Dubai 80 (Killerfish)


Tnx. Ja, echt enorm blij. Zeker nu ze meer op kleur zijn. Heb het holletje van ze ook aan de kant van mijn bed geplaatst, leek me de rustigste plek voor ze. Hier zijn ze gelukkig ook vaak te vinden waardoor ze zo mooi op de foto te krijgen zijn.
 
Bak draait prima en iedereen doet het super! Maar echt helemaal tevreden was ik niet. Vooral de stromingsrichting zorgen voor wat ontevredenheid; mijn zand lag na een paar dagen weer all-over de bak, behalve op de plek waar ik het wil hebben. Ook de planten achterin werden flink weggeblazen en gezien de bruine verkleuring waren ze hier niet zo blij mee.
Dus; filter verplaatst. De ene linksachter in de hoek gericht op de voorruit. De ander gewoon achter de wand tegen de wand. Werkt perfect en de bak is kristalhelder. Wat je even snel tussendoor met een halfuurtje kunt. Tevens de waterwissel gedaan om het opgewapperde vuil weer af te zuigen

Foto's vanmorgen even snel gemaakt; tis toch een fotoalbum
20181009_090255.jpg


En toch bezig, eens even wat planten geschoven. Hier ook niet 100% tevreden over. Rechtsvoor een hoekje leeg en wou links wat meer de hoogte in. Sneakpeaks met hoe het er nu uitziet. Zand voegen we weer toe als er planten worden geplaatst, want vermoedelijk mors ik wel wat grind over het randje en zo kan ik het wat eenvoudiger uit het zand houden :)
20181009_090220.jpg
20181009_090213.jpg
20181009_090326.jpg


Ach, waarom ook niet gewoon gelijk een totaaltje. Even snel voor het werken aan
20181009_174202.jpg
20181009_174211.jpg
 
Helaas is afgelopen week mijn apisto vrouw overleden. Geen idee waaraan en ook de lfs kon er niks aan zien. Wel heel netjes een nieuw vrouwtje meegekregen omdat ik het koppel net had. Dit vrouwtje heeft helaas niet mooie gele kleur van de vorige vrouw, maar dit vind ik op zich niet zo heel erg. Al lang blij dat ik een nieuwe vis mee kreeg.
Beide vissen, zowel de man als de vrouw, zitten nu dan ook in de 60cm. Heb het idee dat deze wat rustiger is voor beide vissen en dat ze hier meer tot hun recht gaan komen. Foto's staan dan ook in dat topic.
Daarnaast zijn de habrosus van de mini naar de grote dubai verhuist. Wil een wat grotere soort, mogelijk kan ik binnenkort wat jonge panda's overnemen van een particulier, in die bak. Een corydoras die meer op de bodem blijft.

Daarnaast vandaag wel de bak afgemaakt. Wat nieuwe crypto en zand toegevoegd, bak is nu wat troebel door de kleibollen (daar ging iets mis :juggle:), maar zodra de bak helder is volgen er foto's.
Vanmiddag even de tijd genomen om wat foto's te maken van de bewoners. De L104 foto's heb ik laatst al gemaakt, maar wou ik toch even delen. Ben vooral met die van de ringbandjes erg blij! Die zijn echt goed gelukt :smitten:
20180918_182609.jpg
20180923_202917.jpg
20181011_164206.jpg
20181015_132115.jpg
20181015_132120.jpg
20181015_131652.jpg
20181015_131708.jpg
20181015_131430.jpg
20181015_131914.jpg
20181015_132804.jpg
20181015_140551.jpg
20181015_140648.jpg
20181015_142627.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtige foto's, wat staan ze er mooi op zeg. De bak ziet er ook heel erg netjes uit, complimentjes.
 
