Dubai 80 (Killerfish)


Vaak is een probleem met zweefvuil te wijten aan stroming. Teveel stroming.

Het vuil krijgt niet de kans om zich ergens rustig te laten bezinken. En blijft dus als het ware maar rond dwarrelen.

Zelf heb ik dit uit eigen ervaring ook gemerkt. Ik had mijn pomp in het begin op maximaal vermogen staan. Maar het buil blijft rondtollen.
De pomp staat nu een stuk zachter. Ook de stroming is zo ingesteld dat deze door de hele bak gaat. En op zo'n manier dat de stroom richting de aanzuig gaat.

Dus wat ik eigenlijk wil zeggen. Meer pompjes meer filters en meer uitstromen geven niet altijd meer reiniging.
 
Bedankt voor de uitleg! Helemaal duidelijk! Klinkt ook wel logisch. Heb nu ook wel hetzelfde aantal filters als normaal, maar door de box van juwel merk ik dat de stroming niet lekker rond stroomt: de box blokt een goeie stroming.. Denk dat door het er uit halen van deze, dit al heel veel zal schelen. Wil het water zo sturen dat ze naar de 2 intakepunten van beide filters stromen en hopelijk helpt dit. Kan er altijd nog 1 knijpen/tussenuit halen
 
Zo ziet hij er beter uit dan toen ik hem verstuurde ;)
 
Lekker creatief bezig. Ben benieuwd hoe het bevalt.
 
De bak draait weer en heb een stuk minder last van zweefvuil. De komende dagen de filters even finetunen (licht knijpen of anders richten) om het helemaal weg te krijgen. Zojuist de filters al wat veranderd qua richting en een andere iets geknepen, maar update hier nog wel een keer over als ik de bak kraakhelder heb :D
Onderstaand eerst, uiteraard adhv zoveel mogelijk foto's hoe alles is gelopen.

Beginnend bij het begin eerst van de filterbox van @bderooij schoongemaakt, was hard nodig maar met een aantal schuursponzen aardig gelukt.

Uit de schone box vervolgens twee panelen gezaagd om in beide hoeken van mijn aquarium te plaatsen. Helemaal recht is niet gelukt, maar met een kitrand zie je hier toch niks meer van. Het paneel met de kam aan de bovenkant zo gelaten. Uit een ander, dicht, paneel een gat gehaald om hier een hor achter te plaatsen. Ben alleen met beide panelen zo stom geweest om ze op de stenen te leggen terwijl ik er in ben gaan zagen, wat dus geresulteerd heeft in wat krassen hier en daar. Gelukkig onder water eigenlijk zo goed als niks op aan te merken. Deze hor bleek echter meer vuil tegen te houden dan af te voeren naar het aquarium, maar hierover later in deze update meer over de oplossing hiervoor
20170904_191655.jpg


Eenmaal gezaagd, met missende hoekjes om over de kitranden heen te passen, ben ik maandag eind van de dag bezig gegaan met het overhevelen van het water naar de 60cm voor de vissen en aqua 40 voor de planten. Op de 60cm mijn 2 ingedraaide filters gezet om zoveel mogelijk bacteriën te behouden.
20170904_162507.jpg


Het hout wel overgeplaatst omdat ik geen plek had om alle anubias nat te houden. En omdat mijn kap niet meer op de bak ging passen maar even een hor er overgelegd tegen het uitspringen van de vissen
20170904_204605.jpg


Eenmaal de bak leeg beide panelen in de bak gekit. Links die als skimmer werkt en rechts de middenfilter. Het plakband op beide panelen aan de bovenkant was om ze op de plaats te houden.
20170904_220841.jpg


Met het kleine stuk hout ook gelijk gekeken waar ik mijn zandstrandje wou hebben. Bewust gekozen voor deze vorm om een strandje te creëren welke in een pad naar achteren weg loopt. Zo heb ik aan de voorzijde geen kit oid.
20170904_220926.jpg

Het gat tussen hout en plastic gelaten om daar, en ook aan de andere kant, de crypo's neer te zetten om als soort van bruggetje het zand te overbruggen.
20170904_220937.jpg


