Dubai 80 (Killerfish)

Ik zou toch wel ervoor zorgen dat je voldoende plantenvoeding hebt in je bak alsmede nitraat en fosfaat en co2.
Ik heb ook de Dubai 80 staan en heb de ervaring dat je snel algen kan ontwikkelen zonder voldoende voeding.
Succes met alle werkzaamheden aan je bak.
 
Bedankt. De vorderingen zijn er al. De bak staat op het moment te drogen en ik ga zo de stukken ophalen voor mijn filter. Wel heb ik een vraagje aan jullie. Nummer 1 of nummer 2 qua achterwand. Eigenlijk is de vraag; welke kant boven is mooier?
Daarnaast ook nog een foto van de garnalen. Dacht dat ik er niet zo veel meer had toch ik het stuk hout rechtsachter weg had gehaald.. Blijkbaar spelen ze daar allemaal verstoppertje :D

Garnalen
155854killerfish_0_85_671.jpg


Welke is mooier, deze (1)
683132killerfish_0_85_671.jpg


Of deze (2)
553297killerfish_0_85_671.jpg
 
Mike,

achtergrond foto 2 oogt rustiger, geniet mijn voorkeur.
Suc6 met de verbouwing.

Mvg Martijn
 
Ga op je gevoel af Mike en dan komt het goed :)
 
Volgens mij zijn ze hetzelfde, alleen heb je hem omgedraaid.
Foto 1 vind ik mooier, de achterwand lijkt dan meer diepte te hebben.

Maar jij moet er naar kijken, dus wat jij het mooist vind moet je doen!
 
De keuze gemaakt en begonnen met snijden. Zoals Macha of Ivo al zei; op mn gevoel afgegaan. Onderstaande is het geworden. Hierbij zitten de slangen dus al achter de wand. Enig puntje; ik kan niet genoeg uit de achterwand halen door de diepte waardoor ik dus een kier van een paar cm achter de achterwand heb omdat de slangen net iets uit steken. Hoe kan ik dit het beste opvullen?? Ik wou het met piepschuim oplossen, maar als jullie andere idee�n hebben hoor ik het graag. Wordt morgen vervolgd.

De achterwand met slangen er al achter, de hoek met het korte stuk achterwand wordt volgezet met planten die dit hele stuk weg gaan werken. Wss met de setup van mijn vorige scape
638985killerfish_0_85_671.jpg


En omdat mn intake te smal was voor het formaat buis, even een sokje hierin gekit. Deze sluit wel precies aan op de intake van mijn filter, dus heb ik een mooie koppeling. Kit mag vnv iig even drogen want voor nu ben ik er klaar mee; ik moet werken.
352793killerfish_0_85_671.jpg


En op deze manier is alles gesplit. Het stuk dat ik bovenin vasthoud is de koppeling tussen de filter en de intake als het ware. Dit was echter een stuk lastiger dan verwacht, maar het is met een f�hn gelukt
847857killerfish_0_85_671.jpg


En op deze manier is de achterwand uitgesneden. Morgen even kit en vuller halen en dan kunnen we weer verder
133693killerfish_0_85_671.jpg
 
En is het vrstandiger grote stukken tussen de wand en het aquarium te kitten of juist kleine stukjes?
 
En de hele wand van piepschuim is van de kaart.. Twijfelend de nacht ingegaan en ook na een gesprek met Benvo een tijdje geleden, toch besloten het (wederom) anders aan te gaan pakken. Ik heb de slijptol in mijn vorige achterwand gezet en de boom eruit gezaagd:
295797killerfish_0_85_771.jpg


En omdat mijn filtercreatie niet meer werkt, maar gekozen voor een andere setup. Oude korfje aan een T-stuk gelijmd, welke nu aan het drogen is, omdat deze precies groot genoeg was om tussen intake en raam te passen. Een foto met dit achter de wand is duidelijker, maar omdat de kit nu even aan het uitharden is komt deze nog..
534818killerfish_0_85_771.jpg


Dry-fit in het aquarium en zo ziet dat er dan uit van de achter-, voor- en bovenkant (het piepschuim houdt de wand rechtop). Op het glas aan de buitenkant komt, en hierom link in naar het gesprek met benvo, van dat melkglasfolie? Folie waar je niet door heen kunt kijken, maar waar welk licht doorheen gaat. Daarachter komt zwart folie, zodat het lijkt alsof de bak een stuk dieper is dan hij werkelijk is. Dit moet ik nog aanbrengen, maar ik wil eerst kunnen zien of de achterwand goed gekit is. Zo heel veel werk is dit namelijk niet. Op het linkerzijglas heb ik dit al aangebracht, dit geeft mss beter een idee. De filterslang komt achter het korte uitsteeksel (links op de foto) en achter het middendeel. Helemaal gelijk zal de aanzuiging niet zijn, maar het geeft iig wat aanzuiging in het midden.
825356killerfish_0_85_771.jpg

