Dubai 80 (Killerfish)

Vandaag teruggekomen van een lang weekend Zwitserland en gelijk maar begonnen. De filters uitgepakt en alvast wat watten uitgesneden ter vervanging van diegenen die er in zaten. Ik merk nu bij mijn huidige filter dat de grove sponzen eigenlijk nauwelijks wat tegenhouden, dus in deze filters komt de indeling als volgt, waarbij beide filters hetzelfde zijn opgebouwd. Zo blijft de bacteriecultuur behouden als ik 1 van de filters schoonmaak:

In de onderste bak als eerste een middengrove spons
568587killerfish_0_85_16101.jpg


Gevolgd door een fijne spons
247364killerfish_0_85_16101.jpg


Met als afsluiter een filterwat. In de 2 mandjes hierboven komen de keramische pijpjes en bioballen van de momenteel draaiende filter. In het begin zal ik een zakje actieve kool mee laten draaien voor de nieuwheid van de filters en sponzen, welke er na een korte tijd weer uit zal gaan.
875391killerfish_0_85_16101.jpg


Om het zekere voor het onzekere te nemen vanavond al wel vast de filters even uitgespoeld met lauw-warm water waarbij ik telkens wat nieuw water toe heb gevoegd. Let niet op de tegels... de badkamers zit er al een tijdje in :eek:
241612killerfish_0_85_16101.jpg


En eenmaal bezig en op zoek naar enkele onderdelen voor de ex800, welke ik nog te koop ga zetten, kwam ik erachter dat ik toch al een aantal tetrafilters gehad heb. Daarbij is dit nog niet eens alles, maar wel waarvan ik de dozen nog had. Ook is mijn huidige filter tussen de 2 ex600 modellen nog te zien :D Een update zal volgen bij het plaatsen van het nieuwe stuk hout en de filters (voor foto's zie vorige pagina's)
751557killerfish_0_85_16101.jpg


Edit: layout aangepast
 
Het stuk hout was helaas te groot om goed, en vooral mooi, in de bak te passen. Zoals onderstaand, en de planning, paste het stuk wel een soort van maar zag het er niet uit. Rechtop stond het wel heel gaaf, maar...
211953killerfish_0_85_16101.jpg


... het stuk hout was net te hoog. De lampen kwamen net tegen het hout aan en dus de buurman even gevraagd met al zijn tools en samen een stuk van het hout gezaagd. Het afgezaagde stuk wil ik nog wel gebruiken voor het zandstrandje (zie volgende foto), maar ik moet even kijken of dit mooi is of niet.
196314killerfish_0_85_16101.jpg


Het zandstrandje komt in de ronding van leisteen. Deze heb ik vastgelijmd aan de bak met een flexibele strip plastic-achtig spul. Dit staat nu te drogen en morgen kan ik de bak dan inrichten. Ik heb er voor gekozen hier een zandstrandje van te maken voor de cory's, al doen ze het goed op de grindbodem. Op dit zandstrand kan ik dan ook gaan voeren, zodat het voer niet zo snel in de grindbodem zakt. De planning is om met weinig planten de bak in te richten, maar dit komt morgen. Eerst de kit even laten drogen. In de tussentijd ook even hopen dat mijn vissen verkocht worden, zodat ik een paar mooie nieuwe exemplaren van de vivariumbeurs mee kan nemen.
399728killerfish_0_85_16101.jpg
 
Mike,

ziet er veelbelovend uit. Aan welk nieuw visbestand ben je aan het denken?

grt Martijn
 
@Cédric Vleminckx; tnx. Kan niet wachten met het inrichten, maar de kit zal toch echt ff moeten drogen. Liever avondje laten staan dan te snel aan de slag.

@Vale46; de bedoeling is om van mijn huidige bestand een groot deel vd vissen weg te doen en de cory's aan te vullen.
Ik heb nu zwemmen:
4 bijlzalmen (staan te koop)
10 kardinaaltetra's (staan te koop)
2 c. melanotaenia (staan te koop)
2 L104 (blijven)
1 gastromyzon (blijft)
4 c. Gold stripe (wil ik aanvullen op de vivariumbeurs)
Vuurgarnalen (blijven, maar worden mss iets uitgedund)
Voor de nieuwe scholenvis/groepsvis wil ik op de vivariumbeurs even kijken. Het liefst ga ik voor de rasbora galaxy, mits ze niet te duur zijn.
 