En nadat de kit stond te drogen het grind gespoeld. Nadat het schoon waseven wat water bij in de emmer gedaan om de slakken levend te houden en waar mogelijk de bacteriën, voor zover deze nog in het grind zouden zitten
20170904_204549.jpg


De planten stonden in de tussentijd in een bakje naast mij bed
20170904_221223.jpg
20170904_221227.jpg


En omdat ik maandagavond tijd over gehad gelijk maar mijn kastje netjes gemaakt, want dit was in de tussentijd een kleine zooi geworden en één van de stekkerblokken liet al los :stom: Dit was de before
20170904_162518.jpg


Allereerst de stekkerdozen verplaatst naar de bovenste plank om onderaan ruimte te maken. Het onderste blok gehaald met overspanningsbeveiliging mocht de bliksem ooit inslaan. Tevens de filters gelabeld, waarbij de verlichting op de tijdschakelaars zelf geschreven staat. Zo weet ik mooi wat wat is. De 2 stekkers halverwege het onderst blok met een aan/uit schakelaar omdat dit het filter van de overstroom is met de heater. Kan beide zo makkelijk uitschakelen als ik water ververs omdat beide anders droog zouden lopen.
20170905_160406.jpg


Onderin is er nu dus plaats voor de filters. Ik weet het, flinke overkill maar zo kon ik op 3 punten een aanzuiging plaatsen en mijn interne filter en skimmer van destijds uit de bak halen. Het plankje links moet ik er nog uithalen, maar had er even niet het juiste gereedschap voor. Destijds vastgeplakt met dubbelzijdig tape en kreeg het niet zo snel los.. Dan maar even laten hangen, stoor me er nog niet aan.
20170905_160411.jpg


En met als eindresultaat
20170905_160402.jpg


En inclusief de potjes en flesjes. De rest is verhuist naar een andere kast om dit meubel netjes en opgeruimd te houden.
20170906_165359.jpg

Deel 1.. Vervolg wordt getypt as we speak :c
 
Mooi!!


Alledrie de filters zijn voor deze bak?;)
 
En nadat de planten geplaatst waren was het tijd voor mijn filters om terug te gaan. Filters zelf niet aangezeten, maar de slangen wel even schoongemaakt en wat ingekort indien nodig met de nieuwe/andere positie van de filters.

Was ook hoog nodig, de before:
20170905_113819.jpg


En na er even met een rager door te zijn geweest de after, heeft met denk ik in totaal 10 min gekost ofzo met beide filters. Gelijk ook de buizen meegenomen om alles lekker schoon te beginnen.
20170905_114208.jpg


Daarnaast op beide uiteinden van de filterslangen stickers geplakt zodat ik weet wat waar op aangesloten is/wordt. Op deze sticker staat het nummer van het filter (die foto volgt) met een in (intake) of out (ouflow). Zo heb ik bij de filterkoppeling gelijk duidelijk wat wat is...
20170905_115024.jpg


... maar is het ook te zien als de bak van de kant staat wat bij welke filter hoort. Hier ben ik alleen een foto van vergeten te maken :stom:
20170905_115032.jpg


De filters hebben tevens alle 3 een nummer gekregen en datum van aanschaf; maand-jaar. 1 en 2 zijn tegelijk gehaald, maar de nieuwe scheelt een jaar. Ook aan het einde van de stekkers een nummer geplaats, om alles helemaal overzichtelijk te houden :D
20170905_113048.jpg


En over de filters gesproken, ik was dus niet tevreden met het gaasje, wat er in eerste instantie zo bij stond. Hier nog schoon maar na slechts een half uur draaien bleef er vrij veel zooi in hangen ipv er door te trekken rii filter.
20170905_140210.jpg


Dus, voor nu even, opgelost door een rooster voor een broedbakje met een magneet voor de intake te zetten. Kit was op en kon op dat moment geen nieuwe halen. Kijk het wel even aan of ik dit zo laat, is wel makkelijk te verwijderen mocht er ooit een vis achter komen te zitten of wat. Het netje weggesneden, omdat de kit ook in de randen zat tussen glas en ik dit anders ook weg zou trekken. Wil ook even kijken naar een kleinere, liefst zwarte, magneet oid om hem zo vast te kunnen zetten. En anders de bak even halfleeg en een paar dotten kit er achter.
20170905_140726.jpg


Van de voorkant nu nog wel te zien, maar krijg morgen wat planten van leden binnen om alles wat meer te kunnen verbergen als ik geluk heb
20170905_203904.jpg


Volgende update is met het resultaat

@Ruben01 Ja. Alle 3 de filters staan op deze bak :juggle:
 
De bak dus ingericht met de meeste planten, al ben ik er niet helemaal tevreden over. De varens links gaan nog plaats maken voor de anubias welke ik van @RonG en erachter hoop ik de riccia te kunnen plaatsen van @blackmoor. Fotos hiervan volgen dus nog.