Tnx! Momenteel wat mistig, maar wel tevreden met de inrichting. Planten mogen wat beter, maar vanmiddag weer voeding bij de wortels gestoken dus gaat hopelijk beter
Met leds, waarvan me nu pas opvalt dat de meeste wat gelig zijn geworden. Da's dus de kleur die je normaal niet ziet maar nu wel. Is trouwens niet alleen van de kleibollen, heb er filtermedium ingedaan eind van de dag
20181015_194734.jpg


En met de t5
20181015_195000.jpg
 
Ik vind die bak erg mooi, dat stuk 'hout' is echt een blikvanger en de planten vullen het aan tot een schitterend geheel. Hele rustige bak!
 
Tnx beide! De bewoners gaan nog wisselen, maar ligt een beetje aan de beurs in wat. Kardinalen zijn in leen van een kennis, anders was de bak zo leeg :juggle:
 
De kardinalen zijn weer verhuist naar de rest van de groep want de hengeli's zijn weer over naar deze bak. Nieuwe visjes gehaald voor de 60cm vanmiddag dus vooralsnog zwemen deze weer in de bak. Weet nog niet voor hoelang. Ligt er aan wat er bij de vivariumbeurs rondzwemt. Ook de apisto is terug naar deze bak. Ging niet zo goed samen met de jonge corydoras in de andere bak had ik het idee en aangezien de cr garnalen ook zwanger zijn, had ik hem liever uit die bak.

Was ook tijd voor een waterwissel, dus niet helemaal helder. Even snel foto's gemaakt want moest er weer vandoor. Beter update volgt snel
20181028_180417.jpg
20181028_180429.jpg
20181028_180436.jpg
20181028_180514.jpg
 
Wat is dat toch een prachtige Apisto! Hele mooie foto's maar die thermometer :juggle::D
Pssst is maar een tip voor de volgende keer :)
 
Wat is dat toch een prachtige Apisto! Hele mooie foto's maar die thermometer :juggle::D
Pssst is maar een tip voor de volgende keer :)
Ja, die had ik dus net een paar seconden daarvoor weer opgehangen uit het zicht.. Zag hem liggen met de foto en had even geen zin of tijd om mijn handen weer nat te maken. Net alles schoon. Binnenkort maar even een andere inhangen waarvan de zuignap nog wel werkt :oops:
Zat met de apisto te twijfelen wat ik wou doen, maar vind hem te mooi om weg te doen

Mooi hoor! Hebben je vissen nog geen verhuisstress :D
Haha, die zijn ondertussen wel wat gewend :D :D :D
 
Ja, die had ik dus net een paar seconden daarvoor weer opgehangen uit het zicht.. Zag hem liggen met de foto en had even geen zin of tijd om mijn handen weer nat te maken. Net alles schoon. Binnenkort maar even een andere inhangen waarvan de zuignap nog wel werkt :oops:
Zat met de apisto te twijfelen wat ik wou doen, maar vind hem te mooi om weg te doen


Haha, die zijn ondertussen wel wat gewend :D :D :D
Ik heb zo'n gele van JBL, die blijft tenminste hangen. Heb hem niet het hele jaar erin hangen hoor, maar nu ik de Home net weer heb opgestart hangt hij er weer tijdelijk totdat ik weet wat de temperatuur gaat doen als het in de huiskamer 's nachts afkoelt.
 
Hij hangt dus normaal achter het de topclean rechts in de bak, zie je hem niet van voor maar kan ik hem wel even snel aflezen. Heb er nog wel 1, maar ja. Ophangen was ik nog niet aan toegekomen dus :D Heb namelijk mijn heater achter de boomstam, dus zie niet of die werkt of niet. Dan vind ik het wel zo'n fijn gevoel als ik dit af kan lezen. Thermometer hangt aan de kant van mijn bed dus is dan even snel te zien
 
Ik zou hem ook laten hangen hoor als ik hem uit het oog kon hangen. Ik heb het lampje van de verwarming nog in het zicht (hoop dat de Vallisneria die ervoor staat aanslaat en hem verbergt). Vaak voel ik ook met mijn hand in plaats van aflezen, bij twijfel lees ik dan pas af.
 
