Dennerle nano cube


Maar ik wil wel garnalen die op leidingwater zitten want het is niet mijn bedoeling allemaal rare dingen toe te gaan voegen aan het water.
 
Volgens mij worden ze bij corine ook op osmose gehouden, maar weet ik niet zeker.
 
Je moet dus voor je garnalen aanschaft wel goed informeren waarop ze worden gehouden qua waarden.
Zo kun je problemen voorkomen.
 
En is het een must om je water te testen? En wat is dat osmose dan?
 
Ligt ook een beetje aan de soort. Als je met osmose werkt dan is de kh en gh eigenlijk 0 en die moet je de geleidbaarheid op peil brengen en dat moet je wel meten dus.
Maar bij simpele garnalen zoals Vuurtjes of de lage gradatie cr is dat meestal niet nodig omdat die op leidingwater kunnen.
Kijk voor osmose maar eens op osmoseapparaat.nl
 
xmuO3JDL33Ilnvb-IY688nt4vbEM8XxU.jpeg

Dit is het aquarium nu, spiderwood, mos en nog een bodembedekker komen erin maar tot nu toe is het dit. Ben er wel tevreden mee, nu is het wachten totdat de garnalen erin komen :)
 
ligt eraan hoe je kraanwater ervoor staat.

ph/kh verlagende bodem is sws verstandig en eigenlijk ook osmose, aangezien ze gekweekt zijn op een lage geleidbaarheid en een lage hardheid, maar als je dit al uit de kraan krijgt dan is het wel mogenlijk zonder met osmose te werken.
 
Ja als ze ook zijn gekweekt op die lage waarden dan zou ik dat zeker ook zo aanhouden. Maar bij gewone vuurtjes of de lage gradatie cr is het niet nodig en volstaat leidingwater prima.
Beste bij het aanschaffen van garnalen is om goed te informeren waarop ze zijn gekweekt.
 
Corine geeft zelf al aan dat ze daar op lage waarden zitten:

Taiwan Bee garnalen geven de voorkeur aan zachter water. De kweek verloopt bij ons zeer voorspoedig op de volgende waterwaarden: pH6 - 6,5 KH0 en GH6, geleidbaarheid: 250 - 350 microsiemens
 
jaaa daar duidde ik ook op :)

dus tenzij de ts super kraanwater heeft zal t wat moeilijk worden zonder osmose.
 
Ja ik ben ook bang dat er wel osmose aan te pas zal moeten komen om die waarden te bereiken.
 
Ik zal dan wel zo'n testset kopen om te kijken hoe het water er hier voor staat.
 
Je kan al voor rond de 27,50 een koffer kopen met de belangrijkste testen erin.Even goed rondkijken kan dan een boel geld schelen.
 
Zelf vind ik het wel handig om af en toe bij de TB de Gh ook eens te kunnen meten.
De andere testen gebruik ik eigenlijk niet bij de garnalen. Soms de no2 als de bak net is opgestart maar daar blijft het vaak ook wel weer bij dan.
Maar goed, als je een testen wil aanschaffen dan is een koffertje vaak wel goedkoper dan losse testen. Iedereen kan en moet zelf hierin maar een keuze maken natuurlijk ;).
 
Inmiddels catappa bladeren besteld alvast, moest toch het christmasmos en de verwarming kopen dus kon dat net zo goed meebestellen :) Morgen zal ik een foto plaatsen hoe het er nu uitziet, ik ben nu al zeer tevreden en het mos zit er nog geen eens in.
 
Beetje bij beetje komt het helemaal goed. Ik ben in het begin ook nooit helemaal tevreden in de regel hoor ;) .
 
