Een nieuwe opstart en nu al algen.


De rode cabomba was tot niks weg gegaan. Lijkt wel alsof die slakken die plant hadden beschadigd. Slakken krijg ik maar niet weg.
 
Groep Anatome helena inzetten. Dan gaan de slakken wel weg.
 
Maar met heel veel slakken heb je dan een heel leger nodig want de Helena eet maar 1 slak per dag.
 
Maar met heel veel slakken heb je dan een heel leger nodig want de Helena eet maar 1 slak per dag.
Ik denk aan een botia soort. Eigenlijk voor mij de meest logische oplossing. Vaker gedaan met succes. Helena slakken gingen bij mij dood. Maar dat er een andere optie is is me door jullie beiden, @biljoenblik en @jessicapilon duidelijk.
 
En anders toch het slakkenmiddel gebruiken. Slakken zijn hardnekkig, te veel. Eigenlijk wil ik nog geen vissen, eerst de betere, goede balans dan pas verder, tijd genoeg.
 
En anders toch het slakkenmiddel gebruiken. Slakken zijn hardnekkig, te veel. Eigenlijk wil ik nog geen vissen, eerst de betere, goede balans dan pas verder, tijd genoeg.
Ik zou geen chemisch middel inzetten. Je geeft ook aan (terecht) balans te willen, dan beter dat niet doen.
Ik heb in het verleden veel succes gehad met een tijdje dagelijks afhevelen van de kleine skakjes en een aantal Helena’s erbij.
 
Als je veel slakken hebt en steeds meer krijgt, dan is er simpelweg te veel voedsel beschikbaar in de tank. Of dat nu stervende planten zijn of voer wat je toevoegt is, ik zou ook proberen dat te verminderen. Zelf heb ik liever juist wel wat van de blaashoornslakjes erin, omdat het echt geweldige stofzuigers zijn.
 
Ik zou geen chemisch middel inzetten. Je geeft ook aan (terecht) balans te willen, dan beter dat niet doen.
Ik heb in het verleden veel succes gehad met een tijdje dagelijks afhevelen van de kleine skakjes en een aantal Helena’s erbij.
Dus een goede tip van jou en @biljoenblik misschien dat ik die Helena slakken haal of een paar botia.

Maar eerst dan nog even het water testen
 
Kun je ze niet beter elke dag afzuigen of met de hand eruit halen? Kost je misschien 10 min maar ja dan zit je niet met vissen die je niet wil.
 
Kun je ze niet beter elke dag afzuigen of met de hand eruit halen? Kost je misschien 10 min maar ja dan zit je niet met vissen die je niet wil.
John. Ik heb ze er al elke dag uit gehaald met de komkommer maar dat haalt niks uit. :engel:
 
Het worden dan i.i.g. Helena slakken die meehelpen. Maar eerst testen NH3 en NO2.
 
Laatst bewerkt:
Helena s zitten ook meer in de bodem en jouw slakjes juist niet volgens mij dus dan zal het effect ook beperkt zijn. Lastig hoor zo n slakkenplaag.
 
Helena s zitten ook meer in de bodem en jouw slakjes juist niet volgens mij dus dan zal het effect ook beperkt zijn. Lastig hoor zo n slakkenplaag.
Inderdaad liefst in de bodem, maar die van mij gaan ook het glas en de hardscape over op zoek naar verse snacks.
 
Slakkenval halen en daar een voertablet inleggen. Komen ze zeker op af. En dan geregeld de val leeg gooien.
 
Dus een goede tip van jou en @biljoenblik misschien dat ik die Helena slakken haal of een paar botia.

Maar eerst dan nog even het water testen
Ik weet wel, als er heel veel slakken zijn. Dan krijg je ook enorm veel Helena’s. Uiteindelijk worden de Helena’s ook weer minder als de plaag slakken weg zijn.

Ik weet niet welke Botia je wilt. Maar ik had ooit een clownbotia. Maar die hebben eigenlijk een heel groot aquarium nodig.
 
Wat eten ze eigenlijk als de slakken op zijn? Elkaar? Dat zou handig zijn😃
Is voor mij te lang geleden dat ik het kan herinneren.
 
Slakkenval halen en daar een voertablet inleggen. Komen ze zeker op af. En dan geregeld de val leeg gooien.
Ik heb die van SF voor de puntslakken. Met de bijgeleverde korrels komen ze daar als gekken op af maar met een algentablet denken ze bekijk het maar. Het jammerlijke is dat die korrels niet los te koop zijn dus als het potje leeg is koop ik een nieuwe val met korrels.
 
Ik weet wel, als er heel veel slakken zijn. Dan krijg je ook enorm veel Helena’s. Uiteindelijk worden de Helena’s ook weer minder als de plaag slakken weg zijn.

Ik weet niet welke Botia je wilt. Maar ik had ooit een clownbotia. Maar die hebben eigenlijk een heel groot aquarium nodig.
Ik heb een grind bodem. Dus dat wordt lastig.
 
Ik heb die van SF voor de puntslakken. Met de bijgeleverde korrels komen ze daar als gekken op af maar met een algentablet denken ze bekijk het maar. Het jammerlijke is dat die korrels niet los te koop zijn dus als het potje leeg is koop ik een nieuwe val met korrels.
Precies die heb ik ook.
 
Van teveel voeren krijg je ook slakken en alg. Zou dat het kunnen zijn? Heb je ook planaria? Afvangen met een komkommertje, samen met een helena zou toch moeten helpen.
 
Van teveel voeren krijg je ook slakken en alg. Zou dat het kunnen zijn? Heb je ook planaria? Afvangen met een komkommertje, samen met een helena zou toch moeten helpen.
Hoi @Merel77 - Merel.
Te veel voer voor de slakken lijkt me nu nogal sterk. Aquarium staat in alle rust in te draaien. Alle tijd van de wereld, planten laat ik rustig verder hun gang gaan, groeien. Ik geef plantenvoeding in het water en in de bodem kleibolletjes plus een laagje voedingsbodem.

Planaria, nee.
 
Hoi @Merel77 - Merel.
Te veel voer voor de slakken lijkt me nu nogal sterk. Aquarium staat in alle rust in te draaien. Alle tijd van de wereld, planten laat ik rustig verder hun gang gaan, groeien. [...]
:) Ik zet even een aluhoedje op: Voer je slakken, maar met mate. ;p

Ik bedoel je vissen. Als je vissen overvoert, dan zit je met restvoer en vissenpoep. Die worden door o.a. slakken gegeten. materiaal dat van buitenaf in je bak wordt gestopt. Teveel daarvan leidt tot algen, slakken en zelfs planaria.

[...] Ik geef plantenvoeding in het water en in de bodem kleibolletjes plus een laagje voedingsbodem.

Planaria, nee.
(y)
 
:) Ik zet even een aluhoedje op: Voer je slakken, maar met mate. ;p

Ik bedoel je vissen. Als je vissen overvoert, dan zit je met restvoer en vissenpoep. Die worden door o.a. slakken gegeten. materiaal dat van buitenaf in je bak wordt gestopt. Teveel daarvan leidt tot algen, slakken en zelfs planaria.


(y)
Er zijn geen vissen. :cool::)
 
Er zijn geen vissen. :cool::)
f-dXs1Tc_400x400.jpg
 
Terug
Bovenaan