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met planten. Ziet er nu al veelbelovend uit :)
 
De bak even doorgespoeld vnm vanwege de kit en daarna begonnen met inrichten. Het begin is er, nu nog een paar planten en dan kan ik hem helemaal vullen. Wel draait er in het begin nog even een zakje actieve kool mee, gewoon voor de zekerheid.
Edit: het zand moet ik nog spoelen, vandaar dat hier nog niks ligt.
639265killerfish_0_85_16101.jpg
 
Super leuk om de opbouw zo te volgen en wat een prachtige stukken hout heb je gevonden!
Spannend hoe het er straks uit komt te zien! :D
 
@Sanneke80; het wordt wat maar het is nog niet helemaal klaar. Ik kan natuurlijk een nieuwe foto plaatsen, maar ik houd de spanning er liever in.

@Cédric Vleminckx ; tnx. Die plant is de Microsorum pteropus trident, ook wel de javavaren trident. Trident, waarbij de tri verwijst naar de 3 vertakkingen. Is een eenvoudige plant om te houden en een flinke favoriet bij mijn garnalen

Straks de rest van de bak inrichten en ook het zand moet nog gespoeld. De bak helder kunnen vullen doordat het grind goed gewassen is, dit wil ik niet verpesten met het zand. Ik moet nu eerst ff wat halen voor mijn moeder, de rest volgt dus nog :)
Alles komt vnm/vnv in 1 grote update
 
De eerste bewoners hebben hun intrek genomen. De vuurtjes en helena's zitten weer in de bak. Ook het zand is ondertussen toegevoegd en de bak is helemaal klaar :) Vnv volgen de foto's, heb nu te veel weerspiegeling
Klein tipje van de sluier; ik heb slechts 4 soorten planten in de bak. Javavaren, javavaren trident, lobelia cardinalis mini en anubias. Stroming staat ook mooi zo en ben er echt super tevreden mee.

Heb bijna iedereen op het zandstrandje gegooid. Er zitten er nog een aantal bij de vissen in de bak, maar die volgen vnv
633612killerfish_0_85_16101.jpg


De garnalen met netje en al even in de bak gehangen. De garnalen kruipen er zo wel uit terwijl het vuil achter blijft. Heb de bak namelijk net schoon
327434killerfish_0_85_16101.jpg
 
is net alsof die garnalen massaal uit het net springen zo op de foto.
wel leuk geworden die bak ;)
 
Een leger tank slakjes, hahaha
 
Ik moet jullie geduld nog even op de proef stellen. Ik heb wat vloeibaar filtermedium in de bak gegooid voordat ik foto's heb gemaakt :stom:. De bak is nu alles behalve helder en de foto's krijgen jullie morgen. De foto die ik heb zal wellicht iets verklappen, maar niet veel helaas :oops:
549242killerfish_0_85_16101.jpg


@tuinkabouter; dit leek niet zo, dit was ook zo :D Zag er super uit.

@Cédric Vleminckx; tot nu toe doet hij het super. Heb hem nu al een tijdje in de bak staan en ben er erg tevreden over. Wel merk ik dat ie veel verlichting niet echt op prijs stelt. Hierbij zitten er toch wel her en der wat algen. Vind het niet heel erg storen dus laat het lekker zo. Het is iig een echte aanrader! Ook voor de garnalen en slakken.

@Dr.Creative; heb ze gehaald om mijn torenslakjes te kop in te drukken en dit is gelukt. Daarbij zitten er momenteel overal eitjes op de planten. Vooral de wortels van de varens zijn populair. Wellicht binnenkort veel jongen.
 
Laatst bewerkt:
Helder genoeg om te zien dat het een mooi aquarium gaat worden. En inderdaad die helena's zijn super handig. Hadden bij mij ook de slakjes aardig uitgeroeid.
 