752117killerfish_0_85_771.jpg

Hierbij wil ik op onderstaande foto rechts, eigenlijk een hogere plant achter de wand planten. Hier heb ik ruimte genoeg voor namelijk. Ik denk erover een deel te laten volgroeien met mijn vallisneria, maar hier ben ik nog niet helemaal over uit.
967498killerfish_0_85_771.jpg
 
De achterwand zit al redelijk vast, maar blijft nog tot morgen uitharden voor de zekerheid. Vandaag heb ik dus ook niet veel meer te doen, behalve wachten. Eigenlijk alles wat schoon moet is al schoon en ook het folie is op de ramen geplakt. Nu dus even afwachten en morgen de bak weer inrichten.
Eerste laag folie, hier ook de positie van de intake. Zit nu iets hoger zodat hij niet zichtbaar is vanaf de voorkant. De thermostaat zit achter de boomstronk verstopt (nog niet op de foto)
977945killerfish_0_85_771.jpg


Zwarte laag erover. De kap moet er nog op, dus de bovenste rand wordt nog bedekt
467862killerfish_0_85_771.jpg


En een grove scape en de inrichting tot nu toe. Het hout van zowel de achtergrond als het echte hout wordt nog een stuk donkerder. Kan niet wachten om de bak te vullen, maar dit wordt een project voor morgen.
952132killerfish_0_85_771.jpg
 
Net klaar met het inrichten van de bak, alleen is deze nog erg wazig. De pomp net aangesloten en even wachten tot hij helder is. Dan kijken of ik tevreden ben en als dit het geval is ga ik de voedingsbollen plaatsen. Morgen gaan de vissen en garnalen over als ik tevreden ben, wil ze niet meer stressen dan nodig. Zij zitten nu nog in een 40L bak met externe filter en alle biologische materialen. Deze gaan nog over naar mijn Dubai filter. Zodra het water helderder is komen er meer foto's

Alvast een sneak-peak:
758338killerfish_0_85_871.jpg
 
Word vast mooi! Ben benieuwd! :D
 
De bak wordt steeds helderder, zal straks even een foto maken.
Vanmorgen rond 11.00 de garnalen toegevoeg zodat deze de bak even konden verkennen voordat de vissen er bij komen. De kleine bak waar ze in zaten draait op het moment nog met enkele volwassene (die kreeg ik moet te pakken, maar ook nog kleine en zwangere garnalen. Deze bak blijft draaien om de kleintjes een mooie kans te geven, van de iig 5 zwangere garnalen die nog in deze bak zitten. Ook hier plaatst ik straks nog wel even een foto van, nu eerst opruimen en de vissen overzetten.
 
De bak naar alle tevredenheid ingericht en net de vissen uitgezet en alles zwemt nu weer vrolijk rond. Daarbij is de bezetting nu als volgt:

Boven
5 Marmerbijlzalmen (Carnegiella strigata)

Midden
9 Vuurzalmen (Hyphessobrycon amandae)
1 Zwarte neon (Hyphessobrycon herbertaxelrodi) Overgebleven van de verkochte groep. Zat achter mn achterwand destijds en mag zijn leven slijten hier.
1 Rasbora galaxy
2 Maanvissen

Onder
7 Corydoras
2 L104

All over the place
1 Oto (is over van een grotere groep maar mag zijn leven hier slijten)
1 Gastromyzon/beaufortia
x Vuurgarnalen
x Helena's

Zoals ik al zei vanmorgen eerst de garnalen toegevoegd. Met wat water in het bakje de garnalen toegevoegd en het bakje even in het aquarium gezet. De garnalen konden er zo uit klimmen terwijl het beetje grind in dit bakje bleef liggen. Daarbij konden de garnalen de bak vast verkennen voordat ik de vissen toe wou voegen.
727924killerfish_0_85_167.jpg

478468killerfish_0_85_167.jpg


En naast de garnalen ook de vissen toegevoegd, nog een beetje bang maar dit zal wel lostrekken. Wel vind ik dat de vuurzalmen veel mooier afsteken tegen een donkere achterwand. Ben benieuwd hoe het er straks uitziet als ze meer op kleur zijn, waarbij ze er hier net een paar minuten inzitten.
665636killerfish_0_85_167.jpg


