Killerfish
Well-known member
Tnx!
Even een vraagje waar ik benieuwd naar ben, wat is de meerwaarde van deze skimmer op bv de eheim 350 skimmer. Het gaat toch om de afzuiging van de kaamlaag aan het oppervlak van het water.
Even een vraagje waar ik benieuwd naar ben, wat is de meerwaarde van deze skimmer op bv de eheim 350 skimmer. Het gaat toch om de afzuiging van de kaamlaag aan het oppervlak van het water.
Vandaar ook mijn vraag, ik heb ook zo'n 350. Ik heb deze pas 1x een half uur gebruikt in anderhalf jaar tijd, daarna geen kaamlaag meer gehad. Toen ik het stukje van Mike aan het lezen was had ik meer de indruk dat het een aanvullend filter is voor de zweefdeeltjes uit het aquarium te halen. Dus eigenlijk gewoon een filter naar eigen wens omgebouwd, ik wilde weten of ik het zo goed gelezen had of iets over het hoofd gezien had dat ik niet begreep.In principe heb je helemaal geen skimmer nodig. Als je deze continue moet gebruiken is er echt iets niet in balans in de bak.
Ik geef toe. Ik heb ook een eheim 350 erin hangen. Gebruik deze af en toe. Blaadjes na snoeien afzuigen. En bij sterke temperatuur veranderingen wil er wel eens een kaamlaagje komen. Half uurtje aan en weg is het.
Het sponsje is zeker erg klein voor continue gebruik. De afgezogen blaadjes vis ik er meestal met een pincet uit. Dan hoef ik het ding niet uit elkaar te halen.
Duidelijk verhaal, dus eigenlijk meer filter dan skimmer. En stukje techniek wegwerking.De skimmer die ik nu op de bak heb, is niet echt geschikt vind ik voor continue gebruik vind ik. Ik merk dat het vrij kleine sponsje eigenlijk al na een paar dagen weer verzadigd is en dus omgespoeld moet worden. Daarbij is de zuiging dusdanig (of zijn mijn vissen/garnalen de oorzaak) dat het drijvende deel steeds onder water wordt getrokken en de skimmer dus niet meer skimt. Ja hij trekt water naar binnen, maar niet meer rechtstreeks van het oppervlak. Daarnaast wil ik proberen meer de techniek te verbergen in de bak, waarbij ik de javavaren trident wil gebruiken, icm het hout, om de intake en techniek compleet te verbergen. Deze varen wil ik met visdraad vastzetten tegen dit filter, al moet ik eerst even kijken waar het hout komt. Rechts gaat het filter waarschijnlijk uit de bak. Ik vind de techniek allemaal te zichtbaar nu namelijkHet filter komt dus deels ook in de plaats van het interne stuk rechts denk ik, maar hoe of wat moet ik even uitdokteren als de bak leeg is en ik met het hout enzo kan gaan schuiven. Dan pas kan ik goed zien hoe alles komt/ik alles wil gaan zetten. Het rechter stuk hout is ontzettend gaaf namelijk, maar laat (persoonlijk) te veel ruimte open aan de rechter zijde en onderkant. Ik wil kijken of ik deze op de een of andere manier ook links kan plaatsen, maar zoals gezegd wil ik hier even mee gaan puzzelen als de bak leeg is. Wellicht zet ik ergens in het onderste deel ook wel de zaag om hem dichter bij de bodem en het glas aan de zijkant te krijgen, maar dit moet ik nog even aankijken.
Daarnaast is de 60cm volledig geverfd en gevuld met water. Tot halfvol is hij sowieso waterdicht, ik test nu de rest. Haal hem voor de zekerheid vanavond leeg en vul hem morgen weer. Heb ik hem gelijk schoongespoeld, want dat had ik ook nog niet gedaan 🙄
Vind het stiekem wel heel gaaf met 3 zwarte zijkanten en twijfel om dit ook bij de dubai te doen... Hier kunnen mijn vissen zich in ieder geval wel even in redden straks en ook mijn interne filter is makkelijker aan te sluiten dan de curver bak van de vorige keer 😀
Bekijk bijlage 16887
Je bent niet de enige 😀Benieuwd naar het eind resultaat Mike.
