Het wordt wel weer heel technisch, opzich niet verkeerd en smidsy kaapt andere hun topic ook gewoon dus vooruit!
Het volgende is allemaal theoretisch en ik heb niet de middelen en de tijd om dit in de praktijk te testen. Zie het meer als een gedachte experiment.
Door het insluiten van je biologische media komt er meer vervuiling in de vorm van 'deeltjes' tussen je biologische media. Hierdoor raken de microscopisch kleine poriën van deze media deels verstopt en door het gebrek aan stroming en dus zuurstof sterven de anaerobe bacteriën in die poriën af. Er kunnen dan best na verloop van tijd anaerobe bacteriën vormen (voor het afbreken van nitraat) alleen omdat er geen stroming is en dus ook geen voedsel zullen deze bacteriën niet nuttig zijn en ook weer afsterven. Dit is de reden dat ik schreef dat de media minder effectief wordt, er zijn minder open poriën voor de anaerobe bacteriën om te groeien. Je verkleind dus eigenlijk het nuttige oppervlakte van je media. Dit is ook lastig te herstellen, de verstopte poriën spoel je niet zomaar weer open met water.
Dan heb je nog Biohome die de claim maakt anaerobe bacteriën te ondersteunen omdat hun media lange/diepe poriën heeft. Hoe dit dan zou werken: Water stroomt door die gangen en zuurstof wordt verbruikt door de aerobe bacteriën totdat de zuurstof op is, dan komt er een deel van die 'gang' waar anaerobe bacteriën kunnen gaan groeien en dus nitraat omzetten naar stikstofgas. Of biohome die claim waar maakt durf ik niet te zeggen.
Dan kun je ditzelfde ook bereiken door zelf een (als extra filter) 'slow flux' filter te maken. Neem een lange (riool) pijp en stop die vol met Siporax. Laar hier heel langzaam water doorheen stromen met een simpel klein flowpompje, slechts enkele liters per uur! Na het indraaien van dit filter van ongeveer 4 maanden komt er water met 0 nitraat uit dit filter, maar ook water met 0 zuurstof daar wel even rekening mee houden. Dit principe werkt exact gelijk aan hoe biohome media zou moeten werken alleen hier kan ik de werking wel van bevestigen. In het verleden veel mee gewerkt. Zo'n slow flux filter plaats je dan ook het liefst in je bioloog op een plek waar het water al mechanisch is gefilterd.
Om het weer terug te brengen naar de praktijk. Wil je alleen half-cycle filteren dan zou ik Siporax helemaal niet gebruiken (die heeft ook een deels anaerobe werking heb ik ondervonden) en wellicht alleen plastic media (bio balls) of klein geslagen lava steen gebruiken. Zoek in ieder geval media met een groot oppervlakte aan de buitenkant maar met minder 'diepe' gangen binnenin.