Bij deze dan mijn langverwachte update. Vanmiddag mijn vorige filter verkocht, net als de vissen en planten die ik over had. Op het moment amper nog vissen, maar de paar die ik heb mogen de komende maand even lekker alleen van de bak genieten. Op het moment zwemmen er enkel nog
4 corydoras gold stripe
1 corydoras panda
1 gastromyzon
2 L104
door de bak. Heel veel leven is er niet te zien dus, al laat de gastro en de cory zich zo nu en dan nog wel zien; vooral de corydorassen zijn, zeker vandaag, lekker druk heen en weer aan het zwemmen door de bak. Vooral op en neer voor het glas; erg gaaf om tezien iig! Vooral als ik rustig voor de bak zit komen de corydorassen lekker op het zandstrandje hangen. Ik kan zien dat ze er super blij mee zijn. Nu nog mijn vissen even aanleren/laten wennen aan het feit dat hier vanaf nu het voer te vinden is. Zowel de levende mugenlaven als de tabletten wil ik vanaf hier gaan voeren. Het is een klein stukje welke losstaat van de rest van mijn bodem. Ik ga uit van het zandzevende vermogen van mijn corydorassen om het zand lekker schoon te houden en zo dik is de laag ook weer niet. Op deze manier is ook niet altijd mijn hele bak bezaaid met muggenlarven, maar slechts dit stukje. Ook zakt het voer zo minder snel tussen de bodem, wat bij het grind zo nu en dan wel het geval was. In de hoop dat ik de bodem nu beter schoon kan houden. Daarnaast is de bodem ook vrij dun over de hele bak, vooral omdat ik eigenlijk geen planten in de bodem heb staan, op de lobelia rechtsvoor. De rest zit op het hout gebonden.
Ik laat de bak nu ook ingericht zoals hij op het moment is, ik vind het eigenlijk wel heel erg gaaf hoe het groene nu van de achterwant af knalt. Wellicht komt er nog een plantje in het gat op 1/3 van rechts, bij het stuk hout, maar ik denk dat ik het lekker zo laat.
De stroming is ook naar wens. Linksachter en rechtsachter beide een filter intake en outflow staan. Ik heb ze ook gekruist op de filters staan. De intake links op de outflow rechts en andersom. Dit zodat de temperatuur zo gelijkmatig mogelijk is door de hele bak. De heater heb ik achter het gekitte stuk hout geplaatst, met de linker outflow gericht op dit punt. In volgorde van links- naar rechtsachter eerst de linkerhoek
211671killerfish_0_85_16102.jpg


Midden achter het gekitte hout zit de heater. Hier staat de linker outflow op en de stroom kan achter de boom langs vlak onder het wateroppervlak waar het...
549832killerfish_0_85_16102.jpg


...bij de andere outflow (rechts) uitkomt. Deze outflow staat schuin gericht op mijn voorruit en zorgt voor een mooie ronde stroming door de hele bak. Rechts en linksachter wordt het water ook weer opgezogen.
865972killerfish_0_85_16102.jpg


En zo ziet dat er dan uit vanaf de voorkant, waarbij ik de rechter outflow tussen de trident heb proberen te plaatsen. Hieronder overal foto's van de maximale verlichting (1), maar ook van de tussenverlichting (2)
657625killerfish_0_85_16102.jpg

357225killerfish_0_85_16102.jpg


Rechtsvoor staat de lobelia naast het zandstrandje (nu al een favoriet van de corydorassen)
283159killerfish_0_85_16102.jpg

328331killerfish_0_85_16102.jpg


En het zandstrandje ernaast mag natuurlijk ook niet ontbreken op de foto's :D
963577killerfish_0_85_16102.jpg

496557killerfish_0_85_16102.jpg


Mijn javavaren heb ik gestekt en verspreid over het linker stuk hout. Ik ben benieuwd hoe goed dit aanslaat, vooral omdat de linkerhoek niet echt heel veel licht krijgt. Op de foto's is dit wss ook wel te zien, maar het is dus in het echt ook zo.
412274killerfish_0_85_16102.jpg

