Dubai 80 (Killerfish)


Dan raad ik het artikel op hobbykwekers over deze vis aan om eens te lezen, daar staat veel handige info in ;)
Had ik idd gedaan na je opmerking. Is een duidelijk artikel idd!


Mooie bak! Ik weet niet of het al eerder genoemd is, maar welke t5 buizen heb je erboven hangen en welke led strips?
Ik heb boven de bak 2x de standaard lampen zitten, maar dan de paarse variant. De sylvania aquastar als ik het van de lampen lees :)
De ledstrips is 1x een buis, ooit ergens uit china gehaald. Had de blauwe variant 2x besteld voor nachtverlichting, (2de mocht de eerste stuk gaan) maar hier bleek een witte variant bij te zitten. Dat is de achterste buis, welke op de foto uit staat, maar geeft wel een beeld denk ik zo. Komt niet over de hele breedte, maar past precies. De zuignappen zitten aan het frame gekit zodat ik de lamp er uit kan halen als het nodig is :)
20170802_151407.jpg


De andere ledstrips is een flexibele, ooit gehaald als extra voor mijn 60cm bak. De tl-buizen even uitgezet en deze aan omdat je hem anders niet zit. Er naast zit een blauwe strip voor nachtverlichting. Beide ledstrips zijn meer voor verlichting van de bak als echte verlichting voor de planten. Wel zie ik dat alles het super doet, voor zover te zeggen met de nieuwe planten, maar heb nog steeds geen last van algen ofzo.
20170802_151448.jpg



Sorry ben effe niet mee,over welke vis bedoel je ?
Bedoel je de dwergknorgoerami ?
Zoals @dolle ancistrus al aangaf idd de rathbuni's. Was naar aanleiding van mijn bericht over hun witte vinnen.

Prachtig visje dat naarmate ze ouder worden veranderen van kleur maar deze dienen wel gehouden te worden op een vrij lage temperatuur.
Al mijn andere vissen zitten op een temp van 28 a 30 graden dus dan zouden deze het in mijn bak niet overleven.
Ik ben er bang voor. Heb ze hier inderdaad zo rond de 23 a 24 graden zitten
 
Das wel een super goeie tip om de zuignappen voor de verlichting vast te kitten bedankt met zo'n tips kan ik wel wat mee.:thumbs:
 
Hoe heb je dan die 2 Led strips naast elkaar bevestigd ? Want hier zie ik toch geen zuignappen.
 
En om de berichten even gescheiden en overzichtelijk te houden, even een korte tussenupdate:
Ben niet helemaal tevreden over mijn stroming en merk dat er toch wat vuil middenin de bak blijft zweven wat niet echt naar 1 van beide filters wordt gestuurd. Vandaag maar besloten mijn stroming iets te veranderen en mijn uitstroom van de ene kant doormidden te zagen. Een slang gepakt die net niet past om erover te zetten en los ligt het dan zo:
20170802_142225.jpg


Aan beide kanten kan dan een stuk van de buis komen met wat moeite
20170802_142251.jpg


En ondanks dat het goed afsluit (even getest met wat water), toch maar met wat kit voor een afsluiting gezorgd. Kit op het uiteinde van de uitstroom en dat wordt dan mooi naar achteren gedrukt bij het over schuiven van de groene slang. Zie dat de foto niet helemaal scherp is, maar kan hem moeilijk opnieuw maken :juggle:
20170802_143317.jpg


Resterende netjes glad gemaakt aan het uiteinde en nu hangt het even een dagje te drogen.
20170802_143522.jpg


Als ik deze week nog even tijd kan vinden/maken, druk druk met werk, wil ik hem installeren in de bak. Dit wil ik dan toch doen zoals ik eigenlijk al van plan was, zoals het rode lijntje op de tekening. Slang komt boven het water te hangen en alleen het uiteinde komt in het water. Op die manier kan ik het water van linksboven naar rechtsonder sturen zo mijn filter in. De groene buis komt dan over mijn interne filter heen te hangen en zal niks in de weg zitten. In de bak zelf zal ik dan ook nauwelijks tot geen techniek zien zitten, zoals ik nu ook heb :D
20170705_120451.jpg
 
Das wel een super goeie tip om de zuignappen voor de verlichting vast te kitten bedankt met zo'n tips kan ik wel wat mee.:thumbs:
Graag gedaan hoor!