Dat zal wel goedkomen denk ik, als ik nu naar jouw mooie bak kijk!Je bent niet de enige 😀
Dat denk ik ook wel, al is de vraag altijd hoe het er dan uiteindelijk uitziet. Heb bij de LFS hele gave planten gezien en deze wil ik eigenlijk gaan verwerken. Eerst de scape maken en dan maar eens kijken waar ik ze er in zou kunnen zetten. Heb ze dan ook nog niet gehaald, doe ik wel als ik zeker ben dat ik ze kwijt kan. Gaat dan om de Cryptocoryne walkeri, met het mooie paarsachtige blad, foto is bij de LFS gemaaktDat zal wel goedkomen denk ik, als ik nu naar jouw mooie bak kijk!
Das zeker een mooie plant Mike en die heb ik ook samen met de Cryptocoryne wendtii groen.Ik heb er van elk 3 stuks en allen staan ze als voorgrondplant.Dat denk ik ook wel, al is de vraag altijd hoe het er dan uiteindelijk uitziet. Heb bij de LFS hele gave planten gezien en deze wil ik eigenlijk gaan verwerken. Eerst de scape maken en dan maar eens kijken waar ik ze er in zou kunnen zetten. Heb ze dan ook nog niet gehaald, doe ik wel als ik zeker ben dat ik ze kwijt kan. Gaat dan om de Cryptocoryne walkeri, met het mooie paarsachtige blad, foto is bij de LFS gemaakt
Bekijk bijlage 17026
Ja daar ga ik ook een eigen topic voor aan maken maar heb het al zo druk gehad dat ik het topic van mijn Dubai 100 niet kunnen updaten heb.Ah kijk, een goede keuze dus. Denk ook wel dat ik ze ga halen, alleen vind ik het zonde als ik ze haal en vervolgens niet echt kan gebruiken in mijn scape.
Gaaf! Ga je een topic bijhouden over de opbouw van je nieuwe 120?! Jij ook succes dan!
Zoals aangegeven gisteren dus de kast in elkaar gezet. Beginnend bij een doos
![]()
En eenmaal in elkaar ben ik er erg blij mee. Maar liefst 20 cm groter van binnen, dus veel meer ruimte.
Daarnaast vind ik het greeploze ook super vet!
![]()
En dit is ook te zien in vergelijking
![]()
Setup before (links) en after (rechts)
![]()
![]()
En bij een nieuwe kast hoort een strakke inrichting, dus de kabels allemaal netjes weggewerkt
![]()
En natuurlijk verlichting in de kast, zowel onder
![]()
Als boven. Nu is het zo dat de controller helaas kapot is en alleen groen licht geeft.
Een nieuwe is besteld, maar voor nu maar even met groen licht aan de slag
![]()
En een totaalfoto. Hierbij wordt de lege plek naast de kleibollen nog opgevuld door plantenvoeding
![]()
Zowel in de vorige, als deze kast, netjes alles gelabeld met een duidelijke plek
![]()
En nog even een before
![]()
En after van de bak
Mike ik heb je topic nog eens bekeken en ik kwam hier op uit waar ik naar zocht (En natuurlijk verlichting in de kast, zowel onder als boven) mag ik je vragen hoe groot die led verlichting zijn en hoe je die aansluit en waar je die hebt gekocht en wat die kosten want ik wil dit ook gaan doen bij mijn 2 onderkasten.Bedankt groeten Johnny.
Mijn reactie staat onder je laatste foto.Eh... een quote van mij zonder reactie![]()
Ik heb zo'n nieuwe rol liggen en ik dacht dat dat wel te gebruiken was maar heb ik dan een transfo nodig of hoe werkt dat dan ?Ja, was over van een strip die ergens anders een bestemming had. Is om de 5cm ofzo op maat te knippen. Wordt inderdaad geleverd op zo'n rol
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.