979135killerfish_0_85_16102.jpg


En omdat de intake links best wel goed zichtbaar was vanaf de voorkant even 2 stukken hout gepakt en deze ervoor gezet. Het is nog iets zichtbaar, maar alleen als je het weet. Met een visdraadje het bovenste stuk even vastgebonden aan de intake, deze bleef net niet helemaal staan :( Maar nu wel :)
992233killerfish_0_85_16102.jpg


En als afsluiter dan een totaaltje. Nog niet helemaal helder, maar het beeld is wel duidelijk lijkt mij. Eén met volle verlichting (paarsige verlichting) en de tussenverlichting, een ledstripje (koudwit). Persoonlijk vind ik deze 2de veel mooier qua verlichting, maar de planten zullen ook licht nodig hebben. Mijn voorkeur gaat vooral naar deze strip vanwege de kleur, maar ook zeker vanwege het mysterieuze doordat de strip minder fel is. niet echt te zien op de foto's door de correctie van de camera van mijn telefoon, maar het verschil in kleur is wel duidelijk.
Beide ledstrips (ik heb ook nog een blauwe strip voor de avond) zijn in de kap gekit en geschakeld op een tijdschakelaar. De verlichting wordt als volgt geschakeld:
07:00-10:00 de blauwe nachtverlichting
10:00-12:00 de tussenverlichting
12:00-20:00 volle dagverlichting
20:00-22:00 de tussenverlichting
22:00-01:00 de blauwe nachtverlichting
De blauwe nachtverlichting staat op een dimmer en brand op de laagst mogelijke stand. De (koud)witte strips staan gewoon voluit. Een helder totaaltje volgt binnenkort nog, maar voor nu dan eindelijk de foto's.
Met de volle verlichting:
321389killerfish_0_85_16102.jpg


En de tussenverlichting
993186killerfish_0_85_16102.jpg


Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie nog tips/tricks hebben. Zoals eerder aangegeven twijfel ik dus nog over een plant boven het zandstrandje als het ware. De kale plek onder aan de gekitte boom en achter de wortel van het echte stuk hout? Wellicht hebben jullie suggesties?!
 
Tnx, zelf ook erg blij mee.

@Cédric Vleminckx; dit was ook mijn insteek. Techniek wel in de bak, maar dusdanig weggewerkt dat je het eigenlijk niet ziet. Rechts de trident voor de intake en natuurlijk het stuk hout. Achteraf, na het toevoegen van alle bewoners kwam ik erachter dat de intake links toch wel heel erg zichtbaar was. Dus maar zo opgelost. Nu alles lekker laten groeien. En oh ja, voor diegenen die graag een before en after willen, ben er zelf ook altijd wel dol op:

Before:
243457killerfish_0_85_1681.jpg


En after, al staat deze er natuurlijk ook boven :) Een wereld van verschil, al zeg ik het zelf.
364448killerfish_0_85_16102.jpg

144463killerfish_0_85_16102.jpg
 
Het water wordt steeds helderder en ik wordt steeds blijer. Zal vanavond even een foto maken, heb nu te veel weerspiegeling.
Ook mooi is om te zien hoe de vissen zich al aangepast hebben aan de nieuwe omgeving. De cory's zijn regelmatig op het zandstrandje te vinden en hebben volgens mij ook al wel in de gaten dat hier het eten te halen valt. Daarnaast zijn ze ook gewoon blij volgens mij dat ze zo lekker kunnen grondelen; blij dat ik deze keuze zo gemaakt heb iig.
En omdat ze er zo leuk te vinden waren, ook even een tabletje en wat korrels voor de garnalen in de bak gedaan en dit was het leuke resultaat. De cory's schoten wel weg toen ik met een camera aan kwam zetten en bleven veilig onder het hout zitten, maar de garnalen aten onverstoord verder.
994798killerfish_0_85_16102.jpg