Hoe heb je dan die 2 Led strips naast elkaar bevestigd ? Want hier zie ik toch geen zuignappen.
Nee klopt, deze zitten gewoon met kit aan de kap gelijmd. Zijn de gewone strips die in een plastic hoesje zitten om ze waterdicht te maken. Je kunt ze ook zo weer van de kap aftrekken als je wilt zonder dat er kit achterblijft op de kap zelf, maar het is ook stevig genoeg om te blijven zitten als je er niks mee doet. Hier nog nooit wat vanaf gevallen

Als ik dat zo volg lijk je mij toch wel een handige harry.
Ik doe wat ik kan! Heb gelukkig niet 2 linker handen nee :D
 
Ik heb niet veel verstand van verlichting in het algemeen en ik zou ook graag de Leds in mijn nieuwe bak beter willen dan dat het er nu uit ziet,de vorige eigenaar heeft hier wel mee geklungeld die heeft van die klik ijzertjes rond de T5 lampen gedaan waar dan de 4 Leds in zitten maar door het gewicht van de Leds hangen die zo goed als in het water pfffff.
Misschien dat ik een foto kan laten zien zodat je weet wat ik bedoel maar zal het dan via PB doen zodat ik je topic niet overneem.
Ook wil ik in de oude bak met Leds gaan werken alleen weet ik nog niet hoe ik die dan weer moet gaan aansluiten en of het met een TC420 dimmer moet of niet ?
 
Ik heb de eenvoudige versies welke gewoon met een stekker in het stopcontact gaan hier. Met een tijdschakelaar gaan ze aan en uit... Niks ingewikkeld verder. Als je echt leds wilt kun je beter andere leden vragen, kan ik je niet mee helpen helaas. Ik heb ze hier meer als bijverlichting om wel de vissen te zien, maar niet een volle bak licht boven de bak te hebben
 
Ik heb de eenvoudige versies welke gewoon met een stekker in het stopcontact gaan hier. Met een tijdschakelaar gaan ze aan en uit... Niks ingewikkeld verder. Als je echt leds wilt kun je beter andere leden vragen, kan ik je niet mee helpen helaas. Ik heb ze hier meer als bijverlichting om wel de vissen te zien, maar niet een volle bak licht boven de bak te hebben
Dus volgens jou lukt het niet alleen met de Leds en heb je altijd nog de T5 lampen nodig ?
 
Dus volgens jou lukt het niet alleen met de Leds en heb je altijd nog de T5 lampen nodig ?
Zal aan de leds liggen! Weet in ieder geval dat die van mij amper licht produceren en dus niet voldoende zijn voor de planten. Maar ligt ook zeker aan de lichtbehoefte van de planten. Met goeie leds is het zeker wel te doen, maar zoals ik aangaf kan ik je daar niet bij helpen. Heb ik geen kaas van gegeten. Wellicht in je eigen topic de vraag stellen. Andere leden kunnen je hier vast en zeker mee helpen! Ook staat er ongetwijfeld genoeg op het forum in verschillende topics!
 
Kit is droog en mag vanavond even uitharden. Zit goed vast dus ben niet bang dat het gaat lekken ofzo. Voor nu even aan mn bureau geplakt om hem hopelijk wat rechter te krijgen vannacht
Wordt vervolgd...
20170802_191510.jpg
 
Ziet er top uit,benieuwd als het aangesloten is.
Anders ik wel :D
Gaat hem morgen denk ik niet worden. Sta in een ander hotel dus op tijd weg.. of Ik moet 's morgens genoeg tijd hebben. Vrijdag ook weer op tijd beginnen en een lange dag, wellicht zaterdag even tijd maar ook dan weer de middag en avond aan het werk. Doe het het liefst als ik weet dat ik nog een tijd thuis ben, mocht het dan wel gaan lekken ofzo, dat ik het dan op tijd zie en niet met een leeggepompte bak thuis kom. Dan zetten mn ouders mij met bak en al buiten de deur denk ik :D
 
Zal aan de leds liggen! Weet in ieder geval dat die van mij amper licht produceren en dus niet voldoende zijn voor de planten. Maar ligt ook zeker aan de lichtbehoefte van de planten. Met goeie leds is het zeker wel te doen, maar zoals ik aangaf kan ik je daar niet bij helpen. Heb ik geen kaas van gegeten. Wellicht in je eigen topic de vraag stellen. Andere leden kunnen je hier vast en zeker mee helpen! Ook staat er ongetwijfeld genoeg op het forum in verschillende topics!
Bedankt! Hoe ziet jouw lichtschema eruit? Hoelaat gaat welke lamp aan etc. Zou zelf ook wel met led willen werken maar niet te ingewikkeld
 
@Sweetlakevissie Bij deze dan even snel tussendoor de tijden :) Moet zo al weer beginnen namelijk.