Ik zou hem ook laten hangen hoor als ik hem uit het oog kon hangen. Ik heb het lampje van de verwarming nog in het zicht (hoop dat de Vallisneria die ervoor staat aanslaat en hem verbergt). Vaak voel ik ook met mijn hand in plaats van aflezen, bij twijfel lees ik dan pas af.
Ja precies, daarom. Plannen voor later zullen we maar zeggen
 
Oh ja, helemaal vergeten; Kennen jullie Henk al. Een tijdje geleden heeft hij hier zijn kop al even laten zien, maar eigenlijk nooit wat over hem laten horen. Op het moment logeert hij even bij mij thuis in zijn eigen bak, morgen gaat hij weer terug naar zijn eigen huisje. Ik geef dus les aan groep 8, ben afstuderende en sta 2 dagen in de week voor deze groep, en mijn duo/mentor wou graag een goudvis. Nu ben ik niet zo (zeg maar totaal niet/sterk tegen) van een goudvis in een kommetje dus maar een 25L bak neergezet met filter en verwarming voor een kempvis. In overleg met de klas tot de naam Henk gekomen en tot nu toe gaat het prima. Kids vinden het super en mijn mentor vind het helemaal prima en is al lang blij dat ik die verantwoordelijkheid heb :D Beetje kaal bakje nog, maar gaat vooralsnog prima. Mooie interactie met de klas en eet goed. Drijvers heb ik geprobeerd, maar is de bak te vochtig voor als de kap dichtzit heb ik gemerkt. Wellicht een ander hoog plantje, maar zit verder geen voeding ofzo in dus moet ook niet te moeilijk zijn. Ben wel aan het kijken, kan ik gelijk mooi de techniek verstoppen
Foto is van paar weken geleden, de varen is ondertussen vrijwel compleet groen
20180912_211829.jpg
20180912_211832.jpg
20180912_211851.jpg
20180912_211901.jpg
 
Wat een mooie Betta Mike, en wat goed dat je de wens voor een goudvis hebt weten om te buigen tot een Betta.
Zijn leuke interactieve visjes.

Ik zit even met je mee te denken wat betreft drijfplantjes. Is het geen idee om stengelplanten te laten drijven? Ik weet dat er zijn die je zowel kunt planten als laten drijven maar ik weet zo gauw niet welke.

Welke drijfplantjes heb je geprobeerd?
 
Wat een mooie Betta Mike, en wat goed dat je de wens voor een goudvis hebt weten om te buigen tot een Betta.
Zijn leuke interactieve visjes.

Ik zit even met je mee te denken wat betreft drijfplantjes. Is het geen idee om stengelplanten te laten drijven? Ik weet dat er zijn die je zowel kunt planten als laten drijven maar ik weet zo gauw niet welke.

Welke drijfplantjes heb je geprobeerd?
Ze vond alles prima. Als het maar mijn pakkie an werd :D De Limnobium laevigatum heeft het in beide bakken niet goed gedaan.In de 80cm wel, maar daar werd de skimmer er door gehinderd en werd alles constant door de bak geblazen. Moet nog even kijken naar een stengelplant, maar wou eerst even aankijken of de vis het afkon met de zorg die hij kreeg en hoe de bak zou reageren op de plek waar die staat
 
Heb hier een superfish bakje waar de salvinia natans het niet in deed. Hygrophila polysperma daarentegen doet het wel goed en bedekt nu ook een deel van het wateropervlakte.
 
Ik zou als drijfplantjes niet haalbaar zijn wat meer plantjes in de bak doen, dan heeft de Betta ook wat om te schuilen en te ontdekken.
Ik heb zelf Ambulia gehad, tegen de waterlijn laten groeien en toen ging die daar 'liggen'. Is misschien ook een optie?

Heb je een budget?
 