En de Helena's
452152killerfish_0_85_167.jpg


Ik heb nog wel een vraag over mijn L104, kan iemand mij vertellen of dit mannen of vrouwen zijn?
1)
312156killerfish_0_85_167.jpg

219813killerfish_0_85_167.jpg


2)
583176killerfish_0_85_167.jpg

715454killerfish_0_85_167.jpg


En als afsluiter nog een totaalfoto, met lichte weerspiegeling en wat wazig water, maar het geeft een duidelijk beeld naar mijn idee. De vallisneria linksachter mag een mooie muur gaan vormen en de javavaren links en in het midden mogen lekker groeien en de bovenlaag van groen voorzien. Ik ben ook super blij met het resultaat van mijn achterwand. Het was even een gokje maar 1 die in mijn ogen echt zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
732475killerfish_0_85_167.jpg


Edit:
En de garnalenbak. Momenteel met een drijvend stuk spiderwood wat hopelijk snel wil zinken, een catappablad en wat javamos. Verder een mechanisch sponsfilter omdat de bak op mijn kamer staat en een thermostaat die alleen verwarmt als het te koud wordt. Niet heel interessant, maar hopelijk goed genoeg voor de garnalen om jongen in de kunnen krijgen. Wel wil ik de bak iets mooier inrichten als het hout eenmaal gezonken is, voor nu blijft hij er zo bij staan
412795killerfish_0_85_167.jpg
 
Mooie bak hoor. Ik neem aan dat in de garnalen bak nog wel een bodem komt?? Je hebt wel een bacteriecultuur nodig namelijk.
 
Mooie bakken killerfish !

Grote slakkenplaag moet je gehad hebben :D zoveel Helena's, wel mooi in zo'n bak.
 
Beetje late reactie, maar nu pad klaar met werk.
@cedric; tnx

@john, tnx. Jazeker maar was even zonder bodem zodat de garnalen makkelijk uit te vangen waren. Ga morgen mn kamer opruimen en een laag grind toevoegen. Ben bang dat zand dicht gaat slibben nml

@aposto, idd een flinke slakkenplaag waar ik een groep helena tegenin heb gezet, waarvoor nog bedankt ludger. Ik denk dat de meeste slakken nu, zeker met het vervangen vd bodem, wel weg zijn( al zullen er vast en zeker hier ej daar nog eieren te vinden zijn) Desalniettemin zit de hele bak nog vol met eieren van deze leuke beestjes, en dan heb ik het over de helena's. Vooral de varens en crypto blijken favoriet. Binnenkort dus wss nog wel een hele hoop meer. Ga even kijken met hoeveel het nog mooi blijft en anders zelf maar aan de verkoop. En bedankt voor het compliment, ben er zelf ook super tevreden mee. En idd; dit zijn slakken die leuk zijn om te zien
 
De bak is mooi helder, echter hebben de vissen een beetje de inrichting verprutst. De planten zijn langzaamaan voor het grootste deel gaan drijven. Omdat ik te druk was de afgelopen dagen met werk ben ik er nog niet aan toe gekomen. Ik ga nu alles even terugzetten, maar voor nu alvast de plaatjes van hoe het er nu bijstaat:

Totaal
397416killerfish_0_85_1671.jpg


Rechtsvoor, waarbij de HC helemaal is gaan drijven, naast enkele stekjes naaldgras
649674killerfish_0_85_1671.jpg

434469killerfish_0_85_1671.jpg


Linksvoor, nog wel redelijk op de plek maar toch drijvend
153951killerfish_0_85_1671.jpg


Dit is, van wat er in het zand staat, eigenlijk nog het enige dat wel in de bodem staat
583429killerfish_0_85_1671.jpg


Ook de vallisneria drijft allemaal rond
133522killerfish_0_85_1671.jpg


En nog een foto van de vissen waar ik woensdag al weer afscheid ga nemen. Zijn prachtige vissen maar ik kan ze nu ergens anders onder. Ik laat ze dan liever daar mooi groot worden. Daarbij happen ze af en toe nog wel eens naar mijn garnalen en Helena's, beide wil ik toch wel graag laten leven :)
888561killerfish_0_85_1671.jpg
 
Mooie inrichting, vooral die planten tegen die achtergrond is echt gaaf!

Mvg
Rennie
 
Killerfish zei:
De bak is mooi helder, echter hebben de vissen een beetje de inrichting verprutst. De planten zijn langzaamaan voor het grootste deel gaan drijven.

Je moet de tv ook niet te dicht bij het aquarium zetten. Hebben stiekum naar 'de grote verbouwing' gekeken.

