Hey Johnny,
Dat je de moeite hebt genomen rond die tijd: chapeau. Fijn om te horen! En tuurlijk mag je vragen stellen, daar is dit topic ook voor. Zal ze, hopelijk, allemaal kunnen beantwoorden. Mocht er dan nog iets onduidelijk zijn, dan laat maar weten
🙂
Zowel qua inrichting, als qua visbestand kan ik nooit echt goed kiezen wat ik wil. Ik ben daarin best wel een twijfelaar en het kan in mijn ogen altijd beter en mooier. Het liefst had ik meerdere bakken gehad die dan langer met hetzelfde bestand zouden draaien, maar ik woon nog thuis als 22-jarige student, en dit mag niet van mn ouders. 80cm was ooit al te groot, dus al lang blij dat die er staat
😀
Tuurlijk vind ik het wel jammer bij sommige soorten en de specialere soorten houden het dan ook vaak langer vol, maar mijn innerlijke ik wint het dan vaak toch om andere vissen te halen
Wat betreft het meubel; vind deze dus stukken mooier, en je hebt meer ruimte, dan het standaard model. Is even een investering geweest met de aanschaf van een nieuwe kast, maar is het dubbel en dwars waard!
Wat qua vis sws altijd blijft zijn de corydoras. In mijn vorige bak, een rekord 600, de panda's, waar ik na heel veel jaar en verschillende kweken afscheid van heb gekomen, op die ene zelfgeweekte vis na op de foto, tot in deze bak met de goldstripes. En ja, ik heb echt super geluk gehad met de prijs van deze fantastische vissen! Hopelijk gaan deze over een tijdje, als ze volwassen zijn, ook kweken. Prijs ligt hier in de winkel ook tussen de 12 en 15 euro op zn minst! Vandaar dat ik afgelopen jaar weer naar de beurs ben geweest om de groep uit te breiden en voor zover ik kan zien doen ze het geweldig! Wat betreft de naam, nee.. ze worden, naast goldstripe, ook wel Orange laser/lazer genoemd. Maar de greenstripe, overigens is er ook een redstripe, zijn een andere kleurvariatie van deze vissen.
Wat betreft het wisselen van vissen: ligt een beetje aan de vissen. Ja, af en toe zal ik er iets verlies op draaien, maar er zijn ook vissen (zoals de galaxy's onlangs) waar ik gelijk speel qua kosten of waar ik toch iets meer terug krijg. Maar ik vind dit niet zo erg, een hobby kost geld en dit heb ik er wel hoor over. Tis ook niet zo dat ik elke maand wissel, dus zo hoog lopen de kosten gelukkig nou ook weer niet op.
Naast het twijfelende wat ik heb, ben ik ook niet zo van het onderhouden van een mooie, volle plantenbak (vooral de zorg om alles goed te houden, al ben ik vaak wel jaloers op de prachtige bakken die hier voorbij komen). Ja een lotus is mooi laag te houden, maar ik ben zo iemand die daar niet vaak genoeg aandacht aan geeft. Hetzelfde met co2 en plantenvoeding, ik ben hier dan niet consequent genoeg in. De meeste bakken hebben of draaien dan ook zonder toevoegingen bij mij. Op het moment ook en de co2 periode was een korte... gewoon omdat ik niet zo goed ben ik alles juist afstellen en de algen destijds zeer snel tevoorschijn kwamen. Mijn planten zullen er nu dan ook niet helemaal 100% groen uitzien, maar het is wel naar mijn tevredenheid (al kan het altijd groener, tuurlijk), maar ik ben er wel tevreden mee. Voeg niks toe en alles lijkt tevreden
De set was trouwens van Fluval, de 88gr versie.
Op het moment dan ook een bak met eenvoudige planten, welke door de L104 gewoon met rust gelaten worden. Ook in vorige scapes nooit last mee gehad, waren meestal de cory's die ze uit de bodem wisten te wroeten.
Ja de longfin was, net als de 168, echt prachtig
Echter wil ik niet het risico nemen een andere pleco toe te voegen aan mn huidige bestand.
De gastromyzon leeft hier, met de cory's ook al een aantal jaar. Een vis die eigenlijk in een hillstream hoort, maar het hier ook goed doet. Al zal mijn overkill aan filtering, wat ik altijd al heb, hier wel een rol in spelen. Hij hangt regelmatig voor de uitstroom, als je niet all over the place te vinden is
Om af te sluiten: succes met jouw bak. Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken!
En mocht je nog vragen hebben, die ik wellicht vergeten ben te beantwoorden: stel ze gerust! Heb alles via de telefoon gedaan, dus sorry als er wellicht een spelfout of er een vaag woord staat: ik schuif het af op de autocorrect