Niet echt een budget maar moet ook niet teveel gaan kosten natuurlijk. Hoe goedkoper hoe beter. Betta schuilt nu ook graag in zijn huisje, bewuste keuze om die er in te zetten van mij. Wil de bak ook niet te vol zetten omdat de vis anders niet te zien is, is niet leuk voor de kinderen. Zal eens kijken wat de LFS heeft staan aan makkelijke hoge plantjes, wellicht hebben die wat geschikts
edit; moet ook niet te druk worden. Gewoon eenvoudig en simpel, leidt anders teveel af en wordt de klas drukker van. En heb al een paar van die lichte adhd-ers in de klas :oops:
 
Niet echt een budget maar moet ook niet teveel gaan kosten natuurlijk. Hoe goedkoper hoe beter. Betta schuilt nu ook graag in zijn huisje, bewuste keuze om die er in te zetten van mij. Wil de bak ook niet te vol zetten omdat de vis anders niet te zien is, is niet leuk voor de kinderen. Zal eens kijken wat de LFS heeft staan aan makkelijke hoge plantjes, wellicht hebben die wat geschikts
edit; moet ook niet te druk worden. Gewoon eenvoudig en simpel, leidt anders teveel af en wordt de klas drukker van. En heb al een paar van die lichte adhd-ers in de klas :oops:
OK, ja snap ik wel. Jij kent de klas en het onderwijs beter dan ik, voor mij is dat toch lastig inschatten.
Zou leuk zijn als nog eens een update plaatst en vertelt hoe de kinderen nog reageren op Henk als wat tijd verstreken is.
 
Ik ga zeker af en toe updaten! Wat planten kan zeker rust geven hoor, maar ook bewust de keuze gemaakt tussen de zwarte achterwand en bodem. Geeft de bak niet te veel prikkels :D Wou eenvoudig beginnen en dan langzaam aanpassen, niet alles in 1x
 
Mooie Helderse bakkies, Mike.
Succes trouwens daar voor groep 8. Wie komen daar ook nog een paar hobbyisten uit...
Zitten er zeker een paar in de dop! Ga uiteraard mn best doen met een zo goed mogelijke voorlichting, maar het blijven kids :D
 
De slierterige planten deden het dus echt totaal niet, dus die maar naar de kleine bak gedaan omdat ze ook nog niet helemaal op waren. Hopelijk doen ze het hier beter, wie weet. Dus gelijk vanmiddag maar even naar de LFS geweest om te kijken naar wat andere planten omdat de hoek wel erg leeg was zo. Geslaagd met 2 echinodorus harbii Rosa die nu de linkerhoek mogen gaan vullen. Zouden rond de 40 cm hoog moeten worden dus komen mooi tot aan het oppervlak.

Before, nadat de slierten verwijderd waren
20181113_161245.jpg


En after, met het toevoegen van de echino's. De grasjes ook maar iets anders neergezet en wat uit elkaar gehaald, benieuwd of die het met wat minder licht ook goed gaan doen of niet. Eh ja, was de kleibollen tussen die grasjes even vergeten dus de bak is mooi mistig. Gelijk een waterwissel gedaan om het meeste tegen te gaan, maar nu maar even met rust laten. Waren mooie volle planten dus vult gelijk lekker de hoek
20181113_174101.jpg
20181113_174121.jpg


En als je dan toch bij de LFS bent, gelijk maar even een zakje voer mee. Waarderen de vissen altijd wel :D Kwam er ook gelijk achter dat ik een stukje ruit ben vergeten schoon te maken :oops:
20181113_175110.jpg
20181113_175144.jpg
20181113_175311.jpg
20181113_175350.jpg
20181113_175342.jpg
20181113_175213.jpg
20181113_175232.jpg
20181113_175430.jpg
20181113_175431.jpg

20181113_175448.jpg

20181113_175438.jpg
20181113_175443.jpg
 

Terug
Bovenaan