Maar goed je opzet is zeer geslaagd. Nu alles lekker laten groeien. Gaat echt mooi worden.
 
@Rennie; hier ben ik zelf ook super blij mee. Hoop dat ze mooi gaan groeien en mijn achterwand daar vol krijgen. Alles staat ook achter de achterwand, dus deze zal zichtbaar blijven.
@C�dric; tja. Wat wil je me vissen die het lekker vinden om te grondelen. Alls staat weer en hopelijk blijft dit zo.
@Marcel; ah, zal dat het zijn. De tv staat wel recht tegenover het aquarium.. Zou kunnen. In het vervolg de tv maar even uit laten dan. Tnx voor de complimenten, nu geduldig afwachten inderdaad.

Zondagavond stond ik op het punt de planten weer te gaan planten toen ik een reactie kreeg op mijn vuurzalmen. Deze had ik blijkbaar nog op marktplaats staan en na wat overleg tot een mooi bod gekomen van 10 euro voor de school. Dat betekende wel dat de bak vrijwel helemaal leeg moest om alles gevangen te krijgen :( Ik had het iets makkelijker verwacht. Al met al is er toch nog 1 vis in de bak blijven zitten. Dit netjes gezegd tegen de man en na een poging van 1,5 uur in een lege bak, met alleen nog de boomstam, de opgave maar opgegeven. De man, op verzoek, een paar Helena's voor in de plaats meegedaan. Omdat de bak toch leeg stond, en ik toch niet helemaal tevreden was met de lichte kleur van het zand, waarbij mijn vissen toch wat flets begonnen te kleuren, gelijk maar besloten mijn grindbodem weer in de bak te gooien (de inrichting is zo goed als hetzelfde, alleen de bodem is dus anders) Dit is echt een enorme verbetering vind ik zelf en voorlopig dan ook niet meer met de bak aan de slag. Nu de vuurzalmen weg zijn, oogt de bak wel heel erg leeg. In de bak zwemt nu dus ook niet veel meer dan:

5 bijlzalmen (Carnegiella strigata)
2 maanvissen (gaan woensdag weg, maar zijn door hun nieuwsgierigheid makkelijk te vangen)
8 corydoras
1 gastrymyzon
1 oto (mag zijn leven hier slijten)
2 L104
En een hele zooi garnalen en Helena's.

Daarbij is mijn bak vrij leeg qua vis en ik ga deze week even naar de LFS om vissen te bestellen. Ik twijfel een beetje tussen de volgende soorten, maar mochten jullie anders suggesties hebben dan hoor ik het ook graag.
De welbekende kardinaaltetra, ik vind de blauwe streep wel heel gaaf en denk dat die in mijn inrichting mooi naar voren komt te springen (foto hieronder)
851164killerfish_0_85_1671.jpg

Om deze reden ook de neontetra, al vind ik de doorlopende rode lijn bij de kardinalen dan mooier.
221255killerfish_0_85_1671.jpg

De neontetra diamant, ook heel gaaf
163664killerfish_0_85_1671.jpg

En dan is er nog de gold-variant. Ik heb alleen geen idee of dat deze vis is of niet
147366killerfish_0_85_1671.jpg

Nou kwam deze vis de afgelopen week voorbij, en ook deze staat in mijn lijstje. De Aphyocharax rathbuni. Deze vis krijgt volgens internet zijn witte vinnen als ze ouder worden
633252killerfish_0_85_1671.jpg

En een all-time favoriet, de rasbora galaxy. Al ben ik bang dat deze te schuw gaat worden in mijn bak. Iemand die me hier tips over kan geven?
216262killerfish_0_85_1671.jpg


En als afsluiter nog een nieuwe totaalfoto van mijn bak. Is met veel weerspiegeling en als het vanavond nog lukt na werktijd, komt er eentje zonder weerspiegeling.
952735killerfish_0_85_1671.jpg


En mijn garnalenbakje, waar ondertussen ook een bodem in zit
711635killerfish_0_85_1671.jpg
 
Killerfish zei:
@C�dric; tja. Wat wil je me vissen die het lekker vinden om te grondelen. Alls staat weer en hopelijk blijft dit zo.

Dat heb je daar natuurlijk wel mee. Maar ja, als je alles terug een beetje vast steekt(misschien meerdermaals)zal het toch wel eens moeten blijven zitten. :p

En anders zal je er een gewoonte moeten van maken, om ze terug vast te steken. Natuurlijk niet leuk, dat begrijp ik.
 