05:30-07:15 blauwe ledstrip
07:00-12:15 witte ledstrip (buis) achter
09:00-12:15 witte ledstrip voor
12:00-17:00 tl verlichting
16:45-21:00 witte ledstrip voor
16:45-19:30 witte ledstrip (buis) achter
20:45-23:00 blauwe ledstrip

Daarnaast ook gisteren, ja toch wel, de nieuwe buis geïnstalleerd. Met dit voorlopig als resultaat. Stuk aan de voorkant moet ik nog even mee bezig om hem naar beneden te kunnen richten, voorlopig maar even zo opgelost. Uitgebreidere uitleg volgt :)
20170804_115959.jpg
20170804_120010.jpg
 
Fiets ik net van de tennis terug naar huis, zie ik toch een verlichte kamer me tegemoet komen. Dacht in eerste instantie de ledverlichting achter mn bureau aan te hebben gelaten, maar bleek toch mn aquarium te zijn. Vanmorgen de filters wat anders, definitiever, gezet en de tl buizen handmatig aan, was te vroeg voor mn timer. Blijkbaar vergeten uit te zetten dus even de kans genomen voor enkele foto's. Die van mijn nieuwe filterpositie volgen nog!
Mijn waaier geniet in ieder geval lekker van de nieuwe stroming, welke ik vanmiddag heb gemaakt, dus wel met een beetje weerspiegeling
20170807_162605.jpg


Hij zit rechtsvoor in de bak, de plek waar ik ook een stuk hout heb veranderd. Afgelopen week enkele kleine stukken opgehaald bij iemand om de lege ruimte onder het hout wat meer op te vullen

Before heb ik niet echt, maar hier is het wel een beetje te zien denk ik. Stuk hout recht vh gat, links lag vrij open
20170731_125612.jpg


En dit stuk is er voor in de plaats gekomen
20170805_121850.jpg
20170805_121853.jpg


Met dit als resultaat. Eerste foto zondagmiddag gemaakt, garnalen vlogen er gelijk op
20170805_123302.jpg


En vanmiddag nog een klein stukje toegevoegd om het wat meer af te maken. Vissen kunnen erover, tussen- en onderdoor. Dit maakt het ook leuk tijdens het voeren, zal proberen eens een filmpje te maken, als ze overal tussen vandaan komen
20170807_234838.jpg


Ook de planten doen het goed. Af en toe wat opnieuw plaatsen, maar de laatste tijd blijft het eigenlijk best goed staan
20170807_234941.jpg


En ook de Anubias doen het goed
20170807_234854.jpg


En om af te sluiten nog wat totaalfoto's. 'S morgens beginnend met de achterste ledstrip
20170807_235034.jpg


En na een tijdje gaat ook de voorste strip aan en branden ze beide tot de t5 aan gaat
20170807_235017.jpg


En als deze aan gaat gaan de ledstrips na een kwartiertje ofzo uit
20170807_234832.jpg


Wederom een kwartiertje voordat de t5 uitgaat, gaan beide strips weer aan. Eerst beide strips weer
20170807_235017.jpg


Om te eindigen met alleen de voorste ledstrip. Persoonlijk mijn meest favoriete verlichting. Lekker mysterieus, maar net fel genoeg om alles goed te kunnen zien
20170807_235051.jpg


Deze gaat dan over in de blauwe strip welke nog voor de meest gedimde variant gaat. De verlichting bouwt dus rustig op in helderheid en ook weer af aan het einde van de dag tot er niks meer brand.
De blauwe strip gaat 's morgens ook weer aan voordat de witte strips aan gaan, maar is zo gedimd dat ik dit niet goed op de foto krijg.
Korte update, foto's over de filters volgen nog! Hoor graag wat jullie er van vinden :D
 
Je hebt bijzonder goed gescoord met dat kienhout beste vriend want nu is het nog meer een pareltje dikke proficiat alweer.
Vraagje: Kunnen Waaier handgarnalen samen met Japonica garnalen ?
 
Je hebt bijzonder goed gescoord met dat kienhout beste vriend want nu is het nog meer een pareltje dikke proficiat alweer.
Vraagje: Kunnen Waaier handgarnalen samen met Japonica garnalen ?
Klopt, zat ook nog een derde stuk bij de koop welke in mijn ogen op de foto groter leek, maar eigenlijk wel een perfect formaat heeft; ter vergelijking even een normaal potje voer bij op de foto. Is een soort miniatuur van het stuk wat ik links in de bak heb staan :D
1502144914217418266034.jpg


Zie geen probleem waarom waaiers en japonicas niet bij elkaar zouden kunnen. Waaier zit hier ook gewoon samen met vuurtjes
 
Omdat ik overweeg om beide garnalen aan te schaffen de Japonica zijn bijzonder goed in het opruimen van alle voedselresten en die waaierhandgarnalen zijn dan weer zo speciaal omdat ze net waaien zoals wij.
 
