De bak draait weer en heb een stuk minder last van zweefvuil. De komende dagen de filters even finetunen (licht knijpen of anders richten) om het helemaal weg te krijgen. Zojuist de filters al wat veranderd qua richting en een andere iets geknepen, maar update hier nog wel een keer over als ik de bak kraakhelder heb
😀
Onderstaand eerst, uiteraard adhv zoveel mogelijk foto's hoe alles is gelopen.
Beginnend bij het begin eerst van de filterbox van
@bderooij schoongemaakt, was hard nodig maar met een aantal schuursponzen aardig gelukt.
Uit de schone box vervolgens twee panelen gezaagd om in beide hoeken van mijn aquarium te plaatsen. Helemaal recht is niet gelukt, maar met een kitrand zie je hier toch niks meer van. Het paneel met de kam aan de bovenkant zo gelaten. Uit een ander, dicht, paneel een gat gehaald om hier een hor achter te plaatsen. Ben alleen met beide panelen zo stom geweest om ze op de stenen te leggen terwijl ik er in ben gaan zagen, wat dus geresulteerd heeft in wat krassen hier en daar. Gelukkig onder water eigenlijk zo goed als niks op aan te merken. Deze hor bleek echter meer vuil tegen te houden dan af te voeren naar het aquarium, maar hierover later in deze update meer over de oplossing hiervoor
Eenmaal gezaagd, met missende hoekjes om over de kitranden heen te passen, ben ik maandag eind van de dag bezig gegaan met het overhevelen van het water naar de 60cm voor de vissen en aqua 40 voor de planten. Op de 60cm mijn 2 ingedraaide filters gezet om zoveel mogelijk bacteriën te behouden.
Het hout wel overgeplaatst omdat ik geen plek had om alle anubias nat te houden. En omdat mijn kap niet meer op de bak ging passen maar even een hor er overgelegd tegen het uitspringen van de vissen
Eenmaal de bak leeg beide panelen in de bak gekit. Links die als skimmer werkt en rechts de middenfilter. Het plakband op beide panelen aan de bovenkant was om ze op de plaats te houden.
Met het kleine stuk hout ook gelijk gekeken waar ik mijn zandstrandje wou hebben. Bewust gekozen voor deze vorm om een strandje te creëren welke in een pad naar achteren weg loopt. Zo heb ik aan de voorzijde geen kit oid.
Het gat tussen hout en plastic gelaten om daar, en ook aan de andere kant, de crypo's neer te zetten om als soort van bruggetje het zand te overbruggen.
En nadat de kit stond te drogen het grind gespoeld. Nadat het schoon waseven wat water bij in de emmer gedaan om de slakken levend te houden en waar mogelijk de bacteriën, voor zover deze nog in het grind zouden zitten
De planten stonden in de tussentijd in een bakje naast mij bed
En omdat ik maandagavond tijd over gehad gelijk maar mijn kastje netjes gemaakt, want dit was in de tussentijd een kleine zooi geworden en één van de stekkerblokken liet al los
Dit was de before
Allereerst de stekkerdozen verplaatst naar de bovenste plank om onderaan ruimte te maken. Het onderste blok gehaald met overspanningsbeveiliging mocht de bliksem ooit inslaan. Tevens de filters gelabeld, waarbij de verlichting op de tijdschakelaars zelf geschreven staat. Zo weet ik mooi wat wat is. De 2 stekkers halverwege het onderst blok met een aan/uit schakelaar omdat dit het filter van de overstroom is met de heater. Kan beide zo makkelijk uitschakelen als ik water ververs omdat beide anders droog zouden lopen.
Onderin is er nu dus plaats voor de filters. Ik weet het, flinke overkill maar zo kon ik op 3 punten een aanzuiging plaatsen en mijn interne filter en skimmer van destijds uit de bak halen. Het plankje links moet ik er nog uithalen, maar had er even niet het juiste gereedschap voor. Destijds vastgeplakt met dubbelzijdig tape en kreeg het niet zo snel los.. Dan maar even laten hangen, stoor me er nog niet aan.
En met als eindresultaat
En inclusief de potjes en flesjes. De rest is verhuist naar een andere kast om dit meubel netjes en opgeruimd te houden.
Deel 1.. Vervolg wordt getypt as we speak