Voor nu staat de bak er als volgt bij. Links het zandstrandje, welk ik dus nog ga vullen. Deze foto is gemaakt met enkel de ledverlichting, de rest met de tl. Foto's zijn gemaakt net nadat de planten in de bak zaten, dus niet alle planten staan er even mooi bij. Zijn al zichtbaar aan het veranderen en aanpassen, over een paar dagen maar even een foto als het echt af is en de planten wat gewend
20170905_203803.jpg


Met eromheen dus de crypto
20170905_203850.jpg


Om wat eenheid te creëren linksvoor ook nog wat crypto staan, welke nog wat rechterop moeten groeien. Stonden voorheen half om een stuk hout gegroeid, dus beetje vervormd. Daarvoor mijn bodembedekker. De varens gaan hier dus nog weg en helemaal uit de bak. Achter de crypto welke rechts (voor de kijker) van het zandstrand staan, staat de Echinodorus. Hopelijk groeit deze wat hoger en er mooi achterlangs.
20170905_203855.jpg


Rechts het stuk hout zonder aanpassingen, maar toch even op de foto gezet
20170905_203859.jpg


Aan de rechterkant, en ter vervanging van de varens links, wil ik wat anubias plaatsen. Dit omdat het filter dus nog al opvalt zo met die magneet
20170905_203904.jpg


En uiteraard om af te sluiten een totaalfoto. Wil me de anubias ook wat meer de hoogte in, vind het wat kaal zo..
20170905_203845.jpg


En vanmorgen even een foto van de zijkant, redelijk helder al ondertussen, als dit te zien is door de weerspiegeling. De blauwe gloed is van de overlap met de blauwe strip van de avond/ochtend
20170906_072109.jpg


En net tijdens het voeren nog even wat foto's gemaakt van de vissen. Voor zover ik kan zien is iedereen de verhuizing goed doorgekomen. Daarbij vallen de voertabletten van @Ludger voor de corydoras ook enorm in de smaak bij mijn rathbuni's. De olijfgroene kleur begint er bij een aantal ook al mooi door te komen, te zien bij de meest linker vis. De meeste zijn wat grijsachtiger nog.
20170906_161410.jpg
20170906_161429.jpg


Met zijn allen aanvallend op het voer. 2 van de goerami's op de achtergrond welke wat voorzichtiger dichterbij komen
20170906_161550.jpg


Dat was het, hoor graag wat jullie er van vinden!

Edit: ik mag meerdere leden (gelinkt) bedanken. Zonder hen was dit niet gelukt :thumbs:
 
Heb ik maandag en dinsdag allemaal gedaan. Gisteravond niet meer dr puf gehad om te posten en vanmorgen/middag weer naar school
 
Kost even anderhalve dag tijd, maar dan heb je ook wat. Tnx! Fijn om te horen!
 
Sjee wat helder! Het is mooi geworden! Complimenten!
 
@Ruben01 Tnx!

En omdat ik eigenlijk de hele week al langs deze vissen loop bij de lfs, ze nu kunnen omdat de oppervlaktestroming niet zo hevig is en ik ze gewoon heel gaaf vind (I know, mss niet de meest slimme zet met een net ingerichte bak, maar denk wel dat mijn filters dit aan moeten kunnen) toch een aantal van deze prachtige vissen gehaald :smitten: Bleven zelfs met het vangen daar strak aan het oppervlak hangen, dus hopelijk doen ze dat hier ook. Zijn meer wit/grijs en matchen hiermee mooi met de rathbuni's. Deze vissen hebben ook mooi rood in de vinnen, beetje te zien op de foto, waardoor ze ook daar in overeenkomen. Ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen! Even alvast een foto in het zakje, wennend aan de temperatuur. De rest van de foto's ga ik vnv maken en houden jullie van me tegoed!