Inmiddels draait het al enige tijd in. Nu was mijn vraag, hoe kan het dat het spiderwood gaat schimmelen? En wat is daar tegen te doen? Ik wil het liever er niet uit halen en schoonmaken omdat het mos net begint te groeien en ik dit dus zonde zou vinden van het mos. Ook inmiddels een verwarming erin zodat de garnalen beter op hun gemak zijn. :)
 
hoe het kan weet ik niet, weet wel dat het bijna altijd voorkomt in het begin en dat het ook vanzelf weer wegtrekt (na een maand geloof ik)
 
Trouwens, zijn er ook particulieren die garnalen opsturen? Via de post zegmaar :) Ik wil namelijk het liefst garnalen die ik op meerdere foto's kan zien en niet zo'n standaard foto want dan weet ik niet wat ik kan verwachten. En ook kan ik een particulier meer vertrouwen denk ik want ik wil perse leiding water en ik heb bijv. ook geen PH verlagende bodem erin zitten.
 
je zou bij "het garnalen paradijs" is kunnen vragen op welke waardes die zijn b/c gradatie garnalen heeft zitten bijvoorbeeld. maar ben bang dat de meesten of wel gebruik van osmose of wel gebruik maken van ph bodem. anders zul je echt moeten gaan voor neocardina soorten (vuurgarnalen. citroentjes dat soort) die worden meestal nog wel op een gewone bodem + kraanwater gekweekt.
 
Ook bij een partikulier weet je nooit of het om recente foto s gaat hoor. Dus dat is ook geen garantie. Ook zal je veelal vooraf moeten betalen en dat is dan weer een risico.
Daarbij komt dat denk ik weinig bereidt zijn ze op te sturen.
 
@nanogarnaal, weet je al welke soort je wilt gaan houden?

Zelf heb ik ook nog niet zo lang garnalen en ben begonnen met de neocaridina soort. Deze kunnen op gewoon water. Ideaal om eerst te leren hoe ik het beste voor ze kan zorgen. Ze zijn er in heel veel kleuren, geel, oranje, rood, groen, blauw, wit, half dootzichtig, van lage tot hoge kwaliteit, zonder of met rugstreep etc.

Ook hiermee is het super leuk om aan de gang te gaan met het verbeteren van de kleuren. Ik heb inmiddels rode oranje en gele, let is is super verslavend, hihi.

Sommige zijn licht gekleurd, anderen heel fel, sommige hebben een fkuoriserende rugstreep en andreen helemaal niet.

Mijn uitdaging is nu om ze zo te selecteren dat ze na heel veel generaties allemaal mooi gekleurd zijn en een rugstreep hebben.

Veel succes met het kiezen en denken!
 
Let je wel op dat die rugstreep vooral een kenmerk is van vrouwtjes? Ik heb hier nog nooit een man gezien met zo'n streep. Ga je daar dan op selecteren, loop je het risico dat je alleen nog maar vrouwtjes overhoud :D
 
Bij het GEK kon ik dit in een topic daarover vinden (post van Lingewaard):

Bij citroentjes noemen ze dit soort dieren neon striped citroengarnalen omdat die streep bijna lichtgevend (neon) is...
 
@biologist, bedankt voor de tip, echter heb ik hier ook mannetjes met zo een rugstreep. De vrouwtjes zijn over het algemeen wel groter en iets intenser gekleurd.

Kijk maar naar het kleine foto'tje bij mijn naam. Dat is ook een mannetje met rugstreep. De foto heb ik zelf gemaakt.

Vanochtend voor het eerst een 15 tal eruit gehaald en naar de lfs gebracht.
 
Die gele zijn ook wel heel mooi ja :) Sanneke, verkoop jij die ook via verzenden toevallig? :) Anders zou ik die gele wel eerst willen proberen als jij op leidingwater kweekt en normale bodem. :)
 
Op zich zou ik wel willen, maar ik beschik niet over zuurstof. Dus dat gaat niet.

De vissen en garnalen die verzonden worden, krijgen met een zuurstoftank extra zuurstof in de zak om te overleven. Ook wordt er in de winter een heatpack bij gesloten en in de hete zomet een coldpack.

Ik weet niet waar je woont, maar je mag altijd komen kijken en dan kun je er natuurlijk wat van me overnemen. Heb ze op een gewone bodem en op gewoon leidingwater.

Op de site van de link verkopen ze ze ook uit eigen kweek op gewoon water en normale bodem. Zij sturen wel op.

http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... nalen.html
 

Terug
Bovenaan