En zoals gezegd nog even de foto's van de veranderingen. De intake van het filter rechtsvoor verplaatst naar achteren en op de normale manier bevestigd. Heb het idee dat dit beter gaat werken
20170808_123131.jpg


Daarnaast de uitstroom aan de voorkant ook aangepast. Je ziet hem wel, maar stoor mij verder niet ofzo. Met de ledstrips valt hij zelfs zo goed als niet op, met de t5 als het wat donkerder is ook niet. Kijk maar op de totaalfoto's hierboven, bij een aantal zie je hem niet eens zitten :D
20170808_123223.jpg


En heb het op de volgende manier opgelost. Past precies en zorgt er mooi voor dat de uitstroom omlaag gericht staat. Water wordt nu rii de trident geblazen/gestuurd en gaat van hier via de bodem door naar de intake van het filter. Die draadjes in het kit zijn mijn fout. Dacht met wat filterwatten de kit wel glad te strijken toen deze nog nat was om mn handen schoon te houden... Resultaat; witte pluisjes in de kit :stom:
20170808_123827.jpg
 
Mike, goed bezig! Complimenten. Ben benieuwd naar de resultaten van je skim/filter...........
Om je even een nieuwe update te geven; echt tevreden ben ik niet meer. Met alle openingen afgesloten en alleen de skimmeropening als het ware open: :thumbs: Helaas bleef ik toch vrij veel last van zweefvuil houden en dit vind ik dus in de mate waarin ik er last van heb gewoon niet mooi. Dus de sleuven aan de voorzijde opengemaakt door het plaatje met kit er vanaf de achterkant af uit te halen, het plaatje welke er zo uit kwam te zien:
20170822_124804.jpg


Echter helpt dit niet echt tegen het zweefvuil en echt skimmen gebeurd nou ook niet echt. Net even foto gemaakt en ondanks ik erg tevreden ben over de inrichting, alles behalve tevreden over de filterbox.. Dus, jullie voelen hem wss al aankomen, ga ik even een kleine aanpassing doen. Hoe en wat leg ik liever uit adhv foto's, maar hoop morgen de bak leeg te kunnen halen en te kunnen kitten (kan ik gelijk mijn zandstrand/-paadje realiseren :D ) om dinsdag de bak te kunnen spoelen en weer in te richten. Beknopt komen er linksachter en rechtsachter plaatjes schuin met enkele sleuven. Aan de ene kant halverwege, aan de andere kant als skimmer om het water mooi helder te krijgen. Een andere filter komt midden-achter-onderin tegen de bodem om daar de rest weg te filteren. Klinkt leuk, hopelijk werkt het goed. Ga na het kitten de bak even vullen en met een leeg filter testen of de sleuven de hoeveelheid water kunnen toevoeren naar mijn filter. Kunnen deze dit met een leeg filter met schone slangen aan, dan moet het met een gevuld filter geen probleem zijn lijkt mij.

Op het moment staat mijn bak er in ieder geval zo bij, waarbij de inrichting nauwelijks zal gaan veranderen. Op de foto's is het zweefvuil wel te zien, iets vind ik niet erg maar zoveel toch wel. Heb gistermiddag voor de laatste keer gevoerd, dus dit zou het ook niet moeten kunnen zijn. Ook op de planten zie je een laagje stof als het ware liggen.. Baal er wel van, wil liever niet weer de bak leeghalen maar hier wordt ik ook niet blij van. Ook de laag op het water, al is het niet veel, stoort onbewust toch meer...
20170903_180235.jpg

20170903_180223.jpg

20170903_180213.jpg
 
Dat is inderdaad veel zweefvuil, ben benieuwd naar je oplossing, ik kan me er slecht een beeld van vormen maar ik neem aan dat we straks weer een foto update krijgen.
Werk aan de winkel dus voor jou! :) Prachtige bak overigens!
 
Met een filterbox uit een juwel aquarium, alleen een slag groter die ik nu heb, waarvoor nog bedankt @bderooij, heb ik 2 panelen gezaagd. Deze zijn lang genoeg om tot de bodem te reiken en in beide hoeken schuin gemonteerd te worden. Zijn 2 van deze panelen met de ene aan de bovenzijde de sleuven, de ander heeft ze halverwege zitten. Zal inderdaad de uitleg met foto's doen, wordt het vast allemaal een stuk duidelijker van.

Niet helemaal 100% recht, maar zie je met de kit straks toch niet meer van :D
20170903_181802.jpg


Komen dan op deze manier links en rechtsachter gemonteerd met de techniek erachter. Voor het beeld even aan de voorzijde geplaatst in de bak
20170903_185925.jpg

20170903_185935.jpg
 

Terug
Bovenaan