918765killerfish_0_85_16102.jpg


Na een tijdje zag ik ook heel voorzichtig mijn beide L104 naar voren komen. De een wat afwachtener dan de ander, maar beide in levende lijve te zien :D :D Wel de foto's gemaakt vanaf de zijkant, omdat ik bang was dat ze weg zouden duiken zo gauw ik te veel zou bewegen (en even later was dit ook het geval :( )
Gezellig voor in de bak:
983612killerfish_0_85_16102.jpg

923214killerfish_0_85_16102.jpg


En ik blijf lekker tegen/onder de achterwand hangen.
282396killerfish_0_85_16102.jpg


En toen ik beide vissen op de foto wou zetten, schoot de achterste weg. Als je goed kijkt zie je achterin nog zijn staart. Rechts naast het stukje/stokje hout, boven de rechter cory. In het duister.. Maar goed, al lang blij dat beide vissen, en eigenlijk iedereen, de verhuizing zo goed heeft overleeft. Zoals gezegd; ik ga vnv proberen een totaalfoto te maken en te uploaden. De iets meer enthousiaste l104 besloot wel mij zijn kont toe te keren, maar ach. Blijven leuke vissen.
894464killerfish_0_85_16102.jpg


Edit; layout aangepast
 
Ziet er super uit zo, complimenten
 
@Vale46; tnx

En zoals beloofd nog een totaaltje. 1 met volledige verlichting en 1 met de gedimde verlichting:
437532killerfish_0_85_16102.jpg

445456killerfish_0_85_16102.jpg
 
@Memmo & @Cédric Vleminckx; , beetje late reactie maar: tnx!

Wat betreft de vissen. Ik kan komende week, vanaf woensdag, enkele dwergknorretjes op gaan halen bij de LFS. Ik wou wachten tot na de beurs, maar ik mis toch wel wat beweging in de bak. Als de vissen mooi gekleurd zijn, komen er hier 3 van in de bak te zwemmen (bedoeling is 1m/2v).

Daarnaast is mijn oog gisteren gevallen op de goudtetra (Hemigrammus rodwayi). Zij hebben deze vissen als een school bij een aantal discussen en ik vond de vissen ook wel heel erg gaaf voor bij mij in de bak. Echter nog niks meegenomen, voordat ik op de beurs nog wat anders gaafs zie. Mocht ik daar niks kunnen vinden, dan komen deze vissen zeer waarschijnlijk in de bak hier. Mooie, actieve vissen met, als het goed is, een supergave glinstering over het lichaam. En voor diegene die de vis, net als mij, nog niet kenden even een foto. Ik denk namelijk dat deze, van wat ik begreep niet echt schuwe vissen, wel heel gaaf in mijn bak naar voren komen. Zeker met de donkere achterwand. Ik ben dan ook een beetje gaan twijfelen aan de galaxy's.. Ondanks dat het nog steeds prachtige vissen blijven.

663598killerfish_0_85_16102.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel mooi uit!!!
 
@Ruben01; tnx!

Weer een weekje verder en alles draait nog top. Filters zijn superstil en geven een mooie stroming door de bak. De varens beginnen zich ook te hechten en de vissen zijn nog steeds zichtbaar blij met het zandstrand. Morgen komen als het goed is de dwergknorren binnen bij de LFS en de planning is ook om er dan dezelfde middag een aantal op te halen. Vind het nu toch wel vrij kaal in de bak en mis toch de vissen wel een beetje in de midden/bovenlaag.

Voor nu staat de bak er als volgt bij, waarbij ik ook nog een paar foto's heb van de bewoners.
Totaaltje van gisteravond vlak na/tijdens het voeren en na het verversen (waarbij ik iets teveel water heb toegevoegd. Maar dit verdampt wel weer :)
699687killerfish_0_85_1611.jpg


Lekker met z'n allen aanvallen op een tablet van @Ludger
878161killerfish_0_85_1611.jpg

997186killerfish_0_85_1611.jpg

336899killerfish_0_85_1611.jpg



En een totaaltje, net gemaakt met gedimde verlichting. De rust wedergekeerd in de bak
828642killerfish_0_85_1611.jpg
 
Terug
Bovenaan