20170908_163547.jpg


Edit:
En net in de bak, waar de rode vinnen en witte gloed wat beter te zien zijn
20170908_165737.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie vissies!

Wat zijn het eigelijk voor vissen?;)
 
Leuk! Mooie vissen! Wat ga je die voeren?
 
@bderooij Tnx

@blackmoor Voor wat ik gelezen heb eten ze eigenlijk alleen voer van het oppervlak. Voor nu even alleen droogvoer, later wellicht wat anders als ze gewend zijn en ik weet of ze iets zinkend voer ook eten.

Daarbij ook nog even wat foto's gemaakt. Kon mooi met dit regenachtige weer :D Allereerst even een paar van mijn vissen, daarna een totaalfoto van hoe het er nu bij staat met de nieuwe/andere planten

Allereerst mijn nieuwe aanwinsten. Zag thuis dat bij een aantal de vinnen een beetje gerafeld zijn, maar groeit wel weer aan. Zaten met vrij drukke vissen en denk dat dit ook wel een beetje oorzaak is voor de vinnen. Ook lijken ze me een beetje mager, maar weet niet of dit zo hoort bij deze vissen. Iemand die hier duidelijkheid over kan geven?
20170908_195447.jpg

20170908_195500.jpg


Ik verstop me lekker tussen de anubias. Twijfel nog of ik deze laat staan trouwens of weer de javavarens neerzet. Wat vinden jullie (totaalfoto ter vergelijking beide inrichtingen hieronder)
20170908_195347.jpg


En mijn mooie school ratbuni's
20170908_195232.jpg
20170908_195234.jpg



En de garnalen nog lekker aan de rode muggenlarven die ik uurtje of 2 geleden gevoerd heb. Krijg de foto alleen niet scherper. Corydoras op de achtergrond verstopt. Deze kuil wordt binnenkort nog gevuld met zand om de scape helemaal af te maken
20170908_195014.jpg


De riccia heb ik op verschillende manieren geplaats. De 3 plukken van @blackmoor gehalveerd. 3 plukken vastgemaakt op de keramieken ringetjes en op het hout gelegd -> man wat smeert dat zeg. Ging toch aardig wat drijven :eek: Ach, meeste werd gelukkig naar mijn filter gezogen/geblazen dus was eenvoudig te verwijderen. En drijft dus heb het ook weer niet uit de bak hoeven vissen :D
Van mijn kant; had het ook eerst even in een bakje water kunnen spoelen voordat ik het in de bak had gezet :stom:
20170907_182041.jpg
20170907_182154.jpg
20170907_182207.jpg


De andere 3 plukken vastgemaakt aan een zuignap om de gaten tussen hout en glas op te vullen. Als zwevend tapijt zoals ik hier bij een ander lid heb gezien
20170907_183242.jpg
20170907_183247.jpg


Met een mooie volle mat als resultaat. Nu hopen dat het aanslaat en mooi dicht zal groeien. Dan zullen de ringen en zuignappen ook niet meer zichtbaar zijn
20170907_193732.jpg


En om af te sluiten nog de totaalfoto's. De before, waar er dus nog links javavaren staat, de riccia niet geplaatst en de crypto nog wat verplaats.
20170905_203845.jpg


En de beide afters (met tl en led) waar ik de varens vervangen heb door anubias, de paar losse crypto linksvoor verplaats heb naar de plek rondom waar het zand komt en waar de riccia tegen het hout/glas achter is toegevoegd. Rechts bewust leeggelaten omdat ik dit beplant te druk vind/vond.Wel de anubias was aangevuld her en der om een wat vollere look te krijgen. Ik wil over een tijdje het roostertje gewoon met wat kit vastzetten (of er moet iemand een andere oplossing hebben) door de bak wat leeg te laten lopen en dan bovenaan te kitten. Dan kan die magneet eraf. Echt opvallen doet de hoek namelijk niet. Vind het open ook wel gaaf zo namelijk en zo wordt het vuil mooi rii filter geblazen.
Hoor graag wat jullie er van vinden!
20170908_195117.jpg
20170908_194854.jpg
 
Prachtig Mike! Leuk hoe je dat met die Riccia heb gedaan! Zal ik ook eens gaan proberen:D
 
Ziet er supermooi uit, Mike! En je halfsnavels zijn echt geweldig!
 