Ik ben al wat aan het afstrepen geweest op bovenstaande lijst van vissen. Ik ga vanmiddag even naar de LFS om te kijken wat daar zwemt. Wellicht hak ik daar de knoop wel door en zwemt er vanmiddag een mooie school vissen in de bak. Nu de maantjes weg zijn (zijn verhuist naar een 1.20m bak met andere maantjes) vind ik de bak wel heel erg kaal. Ik houd jullie op de hoogte.

@C�dric; Je moet wat over hebben voor je vissen he. Tot nu toe is er nog maar 1 stekje vallisneria gaan drijven, de rest staat nog op zijn plaats. Wel heb ik het idee dat alles beter blijft staan in het grind, maar ik ben hier misschien ook wel te voorbarig mee. En ach, af en toe wat vast zetten is nou ook weer niet zo heel erg. Al hoop ik dat alles op een gegeven moment toch wel blijft staan
 
Killerfish zei:
@C�dric; Je moet wat over hebben voor je vissen he. Tot nu toe is er nog maar 1 stekje vallisneria gaan drijven, de rest staat nog op zijn plaats. Wel heb ik het idee dat alles beter blijft staan in het grind, maar ik ben hier misschien ook wel te voorbarig mee. En ach, af en toe wat vast zetten is nou ook weer niet zo heel erg. Al hoop ik dat alles op een gegeven moment toch wel blijft staan

Je moet er inderdaad wel wat voor over hebben, en niet een beetje.

Als het maar af en toe een paar stekjes zijn valt het nog mee.
 
Je moet ook siporax rolletjes om de wortels steken.
blijven ze door gewicht beneden.
 
@Bertus; dat is idd ook nog een idee. Eerst maar eens zien of de rest wel in de grond blijft en anders alsnog de tip van jou toepassen.

Wat betreft het bezoek aan de LFS; ik ben thuisgekomen met een schooltje kardinaaltetras. Ze zijn nog niet zo heel groot, maar dit vind ik niet erg. Wel zien ze er nu al super gaaf uit, kan niet wachten tot ze iets meer op kleur zijn. Heb de verlichting even aan gedaan voor de foto's, verder is deze vandaag ivm de warmte uit. Er hangt een ledstrip boven voor iets extra licht, maar zonder dat er warmte afgegeven wordt. Moet me nu weer klaar gaan maken om te werken, maar als ik vnv thuiskom zal ik nog wel even een foto maken van de verlichting

Nog in het zakje
942292killerfish_0_85_1672.jpg


Net in de bak
716528killerfish_0_85_1672.jpg

282515killerfish_0_85_1672.jpg

738913killerfish_0_85_1672.jpg


En de verlichting welke nu boven de bak hangt om de warmte tegen te gaan. Een foto van de bak lukt niet omdat er te veel weerspiegeling is
344375killerfish_0_85_1672.jpg
 
Dat is geen idee. doe ik al jaren zo.

Wat een rare bodem heb jij ,joh?
 
Heb de foto's gemaakt, ga ze morgen uploaded vanaf de computer

@bertus: wat is er raar aan? Is een afgeronde korrel geschikt voor corys van dennerle.
 
En bij deze dan de beloofde foto's:

Met volle verlichting
712162killerfish_0_85_1672.jpg


Met de gedempte verlichting, welke nu brand
875321killerfish_0_85_1672.jpg


En de nachtverlichting welke in het echt niet veel feller is, dit geeft iig een beeld. Wel zijn de kardinalen goed zichtbaar onder deze verlichting :D
175113killerfish_0_85_1672.jpg
 
Ziet er weer netjes uit.
Mooie keuze, die kardinalen. Heb zelf laatst ook een school gekocht.
 
@Marcel, tnx. Ben er ook heel erg blij mee :D
 
Flinke aanpassingen gedaan in je bak zie ik! Ziet er wel goed uit met al die stukken hout zo! En mooi groepje kardinalen

Flinke open ruimte nog in het midden, ga je daar nog weer een tapijtje laten groeien?
 
@Stephan, idd flink aan het veranderen geweest. Voor nu blijft het even zo. Ik kijk het even aan qua planten, maar twijfel idd nog wel om iets om de voorgrond te laten groeien. Weet alleen niet goed wat. Tips zijn ook altijd welkom.
Ben ook zeker blij met mijn kardinalen. Totaal niet schuw en ze zwemmen mooi rustig door de bak. Wil zo even de laatste paar plantjes weer vast gaan zetten, waarbij mijn vallisneria het niet echt lekker wil doen. Wellicht toch te diep in de bodem geplant. Ik ga hiervoor de tip van Bertus ook even toepassen. Daarbij vangt het mos me ook veel te veel troep... Veel losse stukjes plant. Foto's volgen!
 
Terug
Bovenaan