de lamp. Zo ja, dan gebruik ik daar een warmtematje voor.

Bij vogelspinnen doe je overigens het warmtematje nooit onder de bodem, maar aan de zijkant of achterkant van het terrarium. Als ze het te warm vinden graven ze zich in (geldt niet voor alle soorten), dus dat zou averechts werken als je het matje onder de bodem doet.
 
Erg leuk vogelspinnen!!!
Zelf een mannetjes gammastola rosea gehad.
Helaas leven de mannetjes een stuk korter dan de vrouwtjes en deze was dan ook 2 jaar na de ( voor ons bekende) eerste vervelling geworden.
Er gaat er zeker 1 terug komen, maar eerst ons zeeaquarium nog van de laatste diertjes voorzien, de zuid-Amerika biotoop van bijna 600 liter opstarten en dan.....wie weet een Mexicaanse roodknie
 

Terug
Bovenaan