Met bewondering zitten te kijken, wat een prachtbak.
 
Ook nu weer heb je een verbluffend en knap staaltje van je kunnen laten zien Mike dikke proficiat ook voor je nieuwe bewoners trouwens.
Een tip wat je voor dat gaasje kan doen is gewoon kleine lange zwarte magneetjes kopen en die lijmen zodat je het gaasje ten alle tijden los kan maken en hop er terug tegenaan kan zetten en dat zal niet opvallen tegenover deze witte raammagneet.:thumbs:

P.S: Als je geen rechte magneten vind zijn kleine ronde ook best te doen hoor.

Zijn dat alle 3 Tetratec ex 800 plus filters ? En super tevreden over zeker ,ik anders wel hoor.


Binnenkort ga ik aan mijn complete metamorfose beginnen en genoeg foto's maken.

Dat je water zo kristalhelder is komt dat door de 3 filters of ook door de skimmer ?

Edit: Ik denk dat ik ook zo'n onderkast ga kopen zoals die van jou want daar kun je tenminste alles behoorlijk netjes in kwijt en ordelijk tegenover de onderkast wat ik heb en die jij daarvoor had pffff.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig Mike! Leuk hoe je dat met die Riccia heb gedaan! Zal ik ook eens gaan proberen:D
Stelt op zich niet zo veel voor! Ik ben benieuwd, succes als je er mee bezig gaat!

Leuk gedaan, ziet er weeral prachtig uit:thumbs:
Tnx!

Ziet er supermooi uit, Mike! En je halfsnavels zijn echt geweldig!
Ja he! Daarom kon ik ze ook niet laten zitten. Was bang dat als ze verkocht zouden worden ik, zoals gewoonlijk als mn oog is gevallen op een specifieke soort, net weer buiten het vangseizoen ofzo zou zitten en lang moest wachten

Met bewondering zitten te kijken, wat een prachtbak.
Tnx!

Ook nu weer heb je een verbluffend en knap staaltje van je kunnen laten zien Mike dikke proficiat ook voor je nieuwe bewoners trouwens.
Een tip wat je voor dat gaasje kan doen is gewoon kleine lange zwarte magneetjes kopen en die lijmen zodat je het gaasje ten alle tijden los kan maken en hop er terug tegenaan kan zetten en dat zal niet opvallen tegenover deze witte raammagneet.:thumbs:
P.S: Als je geen rechte magneten vind zijn kleine ronde ook best te doen hoor.
Klopt, is inderdaad handig maar ben bang dat gewone magneten niet echt lekker zijn voor mijn waterwaarden in de bak... Maar kan het verkeerd hebben uiteraard! Ga er wellicht even een extra topic voor openen binnenkort

Zijn dat alle 3 Tetratec ex 800 plus filters ? En super tevreden over zeker ,ik anders wel hoor.
Dat je water zo kristalhelder is komt dat door de 3 filters of ook door de skimmer ?
Nee, dat zou een enorme overkill zijn. Zijn 3 tetratec ex 600 filters, waarvan 2 iets geknepen om de stroming niet te heftig te maken. Met alle 3 op full power blijft het vuil rondzweven. Na de tip van biljoenblik om de filters wat te knijpen is het water veel helderder

Edit: Ik denk dat ik ook zo'n onderkast ga kopen zoals die van jou want daar kun je tenminste alles behoorlijk netjes in kwijt en ordelijk tegenover de onderkast wat ik heb en die jij daarvoor had pffff.
Zijn idd super chille kasten waar je enorm veel in kwijt kunt!
 
Ik kan het zo direct niet terug vinden maar wat word er in feite bedoeld met dicht knijpen ?
 
Ik kan het zo direct niet terug vinden maar wat word er in feite bedoeld met dicht knijpen ?

Op de meeste filters zit een soort dingetje, waarmee je de stroomsnelheid kan aanpassen. Dat wordt met knijpen bedoeld.
 

Terug
Bovenaan